keksin tossa tälläsen idean tasauspyärästöksi: vaikkapa 3pyöräseen fillarriin, jonka molemmat takapyörät vetää.
molemmissa takapyörissä 3vaiheinen sisäkappa, polkimelta tulee veto molempiin yhtäaikaa akselin kautta ketjuilla.
molemmat vaihteet aluksi kakkosella.
kun käännät rattia oikealle, vetää ratinkääntö vaijeria, joka menee oikean pyörän vaihteenvaihtajalle, ja vetää tämän vaihteen joka on kakkosella, niin pienemmälle ykköselle, samaan aikaan vasemman puolen vaijeri löystyy, ja tämä pyörä menee kakkoselta kolmoselle, ja pyörän kääntäminen helpottuu "tasauspyörästön" toimiessa.
sopii myös etuvetoiseen, jossa 2 etupyörää vetää...
vaihdevaijerit asennettu niin, että vaihteenvaihtaminenkin onnistuu 1,2,3... mutta kääntäessä kaarteessa, jossa toisen pyörän tulisi pyöriä nopemammin kuin troisen, tai toisen hitaammin kuin toisen, pelaa "tasauspyörästö".
puoliautomaattinen vaihteenvalitsin:
oon ajellu aina mun maastopyörillä niin, että etuvaihtajan irroitan kokonaan. ja takavaihtajaa käytän kytkemällä siihen käsijarrukahvan. näin kun tiedän että pysähdyn, vedän etu ja "taka" käsijarrukahvoista, ja etujarru toimii, ja ketjuvaihde takana menee hitaammalle, kun taas tahdon ajaa lujempaa, päästän pikkuhiljaa irti käsijarrukahvasta joka kytketty vaihteisiin, ja viahteet kronksuvat isommalle... jos kiire on, päästän heti alkuvauhdin jälkeen irti "käsijarrusta" ja saan puoliautomaattisen vaihteenvalitsimen, kun vaihteet kronksuilee pienemmälle rattaalle itseksiin.