Nelipyöräinen kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2402
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 09 Helmi 2012, 00:13

Neljäs tallennus (aurinkosähkömopo):
- video: http://youtu.be/_b0YIXMzgtI
- pelkkä äänitiedosto: http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... komopo.mp3
Kesto: 11 min 20 s

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 09 Helmi 2012, 12:20

Olipas mukavia kuunnella... kiitoksia nauhoituksista videoista ja kuvista.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja MM » 09 Helmi 2012, 13:57

Muistan aurinkosähkömopon rakentamisohjelman televisiosta. Ponkala sanoo tuossa nauhalla, että mopoon oli tarkoitus tehdä liukupolkimet, mutta niitä ei ehditty tehdä. Yhdessä osaohjelmassa ne oli kuitenkin jo rakennettu ihan toimivina prototyyppiin, joka oli tehty huonekaluputkesta, mutta sitten valmiissa mopossa niitä ei ollutkaan, mikä oli minulle pettymys. Niiden idea jäi kuitenkin kiehtomaan ja harmi, jos niiden poisjättäminen johtui vain aikataulusyistä.
Olisikohan ohjelmaa enää Yleisradion arkistoissa.
Kiitokset kuvien ja äänen välittämisestä!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13536
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 09 Helmi 2012, 18:46

Kuuntelu menossa, mielenkiintosta jutustelua. Kiitoksia vaivan näöstä :D

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13536
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 09 Helmi 2012, 23:21

Tuo vaneri kinneri näytti uskomattoman heikko tekoselta ja muutenkin tuolla oli puhetta mahollisimman "hepposesta" rakenteesta. Tuli vaan mieleen ett onks nää meijän tekemät kaks pyöräsetkin aivan liian rankkatekosia ja onks nuo normi polkupyörän osatkin liian raskastekosia ? Lähinnä ihmettelin noita kinnerin etuhaarukoita ja vertailin niitä normaaleihin haarukoihin.
Vai jakautuuko tommosessa nelipyöräsessä voimat pienempiin osiin eli eivät rasita yhtä ja samaa paikkaa?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2402
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 09 Helmi 2012, 23:21

Viides tallennus (styroksipyörän teko):
- video: http://youtu.be/eDFuxTGY-s8
- pelkkä äänitiedosto: http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... ipyora.mp3
Kesto: 2 min 21 s

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13536
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 09 Helmi 2012, 23:34

Tuliks tuosta kiekon tekemisestä selville millä liimalla se laakeri vai napa siihen liimataan ? Tuota kiekon muodon leikkaustakaan en ihan käsittäny, kuumennettiinko se lanka vai miten se sitä styroksia leikkaa?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2402
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 09 Helmi 2012, 23:47

Eiköhän tuo ollut kasattu ihan epoksihartsilla, millä lasikuidutuksetkin oli tehty. Tuosta kiekon väsäämisestä on vielä jotain juttua lopussa äänitysmateriaalissa, eli tod.näk. siihen palataan vielä.

Vastuslankaa tosiaan kuumennettiin sähkövirralla niin, että se sulatti styroksin. Tärkeää oli, että itse lanka ei ota styroksiin kiinni, vaan sulattaa sitä edellään. Eli kiekon pyöritysvoiman pitää olla riittävän pieni langan sulatustehoon nähden.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2402
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 09 Helmi 2012, 23:54

Kuudes tallennus (polkuvene):
- video: http://youtu.be/jQtubeCRnUk
- pelkkä äänitiedosto: http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... kuvene.mp3
Kesto: 2 min 27 s

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 19:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja optimistx » 10 Helmi 2012, 08:48

PW kirjoitti:... Lähinnä ihmettelin noita kinnerin etuhaarukoita ja vertailin niitä normaaleihin haarukoihin.
...

Petri

Luullakseni voi tulla todella kamalaa jälkeä, kun etuhaarukka katkeaa äkillisesti vauhdissa. Pojalleni kävi niin ihan tavanomaisessa keski-ikäisessä pystypyörässä, mutta onneksi vauhti oli kävelyvauhdin luokkaa. Silti verta lensi pelästyttäviä määriä. Kannattaako rakentelijan ottaa riskejä tämän osan suhteen, ellei itsemurha ole salaisissa haaveissa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 11 Helmi 2012, 19:30

optimistx kirjoitti:
PW kirjoitti:... Lähinnä ihmettelin noita kinnerin etuhaarukoita ja vertailin niitä normaaleihin haarukoihin.
...

Petri

Luullakseni voi tulla todella kamalaa jälkeä, kun etuhaarukka katkeaa äkillisesti vauhdissa. Pojalleni kävi niin ihan tavanomaisessa keski-ikäisessä pystypyörässä, mutta onneksi vauhti oli kävelyvauhdin luokkaa. Silti verta lensi pelästyttäviä määriä. Kannattaako rakentelijan ottaa riskejä tämän osan suhteen, ellei itsemurha ole salaisissa haaveissa?

Haarukoita ei sovi vertailla pelkän nimen perusteella. Näillä haarukoilla on nimittäin yhtä vähän toiminnallista yhteyttä polkupyörän "normaaleihin" haarukoihin, kuin sillihaarukkaankin.
Kuva
Kun katsot tarkasti tuota Ponkalan ripustusta, huomaat, että sisempi "haarukan piikki" on kiinni pienen nivelen kautta rungossa. Ulompi varsi on toki ohut, mutta sehän kantaakin voimia lähinnä eteen ja taakse, jossa suunnassa se on melko leveä. Sivusuunnassa haarukka tukeutuu etukiekon akselin ja alanivelen kautta suoraan runkoon. Pystysuunnassa ulompi varsi toimii silti tukena, koska olkapäärakenne on varsin tukeva.

Näkee, että rakenteen on suunnitellut konstruktioita oikeasti ymmärtävä henkilö, eikä sitä ole vain kyhätty kokoon saman nimiseen tehtävään käytettyjä rakenteita sokkona imitoimalla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja noja » 11 Helmi 2012, 23:20

jori kirjoitti:Näkee, että rakenteen on suunnitellut konstruktioita oikeasti ymmärtävä henkilö, eikä sitä ole vain kyhätty kokoon saman nimiseen tehtävään käytettyjä rakenteita sokkona imitoimalla.

Suunnittelusta sen verran että, eikös toi pyörä vielä vähän kallistakin, mikä myös lisää kestävyyttä. Kattelin vaan että on noi nivelpisteet eri liniassa.
Olikos noi nivelet ihan pultit ja kumiletkun pätkä välissä (kuunnelmassa puhuttiin jostain letkun pätkästä tehdystä jousesta) vai oliko oikeen jotkut "viralliset" nivelet.
Liitteet
DSC02301m_1280.jpg
DSC02301m_1280.jpg (55.97 KiB) Katsottu 3251 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 12 Helmi 2012, 00:02

noja kirjoitti:Suunnittelusta sen verran että, eikös toi pyörä vielä vähän kallistakin, mikä myös lisää kestävyyttä. Kattelin vaan että on noi nivelpisteet eri liniassa.
Olikos noi nivelet ihan pultit ja kumiletkun pätkä välissä (kuunnelmassa puhuttiin jostain letkun pätkästä tehdystä jousesta) vai oliko oikeen jotkut "viralliset" nivelet.

Tottakai olkanivel on vinossa, jotta olkapoikkeama saadaan pieneksi tai mieluummin negatiiviseksi.
Ei siinä pulttia kummempaa niveltä ole, miksi olisi. Kaksipyöräisen nivelten on oltava herkät, nelipyöräisessä se ei ole välttämätöntä. Siitä kumiletkusta näkyy vielä osa siellä ylemmän pulttinivelen yläpuolella. Ei se oikeasti paljon voinut joustaa, kun alatukivarsi oli jäykkä. Jos alatukivarren olisi tehnyt kaksiosaiseksi/-haaraiseksi ja kiinnittänyt vain yhdellä ruuvilla rungon puolelta vaikkapa kumibrikan läpi, olisi joustoakin löytynyt enemmän.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2402
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 25 Helmi 2012, 07:21

Seitsemäs tallennus (amfibiokinneri)

Alkuosa:
- video: http://youtu.be/DyXZqlI99KY
- pelkkä äänitiedosto: http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... lkuosa.mp3
Kesto: 13 min 20 s

Loppuosa:
- video: http://youtu.be/FA2rcFd0Pb0
- pelkkä äänitiedosto: http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... ppuosa.mp3
Kesto: 9 min 33 s

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13536
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 25 Helmi 2012, 10:42

Mielen kiintosia ratkasuja, tuommonen levykiekko pitäs tehdä. En tuosta laakeroinnista/navasta saanu oikeen selvää, siinä ei vissiin ollu normaalia pyörän napaa ?
Vieläkö noita juttuja "matkalaukussa" riittää ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa