IDEA- tasauspyörästö

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
weapea
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Elo 2010, 20:31
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja weapea »

keksin tossa tälläsen idean tasauspyärästöksi: vaikkapa 3pyöräseen fillarriin, jonka molemmat takapyörät vetää.
molemmissa takapyörissä 3vaiheinen sisäkappa, polkimelta tulee veto molempiin yhtäaikaa akselin kautta ketjuilla.
molemmat vaihteet aluksi kakkosella.
kun käännät rattia oikealle, vetää ratinkääntö vaijeria, joka menee oikean pyörän vaihteenvaihtajalle, ja vetää tämän vaihteen joka on kakkosella, niin pienemmälle ykköselle, samaan aikaan vasemman puolen vaijeri löystyy, ja tämä pyörä menee kakkoselta kolmoselle, ja pyörän kääntäminen helpottuu "tasauspyörästön" toimiessa.

sopii myös etuvetoiseen, jossa 2 etupyörää vetää...

vaihdevaijerit asennettu niin, että vaihteenvaihtaminenkin onnistuu 1,2,3... mutta kääntäessä kaarteessa, jossa toisen pyörän tulisi pyöriä nopemammin kuin troisen, tai toisen hitaammin kuin toisen, pelaa "tasauspyörästö".

puoliautomaattinen vaihteenvalitsin:
oon ajellu aina mun maastopyörillä niin, että etuvaihtajan irroitan kokonaan. ja takavaihtajaa käytän kytkemällä siihen käsijarrukahvan. näin kun tiedän että pysähdyn, vedän etu ja "taka" käsijarrukahvoista, ja etujarru toimii, ja ketjuvaihde takana menee hitaammalle, kun taas tahdon ajaa lujempaa, päästän pikkuhiljaa irti käsijarrukahvasta joka kytketty vaihteisiin, ja viahteet kronksuvat isommalle... jos kiire on, päästän heti alkuvauhdin jälkeen irti "käsijarrusta" ja saan puoliautomaattisen vaihteenvalitsimen, kun vaihteet kronksuilee pienemmälle rattaalle itseksiin.

Tarpeettomia tavaroita ei ole, on vain köyhä mielikuvitus.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hauska idea mutta tuskin toimii...

Mutkan säteestä riippuen vaihteiden välityksen pitäisi muuttua lineaarisesti..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

weapea
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Elo 2010, 20:31
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja weapea »

laite tarkoitettu ikäänkuin teese-itse-käyttöön, eli tällöin ei ole niin väliä, vetääkö pienemmän ringin pyörä todella, vai pyöriikö vaan mukana, kuitenkin pitää testata, toimisiko.

ainakin tuo vähän vähentää kitkaa joka muutoin pyörittäisis sisempää pyörää sutimalla... tiedä sitten hajoaako kappavaihteisto jo parin siksakin jälkeen, kun ei taida olla takoitettu ihan kokoajan sitä vaihdetta vaihdella...

näillä mennään... :mrgreen:

Tarpeettomia tavaroita ei ole, on vain köyhä mielikuvitus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

weapea kirjoitti:

tiedä sitten hajoaako kappavaihteisto jo parin siksakin jälkeen, kun ei taida olla takoitettu ihan kokoajan sitä vaihdetta vaihdella...

Kyllä se vaihteen vaihtelua kestää "maailman tappiin", kunhan ei veto päällä vaihda. Nexus3:ssa on kyllä tuollainen "jousitappi" joka estää vaihteen vaihtumisen vedossa ja suuntaan jossa vaijeri löystyy ei vaihde veto päällä vaihdu muutenkaan.
Mulla on päässä semmoinenkin vika että mitään ylimääräsiä vastuksia en ohjaukseen halua, vaan kääntämiessä pitää olla tuntuma tiehen, keskipakovoimiin yms. vaikka kyseessä olisi kolmipyöräinen. Ylimääräinen vastuskaan ei ole hirmu vakavaa, mutta jos se vastus vaihtelee eri kääntökulmilla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jos siellä kerran on vaihdenavat niin niissä olevat vapaarattaathan antavat ulomman pyöriä vapaasti nopeampaa ilman vaihteiden vaihteluakin?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Jos siellä kerran on vaihdenavat niin niissä olevat vapaarattaathan antavat ulomman pyöriä vapaasti nopeampaa ilman vaihteiden vaihteluakin?

Ilmeisesti tässä haetaan sitä että mutkissa vetäisi molemmat pyörät tai jos vetää yhdellä niin se olisi ulompi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

weapea
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Elo 2010, 20:31
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja weapea »

enpä ollu miettiny loppuun asti... no, saa kokeilla jos tahtoo. ite en ehi.

mietin vaan halpaa ratkaisua siihen, että molemmat renkaat vetäis... ei jäis sutimaan paikoilleen jäälläkään.

noita ideoita riittää päässä ja paperilla, joista osan joku on jo keksinyt helpommin ja paremmin rakennettavaksi, osaa taas ei kukaan oo ikinä ees kokeillu :lol:
'täytyy alkaa skannaan niitä tänne ku ehtii...

Tarpeettomia tavaroita ei ole, on vain köyhä mielikuvitus.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja PW »

Wikipediasta löytyy tasauspyörästöstä tommonen sivusto http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C ... A4st%C3%B6
Nuo ensimmäiset kuvat tasauspyörästön toimintaperiaatteesta, näyttää aika yksinkertaselta :? Autoissa nuo on varmaan monimutkasemmat.
Mutta jos haluis tehdä tasauspyörästön trikeen, niin ei tuo kauheen vaikeelta näytä. Noita hammasrattaita saa varmaan kaupasta eri kokosia. Vetävän rattaan korvaa rataspakalla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Wikipediasta löytyy tasauspyörästöstä tommonen sivusto http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C ... A4st%C3%B6
Nuo ensimmäiset kuvat tasauspyörästön toimintaperiaatteesta, näyttää aika yksinkertaselta :? Autoissa nuo on varmaan monimutkasemmat.
Mutta jos haluis tehdä tasauspyörästön trikeen, niin ei tuo kauheen vaikeelta näytä. Noita hammasrattaita saa varmaan kaupasta eri kokosia. Vetävän rattaan korvaa rataspakalla.

Tuollainen se on autossakin, paino ja hinta kai siinä on syynä ettei polku ajokeissa käytetä. Eikä tuokaan ole ongelmaton, auto sutii helposti yhdellä pyörällä jos tasauspyörästössä ei ole lukkoa, sama koskisi trikeäkin

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mitäs vikaa on kahdesta vapaarattaasta rakennetussa "tasauspyörästössä" ? Pakka on vaikka kiinteästi rattaiden välissä olevassa akselissa joka on noilla vapaarattailla kytketty pyöriin.

Sam Q rakentelee tollasia ihmehärpättimiä BROL:ssa ihan itse plootusta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Mitäs vikaa on kahdesta vapaarattaasta rakennetussa "tasauspyörästössä" ? Pakka on vaikka kiinteästi rattaiden välissä olevassa akselissa joka on noilla vapaarattailla kytketty pyöriin.

Tämä kai se puutteistaan huolimatta on kevein ja paras ratkaisu polkupyöräkäyttöön. Varsinkin jos vapaarattaat tulee akseleiden väliin, eikä erillisillä kettingeillä. Silloin ei tule edes tehohäviöitä verrattuna yksipyörävetoon.
Vikoja kuitenkin on:
-Sisäkurvin puoleinen rengas vetää, pyrkii siis työntämään ajokkia suoraan
-Käytännössä kuitenkin vain yksi pyörä vetää, kunnes se pyörii sutii niin kovaa että nappaa toisenkin mukaan
-Erillisillä ketjuilla toteutettuna tulee tehohäviöitä

Oman kokeilunhalun on tyrehdyttänyt kokemukset talvipyöräilystä. Liian raskasta kolmipyöräiselle jos ei voi valita millä kelillä lähtee, eli pitää pahimpia kelejä varten olla kuitenkin isopyöräinen CF. Sama siis ajaa koko talvi sillä kun ei voi töihin lähtiessä tietää missä kunnossa tiet on kotia tullessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: IDEA- tasauspyörästö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Oman kokeilunhalun on tyrehdyttänyt kokemukset talvipyöräilystä. Liian raskasta kolmipyöräiselle jos ei voi valita millä kelillä lähtee, eli pitää pahimpia kelejä varten olla kuitenkin isopyöräinen CF. Sama siis ajaa koko talvi sillä kun ei voi töihin lähtiessä tietää missä kunnossa tiet on kotia tullessa.

Jep. Ainoa joka oikeesti toimii on maastoon sopiva nojapyörä (2-rattainen) jossa riittävän leveät ja karkeakuvioiset renkaat. Sellanen jolla on helppo ajaa myös hiljaa. Kuten sellanen jonka tein. Tai sitten läskirenkaat kuten etelän asukeilla lienee pakko jo olla jos meinaa hoitamattomilla teillä ajaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin