Kinnerin korin sisäpuoliset virtaukset

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Kinnerin korin sisäpuoliset virtaukset

Viesti Kirjoittaja jori »

Strada ketjussa oli puhetta korin sisäpinnan huurtumisesta ja tuulilasin huurtumisesta useammassakin ketjussa toisaalla. Asiaa sietäisi pohtia enemmänkin, jotta orastava kinneri-invaasio ei kilpisty väärin suunniteltuihin sisäilmastointeihin. :)

Tutkikaapa, kellä kinneri on, mihin suuntaan jalka-aukoista ilma virtaa. Teipatkaa pörröinen villalanka molemmista päistään löysästi aukon yli poikittain ja ajamaan. Virtauksen suunnan näette sitten langan keskiosan kaaren suunnasta, ylös vai alas. Varmaan parempi laittaa langat molempiin päihin aukkoa, jos virtausnopeus on niin heikko, että se on aukon eri päissä eri suuntaan. Ilman siirtyminen ratkeaa tässä tapauksessa vain teippaamalla aukon päälle ohut muovikalvo ja laskemalla mäkeä tai polkemalla varpaillaan tai vain toisella jalalla. Tupakkamies voi tietysti puhaltaa savua letkulla jalkoihinsa ja katsoa minne se pakenee.

Pitäisiköhän järjestää äänestys arvauksista, kumpaan suuntaan puhaltaa. :)
Minä arvaan, että Leitrassa puhaltaa alas, koska ilmanvaihtotorvi tuo paljon korvausilmaa ja kabiini on ylhäältä umpinainen, WAWissa puhaltanee ylös, paitsi kun visiiri on reilummasti auki, Mangossa ja Questissä en ole ihan varma, mutta arvelen molemmissa alas.

Ilman virtaussuunta katteen sisällä on erittäin tärkeä ominaisuus ja vaikuttaa paljon ajon miellyttävyyteen. Jaloista kohti päätä virtaava ilma on kosteaa ja lämmintä hengitettäväksi, eli hyvää talvella, mutta toisaalta huurruttaa tuulilasin ja haittaa jäähdytystä kesällä. Päästä jalkoihin virtaava ilma pitää lasin kirkkaana, mutta on pakkasella kuivaa ja kylmää hengitettävää. Seisova ilma on kaikkein pahin jäähdytys ja kosteusongelma.

Kesäkelissä, jossa kinnereitä noin enimmäkseen ajellaan on siis eduksi, jos ilma virtaa ensin kasvoille ja vasta sitten kropalle. Talvella parasta olisi, jos ilma kulkisi umpiputkessa kabiinin sisäpuolella kropan ohi, jolloin ilma hiukan lämpenisi, mutta ei saisi kosteutta. Tällainen ilma on suhteellisesti ympäristöään kuivempaa ja pitää siis tuulilasin kirkkaana. Uloshengitysilma on yli kolmekymmentäasteista ja sataprosenttisessa ilmankosteudessa, eli sen kosteus tiivistyy kaikkiin alle 30 asteisiin pintoihin. Ulos puhallettava ilma pitäisi siis ohjata siten, ettei se suuntaudu tuulilasiin. Tuloilmakanava kannattaisi siis suunnata mieluumminkin ylhäältä alas siten, että se pitää tuulilasin näköalueen kirkkaan ja ohjaa uloshengitysilman alas, eikä tuulilasin näkökenttään.

Avopyörien tuulilasin huurtumisongelmaa voisi koittaa taklata pitämällä uloshengitysilman nopeus eteen päin kohti tuulilasia mahdollisimman pienenä esim. pitämällä suuta kunnolla auki uloshengitettäessä tai asentamalla suun eteen darthwader-tyyppinen ilmanohjain, joka suuntaa puhalluksen sivuille tai alas.

Tuollainen suun eteen asetettava ilmanohjain voisi olla hyvin suunniteltuna erinomainen talvipyöräilyn edistäjä. Imuilma esilämmittyisi mukavasti, viima ei kävisi suoraan kasvoille, eikä ulospuhallusilman huurruttaisi tuulilasia, jonka suojassa naama ja näpit pärjäävät kovemmassakin kelissä.

Sori, tuli tällainen ajatuksenvirtateksti, mutta jotain tuommoisia päässäni pyöritin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kinnerin korin sisäpuoliset virtaukset

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

jori kirjoitti:

Tutkikaapa, kellä kinneri on, mihin suuntaan jalka-aukoista ilma virtaa. Teipatkaa pörröinen villalanka molemmista päistään löysästi aukon yli poikittain ja ajamaan. Virtauksen suunnan näette sitten langan keskiosan kaaren suunnasta, ylös vai alas. Varmaan parempi laittaa langat molempiin päihin aukkoa, jos virtausnopeus on niin heikko, että se on aukon eri päissä eri suuntaan. Ilman siirtyminen ratkeaa tässä tapauksessa vain teippaamalla aukon päälle ohut muovikalvo ja laskemalla mäkeä tai polkemalla varpaillaan tai vain toisella jalalla. Tupakkamies voi tietysti puhaltaa savua letkulla jalkoihinsa ja katsoa minne se pakenee.

Tossa kokeilin ihan mielenkiinnosta ehdotelmaasi.Laitoin videonauhanpätkiä sisäpuolelle katetta juuri poikittain niinkun ehdotit ja sit yläkatteeseen pätkän teipillä kiinni( jalka-aukon ja aukon väliin).Virtaukset? on ne aika olemattomat.Nauha heilu hennosti yläviistoon kohti aukkoa.Katteen(aukkopeitteen) jos ois laittanut niin ei siellä mitään virtauksia enää olisi?Mielestäni Jalka-aukoissa pitäisi olla jokin tuulenohjaaja ,jotta tuulta yleensä kertyisi sisäpuolelle,toinen aukko mistä tuulen vire menis pois eli läpiveto syntyisi.Kesällä kun ajaa ilman aukkopeitettä(yleensä aina) lyhkäsissä kyllä siellä pieni vire tuntuu kintuissa ainakin yli 35km/h vauhdissa.Aukkopeitettä ei kyllä tule käytettyä juuri siksi ,kun vähäisetkin virtaukset on poissa.Muistan kesällä kaatosateella pidin aukkopeitettä,niin lämmin kostea höyry nousee aina ylöspäin,ajolasit huurteessa.
Tuulilasia jos värkkää siinä on ehdottomasti mielestäni oltava alareunassa pieni aukko,josta ajoviima käy, pitää huurteen loitolla "sisäpuolelta" (nimimerkillä kokemusta on)
Harvemmin meikeläinen näitä tekniikan asioita pohtii,ei niin kiinnosta,mie vain ajelen.Kiitos Jorille aloitteesta.Mukava ois kuulla myös muiden mielipiteitä,jos ja kun niitä on.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin korin sisäpuoliset virtaukset

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Avopyörien tuulilasin huurtumisongelmaa voisi koittaa taklata pitämällä uloshengitysilman nopeus eteen päin kohti tuulilasia mahdollisimman pienenä esim. pitämällä suuta kunnolla auki uloshengitettäessä tai asentamalla suun eteen darthwader-tyyppinen ilmanohjain, joka suuntaa puhalluksen sivuille tai alas.

Tuollainen suun eteen asetettava ilmanohjain voisi olla hyvin suunniteltuna erinomainen talvipyöräilyn edistäjä. Imuilma esilämmittyisi mukavasti, viima ei kävisi suoraan kasvoille, eikä ulospuhallusilman huurruttaisi tuulilasia, jonka suojassa naama ja näpit pärjäävät kovemmassakin kelissä.

Ylämäessä puuskuttamista olen testaillut ja sitä missä vaiheessa avopyörän tuulilasi huurtuu, näissä -1 - + 3 lämpötiloissa 12 - 13 km/h vauhdissa huurtuminen alkaa ja jos mäki on tarpeeksi pitkä niin umpeen menee, tuntuu olevan ihan sama onko tihkusade vai auringonpaiste. Tänään testasin "kuonokoppaa" Kuva ja se tuntuu olevan hyvä apu, koppa naamalla ajaessa lievä huurtuminen alkaa 9 - 10 km/h vauhdissa mutta tuulilasi ei mene kokonaan umpeen.

Lämpimästi suosittelen vastaavaa jos viileällä ajelee, imuilma tosiaan lämpenee miellyttäväksi. Omani on dealextremestä http://www.dealextreme.com/p/wind-stopp ... ling-54996. Toinen vähän vilpoisampi maski pitää askarrella tai ostaa plussakeleille.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kinnerin korin sisäpuoliset virtaukset

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Minä arvaan, että Leitrassa puhaltaa alas, koska ilmanvaihtotorvi tuo paljon korvausilmaa ja kabiini on ylhäältä umpinainen, ...

Leitran yläosa ei ole umpinainen. Taustapeilin aukko pään päällä on avoin ja toimii ilmanpoistoaukkona. Ilma tulee sisään keulan aukosta, johdetaan katteen kanavaa pitkin tuulilasille, josta se leviää ajajan pään ymärille ja poistuu katon aukosta, osaksi ehkä myös pohjan aukoista. Ilmastointi pitää tuulilasin ja taustapeilin kirkkaana. Kuinka kirkkaana, sen tietänee Matilaisen Heikki tai Linnasen Tero.

Leitran ilmanvaihto taitaa olla parhaasta päästä ja taustapeili erinomainen, koska koko tausta näkyy kerralla peilistä ilman välissä olevia näköesteitä. Stongaan kiinnitetty peili näyttää vain pienen osan taustaa. Kypäräpeili on paras avoimessa nojapyörässä tai yläosaltaan avoimessa kinnerissä, koska päätä kääntämällä koko tausta on tsekattavissa.

Esko

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinnerin korin sisäpuoliset virtaukset

Viesti Kirjoittaja janx »

EskoM: Minkä merkkinen se sinun kypäräpeili on?

BTW, tuo terpan mainitsema kasvomaksi kannattaa pestä ennen käyttöä mielellään useampaan kertaan. Sen verran vahvasti haisee kemikaaleille.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin