Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Rautareidet voivat olla eri mieltä, mutta minusta tärkeintä on pitää paino kurissa.

Ainakin alussa asenteen pitää olla tämä. Se, että painaako kokonaisuus 30 tai 33kg ei ole niin hirveän merkityksellinen, mutta jos alusta asti joka ikisen osan ja yksityiskohdan painosta ajattelee että kilo sinne tai tänne niin lopputulos on taatusti panssarivaunu.

Jarcco kirjoitti:

Tavaratilan korvaa erillinen kapsäkki korin takaosassa.

Tämä on minustakin hyvä idea, miksi haalata tukevaa tavaratilaa jatkuvasti mukana jos tarve sellaiselle ei ole päivittäistä. Mulla oli vain koukut johon sai kassin roikkumaan, työmatkoille riitti, mutta vakavasti otettavaan retkeilyyn olisi toki pitänyt olla mahdollisuus suuremmalle tavaratilalle.

Jarcco kirjoitti:

Seuraavaksi tärkeintä on pitää voimansiirron häviöt pienenä. Tarkoittaa sitä että ketjua ei ohjailla lukuisilla rissoilla tai apuakseleilla.

Sen lisäksi että nämä lisäävät voimahäviöitä ne lisäävät myös painoa. Rullan lisäksi painoa tulee sen kiinnityksestä, varsinkin vetopuolella sen pitää olla jämäkkästi kiinni rungossa ja rungon oltava jämäkkä rullan kohdalta. Lisäksi ketjua pitää jatkaa että se ylettää kiertämään kaikkien rullien kautta... Kokonaisuutena yksi vetopuolen pylpyrä saattaa tuoda painoa sen verran että kampiin saa laittaa tonnin(?) rahaa että kevenee yhtä paljon. Ehdoton "sivuketjuisen" Deltan etu, ei tarvi ketjuohjureita ja ketjua menee alle kaksi pakettia, vielä jos ketjun laittaa korin ulkopuolelle niin ei tarvi ketjuputkeakaan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Itse en jättäisi etujousitusta pois, ilman koko kori ryskää möykyissä. Edes joku pieni kumijousi kannattaa laittaa pahimpia tärskyjä vaimentamaan. Etenkin pienissä (20-tuumaisissa tms.) renkaissa kannattaa käyttää mahdollisimman kovia paineita, että rullaavat hyvin. Tällöin eivät toimi kovin hyvin jousituksena.

[/quote]

Jos päädyn tadpole malliseen, etupyöriksi laittaisin 26" pyörät. Taakse joko samaa kokoa tai isomman.
Mietin tuota jousitusta vielä(kin) - painoa siitä vaan tahtoo tulla.

Hannu

Viimeksi muokannut hannu619, 10 Marras 2013, 23:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Yritin tänään netistä kaivella ohjausten osia, vipuvarsia, ym sekä pyöriä.
Ohjaukseen en löytänyt mistään minkäänlaista. Ilmeisesti käytän vääriä hakusanoja.
Pitääkö ne tehdä itse aluputkesta, hankkia nivelpäät jostain?
Mistä te olette niitä löytäneet?
Kaikista vinkeistä olisin kiinnostunut.

Hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja irakas »

]

hannu619 kirjoitti:

Yritin tänään netistä kaivella ohjausten osia, vipuvarsia, ym sekä pyöriä.
Ohjaukseen en löytänyt mistään minkäänlaista. Ilmeisesti käytän vääriä hakusanoja.
Pitääkö ne tehdä itse aluputkesta, hankkia nivelpäät jostain?
Mistä te olette niitä löytäneet?
Kaikista vinkeistä olisin kiinnostunut.

Hannu

On niitä tosiaan vaikea löytää. Parasta, kun itse vaan lähtee piirteleen ja kokeileen. Tässä SH22:n ja SH23:n ohjaussysteemejä:

SH22 leikkaus 1.png
SH22 leikkaus 1.png (574.64 KiB) Katsottu 4344 kertaa
SH22 ohjaus.jpg[/attachment [attachment=0]SH23 13.10.13.jpg
Liitteet
SH23 13.10.13.jpg
SH22 ohjaus.jpg
SH22 ohjaus.jpg (109.93 KiB) Katsottu 4344 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

www.recumbentparts.com on jotakin kiekkoja yms. Nojakkiosaa. Paljon pitää tehdä itse ja soveltaa tavallisia koneen rakennus osia. Mitään tilaa nämä ja pulttaa kasaan ratkaisuja ei ole tarjolla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

Oisko se fiksuinta tehdä ensiks yksinkertanen versio, yksinkertasilla materiaaleilla.
Esimerkiksi raudasta ilman jousitusta. Kun sillä sitten aikansa ajelee, alkaa muodostua käsitys millanen se oma pyörä pitäs olla. Sitten vuolemaan haapaa tai mitä nyt ikinä haluaa ;)
kuvat joutuu ite piirtämään mutta esimerkkejä ja vinkkejä löytyy vaikka tältä foorumilta runsaasti.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Oisko se fiksuinta tehdä ensiks yksinkertanen versio, yksinkertasilla materiaaleilla.
Esimerkiksi raudasta ilman jousitusta. Kun sillä sitten aikansa ajelee, alkaa muodostua käsitys millanen se oma pyörä pitäs olla. Sitten vuolemaan haapaa tai mitä nyt ikinä haluaa ;)
kuvat joutuu ite piirtämään mutta esimerkkejä ja vinkkejä löytyy vaikka tältä foorumilta runsaasti.

Eikös sinullakin ollut toteutuneena haaveena puinen nojapyörä, jonka sitten vaihdoit teräsputkiseen. Tyvestä puuhun. -Vai miten se nyt oli.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... jis#p10744

PS. Katselin tuota vanhaa ketjua "Matalaa yrittämään", jossa PW rakentaa vanerista PW1 pyöräänsä. Jostain syystä yhtään kuvaa en saanut näkymään oikein. Kuvat olivat joko pikselöityneet (koodi jotenkin sekaisin) tai eivät auenneet ollenkaan. Miten muilla?
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 34&#p10934

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oisko se fiksuinta tehdä ensiks yksinkertanen versio, yksinkertasilla materiaaleilla.
Esimerkiksi raudasta ilman jousitusta. Kun sillä sitten aikansa ajelee, alkaa muodostua käsitys millanen se oma pyörä pitäs olla. Sitten vuolemaan haapaa tai mitä nyt ikinä haluaa ;)
kuvat joutuu ite piirtämään mutta esimerkkejä ja vinkkejä löytyy vaikka tältä foorumilta runsaasti.

Eikös sinullakin ollut toteutuneena haaveena puinen nojapyörä, jonka sitten vaihdoit teräsputkiseen. Tyvestä puuhun. -Vai miten se nyt oli.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... jis#p10744

PS. Katselin tuota vanhaa ketjua "Matalaa yrittämään", jossa PW rakentaa vanerista PW1 pyöräänsä. Jostain syystä yhtään kuvaa en saanut näkymään oikein. Kuvat olivat joko pikselöityneet (koodi jotenkin sekaisin) tai eivät auenneet ollenkaan. Miten muilla?
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 34&#p10934

Eipä näy minullekaan! :(

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei ne kuvat näy, mikä lie ? Yks kuva on säilynyt tuosta ekasta puisesta - olisko se pw0 sitten.
En muista oliko se puinen mikään haave, enemmänkin materiaali johon kuvittelun taidot riittävän. Myöhemmin oon ymmärtäny kui paljo nopeempi ja helpompi raudasta on tehdä.
Kun oon itte tehny virheitä ni yritän neuvoo kaveria. Sinänsä sama mistä sen ekan tekee, kunhan olis suht helppo ja edullinen materiaali.
Tuosta miun vanernojakista on yks kuva olemassa, pojan blogissa "Suoraan suoneen" ;) pitäs kopsata sieltä tänne.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Oisko se fiksuinta tehdä ensiks yksinkertanen versio, yksinkertasilla materiaaleilla.
Esimerkiksi raudasta ilman jousitusta. Kun sillä sitten aikansa ajelee, alkaa muodostua käsitys millanen se oma pyörä pitäs olla. Sitten vuolemaan haapaa tai mitä nyt ikinä haluaa ;)
kuvat joutuu ite piirtämään mutta esimerkkejä ja vinkkejä löytyy vaikka tältä foorumilta runsaasti.

Olishan se kätevää jos jokaisen rakentelijan ei tarvis läpikäydä erikseen tätä "prototyyppivaihetta", vaan olisi valmiita piirrustuksia minkä mukaan tekemällä saisi kerrasta hyvän. Lentokoneista ja veneistä tällaisia kai onkin... Tällaisella aasinsillalla vetäisin nyt keskustelun taas otsikon alle ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oisko se fiksuinta tehdä ensiks yksinkertanen versio, yksinkertasilla materiaaleilla.
Esimerkiksi raudasta ilman jousitusta. Kun sillä sitten aikansa ajelee, alkaa muodostua käsitys millanen se oma pyörä pitäs olla. Sitten vuolemaan haapaa tai mitä nyt ikinä haluaa ;)
kuvat joutuu ite piirtämään mutta esimerkkejä ja vinkkejä löytyy vaikka tältä foorumilta runsaasti.

Olishan se kätevää jos jokaisen rakentelijan ei tarvis läpikäydä erikseen tätä "prototyyppivaihetta", vaan olisi valmiita piirrustuksia minkä mukaan tekemällä saisi kerrasta hyvän. Lentokoneista ja veneistä tällaisia kai onkin... Tällaisella aasinsillalla vetäisin nyt keskustelun taas otsikon alle ;)

Jukka

Taitaa vaan tää teeseite nojailija olla senverta persoonallinen ja jääräpäinen laji ett tekee "omastapäästä" laitteensa. Kahta samanlaista ite tehtyä ei taida olla. Harva vielä tekee piirrustuksia, mutt hyvähän se olis .

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Taitaa vaan tää teeseite nojailija olla senverta persoonallinen ja jääräpäinen laji ett tekee "omastapäästä" laitteensa.

Siitäkö syystä niin moni aloittaa puisella. :wink: :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Taitaa vaan tää teeseite nojailija olla senverta persoonallinen ja jääräpäinen laji ett tekee "omastapäästä" laitteensa.

Siitäkö syystä niin moni aloittaa puisella. :wink: :mrgreen:

Puupäällä meni hetki - ennen ymmärrystä ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

On niitä tosiaan vaikea löytää. Parasta, kun itse vaan lähtee piirteleen ja kokeileen. Tässä SH22:n ja SH23:n ohjaussysteemejä:

Kiitos Sakari. Sinulla on hienoja projekteja.
Hämmästyin tästä SH22 sillä se näyttää hyvin paljon sellaiselta, jonka olen visioinut mieleeni.
Kun olen saanut mallinnettua mieleeni sopivannäköisen laitteen, alan sen tuomaan julki - rakentamalla. Vain karkeita luonnoksia teen paperille.
Ohjausgeometriasi näyttävät hyvältä. Äkkiseltään katsoen tekisin toisin sen kohdan, joka tulee olkatapeilta kohti maata. Laittaisen sen tavoittamaan maata renkaan ulkosyrjän kohdalla - näin alustavasti.

Olen tuumaillut, että etupyörien jousto saisi/pitäisi tapahtua rungon ja pyörien kiinnitysten välillä, vähän niin kuin esim. Cessna 172 on.
Etupyörät, mitä todennäkäisemmin jätän korin ulkopuolelle ja katan ne suojalla. Saan kääntyvyyttä lisää ja teen myös mahdollisimman lyhyen akselivälin.

Onko tähän SH22 SH23 tarkoitus tehdä kate?

Hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oisko se fiksuinta tehdä ensiks yksinkertanen versio, yksinkertasilla materiaaleilla.
Esimerkiksi raudasta ilman jousitusta. Kun sillä sitten aikansa ajelee, alkaa muodostua käsitys millanen se oma pyörä pitäs olla. Sitten vuolemaan haapaa tai mitä nyt ikinä haluaa ;)
kuvat joutuu ite piirtämään mutta esimerkkejä ja vinkkejä löytyy vaikka tältä foorumilta runsaasti.

Olishan se kätevää jos jokaisen rakentelijan ei tarvis läpikäydä erikseen tätä "prototyyppivaihetta", vaan olisi valmiita piirrustuksia minkä mukaan tekemällä saisi kerrasta hyvän. Lentokoneista ja veneistä tällaisia kai onkin... Tällaisella aasinsillalla vetäisin nyt keskustelun taas otsikon alle ;)

Jukka

Tänään justiinsa keskusteltiin vanhan purjelentokaverini kanssa samasta asiasta. Jos projektissani onnistun, teen siitä piirrustukset (tai mikä se oikea termi nyt olikaan?) ja ne on hyödynnettävissä pientä korvausta vastaan. Edellyttää tietysti, että saan tämän projektin tehtyä ja siitä tulee onnistunut (keväällä alkaa OK talon rakennustyöt, ei oman, vaan jälkikasvun).
Lentokoneista, kajakeista ja kanooteista (avokanootti) löytyy piirrustuksia ja rakennussarjoja vaikka kuinka.
Lentokoneissa käytetään työntötankoja liikuttamaan esim. laskusiivekkeitä, siivekkäitä ym. Selvittelen parhaillaan niiden raaka-aineosien saatavuutta, painonsäästöä ajatellen ja kestävyyttä.

Hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Vastaa Viestiin