Tee itse trike, katteella tai korilla?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja tm »

Ihan off-topicina tähän väliin, että kävisitkö Sakari lukemassa yksityisviestisi?

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tästä ei kukaan ole muistanut foorumilla mainita ;-) Homma on toki vaiheessa, mutta opettajien kesälomien kohta alkaessa se taas jatkuuuuuu...
http://web.me.com/artoj/Archies_Velomob ... lcome.html

Terveisin Arto

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja irakas »

tm kirjoitti:

Ihan off-topicina tähän väliin, että kävisitkö Sakari lukemassa yksityisviestisi?

Joo, kävin! Nämä yksityisviestit jäävät helposti huomaamatta. :oops:

t. Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli joku Hase kettwiesel tour tyylinen jossa on tasauspyörästö ja eturenkaaseen sähköavut.

Joo, mikäli ei tavoiteltaisi talvikelillä 33km/h keskinopeutta. Tuollaiset nopeudet vaatii paljon enempi pitoa avustetulle pyörälle ja kunnon jousituksen joka pyörään.

terppa kirjoitti:

Hasella on kokeiltu tuollaista kevyttä, irroitettavaa sadesuojaa

Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?

Jukka

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

r2d71a kirjoitti:

[quote="jviirret]Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?

Jukka

[/quote][/quote]

No jo on näppärää, sama "tiimi" saisi tehtyä helposti "puolijoukketeltan pystytys 15sekunnissa"-videon.
Tuossa katteen purkaminen alkaa kohdassa 0:10 ja kohdassa 0:20 pyörällä jo jatketaan matkaa katettuna.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
r2d71a kirjoitti:

[quote="jviirret]Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?

Jukka

[/quote]

No jo on näppärää, sama "tiimi" saisi tehtyä helposti "puolijoukketeltan pystytys 15sekunnissa"-videon.
Tuossa katteen purkaminen alkaa kohdassa 0:10 ja kohdassa 0:20 pyörällä jo jatketaan matkaa katettuna.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
Harjoiteltiin tuota joskus partiopoikasena. Ennätys oli partiotaitokisoissa puolijoukkueteltta pussista pystyyn 11s. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässäpä kiinnostava ketju. Katetun triken puolesta ja vastaan, sähkömoottoriasiaa ja työmatkaa. Tämä juttu on monelle autoilijalle kiinnostava.

Itsekin vuosia suunnitellut kolmipyöräistä täyskatettua trikeä jossa sähkömoottori avustamassa laiskaa polkijaa. Pari uutta kysymystä on herännyt, suunnitelmaa on muotoiltu ja omaperäisiäkin ratkaisumalleja rakenteesta olen miettinyt, antakaapa kommenttia:

  • Onko kukaan kokeillut takavetoisessa trikessä kiinteää etuakselia, keskeltä kiinnittyvänä emäputkeen. Toisin sanoen ei mitään olkatappi ja raidetankovirityksiä vaan pelkkä etuakseli. Etuakseli voisi olla jousiterästä, ikäänkuin U-muotoinen lehtijousi johon 20" vanteen navat kiinnittyvät ylimmästä kohdastaan. Alaohjaustangot kiinnittyy suoraan etuakseliin. tavoittelen mahdollismman matalaa istuinta, 5-10cm maasta jotta koko vehjes pysyy matalan mallisena
  • Kuskin vaihto tuottaa ketjulle pituusvaivaa kun emäputkea lyhennetään. Onko kukaan tehnyt emäputkesta L-muotoista niin, että emäputki kulkee hyvin matalalla, saranoituu 90 astetta ylös. Ketjuun lisätään väliratas saranan kohdalle. Tätä 90 asteen kulmaa säädellen saadaan pitkä säätövara ketkun pituuden juurikaan muuttumatta. Käsittiköhän kukaan miten ajattelin tätä.
  • Onko joku taivuttanut polykarbonaatista tuulilasia itse. Saako jostain valmiita laseja?

Sähköavusteisuudesta luin koko 69 sivuisen ketjun murojen sivulta. Siinä varmaan olisi paikallaan 500-750 watin napamoottori pingin akuilla.

Tavoitteena mahdollisimman virtaviivainen yhden miehen katettu hyvännäköinen kulkuneuvo joka kulkee niin nopeasti että sillä tekee oikeasti jotain.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lahti32 kirjoitti:

- Onko kukaan kokeillut takavetoisessa trikessä kiinteää etuakselia, keskeltä kiinnittyvänä emäputkeen. Toisin sanoen ei mitään olkatappi ja raidetankovirityksiä vaan pelkkä etuakseli. Etuakseli voisi olla jousiterästä, ikäänkuin U-muotoinen lehtijousi johon 20" vanteen navat kiinnittyvät ylimmästä kohdastaan. Alaohjaustangot kiinnittyy suoraan etuakseliin. tavoittelen mahdollismman matalaa istuinta, 5-10cm maasta jotta koko vehjes pysyy matalan mallisena

  • Kuskin vaihto tuottaa ketjulle pituusvaivaa kun emäputkea lyhennetään. Onko kukaan tehnyt emäputkesta L-muotoista niin, että emäputki kulkee hyvin matalalla, saranoituu 90 astetta ylös. Ketjuun lisätään väliratas saranan kohdalle. Tätä 90 asteen kulmaa säädellen saadaan pitkä säätövara ketkun pituuden juurikaan muuttumatta. Käsittiköhän kukaan miten ajattelin tätä.

Tavoitteena mahdollisimman virtaviivainen yhden miehen katettu hyvännäköinen kulkuneuvo joka kulkee niin nopeasti että sillä tekee oikeasti jotain.

Tuollainen ohjaus on aika haasteellinen esim pyöränaukkojen suhteen, lyö kynsille kun vain toinen eturengas osuu töyssyyn ja renkaat/ohjaus systeemit ottaa jalkoihin jos yrittää vähänkään tiukempaa mutkaa.
Voimansiirrossa on perinteisesti pyritty minimoimaan tehohäviöitä, kaikki mutkat ja välipylpyrät sotii tätä tavoitetta vastaan. Mitä enempi ja tiukempia mutkia niin sitä huonompi.
Moottorin teho ei mielestäni arkiliikenteessä ole nopeuden este, vaan kevyenliikenteenväylien kunto ja muu liikenne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mitä ajattelit haasteelliseksi pyöränaukoissa? Suunnitelma on siksi keskeltä kiinnittyvällä akselilla jotta etupyörät pystyvät kääntymään katteen sisällä eteen/taakse liikkeellä. Voihan se ohjaus tosiaan lyödä kynsille. Ehkä sitten erillinen alaohjaustanko etuakselin taakse välitankojen avulla.

Kumpihan vastustaa kulkua enemmän, kaksi välipyörää ketjussa vetopuolella vai 20cm korkeampi kori?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lahti32 kirjoitti:

Mitä ajattelit haasteelliseksi pyöränaukoissa? Suunnitelma on siksi keskeltä kiinnittyvällä akselilla jotta etupyörät pystyvät kääntymään katteen sisällä eteen/taakse liikkeellä.

Ja heittää kopin täyteen kuraa? Korista pitää myös tehdä hirmu leveä ettei nuo renkaat osu kuljettajaan tiukemmin käännettäessä.

Lahti32 kirjoitti:

Voihan se ohjaus tosiaan lyödä kynsille. Ehkä sitten erillinen alaohjaustanko etuakselin taakse välitankojen avulla.

Ei se tangon siirtäminen eri paikkaan asiaa muuta miksikään. Tee vaikka mecanoista tai tekniikka legoista ohjauksen malli ja työnnä sitä niin että toinen rengas osuu esteeseen. Tämmöisessä "vankkuriohauksessa" etuakseli kääntyy poikittain, mutta autotyyppisessä jossa olkakaselien linja osuu maatasossa pyörän keskilinjalle ei ohjaukseen ole juuri vaikutusta.

Lahti32 kirjoitti:

Kumpihan vastustaa kulkua enemmän, kaksi välipyörää ketjussa vetopuolella vai 20cm korkeampi kori?

Kovassa vauhdissa/kovassa vastatuulessa korkeampi kori, hitaassa vauhdissa/kiihdytyksissä/ylämäessä ketjun välipylpyrät.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin