Sivu 1/9

kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 18:51
Kirjoittaja PW

Ekan kolmipyörän innoittamana, aattelin alottaa uuden pyörän rakentamisen ja samalla uuden ketjun aiheesta.
Tuo malli on vaikuttanu tosi hyvältä ja kehityskelposelta moneen käyttöön. Ensimmäisestä kolmipyörästä haluaisin säilyttää, ainakin mataluuden, alhaisen painopisteen, ketteryyden. Useampi vaihtoehto vielä päässä joista pitäs valita.

  1. Vaihtoehto: aika tarkkaan eka mallin mukaan, pyörää vois kaventaa jonkin verran, ehkä 100-150 mm olis mahollista. Penkkiä vois laskee n. 50 mm.
  2. vaihtoehto: takakiekot vois siirtää taaksepäin, kuskin kainaloiden taakse. Pyörä kapenis vielä lisää ja kiekot jäis rungon ja kopan sisäpuolelle. Kokonais leveys noin 600 mm.
    Muita miettittäviä asioita:
    A. Etukiekon paikkaa vois myös miettiä, laittaako jompaankumpaan reunaan vai keskelle.
    B. Vetäväkiekko olis hyvä saada oikealle.
    C. Mahdollisuus tehdä kokonaan kantava runko, puusta/ohutviiluvanerista
    D. Helppo käynti "alukseen"
    Paljon muitakin asioita tulee esiin kunhan homma etenee.
    Vaatimattomasti alotin liimaamalla istuma-aukkoon, penkin pohjaksi pari ohutta vaneria yhteen. Kunhan kuivaa katotaan miten homma siitä etenee :D

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 19:08
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

2. vaihtoehto: takakiekot vois siirtää taaksepäin, kuskin kainaloiden taakse. Pyörä kapenis vielä lisää ja kiekot jäis rungon ja kopan sisäpuolelle. Kokonais leveys noin 600 mm.

Taitas tulla liian kaatumisherkkä laite?

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 21:42
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Ekan kolmipyörän innoittamana, aattelin alottaa uuden pyörän rakentamisen ja samalla uuden ketjun aiheesta.
Tuo malli on vaikuttanu tosi hyvältä ja kehityskelposelta moneen käyttöön. Ensimmäisestä kolmipyörästä haluaisin säilyttää, ainakin mataluuden, alhaisen painopisteen, ketteryyden. Useampi vaihtoehto vielä päässä joista pitäs valita.

  1. Vaihtoehto: aika tarkkaan eka mallin mukaan, pyörää vois kaventaa jonkin verran, ehkä 100-150 mm olis mahollista. Penkkiä vois laskee n. 50 mm.
  2. vaihtoehto: takakiekot vois siirtää taaksepäin, kuskin kainaloiden taakse. Pyörä kapenis vielä lisää ja kiekot jäis rungon ja kopan sisäpuolelle. Kokonais leveys noin 600 mm.
    Muita miettittäviä asioita:
    A. Etukiekon paikkaa vois myös miettiä, laittaako jompaankumpaan reunaan vai keskelle.
    B. Vetäväkiekko olis hyvä saada oikealle.
    C. Mahdollisuus tehdä kokonaan kantava runko, puusta/ohutviiluvanerista
    D. Helppo käynti "alukseen"
    Paljon muitakin asioita tulee esiin kunhan homma etenee.
    Vaatimattomasti alotin liimaamalla istuma-aukkoon, penkin pohjaksi pari ohutta vaneria yhteen. Kunhan kuivaa katotaan miten homma siitä etenee :D

Petri

  1. Paljonko 1:ssä on takapyörien raideleveys?
  2. Kannattaisi piirtää kuvaa. Peräpeilistä tulisi kovin leveä ja koko vempaimesta pitkä. Sisällä olevien kiekkojen kotelointi työlästä ja vie tilaa.

A. Mitenhän se vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin, jos etukiekko olisi reunassa? Taitaisi helposti kuukahtaa sille puolelle, joka olisi tyhjän päällä, varsinkin, jos takapyörien raideleveys olisi vain 60 cm.
B. Ei oo vaikeeta toteuttaa. Niinhän on SH18:ssa.
C. Kantavaa runkoa minäkin olen harkinnut.
D. Riippuu aluksen partaiden korkeudesta.

Ensimmäisestä askeleesta se pitkäkin matka alkaa. :D

Sakari


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 22:57
Kirjoittaja PW

Ensimmäisen kolmipyörän raideväli takana on 700 mm jos tän uuden tekis 150 mm kapeempana niin raideväli olis noin 550 mm, ehkä vähän enempikin.
Kaatumaherkkyys lisääntys joo, mikä olis semmonen raideväli ett pysys pystyssä ?

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 23:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Kaatumaherkkyys lisääntys joo, mikä olis semmonen raideväli ett pysys pystyssä ?

Petri

Paljonko siinä viimesimmässä versiossa oli joka kesän ajoissa oli mukana?
Montako kertaa se meinasi kaatua?
Jos saat paino pisteen tosi lähelle takaakseli linjaa niin luulisi sen voivan olla kohtuu kapea jos vielä penkkiäkin saat alaspäin...


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 23:49
Kirjoittaja PW
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kaatumaherkkyys lisääntys joo, mikä olis semmonen raideväli ett pysys pystyssä ?

Petri

Paljonko siinä viimesimmässä versiossa oli joka kesän ajoissa oli mukana?
Montako kertaa se meinasi kaatua?
Jos saat paino pisteen tosi lähelle takaakseli linjaa niin luulisi sen voivan olla kohtuu kapea jos vielä penkkiäkin saat alaspäin...

Niin, siis 700mm on nykyisessä kulkineessa se raideväli, parikertaa kunnolla leikkimällä Nokialla sain takarenkaan irtoomaan maasta. Siitäpä se kaventamisen ajatus läks.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 23:59
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Niin, siis 700mm on nykyisessä kulkineessa se raideväli, parikertaa kunnolla leikkimällä Nokialla sain takarenkaan irtoomaan maasta. Siitäpä se kaventamisen ajatus läks.

Petri

Kyllä mää sit uskosin että se sillä 600mm pysyy pystyssä jos saat penkkiäkin alemmas, ja kun sen oppii ajamaan niin osaa välttää ne tilanteet jolloin se kaatuisi..


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 06:39
Kirjoittaja jviirret

Voisko ajatella että jos raideväli kapenee 10%(70mm) niin painopisteen pitäisi laskea yhtä monta prosenttia jotta kaatumisherkkyys pysyy ennallaan? Ei siis riitä että istumakorkeus laskee 10%, koska kammet ja muu runko säilyy entisellä korkeudella.

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 08:30
Kirjoittaja irakas

Kyllä minun mielestä suurin ongelma raideleveyden kaventamisessa on se, että kyynärpäät ottavat silloin helposti kiinni takapyöriin. Jos takapyörät siirretään niin kauaksi taakse, että niin ei tapahdu, tulee pelistä pitkä ja kaatumisherkkyys lisääntyy.

Mitä etua oikeastaan olisi raideleveyden kaventamisesta noin paljon?

Sakari


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 08:31
Kirjoittaja PW
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin, siis 700mm on nykyisessä kulkineessa se raideväli, parikertaa kunnolla leikkimällä Nokialla sain takarenkaan irtoomaan maasta. Siitäpä se kaventamisen ajatus läks.

Petri

Kyllä mää sit uskosin että se sillä 600mm pysyy pystyssä jos saat penkkiäkin alemmas, ja kun sen oppii ajamaan niin osaa välttää ne tilanteet jolloin se kaatuisi..

Niin jos kokonais leveys tuossa kapeemmassa versiossa olis 600mm, niin raideleveys olis alle 500mm. Leveemmässä suunnitelmassa raideleveys olis 550-600 mm enkä epäile tuon pystyssä pysymistä.
Jos tuon kapeemman tekis 600 mm leveenä, suoralla rungolla ja kiekot olis sisällä, niin tuon kopan leveyshän itseasiassa levenee muutaman sentin nykyisestä versiosta :? Etupäätä olis mahollista kaventaa enemmän mutta ketjulinjat pitää miettii, onnistuuko.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 08:41
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Kyllä minun mielestä suurin ongelma raideleveyden kaventamisessa on se, että kyynärpäät ottavat silloin helposti kiinni takapyöriin. Jos takapyörät siirretään niin kauaksi taakse, että niin ei tapahdu, tulee pelistä pitkä ja kaatumisherkkyys lisääntyy.

Mitä etua oikeastaan olisi raideleveyden kaventamisesta noin paljon?

Sakari

Takapyörät on 1. versiossa kopan ulkopuolella ja 2. versiossa koteloitu kyynärpäiden taakse.
Keveyttä ja pienempää ilmanvastusta muutoksilla kait haen.
Onhan tässä sekin mahollisuus ett tein ekalla kerralla ittelleni täydellisen kolmipyörän niiku kävi tuon kakspyöräsenkin kohalla 8) :mrgreen:

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 08:49
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Keveyttä ja pienempää ilmanvastusta muutoksilla kait haen.

Ei se kyllä kevene jos sitä pidentää.

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 09:13
Kirjoittaja Mustasudenkorento

minkä verran siitä nykyisestä mahtuisi kaventamaan raideväliä?
meinaan jos laittaisi muovit yms renkaiden ja kuskin väliin jottei kyynärpäät kulu..
siinä kun kuskin paikka on aika himpulan hyvä suhteessa takaakseli linjaan.
ja eikö eturengasta voisi myös pienentää vaikka 16" niin silläkin saisi himpun lyhennettyä...

Hieman karsastan ajatusta että renkaat olisi kuskin takana koska se ei pystyssä pysymistä kyllä auttaisi eikä kokonaispituutta..


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 09:24
Kirjoittaja PW
Mustasudenkorento kirjoitti:

minkä verran siitä nykyisestä mahtuisi kaventamaan raideväliä?
meinaan jos laittaisi muovit yms renkaiden ja kuskin väliin jottei kyynärpäät kulu..
siinä kun kuskin paikka on aika himpulan hyvä suhteessa takaakseli linjaan.
ja eikö eturengasta voisi myös pienentää vaikka 16" niin silläkin saisi himpun lyhennettyä...

Hieman karsastan ajatusta että renkaat olisi kuskin takana koska se ei pystyssä pysymistä kyllä auttaisi eikä kokonaispituutta..

Nykyistä kolmipyörää vois miusta kaventaa 100-150mm. Ittekin tykkään tuosta istuimen paikasta ja pyörän painopisteestä, ett arveluttaa sn takia renkaiden taaksepäin siirtäminen.
Ehkä ekaks miettisin etukiekon pienentämistä.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 09:36
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Nykyistä kolmipyörää vois miusta kaventaa 100-150mm. Ittekin tykkään tuosta istuimen paikasta ja pyörän painopisteestä, ett arveluttaa sn takia renkaiden taaksepäin siirtäminen.
Ehkä ekaks miettisin etukiekon pienentämistä.

Petri

Si mä suosittelen että lähdet noista kahdesta..
rakennat nykyisen kaltaisen 150mm kapeamman 16" etusella matalammalla penkillä.
Samalla koitat laskea polkimia alaspäin vaikka lyhentämällä kampia sen 10%
Lisäksi vois funtsia onko siinä edellisessä muuta parantamisen aihetta...