Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
panu
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 14:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja panu » 24 Maalis 2017, 15:30

Juu, tämä juuri. Ei se enää ole. Pitkään oli minulla, mutta myin lopulta halvalla pois. Eipä siitä oikein mitään olisi saanut enää irti. Hyviä muistoja korkeintaan. :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 27 Maalis 2017, 13:12

En saa levyjarrua oikeen jarruttamaan, kahvastako kiinni? Mistä tietää, millanen kahva käy levyjarruun?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Maalis 2017, 13:38

PW kirjoitti:En saa levyjarrua oikeen jarruttamaan, kahvastako kiinni? Mistä tietää, millanen kahva käy levyjarruun?


Vaijeria epäilisin ensiksi. Jarruttako se jos kääntää satulasta ?
_Mun muistaakseni_ levyjarruun ja V-jarruun käy sama kahva, mutta Cantilever jarrussa vaijerin liikerata on pidempi, siksi sellaisella kahvalla jää levyjarrun teho vähän vaimeammaksi.
Mutta vaikka kaikki olisi kunnossa, niin pieni(160mm) levy isossa kiekossa ja vaijerikäyttöisen levyjarrun teho jää oikein säädettyä V-jarrua huonommaksi. Levyjarrun kahvasta pitää puristaa lujempaa saman jarrutusmatkan saavuttamiseksi, se taas lisää jarruvaijerin välittämää voimaa ja vaijerin kunto loivine mutkineen on tärkeämmässä roolissa kuin V-jarrussa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 27 Maalis 2017, 13:54

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:En saa levyjarrua oikeen jarruttamaan, kahvastako kiinni? Mistä tietää, millanen kahva käy levyjarruun?


Vaijeria epäilisin ensiksi. Jarruttako se jos kääntää satulasta ?
_Mun muistaakseni_ levyjarruun ja V-jarruun käy sama kahva, mutta Cantilever jarrussa vaijerin liikerata on pidempi, siksi sellaisella kahvalla jää levyjarrun teho vähän vaimeammaksi.
Mutta vaikka kaikki olisi kunnossa, niin pieni(160mm) levy isossa kiekossa ja vaijerikäyttöisen levyjarrun teho jää oikein säädettyä V-jarrua huonommaksi. Levyjarrun kahvasta pitää puristaa lujempaa saman jarrutusmatkan saavuttamiseksi, se taas lisää jarruvaijerin välittämää voimaa ja vaijerin kunto loivine mutkineen on tärkeämmässä roolissa kuin V-jarrussa.

Jukka

Vaijeri menee isolla loivalla kaarella, alle metrin pitunen. Pitää kokeilla tuo satulasta vääntäminen. Ei nuo palatkaan oo uudet. Opettelua, opettelua...
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2313
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 27 Maalis 2017, 14:00

Sekin jos niitä paloja ei ole säädetty sisään yhtään niin jo kärsii jarrutusteho. Avid BB7:ssa jo pari naksua molemmin puolin tekee jarrutustuntumaan huikean eron.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Maalis 2017, 14:13

Premnas kirjoitti:Sekin jos niitä paloja ei ole säädetty sisään yhtään niin jo kärsii jarrutusteho. Avid BB7:ssa jo pari naksua molemmin puolin tekee jarrutustuntumaan huikean eron.


Juu, mä oon ymmärtänyt että paras jarrutusteho tulee niin että satulassa olevan "vivun" ja vetävän vaijerin välisen kulma pitää olla 90astetta silloin kun palat alkavat puristamaan kunnolla levyyn.

PW kirjoitti:Ei nuo palatkaan oo uudet.


Silloin niiden kulutuspinta on varmaan kulunut vähän vinoksi ja uudessa pyörässä satula ei ehkä olekkaan kymmenesosamillin tarkkuudella samassa asennossa kuin luovuttajapyörässä oli. Menee muutama jarrutus että pinta kuluu levyyn nähden suoraksi. V-jarrujen kans tuokaan oo niin nuukaa kun länget, palat ja haarukka joustaa niin että millin parin vinoudet oikeaa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3782
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jooseha » 27 Maalis 2017, 14:31

jviirret kirjoitti:_Mun muistaakseni_ levyjarruun ja V-jarruun käy sama kahva, mutta Cantilever jarrussa vaijerin liikerata on pidempi, siksi sellaisella kahvalla jää levyjarrun teho vähän vaimeammaksi.

Maastolevyjarruun noin, mutta niitä on maantiemallisiakin joihin cantilever-kahvan pitäisi olla sopiva.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 29 Maalis 2017, 13:27

Yritin jarrupaloja vaihtaa mutt taas meni sormisuuhun :oops: Ilmeisesti en oo tästä jarrusta koskaan vaihtanu - toisessa otin jarrupalan "hännästä kiinni ja vedin pois mutta tässähän se pitäs työntää levyn suuntaan, ei vaan tunnu mahtuvan :? Pitääkö löysätä jarruvaijeri ja ruuvata mäntä kauemmas, vai onko joku niksi?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 29 Maalis 2017, 15:08

Tuosta mallista pitää näköjään ottaa jarru irti, ett palat saa pois. Pahasti oli syöpyneet mutta perusvika taitaa olla, ett liikkuva mäntä on liian kaukana levystä - prikkaa pulttien alle jos korjaantuis.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2313
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 29 Maalis 2017, 16:29

Siis mikä jarru sulla siinä on? En nyt oikein ymmärrä miksi sinne pitää laittaa prikkoja alle, eikö sitä pysty keskittämään?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 29 Maalis 2017, 16:38

Premnas kirjoitti:Siis mikä jarru sulla siinä on? En nyt oikein ymmärrä miksi sinne pitää laittaa prikkoja alle, eikö sitä pysty keskittämään?

Saatan taas sekoilla, ei oo parhaat päiväni menossa :oops: - toisaalta kun on ite hitsatut kiinnikkeet, ei oo niin tarkkaa ku kaupan vehkeillä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2313
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja Premnas » 29 Maalis 2017, 17:50

Mut eikö levyjarruissa ole yleensä se kiinnitysadapteri jonka kautta jarrusatulan saa keskitettyä, vai onko sulla se suoraan kiinni haarukassa? Sen lisäksi ainakin BB7:ssa saa säädettyä molemmilta puolin palojen etäisyyttä levyyn torx-avaimella (toisen puolen säätöön ei tarvi ku menee käsin mutta toinen puoli on tiukempi ja ainakin ite tarvin siihen tuon torxin avuksi).
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 29 Maalis 2017, 18:51

Premnas kirjoitti:Mut eikö levyjarruissa ole yleensä se kiinnitysadapteri jonka kautta jarrusatulan saa keskitettyä, vai onko sulla se suoraan kiinni haarukassa? Sen lisäksi ainakin BB7:ssa saa säädettyä molemmilta puolin palojen etäisyyttä levyyn torx-avaimella (toisen puolen säätöön ei tarvi ku menee käsin mutta toinen puoli on tiukempi ja ainakin ite tarvin siihen tuon torxin avuksi).

Onhan Petrilläkin säädettävä, kuten tuossa sanoi –brikkoja väliin. :D

Laita Petri kuva jarrustasi, jotta muutkin oppivat. Minulla ei ole ollut levyjarrullista pyörää vielä, joten mielikuvat ovat aika hämärät. Onko se sinun jarrusi tällainen, jossa on ensin kiinnitinlappu haarukkaan ja kiinnitinlapun reunassa kierrereiät. Jarrussa nuo kiinnitinlapun reunaan kiinnittyvät ruuvit menevät kai soideiden reikien läpi, joten ne löysäämällä jarrun saa asemoitua. Jollei saa, sitten brikoilla. :)
Kuva
Kuvassa on käytetty vieläpä cantilever-jarrujen jarrupalojen pallobrikkoja, niin myös kulma-asento on säädettävissä. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 29 Maalis 2017, 19:15

Tuon "kiinnitinlapun" virallinen nimi on adapteri. Jos vaihtaa jarrulevyn kokoa niin saman satulan saa sopimaam uudelle levylle adapteria vaihtamalla. Edessä ja takana luonnollisesti eri standardi.

Julka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 29 Maalis 2017, 20:31

Tommonen se on miunkin jarru ja on siinä ne soikeet reiät, en taas vaan tajunnu heti :oops: sähellystä, ilman ajattelua?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hirven Noja ja 2 vierailijaa