kehitysversio kolmipyörä 2

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Laakeripesiin loysin putket jotka tulee laakereiden valiin. Ne pitas kai saada patkittya suoraan. Teitko Jukka nuo omasi kasivaralta vai miten ?

petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Laakeripesiin loysin putket jotka tulee laakereiden valiin. Ne pitas kai saada patkittya suoraan. Teitko Jukka nuo omasi kasivaralta vai miten ?

petri

Joo, käsivaralla vaan. Tai sitte niin että pyöräytän pahvia tai hiomanauhaa putken ympäri ja piirrän sen avulla viivan. Sitten kun kiristää pakettia kasaan niin lopettaa siinä vaiheessa kun pyöriminen alkaa kangistumaan. Aina noissa käsin tehdyissä laakeripinnoissa jotakin vinouksia on...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

2013-03-31 17.19.30.jpg
2013-03-31 17.19.30.jpg (136 KiB) Katsottu 5097 kertaa

Jukan ohjeen kannustamana askartelin laakeripesiin putkenpätkistä osia. Periaatteessa alkaa olla kasassa, mutta kunhan pääsen testailemaan niin näen tartteeko lisä prikkoja tai muuta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuli pieni ongelma jota en osannu ajatella. Vetävän puolen akselin olisin ottanu pois ja säätäny vähän osia mutta eihän se kierrykään auki kun vapaaratas pyörii samaan suuntaan. Saan sen kun löydän sopivan kapeet tonget mutta lopulliseen versioon pitäs keksii jotain. Pitäskö porata kierteet pois tuosta Jarkon antamasta osasta ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Tuli pieni ongelma jota en osannu ajatella. Vetävän puolen akselin olisin ottanu pois ja säätäny vähän osia mutta eihän se kierrykään auki kun vapaaratas pyörii samaan suuntaan. Saan sen kun löydän sopivan kapeet tonget mutta lopulliseen versioon pitäs keksii jotain. Pitäskö porata kierteet pois tuosta Jarkon antamasta osasta ?

Petri

Ongelman ratkasu, akselin voi ottaa pois kummaltakin puolelta, toistaseks ainakin. Yksinkertasta kunhan vaan vähän ajattelee.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitää näköjään rakentaa lisää tukea tuon ulomman laakeripesän ja rungon väliin. Paketin kun kiristää niin laakeripesä liikkuu, tosin se olikin väliaikaisesti vaan hepattu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt on takanavat kasassa mutta ei kauheen hyvin pyöri. Paketin kun kiristää kasaan akselin päissä olevilla muttereilla niin pyöriminen hyytyy. Missähän vika? Hankaako joku osa vai ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Laakerien keskiholkki liian lyhyt tai joku pinta liian kiero. Onko tuossa vetopuolella kolme laakeria samalla akselilla? Jos on niin homma menee todella tarkaksi kun kaikkien laakeripesien pitää suoruuden lisäksi olla tismalleen samassa linjassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Laakerien keskiholkki liian lyhyt tai joku pinta liian kiero. Onko tuossa vetopuolella kolme laakeria samalla akselilla? Jos on niin homma menee todella tarkaksi kun kaikkien laakeripesien pitää suoruuden lisäksi olla tismalleen samassa linjassa.

Jukka

Pitää tarkastella noita pintoja.
Ei siinä oo ku 2 laakeria, 1 molemmilla puolen pakkaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei kai tuota ole mitään syytä edes kireälle vetää? Lukkomutterit päihin ja sen verran kiristystä että päittäis välys häviää, ei yhtään enempää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Ei kai tuota ole mitään syytä edes kireälle vetää? Lukkomutterit päihin ja sen verran kiristystä että päittäis välys häviää, ei yhtään enempää.

Jukka

Pitäskö tuo kiekko olla jotenkin akselille muulla tavalla kiinnitettynä jos sitä ei oo muttereillapuristettu tiukalle, luulen ett se sutii kun pakkaa rajusti pyöritetään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei kai tuota ole mitään syytä edes kireälle vetää? Lukkomutterit päihin ja sen verran kiristystä että päittäis välys häviää, ei yhtään enempää.

Pitäskö tuo kiekko olla jotenkin akselille muulla tavalla kiinnitettynä jos sitä ei oo muttereillapuristettu tiukalle, luulen ett se sutii kun pakkaa rajusti pyöritetään.

Voihan sen puristaa tiukalle, kun laittaa kiekon ja ulomman laakerin väliin mutterin.
En kyllä usko että se mutteri kiristettynä pysyy vaikka kuinka kiristää :roll: Muutenkin näyttää edelleen liian heiveröiseltä tuo kierretanko, taitaa taipuilla niin että laakerit alkaa senkin vuoksi ahdistamaan pyörimistä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Joskus saan ongelmaan ratkasun yön aikana, viime yönä ei ratkennu muuta ku ett nuo navat ei toimi noin. Oon yrittäny soveltaa Jukan tekemiä toispuoleisia napoja mutta niissähän tais akseli olla tiukasti kiekon reikään lyötynä. Tuo muttereilla puristaminen ei kyllä riitä ja liika kireys ahistaa laakereiden pyörimistä.
Periksiantamisen tunnelmissa :? jääräpäisesti oon yrittäny toteuttaa "nerokasta" ideaani. Nyt pitäs kääntää koko asetelma toisinpäin tai jotain...

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo 12mm kierretanko on varmaan hepposta, kiekosta kun vääntää, se taipuu. Vetävällä puolen laakeri väli nyt n. 100mm ja mahdollisuus kaventaa sitä 60mm - en usko ett se laakereiden välistä juuri taipuu. Jos tuon sais muuten pelittämään niin vois akselin sitt lopullisesti tehdä 12 mm tangosta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hae sopivan pituset kovapultit , voi olla jatain mahdollisuutta saada ne kestämään. Kieretankot on älyttömän pehmeetä rautaa. :roll:

Vastaa Viestiin