Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

EDIT: Kokeillaas nyt uudessa ketjussa onnistuuko asialinjalla pysyminen. Pastori

Okei....kun tuo lowrider chopper ketju meni lukkoon niin jatketaanpa täällä.

Laskin siis VARNA DIABLOLLE 0.0644 Cd:n ( CdA 0.015 ja 0.238 frontal area ).

Nyt kysyisin kun en ala arvuuttelemaan..miten paljon voisi olla Cd kun frontal area on pudonnut nyt 0.218 m2aan ( 8.5% vähemmän kuin VARNA DIABLOSSA ). Toki etuhaarukka on ulkona ja levymäinen etupyörä..polkijan pääkin on osittain ilmavirrassa ( jota ei ole laskettu vastukseen koska sen saa alaskin taakse nojaamalla ).

Tälle 100 MPH menijälle LIZARDille jossa useita peräkkäin laskin Cd:n 0.045 luokkaan ( hieman huonompi kuin muutamilla suihkuhävittäjillä ).

Ajokki on nyt 617 mm korkea ja edelleen 2600 mm pitkä ja 440 mm leveä.

Onko arvauksia ?...mä arvaan ensin 0.09 !

Jos joku saa päähänsä, että se on lähellä optimaalista pyörähdyskappaletta ja umpihiilari tai titaani kiekot pyörinä ei aiheuta isoa vastusta niin Cd voisi olla 0.055 esimerkiksi. Silloin CdA olisi 0.01199 m2...eli se lupaisi hyvää Samin kaltaiselle voimamiehelle vai mitä ?

Jos joku nyt miettii WTF ...niin huomaa että kolmipyörä pysyy pystyssä ja summittainen ohjaaminenkin riittää kun katsoo sivulle ja peilaa etäisyyttä pientareesta tms ( Battle Mountainia ajatellen ). Huom. että C561 raaceria lennettiin ilman näkyvyyttä eteen...samoin Spirit of St Louisia.

Tätä saa asiallisesti kommentoida..lupaan olla hiiltymättä ! ( olen luvannut sen modeille jotka jo nyt käy kuumina ! )

Eivie II mitat täältä; http://www.recumbents.com/wisil/scale_p ... liners.htm

Liitteet
EIVIE II ja Chopper samassa mittakaavassa !
EIVIE II ja Chopper samassa mittakaavassa !
CHOPPER_lowrider617eivieII_wzx.JPG (22.39 KiB) Katsottu 4574 kertaa

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Lizard100 kirjoitti:

Ajokki on nyt 617 mm korkea ja edelleen 2600 mm pitkä ja 440 mm leveä.

Renkaiden navat näyttäisi olevan kuskin molemmin puolin lonkan korkeudella. Jos normi takanavan leveys on 135 mm haarukan sisäpuolelta ja kokonaisleveys per napa kiinnikkeineen minimissään 160 mm, se jättää kuskille maksimi lonkan leveydeksi 180 mm, sisältäen vaihdemekanismin. Tuttu linja siis jatkuu.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuolla ohjausgeometrialla pienikin kääntöliikkeen aikaansaaminen vaatii helposti puolen metrin sivuttaisliikkeen käsillä, eli jep jep... 40cm...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja PW »

Ihan samalla asialla miekin - kuski ei mahu sisään. Miun kolmipyörä, joka vilahti edellisessä keskustelussa on takapyörien kohalta 890 mm levee ja raideleveys on 700 mm - toki siinä on "laihduttamisen" varaa mutta ensteks pitäs laihuttaa kuskista :D Eli urheilija nuorukaiselle voi kaventaa ehkä 100-150 mm.
Tämä pyörä konsepti on miusta oikeen kehityskelponen moneen käyttöön mutta en tiedä saako sillä nopeus ennätyksiä tehtyä. Tuota suunnitelman pyöräähän vois lyhentää reilusti siirtämällä etupyörää taaksepäin aivan kampiin kiinni, vai miksi se on tuolla noin kaukana ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Ajokki on nyt 617 mm korkea ja edelleen 2600 mm pitkä ja 440 mm leveä.

Renkaiden navat näyttäisi olevan kuskin molemmin puolin lonkan korkeudella. Jos normi takanavan leveys on 135 mm haarukan sisäpuolelta ja kokonaisleveys per napa kiinnikkeineen minimissään 160 mm, se jättää kuskille maksimi lonkan leveydeksi 180 mm, sisältäen vaihdemekanismin. Tuttu linja siis jatkuu.

Voit toki käyttää erityisesti tähän käyttöön suunnitetuja ja valmistettuja kiekkoja, mutta kuskin lantion n. 400 mm ulkopuolelle pitäisi mahtua kiekko, jonka on oltava vähintään renkaan levyinen 25 mm, tämän lisäksi ketjulinja noin 10 mm per vaihde ja ennen kaikkea runko, joka kannattelee valtaosan pyörän painosta, eli vähintään noin 20 mm puolelleen. Nämä mitat ovat ehdottomia minimimittoja ja vaativat rungolta ja kiekoilta erityisrakenteita ja -materiaaleja, eikä siitäkään huolimatta sivuttaistukea voi mitenkään jämäkäksi väittää.

