Nelipyöräinen kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2401
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 25 Helmi 2012, 12:33

PW kirjoitti:...En tuosta laakeroinnista/navasta saanu oikeen selvää, siinä ei vissiin ollu normaalia pyörän napaa ?...Petri

Ei ollut normaalia pyörän napaa, pelkkä metalliputki läpi styroksista (epoksilla liimattuna, kuten kaikki muukin). Putken päihin oli tehty vahvikelaipat piirilevystä, taitaa näkyä parhaiten tästä kuvasta:
https://picasaweb.google.com/1101933213 ... 3728007778

Etupyörässä oli urakuulalaakerit putken päissä, taka-akselin laakerointi oli kinnerin rungossa, ei navassa.

Jos tavallista fillarinnapaa haluaisi käyttää aihioina, niin navan ulkopintaa (laippojen välinen osuus) voisi tarvittaessa sorvata sopivan (lieriön) muotoiseksi ja katkaista navan runko keskeltä poikki kahteen osaan. Nämä puolikkaat sitten työntäisi styroksilevyn reikään (+ tarvittavat lisävahvikelaipat kuten tuossa Ponkalan pyörässä). Näin toteutettuna navan rungon puolikkaiden välille voi tosin jäädä suuntavirhettä ja niiden etäisyys toisistaan pitää saada samaksi kuin alkuperin, muuten akselin pituus ei täsmää.

Toinen vaihtoehto (helpompi?) olisi vain sorvata navasta toinen pinnalaippa pois ja sorvata navan ulkopinta lieriöksi. Styroksiin istuttamisen jälkeen puuttuva laippa korvataan noilla lisävahvikelaipoilla.

Levyjarrun (vannejarruahan tällaiseen ei saa) kanssa pitää sitten miettiä/kokeilla, mikä on riittävän tukeva kiinnitys, ettei napa revi itseään irti styroksista. Voimat on melkoisia varsinkin etupyörissä.

PW kirjoitti:Vieläkö noita juttuja "matkalaukussa" riittää ?Petri

Tuossa taisi nyt olla tärkeimmät kinneriaiheiset tarinat. Jotain irtokommentteja saattaa vielä tallentimen muistikortilla olla, katsotaan saako niistä koostettua mitään mielenkiintoista julkaisukelpoista.
Jos Ponkalan aurinkosähköveneet kiinnostaa, niin niistä löytyy juttua tuolta:
http://shalom.ponkala.net/

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2401
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 26 Helmi 2012, 20:25

Tässä viimeiset rippeet Ponkalan äänityksistä (aiheet suuntaa antavia):

Osa 8: 4-pyöräohjaus (kesto 4 min 6 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... ohjaus.mp3
Osa 9: Iljushin-nojapyörä (kesto 4 min 40 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... apyora.mp3
Osa 10: sähkövoimansiirto (kesto 8 min 16 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... siirto.mp3
Osa 11: sekalaista kinnerikeskustelua (kesto 10 min 25 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... stelua.mp3
Osa 12: ensimmäinen kinneri (kesto 6 min 45 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... inneri.mp3
Osa 13: nojapyörän etukate (kesto 1 min 13 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... tukate.mp3

Lisää kaipaaville suositellaan vierailua Ponkalan luokse :D .
Jos vaikka saataisiin pieni nojapyöräretki aikaiseksi Perniön suuntaan tulevana suvena.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13536
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 26 Helmi 2012, 21:17

Keksijä mikä keksijä :D ei osaa ku pipoo kohottaa.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1596
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja Jarcco » 28 Helmi 2012, 17:56

Lieneekö Iljushin-nojapyörä tämä: http://www.berkut-trikes.com/en_index.html
Muitakin melkein samanlaisia malleja oli:http://www.trike.ru/ ja http://www.aha.ru/~ykpro/

Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja Digimikko » 11 Touko 2012, 09:55

MOI!

Tsekatkaapa tuosta linkistä vähän nelipyöräisen kinnerin korinmuotoilun mallia! Miinuspuolena tosin sadan kilon paino:

http://www.iltalehti.fi/autot/2012051015559727_au.shtml

T. Mikko

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja MM » 12 Syys 2012, 17:56

Etsiskelin juttua liuku- tai riippupolkimista, mutta en löytänyt muualta kuin tämän Ponkalan amfibiokinnerin tiimoilta. Katetuissa kinnereissä olevaa turhan mahtavaa keulabulppia voisi pienentää ja näkyvyyttä eteen parantaa, jos polvet eivät nousisi korkealle ja jos normaalikampien ylös/alas liikettä ei olisi.
Ponkala tuossa sanoo, että ei riippupolkimista haittaakaan ollut. Kovin yleisiä ne eivät kuitenkaan ole. Vaikka kuvista ja selostuksesta rakenne on hahmotettavissa, en panisi pahakseni, jos joku mukana olleista tai asian muuten ymmärtäneistä vaikka piirroksen avulla esittäisi riippupoljin-vaijeri-voimansiirron periaatteen palautus-, vuorottelu- ja stopparijousisysteemeineen. Kuvista ei myöskään selviä varsinaisen taka-akselin voimanvälitys väliakselin jälkeen, vaikka siitä keskustellaankin.

Muoks. Taka-akselin voimanvälitys ja "tasauspyörästö" käyvät toki ilmi Seuran artikkelin kuvasta.

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 12 Syys 2012, 20:12

MM kirjoitti:Etsiskelin juttua liuku- tai riippupolkimista,


http://www.youtube.com/watch?v=P32YBt1FWLE

http://www.esoteric-david.eu/en-page-40.html

http://www.esoteric-david.eu/en-page-33.html

tuossa muutama linkki mistä on aiemmin ollut juttua...
googlesta "linear drive recumbent" hakusanalla löytyy kans...
omalta foorumiltä löyty nuo ylemmät linkit...

aihe on jäänyt vähän nihkeäksi kun on nihilististä ajatella muuta kuin pyörittämistä voimantuotto menetelmänä... :lol:

kiinnostaa itseäkin erään pöytälaatikkoprojektin tiimoilta... :D
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja MM » 13 Syys 2012, 09:41

Olen mielenkiinnolla seurannut Isaskarin soutupyöräprojektia, jossa on jo kutakuinkin ratkaistu käsien ja ylävartalon voimatuoton hyödyntäminen, mutta jalkojen osalta asia on vielä vaiheessa. Kun kinnereiden käyttövoima on yleensä jalat, saattaisivat lineearipolkimet olla yksi ratkaisu. Soudussa tarvitaan jalkojen tuki ylävartalon soutuliikkeelle ja se voidaan hyödyntää joko liukupenkillä tai liukupolkimilla. Normaalisti molempien jalkojen yhtäaikaisella työnnöllä ja koukkuunvedolla. Tukivoimaksi kuitenkin riittäisi vain toisen jalan työntö, jolloin toinen jalka voisi koukistua vuorotteluvapaan aikana eikä meno olisi niin sätkivän näköistä kuin soutupyörämainoksissa. Molempien jalkojen työliike ja ylävartalon sekä käsien liike voitaisiin synkronoida sen verran päällekkäin, ettei kuolleita kohtia voimatuotossa olisi. Matkavauhdissa työskentely voisi vaihdella täydellisestä soutuliikkeestä vuoropolkemiseen noja-asennossa.

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että kun ketjuvetoinen kampi, olipa se polkupyörän vääntiö tai puimakoneen kohlinakselia muistuttava vänkyrä, vaatii tukevan rungon, joka ottaa vastaan ketjuvoiman, niin sitä vastaa liukupolkimissa jalkojen luut. Eli vahvaa eturunkoa ei tarvittaisi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 13 Syys 2012, 10:08

Kampi ja ratas ovat välitysmekanismi, joka välittää polkimen liikkeen ja voiman toiseksi voimaksi ja liikkeeksi ketjulle, siksi tarvitaan tukilaakeri ja sille runko. Kyse on tavallaan vivusta, joka muuttaa voimaa ja liikematkaa. Vipu tarvitsee tukipisteen vain, milloin välityssuhde poikkeaa ykkösestä. Vipu ei tarvitse tukipistetta, eikä tarvita koko vipua, jos välityssuhde on 1. Kuvittele nostavasi kiveä yksivartisella vivulla. Jos otat otteen vivusta lähemää, pienenee kiven alla olevan vivun pään tukivoima, kunnes otteella, jossa kädet ovat vivun ja kiven kosketuskohdassa (kuorman varsi = voiman varsi) vivun alapään tukivoima katoaa kokonaan. Kuva
Riippupolkimissa on tämä sama tilanne. Jos voima otetaan jalan kohdalta, ei riippupolkimen yläpää kanna voimia, jos jostain muualta, voimaa siirtyy nivelpisteelle ja siitä rungolle. Ponkalan riippupolkimet ovat välityksettömät, joten vipujen kautta kulkee vain jalkojen paino ei työntövoimia lainkaan.


Kuva
Riippupojin on kuvassa äärimmäisenä vasemmalla. Nahkainen kantaremmi pitää jalan polkimella ja voima kulkee lokasuojakiinnikelangasta tehdyn haarukan kautta narulle, joka välittää liikkeen takapuolen alla sijaitsevan väliakselin vapaanavalla varustetulle kelalle.
Viimeksi muokannut jori, 13 Syys 2012, 10:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja MM » 13 Syys 2012, 10:16

Tätä juuri pohdin ja vaikka virke jäi äsken irralliseksi, oli sen innoittajan Ponkalan mielipide vetolaitteiston ja istuimen mahdollisimman tukevasta rakenteesta ilman joustoja vaikka korista erillisenä pakettina.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja MM » 13 Syys 2012, 10:16

Minulle jäi epäselväksi se, miten muoviselle vapaarattaalle menevä vetovaijeri palautuu jalan koukistusvaiheessa. Kuvista näkyy, että muovipyörästä lähtee kaksi vaijeria samasta lukitusreiästä. Oletettavasti toinen vaijeri kiertyy toisinpäin, mutta meneekö se polkimelle etutaittopyörän kautta, vai kenties toiselle polkimelle, joka palauttaa toisen polkimen vaijerin työliikkeellään.

Muoks. Tähän kysymyksen on nimim. "tm" alkujuonnossaan kertonut, että polkimen pysäytys ja palautus tapahtuivat vastajousen avulla. Ajattelin vain, että jatkuva jousta vasten polkeminen olisi idealismin vastaista tehonhukkaa, mutta jousipalautus tekee Ponkalan selityksen sopivasta polkimen esijännityksestä ymmärrettäväksi.

Tarkemmin ajateltuna vastajousi ei ehkä olekaan merkittävää tehonhukkaa, vaan kuten Ponkala sanoo, suhtkoht painavan jalan eteenpäin suuntautuvan työnnön pysäyttämiseksi ei silloin tarvitse käyttää lihasvoimaa, jalan liike-energia varastoituu jouseen ja tulee hyödynnetyksi jalan lähtiessä takaisinpäin koukistusvaiheessa. Asiaa voisi verrata vaikka pingis- tai superpalloon, jotka oman jousivoimansa avulla pomppaavat seuraavalla kerralla melkein yhtä korkealle kuin edelliselläkin ja pomppu vähenee vain hiukan sisäisen kitkan tms. vuoksi.

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 17:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja psa » 23 Huhti 2014, 20:38


Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3075
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja terppa » 27 Heinä 2014, 12:44

tm kirjoitti:Jos Ponkalan aurinkosähköveneet kiinnostaa, niin niistä löytyy juttua tuolta:
http://shalom.ponkala.net/


Kuva

Ponkala on saanut aika upean veneen aikaiseksi! Kippari 6/2014 -lehdessä oli hieno juttu aiheesta.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja pketola » 16 Helmi 2015, 19:10

nelipyöräinen.jpg
nelipyöräinen.jpg (85.56 KiB) Katsottu 2781 kertaa
Tämä ilmeisesti ei vielä ollut päätynyt tähän ketjuun:

Hauska: https://www.youtube.com/watch?v=lGRQTw9X1Mg
================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3644
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Nelipyöräinen kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 16 Helmi 2015, 20:49

pketola kirjoitti:
nelipyöräinen.jpg
Tämä ilmeisesti ei vielä ollut päätynyt tähän ketjuun:

Hauska: https://www.youtube.com/watch?v=lGRQTw9X1Mg


Olikohan tuossa videossa tärkeämpää ajopelin laittamisen onnistuminen auton katolle ja poisotto kuin ajonäytös. Mielenkiintoinen etuohjaus. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa