Polkuauto

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitti taas. Olin unohtanut kokonaan tuon Elandin sivuston. Siellähän oli muutenkin hyvää kamaa, kuten se peräkärryn ohje.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tässä. Ristinivel toimii hyvin vaikkei siinä ole laakereita, vain aluslaatat välissä. Reiät pitää olla aika jämptit, ne porasin 8mm terällä jolloin M8 pultti mahtuu niihin sopivasti kunhan poistaa purseet. Tuossa keskinivelessä on muuten laakerina 15x1,5 PA-putki, sama jota käytän ketjuputkena. Sen läpi menee M12 pultti. Voisi olla toimiva ohjausniveliinkin, kun vielä laittaa painelaakeriksi muoviprikan. Tuollaiset fillarin emäputkesta tehdyt nivelet ovat ylimitoitetut tälläiseen, paljon kevyempi rakennekin toimisi.

Tuossa on ilmeisesti tehty ackerman efekti tuolla ohjausakselin päässä olevalla palalla johon raidetangot kiinnittyy? Oletko jotenkin "mitoittanut" tuon vai luotitko vain tuuriin että tulee hyvä?

Jukka

No ei ihan tuurin varaan jäänyt, vaan käytin Peter Elandin laskentataulukkoa: http://www.eland.org.uk/steer_download.html
Tämä on noista eka, "konventionaalinen" versio. Jouduin tekemään palikkaan uudet reiät koska halusin hitaamman välityksen. Nyt on noin 1:1. Vanhoissa rei-issä on pultit jotka toimivat rajoittimina. Siinä kohdin oli tuuria kun säästyi erillisten stopparien teolta. :wink:
Pieni parannus systeemiin olisi kääntää keskiniveltä loivempaan kulmaan, jolloin ristiniveleen tulisi pienempi kulma.

Jokos näistä ohjauksista on Wikisivu. Tuo linkki ainakin olisi hyvä siellä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saisko vielä jälkitilauksena kuvia siitä miten se rengas onkaan kiinni ja miten ne ohjaintangot ovat kiinni?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:

Saisko vielä jälkitilauksena kuvia siitä miten se rengas onkaan kiinni ja miten ne ohjaintangot ovat kiinni?

Saa. Tuumainen keulaputki on katkaistu ja siihen hitsattú 25x2,5 pätkä vinoon kulmaan, jonka läpi menee 20 mm kierretanko. Kevyempiä ratkaisuja pyörän kiinnitykseen olisi , mutta ei jaksanut panostaa "väliaikaisiin" kottarin pyöriin. mitä muuten tarkoitat ohjaintangolla, sarvia (nousukahvat) vai kääntövarsia (latat joihin raidetangon päät nivelöity)?

Liitteet
WP_000019.jpg
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kääntövarsia joihin raidetangot menevät kiinni.
Tämä kuva on oikein hyvä. Jos vielä olisi kuva vastaavasta kohdasta mutta ylhäältä - niin että se latta näkyy päältä.
Silloin voisi näitä ohjauksen kulmia ja rakennetta ihailla kahdesta suunnasta.

Siitähän tämä on nyt hyvä juttu että mä tajusin miten tuon voisi tehdä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Kääntövarsia joihin raidetangot menevät kiinni.
Tämä kuva on oikein hyvä. Jos vielä olisi kuva vastaavasta kohdasta mutta ylhäältä - niin että se latta näkyy päältä.
Silloin voisi näitä ohjauksen kulmia ja rakennetta ihailla kahdesta suunnasta.

Ei kai niitä silti voi 1:1 kopioida, kun akselivälistä, ajokin leveydestä, ohjauksen nivelistä yms. tulee yksilöllisiä eroja noiden lattojen pituuksiin ja kulmiin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei tieteskään. Mutta tähän ketjuun saisi kerralla hyvät ohjeet kaikille tarvitsijoille.
Mä alan olla jo kivasti hajulla.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:

Kääntövarsia joihin raidetangot menevät kiinni.
Tämä kuva on oikein hyvä. Jos vielä olisi kuva vastaavasta kohdasta mutta ylhäältä - niin että se latta näkyy päältä.
Silloin voisi näitä ohjauksen kulmia ja rakennetta ihailla kahdesta suunnasta.

Siitähän tämä on nyt hyvä juttu että mä tajusin miten tuon voisi tehdä.

Sellaista kuvaa en älynnyt ottaa ja nyt on jo pimeää... odotellessa voit sihtailla kulmia edellisen sivun takanäkymästä:)
Tosiaan, sieltä Peterin taulukosta ne kulmat ja mitat kannattaa hakea. Ei ole vaikea käyttää.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä vivusto ylhäältä päin:

Liitteet
polkuauto24.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa kun on noin paljon tilaa polkimilta keulaan, onko se nyt lasten mitoissa ja mahollisuus myös isälle leikkiä samalla lelulla ? :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Tuossa kun on noin paljon tilaa polkimilta keulaan, onko se nyt lasten mitoissa ja mahollisuus myös isälle leikkiä samalla lelulla ? :D

Petri

Nuorimmalle lapselle (7 v) on nyt säädetty ja itsekin mahdun ajamaan tarvittaessa. Tämä projekti lähti kolmipyöräisestä mutta kun polkuautokisoja alettiin puuhaamaan ja oli halukkuutta osallistua niin tuli suunnitelman muutos 4-pyöräksi ja samalla lapsillekin sopivaksi. No kisoja ei tänä vuonna ole kait järjestetty mutta onpahan kilpuri valmiina jos joskus päätetään kilpailut pitää.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Jarcco kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuossa kun on noin paljon tilaa polkimilta keulaan, onko se nyt lasten mitoissa ja mahollisuus myös isälle leikkiä samalla lelulla ? :D

Petri

Nuorimmalle lapselle (7 v) on nyt säädetty ja itsekin mahdun ajamaan tarvittaessa. Tämä projekti lähti kolmipyöräisestä mutta kun polkuautokisoja alettiin puuhaamaan ja oli halukkuutta osallistua niin tuli suunnitelman muutos 4-pyöräksi ja samalla lapsillekin sopivaksi. No kisoja ei tänä vuonna ole kait järjestetty mutta onpahan kilpuri valmiina jos joskus päätetään kilpailut pitää.

Tämä on todella upea peli...onko se kohta jo valmis ?

Kuten nämä Rat Rodit;

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ei ole tälle lelulle tehty mitään. Ei ole ollut mitään kiirettä rakentaa koska on poitsulle vielä vähän iso ja etenkin painava. Tästä kokeilusta tuli sellainen fiilis että kinnerit ei ole mun juttu - mielummin ajelen kevyemmillä "avo" nojapyörillä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:

Ei ole tälle lelulle tehty mitään. Ei ole ollut mitään kiirettä rakentaa koska on poitsulle vielä vähän iso ja etenkin painava. Tästä kokeilusta tuli sellainen fiilis että kinnerit ei ole mun juttu - mielummin ajelen kevyemmillä "avo" nojapyörillä.

Sama juttu täällä. Kinnerin varastointi ja sillä liikkeellelähtö on paljon työläämpää ja aikaa vievämpää. Hyvät sadekamppeet sateella korvaavat korin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkuauto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla taas päinvastoin. Tänä kesänä ja syksynä on työmatkalla kastunut enempi kuin monena edellis vuonna yhteensä. Kaiholla muistelee sitä kinnerisyksyä. Harmi kun tuli se karuselli portti, viimeinen kilometri pitäisi kuitenkin pyöräillä avopyörällä.
Mutta kevyt sen pitää olla, isoilla pyörillä ja myös kunnolla pään ja yläkropan suojaavalla katolla. Kun tekee pienen niin tulee myös kevyt eikä ilmanvastuskaan ole silloin ainakaan suurempi kuin avopyörässä. Se riittä tuollaiselle reitille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin