Pojinkeskiön korjaus

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Polkimet alkoivat lonksua vähitellen yhä enempi. Pyöräliike kiristi pyynnöstä ja lonksuminen väheni melkein kokonaan pois.
Vähitellen kuitenkin lonksuminen lisääntyi taas niin, että ketjut putoilivat. Huokaus. Aukaisin poljinkeskiön, ja osia on kuvissa. Kamalaa jälkeä.

Akselin laakerialueet ovat kuluneet syvälle toispuoleisesti ja alueen viereenkin on hankautunut kuvassa näkyvä syvä kuluma.
Akselin ympärillä olevassa pyöreässä kupissakin tuntuisi sormella tunnustellen olevan toispuoleista kulumista. Toinen laakerikuppi ei näy kuvassa, kun en saanut sitä kesämökkityökaluillani irti (laakerikuulat kyllä ovat kuvassa).

Epäilen, että kuulatkin ovat kuluneet epäsymmetrisesti. (?).

Otaksun, ett akseli, kierteiset laakerikupit ja kuulat on vaihdettava. Mistä osat ja mitä tietoja tarvitaan, jotta varmasti tulisi juuri oikeat osat?
Nettikauppoja? Lahti, Hki, Tre -kolmiosta kauppa?

Alkuperäisessä akselissa on teksti YONGYE-F3, josta google antaa kiinalaisen lannoitekonsernin nimen. Näköjään huumori kukkii, kun kiinalaisia tuotteita jotkut pas**2 nimittelevät.

Kiitollisuudella vastaanotan neuvoja, elämänohjeita ja kaikkea ;) (Esim: kuinka välttää tuollaisen toistuminen?)

01072012186.jpg
01072012186.jpg (63.75 KiB) Katsottu 5092 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Se toinen laakerikuppi on vasenkätisellä kierteellä.
Näyttää loppuun kuluneelta nuo osat.
Biltemassa vastaavan osasetin saisi kahdeksalla eurolla.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... it-270068/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Se toinen laakerikuppi on vasenkätisellä kierteellä.
Näyttää loppuun kuluneelta nuo osat.
Biltemassa vastaavan osasetin saisi kahdeksalla eurolla.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... it-270068/

Kriittinen mitta keskiöissä on akselin pituus joka pitäisi olla sama jotta ketjulinja ei muutu jos käyttää etuvaihtajaa, sen mitta ei ole niin millin päälle jos edessä on vain yksi ratas. Tuo vanha on melkein varmasti britti kierteellä joka on se yleisin. Biltemassa on tosiaan vain kahden mittaisia keskiötä 113mm ja 122mm

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ota osat mukaan ja mene käymään tohtorilla, soita ensin ja varmista että on paikalla. http://pyoratohtori.fi/ saat osat ja toimintaohjeet sekä ystäviä ja vaikutusvaltaa jne.

Ja pitääkin muistaa laittaa sulle rahaa tlille :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Se toinen laakerikuppi on vasenkätisellä kierteellä.
Näyttää loppuun kuluneelta nuo osat.
Biltemassa vastaavan osasetin saisi kahdeksalla eurolla.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... it-270068/

Jäin ihmettelemään ett käykö tää Jorin vinkkaama kasettikeskiö tuohon tilalle. Alkuperänen ei näyttäs kasetilta ?
ittellä on tommoen saman näkönen ei kasetti, ja oon kiristäny aina hiukan kun alkaa klappia tuntumaan. Onks tää Baronista vai mistä pyörästä ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Jäin ihmettelemään ett käykö tää Jorin vinkkaama kasettikeskiö tuohon tilalle. Alkuperänen ei näyttäs kasetilta ?
ittellä on tommoen saman näkönen ei kasetti, ja oon kiristäny aina hiukan kun alkaa klappia tuntumaan.

Kaikkien mun purkamien "irtokuulakeskiöiden" tilalle on käyny kasettikeskiö. Ei tietenkään tarkoita että ihan aina näin olisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei sillä ole niinkään väliä onko alkuperäinen kasettikeskiö, vaan käykö kierteet ja muut mitat kohilleen. Hyvään poljinkeskiöön kannattaa satsata, mielestäni hinta erot ovat niin pieniä. Siellä Pyörätohtorilla on aika hyvät valikoimat , myös siellä Japan vanhojen osasarjojen puolella. :lol:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pieni riski myös on että ko keskiö on kopio Campagnolon vastaavasta ja ne oli yleensä Italialaisilla kierteillä. Mittaa mauserilla keskiön kierteiden halkaisija (ja rungosta myös keskiöputken leveys) joilla selviää kumpi on kyseessä.

Itselleni oli iso pettymys etten saanut asennettua Rossin-pyöräni 200,000+ kilsaa ajettua Campyn keskiötä M5 lowraceriin. Piti ostaa sitten uusi Campyn keskiö. Ei muuten lähteny alle kympillä se... ja simpat ei käy kun kammet on Campyn.

Siinä muuten toinen mahdollinen ero, nykyään kaikki neliöputkelle sopivat kammet on JIS-keskiöakseliin tarkoitettu, paitsi Campyn joka on ISO-keskiöakselinen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Kiitos kaikille ystävällisistä ja hyvistä näkökohdista. Toinenkin laakerikuppi irtosi Jorin ohjeen mukaan "väärään suuntaan" vääntämällä helposti.

Kierteiden tyyppi näytää teräsmitalla mitaten olevan 24 kierrosta per tuuma, ja kuvassa olevan laakerikupin halkaisija kierteiden harjanteiden päältä mitaten noin 33. 5 mm. Se olisi siis ISO/ englantilainen eli BSA. Ei ainakaan italialainen, joka olisi millin paksumpi. Tyypit wikissä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket
(sivun alaosassa)

Pyörässä oleva reikä poljinakselin poiston jäljiltä on leveyssuunnassa noin 78 mm, mikä ei wikin yllämainitun taulukon mukaan olisi mikään "standardi". Koska pyörässä ei ole etuvaihteita (eikä muuten takavaihteitakaan, on kysymyksessä sähköpyöräni ), niin ehkä akseliosan pituus ei tarvitse olla kovin millintarkka.

Tämän keskustelusäikeen alussa olevassa ottamassani kuvassa näkyy, että akselin pituus ilman päissä olevia ruuvikierreosia on noin 155 mm, ja kierreosat mukaanlukien 177 mm. Bilteman kasettien pituudet ovat joko 122 mm taii 113 mm, siis ilmeisesti aivan liian lyhyet. Pitkä akseli pitää olla aivan turhamaisista syistä, kun muovikuorilla on piiloteltu johtoja ja akkua. Yäk. Jos ei löydy asialliseen hintaan samanpituista akselia, revin pois muovihössötystä ja käytän lyhempää akselia. Käytännöllisyys ennen kaikkea, olkoon estetiikka ja ulkonäkö muiden heiniä ;). Pyörän valmistaja Klaus Hofmann ei ole ainakaan netissä enää toimiva firma. Jos tällaisia osia olisi saanut heidän tuotteisiinsa vain heiltä tai teettämällä jossain pajassa yksitellen, niin ei ihme, että firma ei menestynyt.

Kokosin näitä tietoja näin julkisesti tähän, jotta voin mahdollisille kauppiaille antaa tiedot tämän säikeen linkillä näin:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=2499

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Tämän keskustelusäikeen alussa olevassa ottamassani kuvassa näkyy, että akselin pituus ilman päissä olevia ruuvikierreosia on noin 155 mm, ja kierreosat mukaanlukien 177 mm.

No eipä ihme että syö laakereita kun ketjupyörän etäisyys on tuplaten suurempi laakerista kuin "normaali" keskiöissä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

optimistx kirjoitti:

Pyörässä oleva reikä poljinakselin poiston jäljiltä on leveyssuunnassa noin 78 mm, mikä ei wikin yllämainitun taulukon mukaan olisi mikään "standardi". Koska pyörässä ei ole etuvaihteita (eikä muuten takavaihteitakaan, on kysymyksessä sähköpyöräni ), niin ehkä akseliosan pituus ei tarvitse olla kovin millintarkka.

Keskiön asennus voi olla ongelma kun kaupasta yleensä saatavat keskiöt on tosiaan suunniteltu asennettavaksi 68mm levyiseen aukkoon ja sulla on kuitenkin 10mm leveämpi joten en olis varma että miten tuo tulee toimimaan. Voit joutua tekemään sopivan sovite kappaleen jolla saat keskiön pysymään paikoillaan koska tuo ero on aika iso.
Mitäs virkaa vanhan akselin kierteillä oli? Tuliko niihin vaan mutterit joilla saatiin kammet kiristettyä vai oliko niissä jotain muutakin kiinni?

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Wacky kirjoitti:

...
Keskiön asennus voi olla ongelma kun kaupasta yleensä saatavat keskiöt on tosiaan suunniteltu asennettavaksi 68mm levyiseen aukkoon ja sulla on kuitenkin 10mm leveämpi joten en olis varma että miten tuo tulee toimimaan. Voit joutua tekemään sopivan sovite kappaleen jolla saat keskiön pysymään paikoillaan koska tuo ero on aika iso.
Mitäs virkaa vanhan akselin kierteillä oli? Tuliko niihin vaan mutterit joilla saatiin kammet kiristettyä vai oliko niissä jotain muutakin kiinni?

Päissä olevat kierteet ovat vain kampien kiristämistä varten.
Akselin pituus on suuri, kun pystyssä oleva akku on juuri poljinkeskiön takana. Akun tulee mahtua polkimien kiertoympyröiden väliin joka kohdassaan. Onpa tuommoinen piirre aika kummallista suunnittelua. Samanlaista akselia ei taida saada mistään muuten kuin teettämällä. Jos taas Jukan mainitsemasta syystä akseleita kuluu hurjaa vauhtia, ei ratkaisu edes teettämällä ole pitkän päälle järkevä.

Ehkä pitäisi siirtää akku tarakalle, ottaa pois kaikki muovikotelo-osat, lyhentää muhvi normaalipituuteen rautasahalla ja jatkossa käyttää Biltema-mittaisia 122 mm kasetteja. Tulisi ruma mutta toimiva(?). Ketjulinja saattaa silti tulla vino, täytyy mittailla kunhan tajuaisin ensin Bilteman kasettien mitat. Jospa tässä kuvaisi illan mittaan tuota aluetta, liitteeksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Ketjulinja saattaa silti tulla vino, täytyy mittailla kunhan tajuaisin ensin Bilteman kasettien mitat. Jospa tässä kuvaisi illan mittaan tuota aluetta, liitteeksi.

Eli takanapkin on normaalia leveämpi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

Elii takanapkin on normaalia leveämpi?

Jukka

Joo, näköjään on. Summittaisella vertailulla toisiin vaihdepyöriini leveyseroa on noin 25 mm (tässä mitta on noin 160 mm, kun sama väli muissa on 135 mm). Takana on yhden ketjurattaan vieressä napamoottori, ja moottorin toisella puolen paksu jarrusysteemi, joka jarrusysteemi näyttäisi alustavasti olevan syyllinen leveyseroon. Hyvällä tuurilla ketjupuolen reuna saattaisi olla lähellä "normaalia". Lisää illemmalla, nyt saunaan, aah!

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pojinkeskiön korjaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kannattaa kysyä Pyörätohtorilta sitä keskiötä. Siellä voi olla , muistaakseni siellä oli jotain erikoisia , joiden tarkoitusta ei sielläkään tiedetty. :shock:

Vastaa Viestiin