Nykyistä kolmipyörää vois miusta kaventaa 100-150mm. Ittekin tykkään tuosta istuimen paikasta ja pyörän painopisteestä, ett arveluttaa sn takia renkaiden taaksepäin siirtäminen.
Ehkä ekaks miettisin etukiekon pienentämistä.
Petri
Si mä suosittelen että lähdet noista kahdesta..
rakennat nykyisen kaltaisen 150mm kapeamman 16" etusella matalammalla penkillä.
Samalla koitat laskea polkimia alaspäin vaikka lyhentämällä kampia sen 10%
Lisäksi vois funtsia onko siinä edellisessä muuta parantamisen aihetta...
Erehdyin funtsimaan jos oikee kiekko vetäis, mutta olis vedetty rungon sisään ja vasemman jättäs rungon ulopuolelle toispuoleisella kiinnityksellä
Jos etukiekon laitaa toisen takakiekon kanssa samaan linjaan, ei sitä kyllä saa katteen alle tai ainakin kääntösäde kärsii julmasti.
Eli tartteeko kinnerin olla symmetrinen ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Erehdyin funtsimaan jos oikee kiekko vetäis, mutta olis vedetty rungon sisään ja vasemman jättäs rungon ulopuolelle toispuoleisella kiinnityksellä
Jos etukiekon laitaa toisen takakiekon kanssa samaan linjaan, ei sitä kyllä saa katteen alle tai ainakin kääntösäde kärsii julmasti.
Eli tartteeko kinnerin olla symmetrinen ?
Petri
Ei sen pakko ole olla symmetrinen...
En silti sitä lähtisi tuollatavalla rakentamaan, mieluiten keskelle jolloin ajoominaisuudet olisi suurrinpiirtein samanlaiset molemmin puolin kääntyessä.
Lisäksi se kaatuisi helpommin oikealle käännyttäessä jolloin se kippaisi kuskin vastaan tulevien kaistalle...
Meillä on tulossa yhden opiskelijan diplomityönä tuollainen epäsymmetrinen sivuvetoinen. Se on tosin vasemmalta vetävä. Vetävä pyörä on vasemmalla kuskin painopisteen kohdalla. Oikea takapyörä puoli metriä taaempana ja etupyörä kampiakselin etupuolella. Takapyörä kääntyy siis myös. Siitä tulee kyllä selostus tänne, kunhan saadaan aikaiseksi. Ideana on dokukmentoida myös valmistusmenetelmät ja optimoida rakennetta helpon piensarjavalmistuksen näkökulmasta. Rakenteesta on tulossa satulakiristimillä koottava siten, että sen saa pakattua valmistuksen kuljetuksia varten matalaan pahvilaatikkoon (IKEA) tai purkaa kätevästi junaan pakkaamista varten. Kaverin piti kertoa projektista täällä, mutta on vielä jäänyt tekemättä. Täytyy patistaa laittamaan jotain. Tämän jälkeen on kai vähän pakko. Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Meillä on tulossa yhden opiskelijan diplomityönä tuollainen epäsymmetrinen sivuvetoinen. Se on tosin vasemmalta vetävä. Vetävä pyörä on vasemmalla kuskin painopisteen kohdalla. Oikea takapyörä puoli metriä taaempana ja etupyörä kampiakselin etupuolella. Takapyörä kääntyy siis myös. Siitä tulee kyllä selostus tänne, kunhan saadaan aikaiseksi. Ideana on dokukmentoida myös valmistusmenetelmät ja optimoida rakennetta helpon piensarjavalmistuksen näkökulmasta. Rakenteesta on tulossa satulakiristimillä koottava siten, että sen saa pakattua valmistuksen kuljetuksia varten matalaan pahvilaatikkoon (IKEA) tai purkaa kätevästi junaan pakkaamista varten. Kaverin piti kertoa projektista täällä, mutta on vielä jäänyt tekemättä. Täytyy patistaa laittamaan jotain. Tämän jälkeen on kai vähän pakko. Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä.
Onko se etupyörä oikeassa laidassa vai jossain muualla ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä.
Joo. Mä aattelin että se on salaisuus. Odottelin kyllä että sä sanot tässä ketjussa siitä jotain.
Kun nyt aina niitä tekosyitä retkeilyyn pitää hakea, niin pitäisköhän mun tulla kuvaamaan siitä jotain raakisjuttuja jo kohta Vois mennä samalla sinne Plevnaan kun jäi viimeksi käymättä.
Juu, tervetuloa vaan. Nyt se on ajokunnossa, ajokelit vaan on melko honot. Ainakin tänään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Lila on kiekot, akselit ja takaratas - toispuoleisella kiinnityksellä. Punainen kampiakseli ja eturatas. Sininen runko ja poikittas tuet samassa paketissa, vaneri/komposiitti rakenteena.
Mittakaavana 1 ruutu on 50mm. Raideleveys takana reilu 500mm rungon leveys n. 450mm. Ketjulinja rungon sisällä. Ajoasento kuten ekassa kolmipyörässä mutt kyynärpäät pitäs nostaa ylemmäs ja keskemmälle - ohaustanko myös ylemmäs ja eteen. Onko noin sitt mukava ajaa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ajoasento kuten ekassa kolmipyörässä mutt kyynärpäät pitäs nostaa ylemmäs ja keskemmälle - ohaustanko myös ylemmäs ja eteen. Onko noin sitt mukava ajaa ?
Petri
Kauppaan ajellessa yritin "simuloida" uutta ajoasentoa, kun kyynärvarsille tekee mukavat tuet, oikeaan kohtaan ei varmaan hullumpi asento. Ohjaussauvat pitää ripustaa koppaan kiinni, ettei niitä tartte ilmassa kannatella.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuosta on varaa tinkiä leveemmäks jos ei perse mahu Jos sais kasaan tuon penkin/istuinkaukalon ensiks omilla mitoilla nin sitten paremmin osaisin arvata lopun tilan tarpeen. Nyky kolmipyörässä (sisämitta 530mm) istuessa, tuo 130 mm kavennus yritys tuli mieleen.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vanhassa on ketju ulkopuolella ja koko runkoväli istumistilaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma