Nojapyörällä 100 mph ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Lentokoneiden FAI säännöt salliin ikään kun pienen vauhdinoton ennen mittausta. Olisi varmaan hemmetin paljon helpompaa ajaa kovaa trikella jos ensin saisi kiihdyttää alamäessä ja sitten tasasella mitattaisiin 200 metrin matkalta se huippunopeus..vaikka 500 m jälkeen alamäen.

Rupeaa taas olemaan näitä "sähkömopolla pyöräilyennätyksiä" -tason juttuja. Määkin olen kellottanut täysjousitetulla maastopyörällä 75 km/h tasamaalla tällä laskentatavalla. Ei siihen tarvi kuin hyvän tienpätkän alpeilla.

Sä et nyt tainnut ymmärtää...500 metriä rinteen jälkeen sulla ei oo enää mitään muuta apua rinteestä kuin se, että kiihdyttämiseeen ei ole mennyt kaikki voimat.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Lizard100 kirjoitti:

Sä et nyt tainnut ymmärtää...500 metriä rinteen jälkeen sulla ei oo enää mitään muuta apua rinteestä kuin se, että kiihdyttämiseeen ei ole mennyt kaikki voimat.

Ymmärsin kyllä hyvin. Millä lailla ehdottamasi tapa eroaa siitä, että fillarille hinataan autolla 190 km/h alkunopeus, annetaan rullata 500 m ja mitataan seuraavalta 200 metriltä keskari, muodon vuoksi polkien?

Mun mielestäni pyöräilyssä on ajatuksena se, että kulkuneuvoa liikutellaan suoraan lihasvoimalla. Jos lähdetään kikkailemaan muuten, niin sittenhän on ihan sama ladata pitkin viikkoa kuntopyörädynamolla polkien akkupakettia täyteen, heittää akut virtaviivaiseen sähkömopoon ja ajaa sillä kahtasataa pieni hetki. Sanoa sitten, että polkemalla menin tuonkin pätkän.
Ja entäpäs, jos lataisikin kuukauden isompaa akustoa? Tai vuoden! Neljääsataa polkemalla!

Ja ei, en vastusta sähköpyöriä. Niiden takia useampi ihminen innostunee ajamaan työmatkaansa tai muuta siirtymää auton sijaan pyörällä ja se on hieno asia. Mutta niillä kilpailu on enemmän mopoilua kuin pyöräilyä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Sä et nyt tainnut ymmärtää...500 metriä rinteen jälkeen sulla ei oo enää mitään muuta apua rinteestä kuin se, että kiihdyttämiseeen ei ole mennyt kaikki voimat.

Ymmärsin kyllä hyvin. Millä lailla ehdottamasi tapa eroaa siitä, että fillarille hinataan autolla 190 km/h alkunopeus, annetaan rullata 500 m ja mitataan seuraavalta 200 metriltä keskari, muodon vuoksi polkien?

Mun mielestäni pyöräilyssä on ajatuksena se, että kulkuneuvoa liikutellaan suoraan lihasvoimalla. Jos lähdetään kikkailemaan muuten, niin sittenhän on ihan sama ladata pitkin viikkoa kuntopyörädynamolla polkien akkupakettia täyteen, heittää akut virtaviivaiseen sähkömopoon ja ajaa sillä kahtasataa pieni hetki. Sanoa sitten, että polkemalla menin tuonkin pätkän.
Ja entäpäs, jos lataisikin kuukauden isompaa akustoa? Tai vuoden! Neljääsataa polkemalla!

Ja ei, en vastusta sähköpyöriä. Niiden takia useampi ihminen innostunee ajamaan työmatkaansa tai muuta siirtymää auton sijaan pyörällä ja se on hieno asia. Mutta niillä kilpailu on enemmän mopoilua kuin pyöräilyä.

En ole nyt sanonut sanaakaan mopoista tai sähköstä tän 1 paikkaisen suhteen.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Lizard100 kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Sä et nyt tainnut ymmärtää...500 metriä rinteen jälkeen sulla ei oo enää mitään muuta apua rinteestä kuin se, että kiihdyttämiseeen ei ole mennyt kaikki voimat.

Ymmärsin kyllä hyvin. Millä lailla ehdottamasi tapa eroaa siitä, että fillarille hinataan autolla 190 km/h alkunopeus, annetaan rullata 500 m ja mitataan seuraavalta 200 metriltä keskari, muodon vuoksi polkien?

En ole nyt sanonut sanaakaan mopoista tai sähköstä tän 1 paikkaisen suhteen.

Et vastannut kysymykseeni.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

Olisi varmaan hemmetin paljon helpompaa ajaa kovaa trikella jos ensin saisi kiihdyttää alamäessä ja sitten tasasella mitattaisiin 200 metrin matkalta se huippunopeus.

Vielä helpompi ajaa kovaa jos se vauhti mitataan sielä rinteessä. Helpompi myös rakentaa, kun ei tarvi laittaa polkimia ollenkaan.
Tai kaikista helpoimmalla pääsee kun ei tee mitään, kirjoittelee vaan nettiin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Sä et nyt tainnut ymmärtää...500 metriä rinteen jälkeen sulla ei oo enää mitään muuta apua rinteestä kuin se, että kiihdyttämiseeen ei ole mennyt kaikki voimat.

Ymmärsin kyllä hyvin. Millä lailla ehdottamasi tapa eroaa siitä, että fillarille hinataan autolla 190 km/h alkunopeus, annetaan rullata 500 m ja mitataan seuraavalta 200 metriltä keskari, muodon vuoksi polkien?

En ole nyt sanonut sanaakaan mopoista tai sähköstä tän 1 paikkaisen suhteen.

Et vastannut kysymykseeni.

Kaikki koukut ( + köydet ) ja irrotussysteemit ja ennen kaikkea laitteen vakaus hinauksessa aiheuttaisi vakavia ongelmia ( lisää painoa, ilmanvastusta ja monimutkaisuutta ajamiseen ). Erityisesti edellä ajavan auton ilmavirtaus jo sotkisi perässä tulevan laitteen ilmavirtaukset sekä peittäisi näkymän eteen.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Keksin ( siis piirsin myös ) mahtavan systeemin jolla delta tyyppistä trikea voi myös ajon aikana kallistaa haluttuun suuntaan.

Tämä antaa mahdollisuudet jouheaan menoon hyvin hyvin kapealla ja nopealla jousitetulla kolmipyörällä.

Hetkinen tarvinko mä enää rattia ollenkaan..siis hetkinen pitää miettiä ja testata.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kallistuvissa kolmipyöräisissä on yks ikävä ominaisuus, jos ajat toisella takarenkaalla kuoppaan tai muuten vaan isompaan esteeseen, ohjaus reagoi aika rajusti ja laite todennäkösesti kippaa. Tämä siis käyttökokemus jenkkifoorumeilta.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Kallistuvissa kolmipyöräisissä on yks ikävä ominaisuus, jos ajat toisella takarenkaalla kuoppaan tai muuten vaan isompaan esteeseen, ohjaus reagoi aika rajusti ja laite todennäkösesti kippaa. Tämä siis käyttökokemus jenkkifoorumeilta.

Jep tuo skenaario kävi myös mielessäni.

Siihen on olemassa ratkaisu..koko hommaan on.

Eli siis olen huomannut että GO-ONE jne kallistuvat juuri toiseen suuntaan kuin minne ovat kääntymässä..tämä tarkoittaa todella leveää raideväliä jotta laite ei kippaa...osassa jenkkirasseista on jopa 1 m se raideväli.

Asiaa auttaa jo se, että jousitettu takapää pysyy edes suorassa lievässä kaarrossa ( mieti esim 80 km/t ) ja hieman kääntyy jo kallistukseksi kun kääntöä on enemmän...Jori voinee auttaa selittämään tukipisteistä ja liukukertoimista.

Koko ohjaus on kytketty yhteen ohjaimeen...rattiin/sarviin.

Koko kakun kruunaa jos kallistuksen säädön voimakkuutta voisi säätää työntämällä ja vetämällä rattia..se olisi helppo toteuttaa. Eli kun vetää ja kääntää kallistuu enemmän ja kun työntää ja kääntää olisi kallistus minimaalista ( tai toisinpäin ) !!!

Tai sitten näin;

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Luin kaikki viestit tästä aiheesta.
Huomio kiinnittyi kahteen asiaan:

  1. Kun tuotetta keksitään, pitääkö heti perustaa tehdas. Keksijät on harvoin tehtailijaksi sopivia.
  2. Kun ideaa jalostetaan syvällisesti, ei sen pitäisi aiheuttaa huonoa käyttäytymistä kehittäjäänsä kohtaan.

Mielipiteitä saa tietysti esittää. Kaikki tuotekehitysalan ihmiset tietävät että olet keksimässä jotain uutta kun ympäristö vastustaa :D Idea ja päämäärä on tässä aivan loistava: Tuottaa ennätyskokeilun kautta kulkuneuvo jota jalostamalla myöhemmin saadaan arkeen sopiva ympäristöystävällinen ajoneuvo. Lähtökohta kuitenkin on väärä, tähän ei tarvita ennätysyritystä vaan markkinatutkimusta sille mikä on lopullisen tuotteen oikea HINTA, myyntihinta. Maailma on pullollaan kehitelmiä, hyviäkin, joiden hinnalla ei ole ollut kehittelytyössä mitään väliä. Sitten kun tuote on työnnetty markkinoille, hinta on pilannut kaiken. Kauppa ei käy, rahat menee hukkaan ja loppuu. Kun myyntihinta tiedetään, voidaan määritellä omakustannushinta jonka jälkeen voidaan vasta arvioida tehtaan perustamista tuottavuuden näkökulmasta.

Itseäni kiinnostaa kovasti tuollaisen aurinkosähköllä latautuvan sähköavusteisen ajoneuvon kehitteleminen. Kehittely riittää, aikaa ei ole prototyyppeihin tässä vaiheessa. Itse olen listannut sen ominaisuuksia millainen sen pitäisi olla:

  1. Hinta max 3000e. Muuten ei kauppa käy eikä monellakaan ole varaa ostaa esim. kahta samaan talouteen
  2. Pitää olla erittäin hyvän näköinen. Kuten Vector, mutta nykyaikaistettuna
  3. Mukavuuteen pitää panostaa. jousitus ja helppo sisäänkäynti
  4. Täytyy liikkua kohtuullista vauhtia huonollakin lihaskunnolla. 40kmh polkematta? rekisteröinti mopoksi? Polkemalla lisää tehdään "kylän poikien ennätykset"
  5. Ajoneuvosta oltava mallistossa yksipaikkainen ja kaksipaikkainen peräkkäinistuttava malli.

Noissakin on ratkottavaa melkoisesti. Uusi akkuteknologia ja nykyiset napamoottorit auttavat kehittämistä paljonkin. Aurinkopaneelia kyljet ja katto täyteen niin että akut ehtisivät latautua päivän aikana, teettää jo tuskaa nykyisillä paneelitehoilla.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Lahti32 kirjoitti:

Itseäni kiinnostaa kovasti tuollaisen aurinkosähköllä latautuvan sähköavusteisen ajoneuvon kehitteleminen. Kehittely riittää, aikaa ei ole prototyyppeihin tässä vaiheessa. Itse olen listannut sen ominaisuuksia millainen sen pitäisi olla:

  1. Hinta max 3000e. Muuten ei kauppa käy eikä monellakaan ole varaa ostaa esim. kahta samaan talouteen
  2. Pitää olla erittäin hyvän näköinen. Kuten Vector, mutta nykyaikaistettuna
  3. Mukavuuteen pitää panostaa. jousitus ja helppo sisäänkäynti
  4. Täytyy liikkua kohtuullista vauhtia huonollakin lihaskunnolla. 40kmh polkematta? rekisteröinti mopoksi? Polkemalla lisää tehdään "kylän poikien ennätykset"
  5. Ajoneuvosta oltava mallistossa yksipaikkainen ja kaksipaikkainen peräkkäinistuttava malli.

Noissakin on ratkottavaa melkoisesti. Uusi akkuteknologia ja nykyiset napamoottorit auttavat kehittämistä paljonkin. Aurinkopaneelia kyljet ja katto täyteen niin että akut ehtisivät latautua päivän aikana, teettää jo tuskaa nykyisillä paneelitehoilla.

Tuossa on haastetta melkoisesti.

  • 3k€ hintaan ei saa mitään kinneriä, ja nykyiset eivät täyttäisi vaatimuksia vaikka saisikin
  • Kinnerit on minusta hyvännäköisiä, ainoa johon on jotain mahkuja
  • Kinnerit on tyypillisesti hankalia, tai jos tehdään helppo niin tulee korkea tai painava, tai molempia
  • Nopeus riitelee tuon mukavuuden kanssa. Ja 40 km/h tulee lainsäädännön kanssa ongelmia

Jos käytettävissä olisi ehkä 50 miljoonan euron budjetti kaupallistamiseen, niin voisi olla toteutettavissa, mutta ei ehkä kovin helpolla alle.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

siinäpä se. Ei saada kinneriä alle kolmen tonnin myyntiin. Tuosta nopeudesta, voisi onnistua rekisteröimällä mopoksi. Taas tullaan uuteen haasteeseen. Ehkä yritän joskus. Styroksipuristeesta kuoret, polykarbonaatista kupu ja triken runko maustettuna sähköavulla. Jotenkin noin.

Tuollainen eps-puristekate maksaisi pelkkänä muottina 20-30 000e mutta tuotettu kappale ehkä vitosen tai kympin. Muilla materiaaleilla ei ole toivoakaan halvasta hinnasta.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Lahti32:n kanssa samaa mieltä että 1 paikkainen ainakin pitäisi lähteä 3000 eurolla kaupasta..syksyllä ostin edellisvuoden mallin kilpapyörän ja annoin omani vanha ( 11 v harj kilp ) vaihdossa..ja maksoin 500 ekkua.

Esiladatulla akulla ja matkalla auringosta lisää lataava systeemi jolla pääsee 40 km/t...edellyttää lainsäätämistä vähintää 400 wattiselle 250 wattisen sijaan.

4 paikkainen autokauppiaan mukaan saisi olla 10 000 euron luokkaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuosa ois valmis 2paikkainen 8000e suomeen rekisteröitynä: http://www.glanspower.fi/tuotteet/65
ja vähän avonaisempi malli polttomoottorilla 4000e http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/1420959 Satasella pleksejä niin saa vähän tuulen suojaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:

Tuosa ois valmis 2paikkainen 8000e suomeen rekisteröitynä: http://www.glanspower.fi/tuotteet/65
ja vähän avonaisempi malli polttomoottorilla 4000e http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/1420959 Satasella pleksejä niin saa vähän tuulen suojaa.

Jukka

Ongelma on että sähköautot ei anna sitä mahdollisuutta polkea...kansanterveyslaitos laski että jokainen euro pyöräilyyn tuottaa 8 takaisin vähentyneinä terveydenhoitokuluina.

Viimevuonna Suomeen rekisteröitiin 2 sähköautoa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lukittu