Nelipyöräinen kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

HEIPS!

Tuossa kesällä kaappeja siivotessa tuli vastaan yksi rakkaimmista lehtileikkeistäni. Seura-lehden artikkeli Jorma Ponkalan kinnereistä noin 30-vuoden takaa kolahti aikanaan meikäläiseen kuin se kuuluisa metrin halko. En tiedä miten teihin uppoo, mutta päätin artikkelin sivut tähän teillekin skannata ;)

Näiden kuvien myötä julistan myös oman kinneriprojektin alkavaksi ja yritän kasata itselleni myös sopivasti paineita lupaamalla samalla, että projektii valmistuu viimeistään keväällä 2013 ;)

Ja minun haaveitteni kinneri on tietysti nelipyöräinen kuten Ponkalalla. Takana pitää olla kaksi pyörää, koska niiden välissä pitää olla tilaa kauppakasseille tai yhdelle lapselle (tosin vaimo epäili, että siihen mennessä kun kinnerini valmistuu lapset ovat jo niin isoja, etteivät tarvitse kinnerikyytiä). Edessä taas pitää olla 2 pyörää, koska 2-pyöräinen keula näyttää paremmalta kuin 1-pyöräinen.

Toki tiedän, että 4-pyöräinen tuo omat haasteensa, mutta jos Ponkala ja muut ovat siihen pystyneet, niin miksen minäkin ;)

PS. Jostain kuulin myöhemmin tarinaa, että Ponkala pisti nämä komeat kinnerinsä kirveellä palasiksi sen jälkeen, kun poliisi oli kieltänyt niiden käytön yleisillä teillä niiden leveyden vuoksi. Sen jälkeen Ponkala rupesikin suunnittelemaan aurinkopaneeliveneitä.

Ponkalan_kinnerit_1.jpg
Ponkalan_kinnerit_2.jpg
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei nuo niin leveitä näytä. Mutta hienoja ovat. Sääli jos ei enään missään korvissa ole. :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Onpas upeen näkösiä. Kyllähän nuo tämän päivän lain mukaan on liikennekelposia, liekö laki muuttunut ?
Jarccohan rakentaa nelipyörästä, löytyy otsikolla "Polkuauto"

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

Mun käsitykseni mukaan laki oli tuolloin sama kuin nytkin, eli lain mukaan Ponkalan kinnerit eivät olleet tuolloin liian leveitä, eivätkä olisi nytkään.
Tempauksellaan Ponkala protestoikin juuri paikallisen poliisin mielivaltaa vastaan.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Onpas upeen näkösiä. Kyllähän nuo tämän päivän lain mukaan on liikennekelposia, liekö laki muuttunut ?
Jarccohan rakentaa nelipyörästä, löytyy otsikolla "Polkuauto"

Petri

70-80 -luvulla oli vissiin kaikki kiva kiellettyä? Minäkin olisin muksuna halunnut sellaisen pitkän satulan mutta minulle sanottiin, että se on vaarallinen... en vieläkään tiedä miksi.

Tuo valkoinen kinneri on aika sutjakkaan näköinen ja jos oikeasti painaa/painoi 30 kg niin sehän on kinneriksi tosi kevyt.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitos Digimikko hienosta lehtiartikkelista! Finnfoamista tehty kinneri, hmm... amfibiolla pääsee ylittämään järviä (hitaasti mutta kuitenkin), ja nelipyöräisyys tarjoaa tilaa tavaroille ja vaikka nukkumiseen -> mainio retkiväline leppoisaan etenemiseen.

Vaikka keksijä onkin siirtynyt veneiden maailmaan, niin mahtaisikohan häneltä saada tietoja noista taannoisista kinnereistään? Netistä ei heti löytynyt yhteystietoja.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hienoja ovat, varsinkin valkoinen voisi olla ihan hyvin vm. 2011... Miltä vuodelta muuten lehtileike on?
Kuvasta päätellen taka-akselin mutikat sisältää vapaakytkimet joten molemmat pyörät vetää. 4-pyöräisessä on monta hyvää puolta, kunhan painon saa pidettyä pienenä kuten tässä. Toivottavasti joku saa kaivettua näistä lisätietoa.

Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

En ole merkannut lehtileikkeen tarkkaa päivämäärää ylös, mutta lehtileikkeen kääntöpuolella näkyy olevan Seura-lehden suuri säästötilaustarjous, joka alkaisi 1.10.1982, eli lehtileike on todennäköisimmin loppukesältä 1982.

T. Mikko

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Digimikko kirjoitti:

En ole merkannut lehtileikkeen tarkkaa päivämäärää ylös, mutta lehtileikkeen kääntöpuolella näkyy olevan Seura-lehden suuri säästötilaustarjous, joka alkaisi 1.10.1982, eli lehtileike on todennäköisimmin loppukesältä 1982.

Hieno homma että olet ottanut jutun taleteen ja julkaiset sen kaikkien iloksi!
Näitä 70-80luvun taitteen lehtijuttuja ja kinnerien kuvia kun katselee niin tuntuu että onko tässä kehityksessä ollut musta-aukko tuossa 80luvun loppusta 2000luvulle? Ihan kuin sillä aikakaudella ei olisi tapahtunut mitään ja 2000-luvulla taas kinnerit keksitty uudelleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö se ole niin että jokainen sukupolvi keksii mukamas jotain uutta. Vaikka suurin osa on vanhan parantelua. :?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

Selvitin Ponkalan yhteystiedot ja laitoin hänelle tekstiviestin kysyen, josko hän voisi kertoa enemmän hienoista kinnereistään. Heti kohta puhelin jo soikin ja keksijä itse oli langan päässä.

Jo parin minuutin keskustelun jälkeen kävi selväksi, että tämän keksijäneron kommentteja ja kertomuksia pitää ehdottomasti käydä paikan päällä tallentamassa kaikkien iloksi, niin paljon nerokkaita yksityiskohtia hänen rakentamansa laitteet sisältävät. Ja kerronta sujui, puhetta riitti.

Sovimme Ponkalan kanssa, että keräisin aiheesta kiinnostuneen porukan ja menisimme vierailulle kyselemään lisää ja nauhoittamaan hänen kertomuksiaan. Hän koki itselleen helpommaksi kertoa asioista suullisesti kuin yrittää kirjoitella niistä tänne foorumille. Mies asustelee Perniön suunnalla. Ainakin Jori ja Lahtisen Markku pitäisi saada matkaan mukaan, muistissa on vielä taannoinen käynti Kuhmoisten kinneriä katsomassa. Tällä kertaa ei kinnereitä ole enää nähtävillä, mutta valtava tietomäärä odottaa tallennusta ja siirtämistä meidän kaikkien ja jälkipolvien iloksi. Kun vain osaisi kysyä ne oikeat kysymykset.

Ehdottaisin vierailudelegaation kokoamista, ja kysymyspatterin kokoamista. Eli mitä kaikkea haluaisitte keksijäkonkarilta kysyä? Ja olisitteko kiinnostuneet lähtemään häntä kuulemaan, ja jos niin koska? Joku lauantai/sunnuntaipäivä joulu- tai tammikuussa voisi olla sopiva. Eläkkeellä oleva Ponkala sanoi olevansa erittäin mielissään, jos kävisimme hänen luonaan. Useampi henkilö olisi hyvä saada juttuja kuulemaan ja kysymyksiä esittämään. Ja tarinaa riittää, sen voin taata jo tuon lyhyen puhelinkeskustelun perusteella.

Muutama detalji amfibiokinneristä:

  • Laitteesta ei ollut piirustuksia eikä muutakaan paperidokumentaatiota, oli tehty ns. omasta päästä. Ja siellä nuo asiat tuntuivat vieläkin hyvin olevan.
  • Kinnerissä ei ollut ollut normaaleja polkupyörän pyöritettäviä kampia/polkimia, vaan kampien varassa edestakaisin liikkuvat polkusimet. Veto kammelta vaijerilla taka-akselille, ja palautusjousi pysäytti jalan liikkeen ja veti kammen taakse. Vähän niinkuin Sakarin soutupyörässä, mutta jalkakäyttöisenä lyhyemmin vipuvarsin. Ponkala oli päätynyt tähän ratkaisuun, jotta oli saanut kinnerin nokasta matalamman.
  • Lopullinen paino oli hieman yli 30 kg (Seuran lehtiartikkelin aikaan kinneri oli ollut vielä kesken).
  • Korissa oli käytetty lasikuitua ja finnfoamia kerroksittain: päällä n. 200 grammaista lasikuitua, välissä 10 mm finnfoam ja sisäpintana 100 grammainen lasikuitu. Korin paino 7 kg.
  • Pyörät olivat edessä ulkohalkaisijaltaan n. 400 mm (16"), takana n. 500 mm (20"). Ainakin takakiekot oli tehty kokonaan (napaa lukuunottamatta) finnfoamista ja lasikuidusta, kaikkien pyörien yhteispaino oli ollut 4 kg. Kiekkojen tekemisessä oli ollut todellista tee-se-itse-meininkiä -> solumuovilevyaihioon oli kiinnitetty pyörän napa, ja levyä pyörittäen leikattu vanteen profiili kuumalla langalla -> päälle lasikuitu -> kevyt kiekko ilman metallivannetta ja pinnoja!
  • Jarruina taka-akselilla remmi/hihnajarrut, jotka olivat olleet liian tehottomat.
  • Tuulilasin huurtumisongelma oli ratkaistu tuulilasin yläpuolella olevalla aukolla, josta ilma ohjattiin tuulilasille. Ilmanvaihtoa etenkin hitaassa nopeudessa oli parannettu vielä puhaltimella (korin/ohjaamokopan takaosassa?). Myöhemmin korin nokkaan valon yläpuolelle oli tehty vielä avattava ilmanottoaukko.
  • Potkurilaitteisto oli vielä tallessa. Pisin vedessä ajettu matka oli ollut 16 km, johon oli kulunut 4 tuntia aikaa -> 4 km/h.
  • Kinnerin kohtalosta sain sen verran selville, että Ponkala oli itse tuhonnut korin, ei kirveellä vaan polttamalla. Tekniikan oli ottanut talteen ennen sitä. Syynä ei ollut liika leveys, vaan se että hän oli varustanut sen mopoksi sähkömoottorilla ja akuilla, jolloin paino oli noussut liian isoksi. Poliisit olivat myös luonnollisesti kiinnostuneet moottorilla kulkevasta vekottimesta. Säädöksiin turhautuneena hän päätti tuhota kinnerin ja siirtyä kehittelemään muuta.
  • Ponkalan haaveissa on rakentaa uusi kinneri vielä jossain vaiheessa, kun nyt vuosien varrella on kertynyt lisää tietoa ja taitoa muiden projektien myötä.
  • Tunsi myös Olli Kuusiston (vaikuttaa Kaarinan suunnalla), jonka Perspiraattori-kinneri oli ollut mukana ensimmäisillä Ecotripeillä. Kuusisto on kuulemma kokoamassa jotain aiheeseen (kinnereihin) liittyvää dokumentaatiota (historiikkia tms., puhelu pätki tässä kohtaa, tarvii kysyä lisää vierailun yhteydessä).
  • Paljon muutakin juttua Ponkalalta ehti puhelun aikana tulla, mutta sovittiin että jatketaan vierailun merkeissä, jotta nämä saadaan taltioitua kaikkien muidenkin tietoon eikä vain minun heikon muistini varaan.
Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

Hienosti selvitetty tm!

Jos vain suinkin mahdollista, niin minäkin kyllä palaisin halusta käydä Ponkalaa tapaamassa!

Mikko

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mielenkiintoisia ratkaisuja :) pitää kuuklata missä on Perniö :roll:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Mielenkiintoisia ratkaisuja :) pitää kuuklata missä on Perniö :roll:
Petri

Paikka on n. 30 km Salosta etelään.

edit: sen verran tarkennusta vielä, että Nokia-Tampere -akselilta tulee matkaa parisensataa kilometriä suuntaansa ja ajoajaksi Google Maps ennustelee kolmea tuntia. Meikäläisen kyydillä pääsee, jos matkaan ei tule hirveän suurta lisäystä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

Digimikko kirjoitti:

Hienosti selvitetty tm!

Jos vain suinkin mahdollista, niin minäkin kyllä palaisin halusta käydä Ponkalaa tapaamassa!

Mikko

'
Ilman muuta, kartoitetaan vain ensin mukaan lähtijät ja katsotaan mihin ajankohtaan saadaan vierailu sovitettua.

Vastaa Viestiin