Nuo kun laskee yhteen, saa 400 + 2x25 + 10 +2 x 20 = 500 mm, mitä pidän ehdottomana miniminä rakenteelle, jossa pyörät ovat lantion kohdalla molemmilla sivuilla. Tuossa ei ole vielä kuin yksi vaihde ja navan leveys vain 45 mm yhteensä runkoineen. Yhtään käyntivälystäkään ei ole laskettu mukaan. Piirtämälläsi konseptilla rungosta tulee väliakseleineen melko monimutkainen ja painava, ellet käytä PW3 tyyppistä sivuketjua ja kampiakselirakennetta.

500 mm kapeamman rakenteen delta-malliseen kolmipyörään saat vain siirtämällä taka-akselin pois lantion kohdalta esim. kuskin taakse.

Viimeksi muokannut jori, 30 Marras 2012, 10:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Joo ymmärrän huolen..tässä tulee peliin erikoismateriaalit ja se fakta että koko eivie II on vain 35 cm leveä..eli lantio mahtuu hyvin 34 cmiin kun puristetaan..jäljelle jäävä 10 cm / 2 = 5 cm per pyörä...kapeat ketjut tulee vaihde akselilta ja takana vain yksi kiekko per ketju..leveys 1 cm / kpl..renkaalle ja vanteelle ja muulle jää 40 mm per puoli..huom pieni kiekko joita kaksi takana..mikä on ohuin mahdollinen levy..olisko se 20 mm..eli mutterille ja kuorelle ja titaani haarukalle jää 20 mm eli hyvin onnistuu !

Taakse ei siis tule pinnoitettu kiekko vaan ( lähes ) umpilevy titaanista tai hiilarista tai komposiitista..plus kovakumirengas.

edit: jori ehti väliin..okei mutta ota huomioon erikoistilanne 2:lla pyörällä..ne voi olla paljon normia ohuemmat ( tässä tulee R&D kehiin ).

Viimeksi muokannut Lizard100, 30 Marras 2012, 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja jori »

Lizard100 kirjoitti:

Joo ymmärrän huolen..tässä tulee peliin erikois materiaalit ja se fakta että koko eivie II on vain 35 cm leveä..eli lantio mahtuu hyvin 34 cmiin kun puristetaan..jäljelle jäävä 10 cm / 2 = 5 cm per pyörä...kapeat ketjut tulee vaihde akselilta ja takana vain yksi kiekko per ketju..leveys 1 cm / kpl..renkaalle ja vanteelle ja muulle jää 40 mm per puoli..huom pieni kiekko joita kaksi takana..mikä on ohuin mahdollinen levy..olisko se 20 mm..eli mutterille ja kuorelle ja titaani haarukalle jää 20 mm eli hyvin onnistuu !

Piirrä konstruktio valmiiksi, niin voidaan arvioida rakenteiden jäykkyyksiä ja tilan tarvetta. Lujuus ei yleensä ole pyörähommissa rajoittava tekijä.

Lizard100 kirjoitti:

Taakse ei siis tule pinnoitettu kiekko vaan umpi levy titaanista tai hiilarista tai komposiitista..kovakumi rengas.

Kovakumirenkaalla ei ainakaan ennätyksiä polkemalla ajeta. Vierintävastus on umpikumilla paljon ilmarengasta suurempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

eli hyvin onnistuu !

Eiköhän tuonkin aika näytä että miten onnistuu :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Joo ymmärrän huolen..tässä tulee peliin erikois materiaalit ja se fakta että koko eivie II on vain 35 cm leveä..eli lantio mahtuu hyvin 34 cmiin kun puristetaan..jäljelle jäävä 10 cm / 2 = 5 cm per pyörä...kapeat ketjut tulee vaihde akselilta ja takana vain yksi kiekko per ketju..leveys 1 cm / kpl..renkaalle ja vanteelle ja muulle jää 40 mm per puoli..huom pieni kiekko joita kaksi takana..mikä on ohuin mahdollinen levy..olisko se 20 mm..eli mutterille ja kuorelle ja titaani haarukalle jää 20 mm eli hyvin onnistuu !

Piirrä konstruktio valmiiksi, niin voidaan arvioida rakenteiden jäykkyyksiä ja tilan tarvetta. Lujuus ei yleensä ole pyörähommissa rajoittava tekijä.

Lizard100 kirjoitti:

Taakse ei siis tule pinnoitettu kiekko vaan umpi levy titaanista tai hiilarista tai komposiitista..kovakumi rengas.

Kovakumirenkaalla ei ainakaan ennätyksiä polkemalla ajeta. Vierintävastus on umpikumilla paljon ilmarengasta suurempi.

Ei ole jos alusta on poikkeuksellisen tasainen..junien kitka on murto osa parhaasta pisaralle pisimmälle ajoneuvosta. Mutta mutta..mikä on kapein ilmatäytteinen kumi ( jos ei tasaista alustaa löydy ).

Niin ja seuraava vaihe lienee konstruktio...nyt on juuri hieman työkiireita joten viikko vierähtänee.

Viimeksi muokannut Lizard100, 30 Marras 2012, 10:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

eli hyvin onnistuu !

Eiköhän tuonkin aika näytä että miten onnistuu :wink:

Jukka

Okei sanotaan sitten että olisi mahdollisuudet onnistua.

Haarukan alle eturunkoon saa muuten NACA inletin pohjalle asennetun pleksin kautta näkyvyyden eteen ( pieni mutta tärkeä detalji )!!!

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:

Tuolla ohjausgeometrialla pienikin kääntöliikkeen aikaansaaminen vaatii helposti puolen metrin sivuttaisliikkeen käsillä, eli jep jep... 40cm...

Jukka

Mutta tätähän ajetaan suoralla tiepätkällä...tarvetta ohjamiseen ei juurikaan ole..tai se on niin minimaalista että yliohjautumista ja sen kautta häviöitä ei synny.

Siinä on vain yksi hantaaki alaspäin..jonka merkitys on lähinnä käsinoja pilotille jolla saa olkapäät supistettua ohjaamossa.

Toki välissä on ns. flexidyne coupling..eli kampea voi kääntää position siirtymättä ollenkaan.

Alkaako pikkuhiljaa suunnitelma aueta ?

Viimeksi muokannut Lizard100, 30 Marras 2012, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Millaset jarrut tähän tulis ja mikä on niiden vaatima tila?

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Marzie kirjoitti:

Millaset jarrut tähän tulis ja mikä on niiden vaatima tila?

Itseasiassa ajattelin pientä jarruvarjoa ( tai aerodynaaminen levypintaa integroituna raitisilmaoutlettiin )..tai perinteisiä vannetta puristavia kumeja ( tai molemmat ). Sijoitus niin etteivät ole tiellä.

Viimekädessä jotain todella primitiivistä...kuten kampi jonka avulla painetaan molempia takakumeja metallilevyllä...se olisi yksinkertaisin.

Aerodynaamista tarkastelua varten ja ergonomiaa varten lupaan tehdä tästä pian metalli-/puumallin. Laitan sen vaikka tuulitunneliin TKK:lla eli Aalto yliopistolla siis jos rahat löytyy siihen.

Pituus 433 mm ja leveys 73 mm ( ja avatarini action man sisään ). Tosin sen ( NAVY SEAL Team 6 "RICK" ) hartiat on 83 mm supistamattomana. Mahtuu näköjään ylävartalo kyljellään sisään..joten olkoon sitten niin.

Lantion kohdalta mallinuken leveys 45 mm ja kankut 50 mm eli todella hyvin mahtuu.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Lizard100 kirjoitti:

Laskin siis VARNA DIABLOLLE 0.0644 Cd:n ( CdA 0.015 ja 0.238 frontal area ).

Olen jostain aikoinaan saanut ilmanvastusmitat Varna Diablolle:

  • muotokerroin 0,075
  • otsapinta-ala 0,19 m2
  • joista ilmanvastuskerroin 0,014 m2

Niistä kun laskee, niin 100 mph (161 km/h) nopeuden ylläpitämiseksi tarvitaan n. 976 W teho, jos käytetään erinomaisen hyviä renkaita ja laakereita, joilla vierintäkitkakerroin on 0,0035.

Lisäksi varsin huomattavaa tehoa tarvitaan aika pitkän aikaa, koska ajoneuvon kiihdyttämiseen tuollaiseen nopeuteen tarvitaan paljon energiaa: liike-energiahan on luokkaa 90 kJ, joka pitää saada kehitetyksi kuskista. Jos kuski pystyy vaikkapa keskimäärin 450 W tehoon kiihdytyksessä, niin silloin kiihdytys vaatii aikaa n. 200 s eli 3 min 20 s. Se menee jo kestävyyslajin puolelle: kovasti runttaamalla saa suuren tehon n. 45 s ajaksi (vrt. 400 m juoksu), mutta yli kolmea minuuttia ei pysty kukaan runttaamaan.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katettu chopperi. Uusi yritys asialliseen keskusteluun.

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Okei !

Täällä hyvää dataa suunnitteluun; http://www.rose-hulman.edu/hpv/design-r ... Report.pdf

CFD tutkielma olisi hyödyllinnen.

Tässä chopperissa olisi tuo tuulikomponentti pieni koska sivupinta ( varsinkin pinnaetuvanteella ) olisi 1 m2 luokkaa ( tai alle ).

Muuten onko vinyylirenkaita kokeiltu...kuten skeittilaudoissa ?

Tekis mieli pudottaa toi vierintävastus alle 0.001:den..kuten junissa.

Viimeksi muokannut Lizard100, 01 Joulu 2012, 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lukittu