Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla olisi tuohon nippeliä . Jos Pastori käy ennen Nokiaa , voin lattaa sulle tuleen . Tai sit postitan jos kiire.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Mulla olisi tuohon nippeliä . Jos Pastori käy ennen Nokiaa , voin lattaa sulle tuleen . Tai sit postitan jos kiire.

Ei oo kiire, siinä se on pyöriny ilman nippeleitäkin :mrgreen: ja Nokiahan on ihan kohta :P

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tällaiset siinä on olleet.

sachs_zylinder_hin400.jpg
sachs_zylinder_hin400.jpg (100.71 KiB) Katsottu 6073 kertaa

Oho, kuorenpuoli onkin toisenlainen. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Mulla olisi tuohon nippeliä . Jos Pastori käy ennen Nokiaa , voin lattaa sulle tuleen . Tai sit postitan jos kiire.

Ei oo kiire, siinä se on pyöriny ilman nippeleitäkin :mrgreen: ja Nokiahan on ihan kohta :P

Mikäli päädyn autolla tulemaan niin käyn hakemassa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Mulla olisi tuohon nippeliä . Jos Pastori käy ennen Nokiaa , voin lattaa sulle tuleen . Tai sit postitan jos kiire.

Ei oo kiire, siinä se on pyöriny ilman nippeleitäkin :mrgreen: ja Nokiahan on ihan kohta :P

Mikäli päädyn autolla tulemaan niin käyn hakemassa.

Kiitos jos on kahet ni toinenkin kiekko olis vailla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Katsotaan , luulen että löytyy . :lol:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos Nallelle vaijereista, ne on viel asentamatta mutta sain tuon levyjarrun tähän toimimaan. Kyllä menee välillä kauan, ennen ku joku pikku asia menee kaaliin - ja homma onnistuu :oops:
Kinneri on siis taas ajokunnossa, syssyn kelejä varten :mrgreen: Katteen kehittely mielessä, mitäpä sitä muutakaan - se pohja viel kokonaan tekemättä ja tuota kangaskatettakin pitäs viel viritellä ja testailla. Eilisen siivouksen aikana löytyi muutama neliö "lasikuitutappettia" tai voi se olla jotain muutakin kuitua (paperi) mutt haittaisko se jos vaan epoksilla pyyhkäsee ni kai se protoiluun käy ainakin?
Penkissä on myös virittelemistä, eilen muutaman testauksen jälkeen tuntu, ku ois menny parempaan suuntaan.
Ja kokoajan on se ongelma, ett pitäskö tehdä kokonaan uus runko, vai muutella vaan tätä alkuperästä - ehkä kuitenkin vääntelen tätä ja jos joskus saan sen kohilleen, sitten yrittän tehdä kokonaan alusta :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Askartelin sitten noista ohutviiluvanereista suikaleita. Kaveri jeesas ni johan ne alko taipumaan kinnerin keulan muotoon. Samaan tyyliin ku Sakarin SH18. Vielä pitää viimeistellä, sahailla ja sovitella paloja ja sitten vielä saada ne jotenkin liitettyä toisiinsa. Ehkä siitä jonninmoinen, katseenkääntäjä kumminkin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Askartelin sitten noista ohutviiluvanereista suikaleita. Kaveri jeesas ni johan ne alko taipumaan kinnerin keulan muotoon. Samaan tyyliin ku Sakarin SH18. Vielä pitää viimeistellä, sahailla ja sovitella paloja ja sitten vielä saada ne jotenkin liitettyä toisiinsa. Ehkä siitä jonninmoinen, katseenkääntäjä kumminkin :mrgreen:

Älä kiusaa, ilman kuvaa. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Anteeks, anteeks arvasin ett sanomista tulee jos ei heti laita kuvaa.

20170828_173906.jpg
20170828_173906.jpg (187.27 KiB) Katsottu 5482 kertaa

Suunnitelmatkin muuttuu höpinöitten jälkeen - yks ajatus oli, tehdä tähän keula, vanerisuikaleista - limisaumaveneen tekniikalla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ensin oli tarkotus tehdä keula kolmesta suikaleesta tuosta sivuja taivutaen ja kiertäen. Saumat pitäs vaikka kuidulla ja epoksilla liimata. Haastavaa saada vaneri taipumaan joka suuntaan. Nuo sivukappaleet olis pitäny ilmeisesti leikata levyn kulmien suuntasesti.
Limisaumanen vois onnistuu tämmöseltä tumpeloltakin. Ehkä teen pahvimallit ensin ja kokeilen muotoja.

Liitteet
20170828_181655.jpg
20170828_181655.jpg (182.63 KiB) Katsottu 5455 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Ensin oli tarkotus tehdä keula kolmesta suikaleesta tuosta sivuja taivutaen ja kiertäen. Saumat pitäs vaikka kuidulla ja epoksilla liimata. Haastavaa saada vaneri taipumaan joka suuntaan. Nuo sivukappaleet olis pitäny ilmeisesti leikata levyn kulmien suuntasesti.
Limisaumanen vois onnistuu tämmöseltä tumpeloltakin. Ehkä teen pahvimallit ensin ja kokeilen muotoja.

Kysy Sakarilta. Sillä on varmaan pahvimallit jo valmiiksi piirrettynä SH18 keulan muotoihin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei sovi sakarin mallin mukainen. Sakarilla "konepelti" on tasainen, PW:llä pyöreä.
Entä jos keula olisi kuin Velogatissa ja muissa retrokinnereissä, "fuck the aerodynamics" henkinen kromimaski.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä kokeilisin leikata tuosta puoliputkesta keskeltä edestä pois levenevän kiilan mallisen palan pois ja taivuttaisin reunat yhteen. Voi tietysti olla että vaneri on liian paksua näin jyrkkään muotoon :? Hukkaa tulisi näin kyllä enemmän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ei sovi sakarin mallin mukainen. Sakarilla "konepelti" on tasainen, PW:llä pyöreä.
Entä jos keula olisi kuin Velogatissa ja muissa retrokinnereissä, "fuck the aerodynamics" henkinen kromimaski.

Toki noinkin voi tehdä, mutta ei se pyöreä takaosa estä kulmikasta keulaosaa. Pyöreä muuttuu hitaasti ensin suorasivuiseksi monikulmioksi (trapetsi) ja sen jälkeen taipuu toiseen suuntaan. Noin niitä vaneriveneitä ennen tehtiin.
https://www.boatdesign.net/threads/deve ... 910/page-2
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin