Kauppakassi kolmella pyörällä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ohjausakselim kuuluu ampua keskelle kulku-uraa. Nyt se osuu maahan renkaan vasemmalla puolella. Rengas vähän helpottaa tilannetta, mutta saattaa olla tarpeen kallistaa ohjausakselia vähän lisää tai siirtää kiekkoa vasemmalle.
Etukuvasta päätellen.

Keskelle tähtäsin mutt meni ilmeisesti hiukan ohi :oops: tosiaan rengas puuttuu, vaikuttaa tietyst tuohon kääntymiseen. Ilmeisesti aika tarkkaan osuttava tuohon keskelle, jos tällaisella ohjauksella sitten vaihtaa eri paksuisen renkaan ohjaus tuntuma kai muuttuu?i

Näin tekee. Siksi yksipuoleisiin kannattaa tehdä kiekolle (pieni) siirtomahdollisuus sivusuunnassa. Brikkoja väliin. Jättö tulee helposti suuri, jos käytetään samoja ohjauskulmia, kuin haarukkaripustuksissa, koska olka- ja kiekon akselin välille on vaikeampi tehdä offsettia. Jos katsot kaksiraiteisen kuvaa, huomaat, miten suuri offsetti siihen on täytynyt tehdä, kun ohjauskulma on tilansäästösyistä niin vino.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Ohjaus akseli on kallellaan niin painovoima kääntää sen vasemmalle...

Äkkiseltää olettais että jos ohjaus akseli olisi pystyssä se ei sitä pyrkisi kallistamaan.,.

Tadpolessahan tilanne on eri kun etu renkaita on 2 kyseinen ilmiö pyrkii pitämään ohjauksen keskellä...

Jos ohjausakseli on pystyssä pyörä toimii paikoillaan hyvin, muttei ajossa. Jori tuossa jo selittikin että olkatapin linjan pitää kohdta maataso renkaan keskikohdassa. Jättö on mun mielestä liian suuri, tulee raskas käänneltävä kovassa vauhdissa.

Jukka

Toki, mutta eikös tämä ole kolmirenkainen...
Toiseksi vaikka tuon ohjausakselin linjan tähtää keskelle ajouraa niin ei kai se poista ongelmaa joka tulee tuosta akselisijainnista ohjausakselin takana joka sitä pyrkii kääntämään?

Vai onko minulla jäänyt taas joku kurssi välistä? :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Toiseksi vaikka tuon ohjausakselin linjan tähtää keskelle ajouraa niin ei kai se poista ongelmaa joka tulee tuosta akselisijainnista ohjausakselin takana joka sitä pyrkii kääntämään?

Vai onko minulla jäänyt taas joku kurssi välistä? :lol:

Vaikka se ohjausakseli siellä ylhäällä onkin pyörä navan takana, tähtää ohjausakselin jatke renkaan ja tien kosketusalueen etupuolelle. Tuota matkaa kosketusalueesta akselilinjan ja tien leikkauspisteeseen sanotaan jätöksi. Jättö on positiivinen, milloin akselilinja on renkaan kosketuspisteen etupuolella. Rengas tavallaan seuraa nivelen perässä -jättää.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Toiseksi vaikka tuon ohjausakselin linjan tähtää keskelle ajouraa niin ei kai se poista ongelmaa joka tulee tuosta akselisijainnista ohjausakselin takana joka sitä pyrkii kääntämään?

Vai onko minulla jäänyt taas joku kurssi välistä? :lol:

Vaikka se ohjausakseli siellä ylhäällä onkin pyörä navan takana, tähtää ohjausakselin jatke renkaan ja tien kosketusalueen etupuolelle. Tuota matkaa kosketusalueesta akselilinjan ja tien leikkauspisteeseen sanotaan jätöksi. Jättö on positiivinen, milloin akselilinja on renkaan kosketuspisteen etupuolella. Rengas tavallaan seuraa nivelen perässä -jättää.

Olen minä jotenkin saanut sisäistettyä tuon ohjaus opin 2 renkaisten ja sellaisten laitteiden kanssa jossa ohusakseli on renkaan yläpuolella...
Mutta pieni pääni ei tajua miten se voi toimia kun se on tulla sivussa?
Eikö tuo 10cm jättö tuo vipuvarren joka vääntää renkaan vasemmalle?
jos ohjausakseli oli si oikealla puolella se pyrkisi käääntymään oikealle?
:oops:

ps, jos PW tahtoo niin voin irroittaa tämän ohjauskeskustelun jonnekkin muualle...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vain tämä keskustelu kuuluu just tähän ;) ei me kovakalloset tajuta jos ei joka keskustelussa erikseen opeteta jätöt ja ofsetit ;)
Käytännönkokemuksena muistelisin ett kaksraiteisessakolmipyörässä renkaat käyttäyty ihan ok, vaikka siinäkin on ohjausakseli sivussa.

Petri

Viimeksi muokannut PW, 12 Elo 2013, 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Toki, mutta eikös tämä ole kolmirenkainen...
Toiseksi vaikka tuon ohjausakselin linjan tähtää keskelle ajouraa niin ei kai se poista ongelmaa joka tulee tuosta akselisijainnista ohjausakselin takana joka sitä pyrkii kääntämään?

Eipä se eturengas silmättömänä tajua siitä että montako rengasta takana kulkee. Jos pistät kaksipyöräisessä emäputken vinoon niin ettei ohjausakselin linja tule pituussuunnassa pyörän keskilinjaan niin taatusti ohjaa vinoon. Sama tässä, jos ohjausakseli on sivussa niin se pitää laittaa vinoon että akselin linja osuu maatasossa pyörän keskilinjaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuota sivuun osuvan ohjausakselin vaikutusta voi kokeilla tavallisella fillarilla asentamalla etupyörän vinoon. Etukiekon toinen akselinpää dropoutin pohjalle ja toinen vain vähän huulille niin, että etupyörä jää niin vinoon, kuin haarukassa mahtuu olemaan. Sitten vain ajelemaan ja kokeilemaan, miten se vetää vinoon vastakkaiseen suuntaan, johon se etukiekko on kallellaan.

Vinoon vetäminen johtuu renkaan vierintävastuksesta, joka vaikuttaa tuossa renkaan ja tien kosketuskohdassa suoraan kulkusuuntaa vastaan. Kun nivelpiste on tietasossa siellä ohjausakselin ja tien leikkauspisteessä ja se on kulkulinjalta sivussa, pyrkii vierintävastus työntämään renkaan ja tien touch badin kulkusuunnassa nivelpisteen taakse, eli kääntämään ohjauksen vinoon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Toki, mutta eikös tämä ole kolmirenkainen...
Toiseksi vaikka tuon ohjausakselin linjan tähtää keskelle ajouraa niin ei kai se poista ongelmaa joka tulee tuosta akselisijainnista ohjausakselin takana joka sitä pyrkii kääntämään?

Eipä se eturengas silmättömänä tajua siitä että montako rengasta takana kulkee. Jos pistät kaksipyöräisessä emäputken vinoon niin ettei ohjausakselin linja tule pituussuunnassa pyörän keskilinjaan niin taatusti ohjaa vinoon. Sama tässä, jos ohjausakseli on sivussa niin se pitää laittaa vinoon että akselin linja osuu maatasossa pyörän keskilinjaan.

Jukka

Lähinnä että ei se pystyssä pysymiseen niitä kulmia tarvitse, oli niin kuin se pointti, mutta olisihan se kiva että se menisi suoraan :lol:

jori kirjoitti:

Tuota sivuun osuvan ohjausakselin vaikutusta voi kokeilla tavallisella fillarilla asentamalla etupyörän vinoon. Etukiekon toinen akselinpää dropoutin pohjalle ja toinen vain vähän huulille niin, että etupyörä jää niin vinoon, kuin haarukassa mahtuu olemaan. Sitten vain ajelemaan ja kokeilemaan, miten se vetää vinoon vastakkaiseen suuntaan, johon se etukiekko on kallellaan.

Vinoon vetäminen johtuu renkaan vierintävastuksesta, joka vaikuttaa tuossa renkaan ja tien kosketuskohdassa suoraan kulkusuuntaa vastaan. Kun nivelpiste on tietasossa siellä ohjausakselin ja tien leikkauspisteessä ja se on kulkulinjalta sivussa, pyrkii vierintävastus työntämään renkaan ja tien touch badin kulkusuunnassa nivelpisteen taakse, eli kääntämään ohjauksen vinoon.

En epäile hetkeäkään etteikö näin kävisi..

Tuntiessani itseni hölmöksi, menin muksun leegolaatikolle ja väsäsin mockupin pw tekemästä keulasta...
Heti kun lasken sille painoa ohjaus kääntyy vasemmalle... :oops:

Eikö samaa ideologiaa käytetä tadpolessa keskittämään ohjaus kun molempien eturenkaiden ohjausakselit ovat vastakkaisiin suuntiin kallellaan?

mitä hittoa minä nyt tässä missaan? :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoittanet negatiivista olkapoikkeamaa. Se tarkoittaa, että ohjausakelin päät leikkaavat tien renkaan kulkulinjan ulkopuolella (ulompana, kuin renkaat). Tästä aiheutuu se, että töyssyyn tai kuoppaan joutunut rengas kääntyy suurentuneen vierintävastuksen takia pois päin kuopasta (tärinäraidasta) ja ohjautuu automaattisesti selville vesille.
Toinen etu on jarrutettaessa. Jos (ja kun) etupyörien jarruissa on aina vähän tasapainoeroa. Tämä tarkoittaa, että enemmän jarruttava rengas jää jälkeen ja pyörä ohjautuu siihen suuntaan. Negatiivinen olkapoikkeama tekee tälle ilmiölle vastaliikkeen. Enemmän jarruttava rengas kääntää negatiivisen olkapoikkeaman takia ohjausta vastakkaiseen suuntaan ja kompensoi pieniä jarruvoimaeroja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Yritän nyt uudestaan saada tätä hämmennystäni selitettyä jotta jos vaikka saisi sellaisen vaustauksen että ymmärtäisin mistä on kysymys...

Kopion tuon PW keulan kuvan.
Kun katsotte kuvaa niin kertokaa minulle miksi tuo akseli ei haluaisi kääntyä painovoiman vaikutuksesta vasemmalle pyörähtäen ohjaus akselin toiselle puolelle?

Liitteet
pw3keula.jpg
pw3keula.jpg (115.68 KiB) Katsottu 4776 kertaa

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo kiekon akseli on väärällä puolella ohjausakselia. Tilanne on tavallaan sama, kuin normipyörässä etuhaarukka takaperin käännettynä. Kyllähän se haluaa kääntyä. Se, minne suuntaan se haluaa kääntyä riippuu siitä, kummalle puolelle se ohjausakseli ampuu.

PW
Ohjattavuus paranee, jos siirrät pyörän navan ohjausakselin etupuolelle tai kallistat sitä eteen sellaiseen kulmaan, että jätön suuruudeksi jää noin renkaan leveys, enintään kaksi. Tuo eteen kallistamalla korjaaminen on helpompaa. Se vaatii pystyn ohjausakselikulman, jopa vähän negatiivisen. - Kuten joskus kuorma-autoissa :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mustasudenkorento, se kiekko kääntyy toiseen suuntaan ku mitä tuo siun nuoli tuossa kuvassa. Kuvassa vasemmalla on keula ja kiekko pyrkii kääntämään keulaa vasemmalle.
Jori, tajusin kyllä periaatteen ja siihen pyrinkin mutt kun en viittiny/osannu jigiä tehdä ni tulee mitä sattuu - kierolla silmällä vaikee osuu :wink: Yritän korjata jätön sopivaksi ja ohjauskulman keskelle rengasta.
Tuo ohjausakseli/laakeri on vanhasta polkimesta purettu - voi olla ett ei käytössä kestä, lisäksi siihen tuli luultavasti väljyyttä tuossa hitsatessa mutt kokeilinpa kumminkin kun sattui tuommonen olemaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

PW kirjoitti:

Mustasudenkorento, se kiekko kääntyy toiseen suuntaan ku mitä tuo siun nuoli tuossa kuvassa. Kuvassa vasemmalla on keula ja kiekko pyrkii kääntämään keulaa vasemmalle.
.

Petri

Jep. koitin vaan nuolella havainnolistaa akselin siirtymistä ohjausakselin toiselle puolelle... :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mustasudenkorento, se kiekko kääntyy toiseen suuntaan ku mitä tuo siun nuoli tuossa kuvassa. Kuvassa vasemmalla on keula ja kiekko pyrkii kääntämään keulaa vasemmalle.
.

Petri

Jep. koitin vaan nuolella havainnolistaa akselin siirtymistä ohjausakselin toiselle puolelle... :D

Ok, voihan sen noinkin tulkita. En miekään osaa piirtää ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin