Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja pketola »

Onkohan olemassa ohjetta / nyrkkisääntöä / kokemuksia eri vaihtajien & rataspakkojen & vaihdekytkinten yhteensopivuudesta?

Esimerkiksi, jos haluan laittaa 11-lehtisen Shimano-rataspakan, niin mitkä vaihtajat sopii sen kanssa yhteen?

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itselläni on kokemusta vain 5-6-7 -lehtisistä vapaarataspakoista ja nyt nojapyörissä sitten 9-10 vaihteisista. Indeksivivut oli 90-luvulla 7-lehtisessä jota käytännössä käytin kitkoilla. Näissä ovat pakat mitoituksiltaan yhteensopivia.

Yleisin 8-10 -vaihteinen kasettinapa on Shimano-tyyppisille pakoille. Campagnololla on omansa. 11-vaihteiset menevät jo uusimman aallon puolelle joten mahtanevatkohan pelittää näillä (Shimanon) navoilla ?

Mitä tulee vaihdevipuihin niin jos osaat/haluat/pärjäät kitkavivuilla ei vaihteiden lukumäärä ole ongelma. Olen käyttänyt hyvällä menestyksellä Campagnolo "Doppler" -kitkavipuja Campyn vaihtajilla ja 6-7 lehtisillä pakoilla ja SRAM X.9 10sp vaihtajan kanssa (tein polyesterikitillä lisää halkaisijaa vipuun jotta vaijerille saatiin riittävä liike).

Jos taas käytät indeksivipuja ja varsinkin 9 tai enemmän lehtiä pakassa niin vähintään vipu ja vaihtaja tulee olla samalta valmistajalta (tai muuten yhteensopivia, Shimano ei ole SRAM:n kanssa ristiin sopiva), ja 11-vaihteiselle veikkaisin että pakka, vaihtaja ja indeksivipu tulee olla samaa sarjaa.

Miksi 11-vaihdetta ? 9-vaihteinen on kaikkein ekonomisin tällä hetkellä ja jos haluaa jompaan kumpaan ääripäähän välityksiä pykälän lisää niin alle puolella lisähinnalla sen saa 10-vaihteiselle. 11-vaihteiset ovat taatusti kalleinta laatua tällä hetkellä.

Jos edessä on vaikkapa "compact double" 50- ja 34-piikkiset lehdet niin 6-vaihteisella pakalla saat 11 uniikkia vaihdetta, useammalla pakan lehdellä saat vain laajemman skaalan ennen kuin etulehteä pitää vaihtaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Shimano ei ole SRAM:n kanssa ristiin sopiva

Eiks Srammin vaihtajat toimi Shimanojen kanssa, mutta Shimanot vain Shimanon kanssa?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Takavaihtajissa ja vivuissa menee niin, että Sramilla on käytössä kahta eri vetosuhdetta (pull ratio) ja toinen on shimanojen kanssa yhteensopiva, toinen ei.
Etuvaihtajista luulen että kaikki joissa vaihteiden määrä täsmää ovat yhteensopivia, mutta voin olla väärässä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Shimano ei ole SRAM:n kanssa ristiin sopiva

Eiks Srammin vaihtajat toimi Shimanojen kanssa, mutta Shimanot vain Shimanon kanssa?

Hämärä muistikuva on, että Optimassa oli Sramin vipu/kiertokahva ja Shimanon vaihtaja (9-vaihdetta). Jos tavoite on mahdollisimman laaja skaala niin kymppivaihteiseen saa 11-36 takapakan, minulla on sellainen Pioneerissa ja olen tykännyt, hinnat ei olleet enää pahoja kun ulkomailta tilaili. 11-vaihteiseen en ole ollenkaan perehtynyt kun niissä tuota hintaa on.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Osa SRAMin vivuista/kahvoista on shimanon vaihtajien kanssa yhteensopivia osa ei, tämä koskee onneksi vain takapäätä, eli etupäässä niitä voi huoletta käyttää ristiin. Shimano käyttää vaihtajissaan ja vivuissa/kahvoissa pääsääntöisesti 2:1 rakennetta ja SRAM käyttää tuota halvemmissa tuoteissaan, mutta kalliimmissa on yleensä 1:1 joka ei ole yhteen sopiva shimanon kanssa. Vipujen/kahvojen/vaihtajien tiedoissa lukee kumpaa käyttää jos ostat SRAM tuoteitta. Kasetit on käsittääkseni shimanon ja SRAMin välillä täysin vaihdettavissa eli niillä ei ole merkitystä. Ainakin mulla on shimanon kasetti takana vaikka sram x.9 sarjan vivut ja vaihtaja.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Rataspakoilla ja kaseteilla ei eroa pitäs olla. Itse en sekottele eri vaihtaja ja siirtomekanismeja. Vaikka ongelmaa ei pitäs olla. Shimanon SIS järjestelmän osat sopii keskenään. Muitten Shimanon systeemeistä en mene takuuseen.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Osa SRAMin vivuista/kahvoista on shimanon vaihtajien kanssa yhteensopivia osa ei, tämä koskee onneksi vain takapäätä, eli etupäässä niitä voi huoletta käyttää ristiin. Shimano käyttää vaihtajissaan ja vivuissa/kahvoissa pääsääntöisesti 2:1 rakennetta ja SRAM käyttää tuota halvemmissa tuoteissaan, mutta kalliimmissa on yleensä 1:1 joka ei ole yhteen sopiva shimanon kanssa. Vipujen/kahvojen/vaihtajien tiedoissa lukee kumpaa käyttää jos ostat SRAM tuoteitta. Kasetit on käsittääkseni shimanon ja SRAMin välillä täysin vaihdettavissa eli niillä ei ole merkitystä. Ainakin mulla on shimanon kasetti takana vaikka sram x.9 sarjan vivut ja vaihtaja.

Näin se menee. Ja SRAM:n "Exact Actuation" tsydeemit ei mene ristiin 9 <-> 10 vaihteisten kesken, kokemusta on... 10-vaihteisen takavaihtaja ei toimi oikein 9-vaihteisen Double Tap indeksivivun ja 9-lehtisen pakan kanssa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja pketola »

Omalta osaltani tämä kysymys lähti siitä, kun nykyisessä projektissa on valmiina ainoastaan jonkinlainen mikrovaihdevipu ohjauskahvan päässä, ja siitä löytyy 11 eri asentoa. Takapyörä puuttuu toistaiseksi täydellisesti, ja sen suhteen koitan päästä selville millaiset ratas/vaihtajayhdistelmät voisi toimia.

Mutta yleisluontoinenkin ymmärrys aiheesta olisi tarpeen.

Pää siis heiluttaa häntää.

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Vaihtajien ja rataspakkojen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja pketola »

Kuvassa kyseinen vaihdevipu.

Liitteet
vaihdevipu2.jpg

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Vastaa Viestiin