Sivu 5/6

Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 25 Helmi 2012, 11:33
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

...En tuosta laakeroinnista/navasta saanu oikeen selvää, siinä ei vissiin ollu normaalia pyörän napaa ?...Petri

Ei ollut normaalia pyörän napaa, pelkkä metalliputki läpi styroksista (epoksilla liimattuna, kuten kaikki muukin). Putken päihin oli tehty vahvikelaipat piirilevystä, taitaa näkyä parhaiten tästä kuvasta:
https://picasaweb.google.com/1101933213 ... 3728007778

Etupyörässä oli urakuulalaakerit putken päissä, taka-akselin laakerointi oli kinnerin rungossa, ei navassa.

Jos tavallista fillarinnapaa haluaisi käyttää aihioina, niin navan ulkopintaa (laippojen välinen osuus) voisi tarvittaessa sorvata sopivan (lieriön) muotoiseksi ja katkaista navan runko keskeltä poikki kahteen osaan. Nämä puolikkaat sitten työntäisi styroksilevyn reikään (+ tarvittavat lisävahvikelaipat kuten tuossa Ponkalan pyörässä). Näin toteutettuna navan rungon puolikkaiden välille voi tosin jäädä suuntavirhettä ja niiden etäisyys toisistaan pitää saada samaksi kuin alkuperin, muuten akselin pituus ei täsmää.

Toinen vaihtoehto (helpompi?) olisi vain sorvata navasta toinen pinnalaippa pois ja sorvata navan ulkopinta lieriöksi. Styroksiin istuttamisen jälkeen puuttuva laippa korvataan noilla lisävahvikelaipoilla.

Levyjarrun (vannejarruahan tällaiseen ei saa) kanssa pitää sitten miettiä/kokeilla, mikä on riittävän tukeva kiinnitys, ettei napa revi itseään irti styroksista. Voimat on melkoisia varsinkin etupyörissä.

PW kirjoitti:

Vieläkö noita juttuja "matkalaukussa" riittää ?Petri

Tuossa taisi nyt olla tärkeimmät kinneriaiheiset tarinat. Jotain irtokommentteja saattaa vielä tallentimen muistikortilla olla, katsotaan saako niistä koostettua mitään mielenkiintoista julkaisukelpoista.
Jos Ponkalan aurinkosähköveneet kiinnostaa, niin niistä löytyy juttua tuolta:
http://shalom.ponkala.net/


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 26 Helmi 2012, 19:25
Kirjoittaja tm

Tässä viimeiset rippeet Ponkalan äänityksistä (aiheet suuntaa antavia):

Osa 8: 4-pyöräohjaus (kesto 4 min 6 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... ohjaus.mp3
Osa 9: Iljushin-nojapyörä (kesto 4 min 40 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... apyora.mp3
Osa 10: sähkövoimansiirto (kesto 8 min 16 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... siirto.mp3
Osa 11: sekalaista kinnerikeskustelua (kesto 10 min 25 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... stelua.mp3
Osa 12: ensimmäinen kinneri (kesto 6 min 45 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... inneri.mp3
Osa 13: nojapyörän etukate (kesto 1 min 13 s)
http://www.kotiposti.net/t0247/ponkala/ ... tukate.mp3

Lisää kaipaaville suositellaan vierailua Ponkalan luokse :D .
Jos vaikka saataisiin pieni nojapyöräretki aikaiseksi Perniön suuntaan tulevana suvena.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 26 Helmi 2012, 20:17
Kirjoittaja PW

Keksijä mikä keksijä :D ei osaa ku pipoo kohottaa.

Petri


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 28 Helmi 2012, 16:56
Kirjoittaja Jarcco

Lieneekö Iljushin-nojapyörä tämä: http://www.berkut-trikes.com/en_index.html
Muitakin melkein samanlaisia malleja oli:http://www.trike.ru/ ja http://www.aha.ru/ykpro/


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 11 Touko 2012, 09:55
Kirjoittaja Digimikko

MOI!

Tsekatkaapa tuosta linkistä vähän nelipyöräisen kinnerin korinmuotoilun mallia! Miinuspuolena tosin sadan kilon paino:

http://www.iltalehti.fi/autot/2012051015559727_au.shtml

T. Mikko


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 12 Syys 2012, 17:56
Kirjoittaja MM

Etsiskelin juttua liuku- tai riippupolkimista, mutta en löytänyt muualta kuin tämän Ponkalan amfibiokinnerin tiimoilta. Katetuissa kinnereissä olevaa turhan mahtavaa keulabulppia voisi pienentää ja näkyvyyttä eteen parantaa, jos polvet eivät nousisi korkealle ja jos normaalikampien ylös/alas liikettä ei olisi.
Ponkala tuossa sanoo, että ei riippupolkimista haittaakaan ollut. Kovin yleisiä ne eivät kuitenkaan ole. Vaikka kuvista ja selostuksesta rakenne on hahmotettavissa, en panisi pahakseni, jos joku mukana olleista tai asian muuten ymmärtäneistä vaikka piirroksen avulla esittäisi riippupoljin-vaijeri-voimansiirron periaatteen palautus-, vuorottelu- ja stopparijousisysteemeineen. Kuvista ei myöskään selviä varsinaisen taka-akselin voimanvälitys väliakselin jälkeen, vaikka siitä keskustellaankin.

Muoks. Taka-akselin voimanvälitys ja "tasauspyörästö" käyvät toki ilmi Seuran artikkelin kuvasta.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 12 Syys 2012, 20:12
Kirjoittaja Mustasudenkorento
MM kirjoitti:

Etsiskelin juttua liuku- tai riippupolkimista,

http://www.youtube.com/watch?v=P32YBt1FWLE

http://www.esoteric-david.eu/en-page-40.html

http://www.esoteric-david.eu/en-page-33.html

tuossa muutama linkki mistä on aiemmin ollut juttua...
googlesta "linear drive recumbent" hakusanalla löytyy kans...
omalta foorumiltä löyty nuo ylemmät linkit...

aihe on jäänyt vähän nihkeäksi kun on nihilististä ajatella muuta kuin pyörittämistä voimantuotto menetelmänä... :lol:

kiinnostaa itseäkin erään pöytälaatikkoprojektin tiimoilta... :D


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 13 Syys 2012, 09:41
Kirjoittaja MM

Olen mielenkiinnolla seurannut Isaskarin soutupyöräprojektia, jossa on jo kutakuinkin ratkaistu käsien ja ylävartalon voimatuoton hyödyntäminen, mutta jalkojen osalta asia on vielä vaiheessa. Kun kinnereiden käyttövoima on yleensä jalat, saattaisivat lineearipolkimet olla yksi ratkaisu. Soudussa tarvitaan jalkojen tuki ylävartalon soutuliikkeelle ja se voidaan hyödyntää joko liukupenkillä tai liukupolkimilla. Normaalisti molempien jalkojen yhtäaikaisella työnnöllä ja koukkuunvedolla. Tukivoimaksi kuitenkin riittäisi vain toisen jalan työntö, jolloin toinen jalka voisi koukistua vuorotteluvapaan aikana eikä meno olisi niin sätkivän näköistä kuin soutupyörämainoksissa. Molempien jalkojen työliike ja ylävartalon sekä käsien liike voitaisiin synkronoida sen verran päällekkäin, ettei kuolleita kohtia voimatuotossa olisi. Matkavauhdissa työskentely voisi vaihdella täydellisestä soutuliikkeestä vuoropolkemiseen noja-asennossa.

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että kun ketjuvetoinen kampi, olipa se polkupyörän vääntiö tai puimakoneen kohlinakselia muistuttava vänkyrä, vaatii tukevan rungon, joka ottaa vastaan ketjuvoiman, niin sitä vastaa liukupolkimissa jalkojen luut. Eli vahvaa eturunkoa ei tarvittaisi.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 13 Syys 2012, 10:08
Kirjoittaja jori

Kampi ja ratas ovat välitysmekanismi, joka välittää polkimen liikkeen ja voiman toiseksi voimaksi ja liikkeeksi ketjulle, siksi tarvitaan tukilaakeri ja sille runko. Kyse on tavallaan vivusta, joka muuttaa voimaa ja liikematkaa. Vipu tarvitsee tukipisteen vain, milloin välityssuhde poikkeaa ykkösestä. Vipu ei tarvitse tukipistetta, eikä tarvita koko vipua, jos välityssuhde on 1. Kuvittele nostavasi kiveä yksivartisella vivulla. Jos otat otteen vivusta lähemää, pienenee kiven alla olevan vivun pään tukivoima, kunnes otteella, jossa kädet ovat vivun ja kiven kosketuskohdassa (kuorman varsi = voiman varsi) vivun alapään tukivoima katoaa kokonaan. Kuva
Riippupolkimissa on tämä sama tilanne. Jos voima otetaan jalan kohdalta, ei riippupolkimen yläpää kanna voimia, jos jostain muualta, voimaa siirtyy nivelpisteelle ja siitä rungolle. Ponkalan riippupolkimet ovat välityksettömät, joten vipujen kautta kulkee vain jalkojen paino ei työntövoimia lainkaan.

Kuva
Riippupojin on kuvassa äärimmäisenä vasemmalla. Nahkainen kantaremmi pitää jalan polkimella ja voima kulkee lokasuojakiinnikelangasta tehdyn haarukan kautta narulle, joka välittää liikkeen takapuolen alla sijaitsevan väliakselin vapaanavalla varustetulle kelalle.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 13 Syys 2012, 10:16
Kirjoittaja MM

Tätä juuri pohdin ja vaikka virke jäi äsken irralliseksi, oli sen innoittajan Ponkalan mielipide vetolaitteiston ja istuimen mahdollisimman tukevasta rakenteesta ilman joustoja vaikka korista erillisenä pakettina.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 13 Syys 2012, 10:16
Kirjoittaja MM

Minulle jäi epäselväksi se, miten muoviselle vapaarattaalle menevä vetovaijeri palautuu jalan koukistusvaiheessa. Kuvista näkyy, että muovipyörästä lähtee kaksi vaijeria samasta lukitusreiästä. Oletettavasti toinen vaijeri kiertyy toisinpäin, mutta meneekö se polkimelle etutaittopyörän kautta, vai kenties toiselle polkimelle, joka palauttaa toisen polkimen vaijerin työliikkeellään.

Muoks. Tähän kysymyksen on nimim. "tm" alkujuonnossaan kertonut, että polkimen pysäytys ja palautus tapahtuivat vastajousen avulla. Ajattelin vain, että jatkuva jousta vasten polkeminen olisi idealismin vastaista tehonhukkaa, mutta jousipalautus tekee Ponkalan selityksen sopivasta polkimen esijännityksestä ymmärrettäväksi.

Tarkemmin ajateltuna vastajousi ei ehkä olekaan merkittävää tehonhukkaa, vaan kuten Ponkala sanoo, suhtkoht painavan jalan eteenpäin suuntautuvan työnnön pysäyttämiseksi ei silloin tarvitse käyttää lihasvoimaa, jalan liike-energia varastoituu jouseen ja tulee hyödynnetyksi jalan lähtiessä takaisinpäin koukistusvaiheessa. Asiaa voisi verrata vaikka pingis- tai superpalloon, jotka oman jousivoimansa avulla pomppaavat seuraavalla kerralla melkein yhtä korkealle kuin edelliselläkin ja pomppu vähenee vain hiukan sisäisen kitkan tms. vuoksi.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 23 Huhti 2014, 20:38
Kirjoittaja psa

Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 27 Heinä 2014, 12:44
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:

Jos Ponkalan aurinkosähköveneet kiinnostaa, niin niistä löytyy juttua tuolta:
http://shalom.ponkala.net/

Kuva

Ponkala on saanut aika upean veneen aikaiseksi! Kippari 6/2014 -lehdessä oli hieno juttu aiheesta.


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 18:10
Kirjoittaja pketola
nelipyöräinen.jpg
nelipyöräinen.jpg (85.56 KiB) Katsottu 8180 kertaa

Tämä ilmeisesti ei vielä ollut päätynyt tähän ketjuun:

Hauska:


Re: Nelipyöräinen kinneri

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 19:49
Kirjoittaja irakas
pketola kirjoitti:
nelipyöräinen.jpg

Tämä ilmeisesti ei vielä ollut päätynyt tähän ketjuun:

Hauska:

Olikohan tuossa videossa tärkeämpää ajopelin laittamisen onnistuminen auton katolle ja poisotto kuin ajonäytös. Mielenkiintoinen etuohjaus. :roll: