hydrostaattinen veto

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

hydrostaattinen veto

Viesti Kirjoittaja MM »

Tasauspyörästöaiheen innoittamana heitän yhtä futuristisen näkemyksen monipyörävedon järjestämiseksi. Nimittäin kouluaikoinani (n. 40 v. sitten) vouhkattiin kovasti hydrostaattisen voimansiirron tulevaisuudesta. Sen kun piti hoitaa portaatomaan vaihteistoon, kytkimeen, tasauspyörästöön, jarruihin, voiteluun ja mihin lieneekään kohdistuvat ongelmat kertalinttuulla. Kehitys on kuitenkin jäänyt lähinnä raskaisiin koneisiin, ruohonleikkureihin yms, mutta ei tieliikenteeseen.
Mitenkähän tuo olisi monipyöräisten polkupyörien kohdalla, jos sopiva talvinotkea öljy löytyisi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: hydrostaattinen veto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Liian suuret tehohäviöt? Öljyn virtaamista putkessa voisi kai verrata tilanteeseen jossa ketju hinkkaa ketjuputkeen koko pituudeltaan?
Kätevä keino siirtää voimaa siellä missä ei tarvita suuria nopeuksia eikä tehohäviöillä ole merkitystä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: hydrostaattinen veto

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Pyörivissä liikkeissä taidetaan päästä nykyisin sähkölläkin parempiin hyötysuhteisiin, vaikka käytettäisiin hakkureita/taajuusmuuttimia nopeuden säätelyyn.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Vastaa Viestiin