Sivu 7/9
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 10:44
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:Kammet sain paikoilleen. Takakiekkojen laakereita varten hitsatusta putkesta on katkottu ylimääräset pois ja porakoneella yritän hioa sisäpinnasta vähän pois, ett saan lakerit mahtumaan - tiukassa tuntuu olevan.
Petri
Laakeripesäksi valitsemani putki olikin aika kovaa materiaalia ja hiottavaa tavaraakin on ilmeisesti paksummalti ku alunperin arvioin. Porakoneessa miulla on tommonen punanen kivi jolla yritän. Pikkuhiljaa metalliakin kait irtoo - kivi pienenee aika nopeesti. Noita kiviä on kaupassa valkosia, punasia ja mustia. Olikohan tuo valkonen pehmosin ? Kotona on yks musta mutta on muodoltaan pyöreä, pitää kokeilla ottaako paremmin ku punanen.
Olis ehkä pitänt sorvauttaa nuo osat, no enskerralla - sitten ehkä myös paremmin tiedän millasta tartten.
Ei ku hiomaan, auringon paisteeseen
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 11:06
Kirjoittaja PW
Hommaa hidastaa ku porakoneen toinen akku on sipannut, pitää välillä ladata ja homma seisoo. Paikallisessa liikkeessä makitan 14,4 v akku maksaa 99,- saakohan noita mistään edukkaammin ?
Pitää vissiin kaivaa verkkovirta porakone esille.
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 11:45
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti: Hommaa hidastaa ku porakoneen toinen akku on sipannut, pitää välillä ladata ja homma seisoo. Paikallisessa liikkeessä makitan 14,4 v akku maksaa 99,- saakohan noita mistään edukkaammin ?
"Makita battery" googleen heitti tämmöiselle sivulle: http://www.batterybank.net/digital/powe ... akita.html Näyttäisi saavan 3-4kpl tuohon hintaan, tosin tämä(kin) pulju jenkeissä
Suomesta löytyi tuollainen http://catalog.huvipiste.fi/opencart/in ... =1&model=1
ei kokemusta kummastakaan, esimerkki googlen hyödyllisyydetsä
Jukka
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 12:12
Kirjoittaja Nojanalle
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 12:18
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti: Hommaa hidastaa ku porakoneen toinen akku on sipannut, pitää välillä ladata ja homma seisoo. Paikallisessa liikkeessä makitan 14,4 v akku maksaa 99,- saakohan noita mistään edukkaammin ?
"Makita battery" googleen heitti tämmöiselle sivulle: http://www.batterybank.net/digital/powe ... akita.html Näyttäisi saavan 3-4kpl tuohon hintaan, tosin tämä(kin) pulju jenkeissä
Suomesta löytyi tuollainen http://catalog.huvipiste.fi/opencart/in ... =1&model=1
ei kokemusta kummastakaan, esimerkki googlen hyödyllisyydetsä
Jukka
Amerikassa näytti olevan 58 taalaa ja huvipisteessä reilu 60 € samanlainen. Ameriikan hintaan tulee alv, ilm. tulli ja kait rahti - taitaa olla lähellä satasta enenku on kotona. Tuosta huvipisteen hinnasta en löytäny tuleeko siihenkin alvi päälle. No katellaan.
Kiitos Imatran Voiman, hionta alko sujua ku vaihdoin "töpselivirtaan" taitaa Black ja Deckkeri pyörii tuplaten nopeemmin ku akku Makita.
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 12:22
Kirjoittaja PW
Työkalu kaupassa epäilivät ett 6 vuotta vanhoi akkui ei kannata korjailla, en kyllä ymmärrä miks ei jos ne kennotetaan uudelleen
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 12:37
Kirjoittaja jori
Pienellä hiomakivellä hiottaessa pitää oll paljon kierroksia. Tuohon käyttöön tarkoitettu ns. suorahiomakone (vinku) pyörii yli 30000 kierrosta minuutissa. Joka tapauksessa kehänopeus pitäisi olla kymmeniä metrejä sekunnissa. Rälläkässä maksimi kehänopeus on 80 m/s. Tuumainen hiomakivi täytyy pyöriä aivan pirusti, jotta se vie ainetta yhtä hyvin. 30000 kierroksen suorahiomakoneella kehänopeudet jäävät 20-40 m/s. Jos pyörität samaa kiveä akkuporakoneella on hiomavaikutus aivan toisenlainen. Teräs ei kuumene ja pala pois, joten hiomisvaikutus perustuu pelkkään lastuamiseen ja vie todellakin aikaa ja hermoja. Hitailla kierroksilla hiottaessa siitä reiästä tulee vielä helposti epäpyöreä, hiomakivi hyppii ja hakkaa teräkseen, jolloin sen pinnasta murenee materiaalia pois. Kivi kuluu, muttei hiottava materiaali. Käytä edes töpseliporakonetta. Niiissä on kierroksia sentään yli kolmetuhatta, niin edes jotain saat aikaiseksi. Akkukoneet pyörivät parhaimmillaankin vain satoja kierroksia minuutissa.
Hups. Nyt vasta huomasin, että olitkin huomannut tuon kierrosten vaikutuksen ja vaihtanut töpselikoneeseen.
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 12:51
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Pienellä hiomakivellä hiottaessa pitää oll paljon kierroksia. Tuohon käyttöön tarkoitettu ns. suorahiomakone (vinku) pyörii yli 30000 kierrosta minuutissa. Joka tapauksessa kehänopeus pitäisi olla kymmeniä metrejä sekunnissa. Rälläkässä maksimi kehänopeus on 80 m/s. Tuumainen hiomakivi täytyy pyöriä aivan pirusti, jotta se vie ainetta yhtä hyvin. 30000 kierroksen suorahiomakoneella kehänopeudet jäävät 20-40 m/s. Jos pyörität samaa kiveä akkuporakoneella on hiomavaikutus aivan toisenlainen. Teräs ei kuumene ja pala pois, joten hiomisvaikutus perustuu pelkkään lastuamiseen ja vie todellakin aikaa ja hermoja. Hitailla kierroksilla hiottaessa siitä reiästä tulee vielä helposti epäpyöreä, hiomakivi hyppii ja hakkaa teräkseen, jolloin sen pinnasta murenee materiaalia pois. Kivi kuluu, muttei hiottava materiaali. Käytä edes töpseliporakonetta. Niiissä on kierroksia sentään yli kolmetuhatta, niin edes jotain saat aikaiseksi. Akkukoneet pyörivät parhaimmillaankin vain satoja kierroksia minuutissa.
Hups. Nyt vasta huomasin, että olitkin huomannut tuon kierrosten vaikutuksen ja vaihtanut töpselikoneeseen.
Kiitos kuitenkin opetuksesta vain 3000/min on tuossa töpselivehkeessä.
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 16:10
Kirjoittaja PW
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 17:46
Kirjoittaja jori
Kaunis lila (onkohan tuo lila?) penkki. Tuohon saisi aika kätevästi myös kevyen penkin tekstiilihihnasta. Jämyä runkoputkea ympärillä kaikilla sivuilla. Putoaisi lähes pari kiloa painosta melko vähällä työllä.
Kuvat ovat tosiaan parantuneet niin, ettei enää Petrin ottamiksi tunnista.
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 23 Maalis 2013, 17:55
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Kaunis lila (onkohan tuo lila?) penkki. Tuohon saisi aika kätevästi myös kevyen penkin tekstiilihihnasta. Jämyä runkoputkea ympärillä kaikilla sivuilla. Putoaisi lähes pari kiloa painosta melko vähällä työllä.
Tuon penkin heitin siihen vaan koeistuntaa varten. Miks ei hihnapenkkikin kävis mutt ajatelin ett jos/kun tän aikanaan kattaa niin se viistopohjaosa takana toimis myös penkkinä.
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 24 Maalis 2013, 11:34
Kirjoittaja PW
Keula pitäs pähkäillä että miten sen toteuttaa. Jos tekis keulasta "kantavan", siis yhtenäinen kotelomainen keulaosa joka kiinnitetään peräosan runkoputkiin kiinni. Kotelo joko loppuis kampiakselin kohdille tai jatkuis polvien etu- tai takapuolelle. Takaosan kotelo toimis "ovena" eli kääntys johonkin suuntaan sisään menoa varten.
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 26 Maalis 2013, 18:48
Kirjoittaja PW
Romuja penkoessa, löyty pyörätuolin raato - siitä pikkukiekosta ( halkaisia n. 200mm ) vois kokeeks tehdä etukiekon. Tästä taitaa taas tulla varsinainen kokeilupyörä
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 26 Maalis 2013, 20:47
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Romuja penkoessa, löyty pyörätuolin raato - siitä pikkukiekosta ( halkaisia n. 200mm ) vois kokeeks tehdä etukiekon.
Eli yks puoleinen ripustus kuin tadpoleissa, mutta pyörän keskilinjalle? Tämmöinen ratkaisu kiehtoisi itseänikin, olisi ehkä aavistuksen keveämpi ja katteen muodon voisi valita vapaammin kun ei tarvis murehtia haarukan kiinnityspistettä.
Jukka
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 27 Maalis 2013, 17:15
Kirjoittaja PW
- 2013-03-27 17.06.10.jpg (168 KiB) Katsottu 5242 kertaa
Keula hahmotelma
nayttaa pirun pienelta.
Petri