kehitysversio kolmipyörä 2

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Pyörätohtorin versio. :wink:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Minkälaiset nuo BMX-vetorattaat on ?

Petri

Nojanalle ehtikin jo vastata. Noihin voi sitten mielikuvitusta käyttää miten käyttää. Vaikkapa liittää pyörännapojen yhteyteen. Akselin puolelle tarvitaan kierre ja napaan reikälaippa joka vastaa hammasjakoon ja pulteilla kiinni. Pitänee joku esimerkki etsiä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Siis onks tuossa vapaaratas ? Miten Jarcco aattelit tuosta tehdä sen kaksois vedon ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva Teet sen vähän tähän malliin,mutta käytät kahta ketjua ja otet veron tuosta vaihdenavasta . Niin että laitat niihin pinnanreikiin laipan ja niihin kaksi samankokosta ratasta kiini ja niistä toisioketju näille takapyörien BMX navoille . Silloin saat jonkinlaisen tasauspyörästön. Voin selittää kyllä tarkemmin. Ja piirtää kaavion . :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aaargh, siis ei ja ei :D On keksitty rakenne joka antaa nimenomaan mahdollisimman vähä häviöisen voimansiirron, ei siihen mitään väliakseleita ja ketjuhässäköitä kyhätä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Kuva Teet sen vähän tähän malliin,mutta käytät kahta ketjua ja otet veron tuosta vaihdenavasta . Niin että laitat niihin pinnanreikiin laipan ja niihin kaksi samankokosta ratasta kiini ja niistä toisioketju näille takapyörien BMX navoille . Silloin saat jonkinlaisen tasauspyörästön. Voin selittää kyllä tarkemmin. Ja piirtää kaavion . :wink:

Joo. Tasauspyörästön toiminnan saaminen mahdollisimman helpolla nojakkiin on oma vaivansa. BROL:ssa on heppu joka puuhaa 4x4 nojakkia ja on itse tehnyt kaikki navat, olkanivelet ja tasauspyörästöt. Ei ole vielä kuin muutaman vuoden rakentanu mokomaa.

Ehkä yksinkertaisin olis lopulta tavallaan tuo Hasen malli jossa vaihdenapa on väliakselina. Tuota vois yksinkertaistaa niin että valitsis levyjarrullisen navan johon levyn paikalle pulttaa hammasrattaan ja sille kiinteästi kiinnitetty pari vetävien pyörien välissä olevalle akselille. Tämä akseli sitten olisi vaikkapa sitten noilla BMX-vapaarattailla kytketty vetävien pyörien napoihin.

Haasteita tulee kuitenkin. Navat pitäis silti olla kiinteällä akselilla joka menee kiinnitysolakkeen läpi ja sitten sisäpuolella on tuo vapaaratas josta matka jatkuu tuolla vetoakselilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Aaargh, siis ei ja ei :D On keksitty rakenne joka antaa nimenomaan mahdollisimman vähä häviöisen voimansiirron, ei siihen mitään väliakseleita ja ketjuhässäköitä kyhätä :D

Jukka

Kauheesti tää ei avannu meille "tyhmille" itse ongelman ratkasua :oops: tulee tehtyä tyhmiä kysymyksiä, kuten edellisessä viestissäni :onko tässä vapaaratas? Vaikka paketissa lukee se selvällä englannin kielellä :D Ei kannata silti repiä hiuksiaan näiden kysymysten takia.
Vieläkin olisin kiinnostunut miten ajattelitte toteutta molempien kiekkojen vedon tuommosilla rattailla, ilman väliakseleita ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

PW kirjoitti:

onko tässä vapaaratas? Vaikka paketissa lukee se selvällä englannin kielellä :D Ei kannata silti repiä hiuksiaan näiden kysymysten takia.
Vieläkin olisin kiinnostunut miten ajattelitte toteutta molempien kiekkojen vedon tuommosilla rattailla, ilman väliakseleita ?

Petri

Nallenlinkittämässä hammas rattaassa on sisään rakennettu vapaaratas...

Vastaavaa systeemiä on sivuttu tuossa minun pöytälaatikko projekti polkuautossa josta on oma topiikkinsa...

Eikä tuo olisi kohtuu simppeli toteuttaa siten että olisi orikinelli veto vasemmalla puollella josta pitkä akseli oikealle puolelle.
oikean puolen renkaaseen tuon jukan kuvan esittämään kitkalukon korvaisi vapaarattaalla.
Vasemmalta tulevan akselinpäähän "kruunu" jonka "pikit" menisivät oikean renkaan vapaarattaan hampaiden päälle...
Tässähän akseli voisi mennä kokonaan oikean renkaanläpi johon se olisi laakeroituna.
Oikean renkaan akseliputkessa vasemmalla puolella olisi sitten tämä vapaaratas.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

onko tässä vapaaratas? Vaikka paketissa lukee se selvällä englannin kielellä :D Ei kannata silti repiä hiuksiaan näiden kysymysten takia.
Vieläkin olisin kiinnostunut miten ajattelitte toteutta molempien kiekkojen vedon tuommosilla rattailla, ilman väliakseleita ?

Petri

Nallenlinkittämässä hammas rattaassa on sisään rakennettu vapaaratas...

Vastaavaa systeemiä on sivuttu tuossa minun pöytälaatikko projekti polkuautossa josta on oma topiikkinsa...

Eikä tuo olisi kohtuu simppeli toteuttaa siten että olisi orikinelli veto vasemmalla puollella josta pitkä akseli oikealle puolelle.
oikean puolen renkaaseen tuon jukan kuvan esittämään kitkalukon korvaisi vapaarattaalla.
Vasemmalta tulevan akselinpäähän "kruunu" jonka "pikit" menisivät oikean renkaan vapaarattaan hampaiden päälle...
Tässähän akseli voisi mennä kokonaan oikean renkaanläpi johon se olisi laakeroituna.
Oikean renkaan akseliputkessa vasemmalla puolella olisi sitten tämä vapaaratas.

Joo, jotain tämmöstä on mietiskelly mutt meneekö se "kruunu" paikoilleen kun se pyörii aika kovaa vauhtia ? Tarve tulee mäessä jossa lyhytkin polkemisen lopettaminen vie vauhdin ja kadenssin alas ja ongelma vaan pahenee. Siinä mielessä jonkinlainen kitkaan perustuva ratkasu vois olla hyvä. Kiilahihna joka vivusta vedetään kireelle ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen kävin paikallisesta pyöräkorjamosta kyselemässä vapaarattaallista pakkaa, kun en oo moiseen ennen tarkemmin tutustunu. Hyllyssä oli uusia 7 rattaisia, reikä n. 22mm. Jostain varastosta yrittäjä kaivo miulle 5 rattaisen pakan jossa on n. 20mm reikä - anto sen miulle ilmaseksi kokeiluja varten. Tuota pitää pyöritellä ja etsiä samalla napaa, akselia ym. rekvisiittaa - eiköhän se siitä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Eikä tuo olisi kohtuu simppeli toteuttaa siten että olisi orikinelli veto vasemmalla puollella josta pitkä akseli oikealle puolelle.
oikean puolen renkaaseen tuon jukan kuvan esittämään kitkalukon korvaisi vapaarattaalla.

Noin se lukko toimisi vain toiseen suuntaan kaarrettaessa. Eli kun kääntyy vasemmalle ja oikea rengas pyörii nopeampaa niin homma pelaisi vapaarattaalla, mutta kun kaartaa oikealle ja vasemman renkaan pitäisi päästä pyörimään nopeampaa se kampeasi myös oikeaa mukaan.
Kyllä yksinkertaisin tapa on laittaa viputoiminen lukko joka maastoajon periaatteiden mukaan kytketään ennen kuin rengas alkaa sutimaan tai ollaan kiinni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Eikä tuo olisi kohtuu simppeli toteuttaa siten että olisi orikinelli veto vasemmalla puollella josta pitkä akseli oikealle puolelle.
oikean puolen renkaaseen tuon jukan kuvan esittämään kitkalukon korvaisi vapaarattaalla.

Noin se lukko toimisi vain toiseen suuntaan kaarrettaessa. Eli kun kääntyy vasemmalle ja oikea rengas pyörii nopeampaa niin homma pelaisi vapaarattaalla, mutta kun kaartaa oikealle ja vasemman renkaan pitäisi päästä pyörimään nopeampaa se kampeasi myös oikeaa mukaan.
Kyllä yksinkertaisin tapa on laittaa viputoiminen lukko joka maastoajon periaatteiden mukaan kytketään ennen kuin rengas alkaa sutimaan tai ollaan kiinni.

Jukka

Eikös tuossa viputoimisessa oo sama ongelma - toiseen suuntaan käännyttäessä toimii toiseen ei ? Ta sitten pitäs molemmat pyörät olla vapautettavissa/kytkettävissä erikseen ja yhdessä - taitaa mennä jo monimutkasen puolelle.
Tämän kaltasessa pyörässä miusta kaksvetoa tarttee lähinnä ylämäessä jottei keula hypi sivuille, pehmeissä kohdissa jotta niistä pääsee yli vauhdilla. Tasauspyörästö asia on erikseen jos oikeesti tehdään kaksvetosta pyörää, sitten tulee nuo kaarreajoominaisuudet ratkastavaksi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Eikös tuossa viputoimisessa oo sama ongelma - toiseen suuntaan käännyttäessä toimii toiseen ei ?

Ei. Lukko auki on kuin yksipyörä vetoinen ja lukko kiinni kuin jäykällä taka-akselilla oleva kaksipyörävetoinen. Sama molempiin suuntiin käännyttäessä.
Vai onko yhdellä pyörällä veto ollut ongelma kaarteissa silloin kun pitoa on riittävästi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eikös tuossa viputoimisessa oo sama ongelma - toiseen suuntaan käännyttäessä toimii toiseen ei ?

Ei. Lukko auki on kuin yksipyörä vetoinen ja lukko kiinni kuin jäykällä taka-akselilla oleva kaksipyörävetoinen. Sama molempiin suuntiin käännyttäessä.
Vai onko yhdellä pyörällä veto ollut ongelma kaarteissa silloin kun pitoa on riittävästi?

Jukka

Ei miulla oo mitään muita ku ymmärtämisen ongelma :D ymmärsin vaan tuosta siun vastauksesta "mustallehöntiäiselle" ett hänen versioissa olis just tuo kaarreajo-ongelma - siis ongelma jota ei ole :roll: :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eikös tuossa viputoimisessa oo sama ongelma - toiseen suuntaan käännyttäessä toimii toiseen ei ?

Ei. Lukko auki on kuin yksipyörä vetoinen ja lukko kiinni kuin jäykällä taka-akselilla oleva kaksipyörävetoinen. Sama molempiin suuntiin käännyttäessä.
Vai onko yhdellä pyörällä veto ollut ongelma kaarteissa silloin kun pitoa on riittävästi?

Jukka

Ei miulla oo mitään muita ku ymmärtämisen ongelma :D ymmärsin vaan tuosta siun vastauksesta "mustallehöntiäiselle" ett hänen versioissa olis just tuo kaarreajo-ongelma - siis ongelma jota ei ole :roll: :wink:

Petri

Jukan tuoma pointti on se että tuo minun esittämä idea ei toimi, se ei toimisi siksi kun siitä tulisi oikealle käännyttäessä lukkoperä, jolloin se laite pyrkisi teoriassa menemään suoraan oikealle kääntymisen sijaan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin