Sivu 4/6

Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 08 Helmi 2012, 23:13
Kirjoittaja tm

Neljäs tallennus (aurinkosähkömopo):


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 11:20
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Olipas mukavia kuunnella... kiitoksia nauhoituksista videoista ja kuvista.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 12:57
Kirjoittaja MM

Muistan aurinkosähkömopon rakentamisohjelman televisiosta. Ponkala sanoo tuossa nauhalla, että mopoon oli tarkoitus tehdä liukupolkimet, mutta niitä ei ehditty tehdä. Yhdessä osaohjelmassa ne oli kuitenkin jo rakennettu ihan toimivina prototyyppiin, joka oli tehty huonekaluputkesta, mutta sitten valmiissa mopossa niitä ei ollutkaan, mikä oli minulle pettymys. Niiden idea jäi kuitenkin kiehtomaan ja harmi, jos niiden poisjättäminen johtui vain aikataulusyistä.
Olisikohan ohjelmaa enää Yleisradion arkistoissa.
Kiitokset kuvien ja äänen välittämisestä!


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 17:46
Kirjoittaja PW

Kuuntelu menossa, mielenkiintosta jutustelua. Kiitoksia vaivan näöstä :D

Petri


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:21
Kirjoittaja PW

Tuo vaneri kinneri näytti uskomattoman heikko tekoselta ja muutenkin tuolla oli puhetta mahollisimman "hepposesta" rakenteesta. Tuli vaan mieleen ett onks nää meijän tekemät kaks pyöräsetkin aivan liian rankkatekosia ja onks nuo normi polkupyörän osatkin liian raskastekosia ? Lähinnä ihmettelin noita kinnerin etuhaarukoita ja vertailin niitä normaaleihin haarukoihin.
Vai jakautuuko tommosessa nelipyöräsessä voimat pienempiin osiin eli eivät rasita yhtä ja samaa paikkaa?

Petri


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:21
Kirjoittaja tm

Viides tallennus (styroksipyörän teko):


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:34
Kirjoittaja PW

Tuliks tuosta kiekon tekemisestä selville millä liimalla se laakeri vai napa siihen liimataan ? Tuota kiekon muodon leikkaustakaan en ihan käsittäny, kuumennettiinko se lanka vai miten se sitä styroksia leikkaa?

Petri


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:47
Kirjoittaja tm

Eiköhän tuo ollut kasattu ihan epoksihartsilla, millä lasikuidutuksetkin oli tehty. Tuosta kiekon väsäämisestä on vielä jotain juttua lopussa äänitysmateriaalissa, eli tod.näk. siihen palataan vielä.

Vastuslankaa tosiaan kuumennettiin sähkövirralla niin, että se sulatti styroksin. Tärkeää oli, että itse lanka ei ota styroksiin kiinni, vaan sulattaa sitä edellään. Eli kiekon pyöritysvoiman pitää olla riittävän pieni langan sulatustehoon nähden.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:54
Kirjoittaja tm

Kuudes tallennus (polkuvene):


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 10 Helmi 2012, 07:48
Kirjoittaja optimistx
PW kirjoitti:

... Lähinnä ihmettelin noita kinnerin etuhaarukoita ja vertailin niitä normaaleihin haarukoihin.
...

Petri

Luullakseni voi tulla todella kamalaa jälkeä, kun etuhaarukka katkeaa äkillisesti vauhdissa. Pojalleni kävi niin ihan tavanomaisessa keski-ikäisessä pystypyörässä, mutta onneksi vauhti oli kävelyvauhdin luokkaa. Silti verta lensi pelästyttäviä määriä. Kannattaako rakentelijan ottaa riskejä tämän osan suhteen, ellei itsemurha ole salaisissa haaveissa?


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 11 Helmi 2012, 18:30
Kirjoittaja jori
optimistx kirjoitti:
PW kirjoitti:

... Lähinnä ihmettelin noita kinnerin etuhaarukoita ja vertailin niitä normaaleihin haarukoihin.
...

Petri

Luullakseni voi tulla todella kamalaa jälkeä, kun etuhaarukka katkeaa äkillisesti vauhdissa. Pojalleni kävi niin ihan tavanomaisessa keski-ikäisessä pystypyörässä, mutta onneksi vauhti oli kävelyvauhdin luokkaa. Silti verta lensi pelästyttäviä määriä. Kannattaako rakentelijan ottaa riskejä tämän osan suhteen, ellei itsemurha ole salaisissa haaveissa?

Haarukoita ei sovi vertailla pelkän nimen perusteella. Näillä haarukoilla on nimittäin yhtä vähän toiminnallista yhteyttä polkupyörän "normaaleihin" haarukoihin, kuin sillihaarukkaankin.
Kuva
Kun katsot tarkasti tuota Ponkalan ripustusta, huomaat, että sisempi "haarukan piikki" on kiinni pienen nivelen kautta rungossa. Ulompi varsi on toki ohut, mutta sehän kantaakin voimia lähinnä eteen ja taakse, jossa suunnassa se on melko leveä. Sivusuunnassa haarukka tukeutuu etukiekon akselin ja alanivelen kautta suoraan runkoon. Pystysuunnassa ulompi varsi toimii silti tukena, koska olkapäärakenne on varsin tukeva.

Näkee, että rakenteen on suunnitellut konstruktioita oikeasti ymmärtävä henkilö, eikä sitä ole vain kyhätty kokoon saman nimiseen tehtävään käytettyjä rakenteita sokkona imitoimalla.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 11 Helmi 2012, 22:20
Kirjoittaja noja
jori kirjoitti:

Näkee, että rakenteen on suunnitellut konstruktioita oikeasti ymmärtävä henkilö, eikä sitä ole vain kyhätty kokoon saman nimiseen tehtävään käytettyjä rakenteita sokkona imitoimalla.

Suunnittelusta sen verran että, eikös toi pyörä vielä vähän kallistakin, mikä myös lisää kestävyyttä. Kattelin vaan että on noi nivelpisteet eri liniassa.
Olikos noi nivelet ihan pultit ja kumiletkun pätkä välissä (kuunnelmassa puhuttiin jostain letkun pätkästä tehdystä jousesta) vai oliko oikeen jotkut "viralliset" nivelet.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 11 Helmi 2012, 23:02
Kirjoittaja jori
noja kirjoitti:

Suunnittelusta sen verran että, eikös toi pyörä vielä vähän kallistakin, mikä myös lisää kestävyyttä. Kattelin vaan että on noi nivelpisteet eri liniassa.
Olikos noi nivelet ihan pultit ja kumiletkun pätkä välissä (kuunnelmassa puhuttiin jostain letkun pätkästä tehdystä jousesta) vai oliko oikeen jotkut "viralliset" nivelet.

Tottakai olkanivel on vinossa, jotta olkapoikkeama saadaan pieneksi tai mieluummin negatiiviseksi.
Ei siinä pulttia kummempaa niveltä ole, miksi olisi. Kaksipyöräisen nivelten on oltava herkät, nelipyöräisessä se ei ole välttämätöntä. Siitä kumiletkusta näkyy vielä osa siellä ylemmän pulttinivelen yläpuolella. Ei se oikeasti paljon voinut joustaa, kun alatukivarsi oli jäykkä. Jos alatukivarren olisi tehnyt kaksiosaiseksi/-haaraiseksi ja kiinnittänyt vain yhdellä ruuvilla rungon puolelta vaikkapa kumibrikan läpi, olisi joustoakin löytynyt enemmän.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 25 Helmi 2012, 06:21
Kirjoittaja tm

Seitsemäs tallennus (amfibiokinneri)

Alkuosa:

Loppuosa:


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 25 Helmi 2012, 09:42
Kirjoittaja PW

Mielen kiintosia ratkasuja, tuommonen levykiekko pitäs tehdä. En tuosta laakeroinnista/navasta saanu oikeen selvää, siinä ei vissiin ollu normaalia pyörän napaa ?
Vieläkö noita juttuja "matkalaukussa" riittää ?

Petri