kinneri kuumetta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo työmatka perustelu olis ihan toimiva ja hyväksyttävä jos olis semmonen "työmatka". Mie käytän pyörää vähäntoisenlaisiin työmatkoihin, koskaan ei tiedä etukäteen minne pitää mennä, yleensä hakeman joku auto tai työkalu pois ja siirtää ne johonkin. Tähän sopii kinneri huonommin ku nykyinen nojakki.
Silti kinneri ois kiva ( -lelu), riittääkö se perusteluksi ? :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Se voi olla mukavaa kun voi itse päättää milloin sateessa lähtee ajamaan. Aina se ei huvita vaikka olisi masokisti.
Mutta jos meinaa taittaa työmatkansa ympäri vuoden lihasvoimalla niin kinneri on kyllä ehdoton menopeli.

Epäilemättä asiassa on puolensa. Nuorena toki kuljin kelissä kuin kelissä fillarilla töihin, ja ei minua koskaan se keli haitannut. Kelin mukainen vaatetus auttaa paljon.

Tiesitkö tuolloin nuorena että olisi lihasvoimalla kulkevia ajoneuvoja joissa ei tarvi pukeutua kelin mukaan? Tai olitko päässyt sellaista kokeilemaan?
Jos on vuoden voinut ajaa sadekelillä työmatkansa kinnerillä, niin ei paljon naurata kun sellaisesta luopumisen jälkeen vedät "kelin mukaisia" vaatteita päälle marraskuiseen vesisateeseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Tiesitkö tuolloin nuorena että olisi lihasvoimalla kulkevia ajoneuvoja joissa ei tarvi pukeutua kelin mukaan? Tai olitko päässyt sellaista kokeilemaan?
Jos on vuoden voinut ajaa sadekelillä työmatkansa kinnerillä, niin ei paljon naurata kun sellaisesta luopumisen jälkeen vedät "kelin mukaisia" vaatteita päälle marraskuiseen vesisateeseen.

No en tiennyt. Nojapyörästä olin ehkä jotain jo kuullut, mutta kokemus puuttui.

Enhän minä nytkään ole vielä päässyt kinneriä oikeasti kokeilemaan, Peurungassa Mangolla ajanut kilsan tai pari, kelissä jossa oli aika passelin lämmin ilman koria.

En minä sitä epäile etteikö kinnerissä olisi sadekeleissä hyvä ominaisuuksia. Eihän ne kuraa ja vettä valuvat vaatteet ongelmattomat ole työpaikalle mennessä, eikä kotiin tullessakaan. Toki kinnerienkin kanssa on ongelmia: jos on umpinainen, niin huurtuu lasit tukkoon. Jos ei ole, niin jonkun määrän kastuu kuitenkin. Ja mites kun kinnerissä on tuulensuojassa, ja nousee tauolle, pitääkö heti olla pukemassa lisää vaatetta päälle, ettei tule vilu? Ainakin itsellä ajoviiman kanssa sopiva varustus on suunnilleen sopiva ilman ajoviimaa ja polkemistakin.

No, eipä se, jos mahdollisuus tulee niin kyllä minäkin kinneriä kokeilen. Ja jos on aikaa ihan hirmuisesti, niin rakennan korin itse.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Toki kinnerienkin kanssa on ongelmia: jos on umpinainen, niin huurtuu lasit tukkoon. Jos ei ole, niin jonkun määrän kastuu kuitenkin. Ja mites kun kinnerissä on tuulensuojassa, ja nousee tauolle, pitääkö heti olla pukemassa lisää vaatetta päälle, ettei tule vilu?

En minä missään nimessä ainoaksi kulkuneuvoksi ole sitä suositellutkaan. Ongelmia on, niitä on täällä puitu ennenkin ja suurimpaan osaan on ratkaisujakin olemassa.

Tietynlaisten totutun ajatusmallin mukaiset käsitykset kun murtuu niin jännät kiksit siitä saa. Nojapyörä muutti käsitykseni pyöräilyn mukavuudesta. Edelleen se kuitenkin oli sateessa inhottavempaa kuin poutasäällä, mutta ei ollut enää kinnerin jälkeen. Päinvastoin, sadekelillä ajo on jopa ajoittain poutaa mukavempaa kun pyöräteillä on vähempi väkeä. Kylmälläkin ilmalla voi ajaa hyvin hengittävissä vaatteissa kun ei ole ajoviimaa...
Tokihan sen jollakin "joo joo" tasolla uskoo kun joku sanoo, mutta aito muutos tapahtuu vasta kun itse kokee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei taida enää ola myynnissä tuo alle 3000,- Quest, Hävis markplaatsin sivuilta sen jälkeen ku laitoin sitä kautta viestiä myyjälle. Tosin ligfiets.netissä se vielä on.
Olishan tuolla toinenkin uudempi ja vähemmän ajettu 26" takakiekolla mutt pyyntö onkin jo 3700,- eli lähes tonni enempi. No pahin kuume laantunut :D ,jos jatketaan rakentamis linjalla.

Petri

Viimeksi muokannut PW, 01 Marras 2011, 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

PW kirjoitti:

Silti kinneri ois kiva ( -lelu), riittääkö se perusteluksi ? :D

Polkupyörän laittamiseen riittää mikä tahansa perustelu. Aina.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Mutta jos meinaa taittaa työmatkansa ympäri vuoden lihasvoimalla niin kinneri on kyllä ehdoton menopeli. Paitsi jos sellaisen käyttöä pyritään työnantajan toimesta rajoittamaan kuten minulla kävi.
Jukka

Tarkoitatko vaikeuttamisella niitä pyöriviä putkiportteja? Meille tuli samanlaiset - en kyllä parhaalla tahdollakaan ymmärrä, mitä hyötyä niistä on. Nyt ei pääse autolla eikä pyörällä lähellekään ovia.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mutta jos meinaa taittaa työmatkansa ympäri vuoden lihasvoimalla niin kinneri on kyllä ehdoton menopeli. Paitsi jos sellaisen käyttöä pyritään työnantajan toimesta rajoittamaan kuten minulla kävi.
Jukka

Tarkoitatko vaikeuttamisella niitä pyöriviä putkiportteja? Meille tuli samanlaiset - en kyllä parhaalla tahdollakaan ymmärrä, mitä hyötyä niistä on. Nyt ei pääse autolla eikä pyörällä lähellekään ovia.

Näitäpä juuri, meillä onneksi on "karussellin" viressä avautuva puomi josta tavallisen pyörän voi taluttaa samalla kun itse menee karusellista. Vielä ei portissa ole "sähköjä" joten pyöräportti on auki koko ajan ja clwb on niin kapea että läpi pääsee ajamalla.
Meillä tuon siviiliautoliikenteen estämisen ymmärtää, ei ole erillistä tieverkostoa "prosessiliikenteelle", joten henkilöautot pyöri siellä yli 100tonnin ajoneuvojen seassa. Harmi vaan kun portit estää samalla kaikkien kolmipyöräisten polkupyörien käytön :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mutta jos meinaa taittaa työmatkansa ympäri vuoden lihasvoimalla niin kinneri on kyllä ehdoton menopeli. Paitsi jos sellaisen käyttöä pyritään työnantajan toimesta rajoittamaan kuten minulla kävi.
Jukka

Tarkoitatko vaikeuttamisella niitä pyöriviä putkiportteja? Meille tuli samanlaiset - en kyllä parhaalla tahdollakaan ymmärrä, mitä hyötyä niistä on. Nyt ei pääse autolla eikä pyörällä lähellekään ovia.

Näitäpä juuri, meillä onneksi on "karussellin" viressä avautuva puomi josta tavallisen pyörän voi taluttaa samalla kun itse menee karusellista. Vielä ei portissa ole "sähköjä" joten pyöräportti on auki koko ajan ja clwb on niin kapea että läpi pääsee ajamalla.
Meillä tuon siviiliautoliikenteen estämisen ymmärtää, ei ole erillistä tieverkostoa "prosessiliikenteelle", joten henkilöautot pyöri siellä yli 100tonnin ajoneuvojen seassa. Harmi vaan kun portit estää samalla kaikkien kolmipyöräisten polkupyörien käytön :(

Minäkin olin aikoinaan töissä yrityksessä, johon tuli tuollaiset liikennehaittaimet julkisivun puolelle. Takapihalla oli kuitenkin kaksi viisimetristä porttia koko ajan auki prosessiliikenteen takia. :) Aidan ja pyöröportin tuoma turvallisuuslisä jäi minulle epäselväksi. Hintaansa nähden ei turvallisuus kyllä tuolla keinoin paljon kasvanut.

Ottaisitko Jukka kuvan tuosta portistanne, jotta voimme yhdessä miettiä, miten portin toiminnot voitaisiin toteuttaa ilman, että se haittaa sellaista liikennettä, jota ei ollut tarkoitus haitata, kuten kinnerit.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Minäkin olin aikoinaan töissä yrityksessä, johon tuli tuollaiset liikennehaittaimet julkisivun puolelle. Takapihalla oli kuitenkin kaksi viisimetristä porttia koko ajan auki prosessiliikenteen takia. :) Aidan ja pyöröportin tuoma turvallisuuslisä jäi minulle epäselväksi. Hintaansa nähden ei turvallisuus kyllä tuolla keinoin paljon kasvanut.

Meilläkin aita päättyy 5metrin päähän tuosta portista, eli ei haittaa kuin ns. rehellisiä kulkijoita, muut voivat kävellen kiertää koko aidan. Pyörää ei jyrkän rinteen vuoksi vihti sieltä raahata.

jori kirjoitti:

Ottaisitko Jukka kuvan tuosta portistanne, jotta voimme yhdessä miettiä, miten portin toiminnot voitaisiin toteuttaa ilman, että se haittaa sellaista liikennettä, jota ei ollut tarkoitus haitata, kuten kinnerit.

Vieressä on kauko-ohjattu autoportti jonka läpi mahdollinen autoliikenne kulkee. Jos joka päivä vihtisi mennen tullen soitella ja pyytää porttia availemaan niin saattaisi onnistua tuo autoportista kinnerillä kulkeminen. Vaivalloista sekä minulle että portin avaajille.
Valokuvaus kielletty, mutta hyvin paljon tämän kaltainen on se pyörätien päälle asennettu portti:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: kinneri kuumetta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Aiemmassa työpaikassa oli samanlainen portti. Nojapyörällä kulkeminen karusellista oli nihkeää ja trikellä mahdotonta. Sain kuitenkin luvan käyttää autoporttia, kuljin siitä kuten mopot ja motskarit, puomi nousi käyttämällä kulkulupaa lukijassa.

Vastaa Viestiin