kehitysversio kolmipyörä 2

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja mhelander » 05 Huhti 2013, 11:57

Nojanalle kirjoitti:Hae sopivan pituset kovapultit , voi olla jatain mahdollisuutta saada ne kestämään. Kieretankot on älyttömän pehmeetä rautaa. :roll:


Jep. Rosterisena ei kestäny mun maastonojakinkaan takaiskarin yläkiinnikkeessä. Pitäisi hakea niitä oikeita pultteja tilalle kun kerkeis.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja Syväri » 05 Huhti 2013, 17:24

Harmi jos et saa toimimaan, näytti jo hyvältä..
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14462
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja PW » 05 Huhti 2013, 18:31

Syväri kirjoitti:Harmi jos et saa toimimaan, näytti jo hyvältä..

Kiitos kannustuksesta, tällä jaksaa taas vääntää. Ei tuo ihan mahoton välttämättä ole.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14462
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja PW » 17 Huhti 2013, 19:40

Akseleiksi ostin 12mm pultit 160 mm ja 180 mm, 12,9 kovuus - ei sano miulle mitään.
Tuon kierrepakan toiseen päähän sovittelin pakanaukasutyökalua, ajatuksena alunperin keskittää sillä pakan toinenkin reuna akselille. Nyt huomasin ett tuolla palikalla saan pakan kierrettyä akselulta jos tarttee purkaa tai kasata. Ekan työkalun olin vaan katkassu liian lyhyeksi,. Kaupasta hakemaan samanlaista, hyllyssä oli 2erilaista joista toinen näytti samalta ku miulla mutt kotona ei mahtunukaan paikoilleen. Miten noita on noin monenlaisii ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14462
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja PW » 17 Huhti 2013, 20:06

Tarkemmin kun tutkin, niin työkalun boorit on aavistuksen korkeemmat. Pienellä hiomisella tuon saa sopimaan.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja mhelander » 17 Huhti 2013, 20:19

PW kirjoitti:Tarkemmin kun tutkin, niin työkalun boorit on aavistuksen korkeemmat. Pienellä hiomisella tuon saa sopimaan.


Mulla on varmaan samanlainen pakka-avain jonka jouduin hiomaan että passas lopuille pakoille, 90-luvulla siis. Samoin lienee tuuria matkassa kun joku kierrepakka aukeaa samanlaisella holkilla millä nykyaikaset $haisse ja SRAM kasettipakat avataan, niiden oikea holkki on vaan profiililtaan pikkasen korkeempi.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9758
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja jori » 18 Huhti 2013, 08:40

PW kirjoitti:Akseleiksi ostin 12mm pultit 160 mm ja 180 mm, 12,9 kovuus - ei sano miulle mitään.

Tuo merkintä
12.9 (siinä on tosiaan piste välissä, oikeastaan kertomerkki) tarkoittaa materiaalin lujuutta, joka on murtolujuudeltaan 1200 MPa ja myötölujuudeltaan 12 x 9 = 1110 MPa. Tavallinen 8.8 pultti myötää siis 640 Mpa jännityksellä ja murtuu 800 MPa. Ensimmäinen luku on murtolujuus kymmeninä MPa:eina ja luvut kerrottuna keskenään myötölujuus samoin megapascaleina.
Pehmeimmät kierretangot ovat lujuudeltaan 4.6, eli murtuvat 400 MPa jännityksella ja myötävät 240 MPa jännityksellä, eli kuten tavallinen huonekaluputki. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 957
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja samuel » 18 Huhti 2013, 10:36

Ja tässä muunnos normiyksiköille :D :

Tuloksia pyöristellen MPA = N/mm2 = 0,1 kg/mm2. Eli 8.8 pultin myötöraja 800MPa * 0,8 * 0,1kg ~ 64kg / mm2.
Jos kierteen harjakorkeus on 1mm, pultin sydän on halkaisijaltaan 6mm niin ala on ~28 mm2.

64kg * 28mm2 = 1790kg. Pultti kestää siis n. 1790 kilon vedon, sitten alkaa venymään.
(ei saa ottaa pulttia yksikkömuunnoksista, tekuajoista on jo aikaa)


Tuolla muunnostaulukoita.
http://www.translatorscafe.com/cafe/units-converter/

Henri
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14462
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja PW » 09 Elo 2014, 18:27

Kaivoin tän esille, oikeenpuolenveto meni vaikeeks mutt siinä voisin antaa periks ja jatkaa täst perinteisest, vetovasemmalle.

Petri
Jaa, nyt vasta hokasin ett vasemmanpuolen runkoputki on 25*25mm ja vetopuolen on 30*30mm. Vois tietty vielä perehtyy tuohon oikeenpuolenvetoon, mikä siinä oikeen mätti - kun en muista :oops: tarttee varmaan lukee tää ketju alusta :wink:

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14462
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja PW » 10 Elo 2014, 09:34

PW kirjoitti:Kaivoin tän esille, oikeenpuolenveto meni vaikeeks mutt siinä voisin antaa periks ja jatkaa täst perinteisest, vetovasemmalle.

Petri
Jaa, nyt vasta hokasin ett vasemmanpuolen runkoputki on 25*25mm ja vetopuolen on 30*30mm. Vois tietty vielä perehtyy tuohon oikeenpuolenvetoon, mikä siinä oikeen mätti - kun en muista :oops: tarttee varmaan lukee tää ketju alusta :wink:

Petri

Ei löydy noita kaikkia tekemiäni osia, mihin lie joutuneet, jemma nimiseen piiloon kait :oops: enkä enää ymmärrä miten tuo vetopuoli oli kasattu :oops:

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14462
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

ViestiKirjoittaja PW » 10 Elo 2014, 17:37

Purin tämän ja kehittelen jotain muuta. Rungon osat ja kammet yritän hyödyntää.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa