kehitysversio kolmipyörä 2

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nykyistä kolmipyörää vois miusta kaventaa 100-150mm. Ittekin tykkään tuosta istuimen paikasta ja pyörän painopisteestä, ett arveluttaa sn takia renkaiden taaksepäin siirtäminen.
Ehkä ekaks miettisin etukiekon pienentämistä.

Petri

Si mä suosittelen että lähdet noista kahdesta..
rakennat nykyisen kaltaisen 150mm kapeamman 16" etusella matalammalla penkillä.
Samalla koitat laskea polkimia alaspäin vaikka lyhentämällä kampia sen 10%
Lisäksi vois funtsia onko siinä edellisessä muuta parantamisen aihetta...

Erehdyin funtsimaan :wink: jos oikee kiekko vetäis, mutta olis vedetty rungon sisään ja vasemman jättäs rungon ulopuolelle toispuoleisella kiinnityksellä :mrgreen:
Jos etukiekon laitaa toisen takakiekon kanssa samaan linjaan, ei sitä kyllä saa katteen alle tai ainakin kääntösäde kärsii julmasti.
Eli tartteeko kinnerin olla symmetrinen ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

PW kirjoitti:

Erehdyin funtsimaan :wink: jos oikee kiekko vetäis, mutta olis vedetty rungon sisään ja vasemman jättäs rungon ulopuolelle toispuoleisella kiinnityksellä :mrgreen:
Jos etukiekon laitaa toisen takakiekon kanssa samaan linjaan, ei sitä kyllä saa katteen alle tai ainakin kääntösäde kärsii julmasti.
Eli tartteeko kinnerin olla symmetrinen ?

Petri

Ei sen pakko ole olla symmetrinen...
En silti sitä lähtisi tuollatavalla rakentamaan, mieluiten keskelle jolloin ajoominaisuudet olisi suurrinpiirtein samanlaiset molemmin puolin kääntyessä.
Lisäksi se kaatuisi helpommin oikealle käännyttäessä jolloin se kippaisi kuskin vastaan tulevien kaistalle...

Bonuksena onhanse nätimpi symmetrisenä..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Bonuksena onhanse nätimpi symmetrisenä..

Voi epäsymmetrisestä tehdä hienonkin:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jori »

Meillä on tulossa yhden opiskelijan diplomityönä tuollainen epäsymmetrinen sivuvetoinen. Se on tosin vasemmalta vetävä. Vetävä pyörä on vasemmalla kuskin painopisteen kohdalla. Oikea takapyörä puoli metriä taaempana ja etupyörä kampiakselin etupuolella. Takapyörä kääntyy siis myös. Siitä tulee kyllä selostus tänne, kunhan saadaan aikaiseksi. Ideana on dokukmentoida myös valmistusmenetelmät ja optimoida rakennetta helpon piensarjavalmistuksen näkökulmasta. Rakenteesta on tulossa satulakiristimillä koottava siten, että sen saa pakattua valmistuksen kuljetuksia varten matalaan pahvilaatikkoon (IKEA) tai purkaa kätevästi junaan pakkaamista varten. Kaverin piti kertoa projektista täällä, mutta on vielä jäänyt tekemättä. Täytyy patistaa laittamaan jotain. Tämän jälkeen on kai vähän pakko. :? Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Meillä on tulossa yhden opiskelijan diplomityönä tuollainen epäsymmetrinen sivuvetoinen. Se on tosin vasemmalta vetävä. Vetävä pyörä on vasemmalla kuskin painopisteen kohdalla. Oikea takapyörä puoli metriä taaempana ja etupyörä kampiakselin etupuolella. Takapyörä kääntyy siis myös. Siitä tulee kyllä selostus tänne, kunhan saadaan aikaiseksi. Ideana on dokukmentoida myös valmistusmenetelmät ja optimoida rakennetta helpon piensarjavalmistuksen näkökulmasta. Rakenteesta on tulossa satulakiristimillä koottava siten, että sen saa pakattua valmistuksen kuljetuksia varten matalaan pahvilaatikkoon (IKEA) tai purkaa kätevästi junaan pakkaamista varten. Kaverin piti kertoa projektista täällä, mutta on vielä jäänyt tekemättä. Täytyy patistaa laittamaan jotain. Tämän jälkeen on kai vähän pakko. :? Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä. :oops:

Onko se etupyörä oikeassa laidassa vai jossain muualla ?
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä. :oops:

Joo. Mä aattelin että se on salaisuus. Odottelin kyllä että sä sanot tässä ketjussa siitä jotain.

Kun nyt aina niitä tekosyitä retkeilyyn pitää hakea, niin pitäisköhän mun tulla kuvaamaan siitä jotain raakisjuttuja jo kohta :) Vois mennä samalla sinne Plevnaan kun jäi viimeksi käymättä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jori »

Juu, tervetuloa vaan. Nyt se on ajokunnossa, ajokelit vaan on melko honot. Ainakin tänään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Juu, tervetuloa vaan. Nyt se on ajokunnossa, ajokelit vaan on melko honot. Ainakin tänään.

Tuo olis kyllä kiinnostavaa nähdä, millos Pastori on menossa ? Laitoin yv:tä

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Piirrelly noita eri versioita tuossa olis yks

P1011334.JPG
P1011334.JPG (56.74 KiB) Katsottu 2553 kertaa

Lila on kiekot, akselit ja takaratas - toispuoleisella kiinnityksellä. Punainen kampiakseli ja eturatas. Sininen runko ja poikittas tuet samassa paketissa, vaneri/komposiitti rakenteena.
Mittakaavana 1 ruutu on 50mm. Raideleveys takana reilu 500mm rungon leveys n. 450mm. Ketjulinja rungon sisällä. Ajoasento kuten ekassa kolmipyörässä mutt kyynärpäät pitäs nostaa ylemmäs ja keskemmälle - ohaustanko myös ylemmäs ja eteen. Onko noin sitt mukava ajaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Ajoasento kuten ekassa kolmipyörässä mutt kyynärpäät pitäs nostaa ylemmäs ja keskemmälle - ohaustanko myös ylemmäs ja eteen. Onko noin sitt mukava ajaa ?

Petri

Kauppaan ajellessa yritin "simuloida" uutta ajoasentoa, kun kyynärvarsille tekee mukavat tuet, oikeaan kohtaan ei varmaan hullumpi asento. Ohjaussauvat pitää ripustaa koppaan kiinni, ettei niitä tartte ilmassa kannatella.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mittakaavana 1 ruutu on 50mm. Raideleveys takana reilu 500mm rungon leveys n. 450mm. Ketjulinja rungon sisällä.

Rungon sisäleveys 400mm miinus ketjun viemä tila, eihän tuonne mahdu mitenkään :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mittakaavana 1 ruutu on 50mm. Raideleveys takana reilu 500mm rungon leveys n. 450mm. Ketjulinja rungon sisällä.

Rungon sisäleveys 400mm miinus ketjun viemä tila, eihän tuonne mahdu mitenkään :shock:

Jukka

Tuosta on varaa tinkiä leveemmäks jos ei perse mahu :D Jos sais kasaan tuon penkin/istuinkaukalon ensiks omilla mitoilla nin sitten paremmin osaisin arvata lopun tilan tarpeen. Nyky kolmipyörässä (sisämitta 530mm) istuessa, tuo 130 mm kavennus yritys tuli mieleen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jori »

Vanhassa on ketju ulkopuolella ja koko runkoväli istumistilaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Josta tuota leventää 50mm, on enää 80mm kapeempi ekaa rakennelmaa - onhan tuostakin vähän hyötyä, vai onko ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Ketju siirretty ulos

P1011338.JPG
P1011338.JPG (50.31 KiB) Katsottu 2460 kertaa

sisämitta edelleen 400mm, raideväli 550mm eli n. 150mm vähemmän ku nykysessä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin