Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Näillä sivuilla on tietämystä ja olen niitä kahlannut läpi useamman kuukauden. Mutta vastausta kysymykseeni en ole löytänyt:
Tarvitsisin nopean katetun fillarin, jolla on hyvä ajaa taajamassa ja mäkisessä maastossa. Osin myös hiekkatiepätkiä.
Pari pyörälaukullista tavaraa pitäisi mahtua mukaan (vaihto- ja treenivaatteet).
Tällä olisi tarkoitus korvata auton käyttö n. 3 kertaa viikossa tapahtuvasta kaupunkivierailusta. Edestakaista matkaa tulee n. 70 km.
Perusoletuksena on, että teen / ostan sähköavusteisen kulkijan. Tuolle matkalle osuu neljä jyrkkää ja kohtuu isoa nousua ja ensimmäiset 8 km on koko ajan nousua.

Kaikki tarvikkeet, koneet, laitteet ja raaka-aineet ovat jo valmiina puurakenteiselle kinnerille / lasi- tai hiilikuituiselle, sekä taito ne tehdä. Mutta, mistä saisi piirrustuksia, tai mallia KRITEERIT täyttävästä mallista?
Minkä mallin tiedätte hyväksi ja mitä suosittelette?
Lyhyt perustelu, kiitos.
Itse en ole vielä kertaakaan istunut nojapyörässä tahi ajellut kinnerillä. Pyöräilytausta on vankka.

Metallirakenteinenkin onnistuu yhtä lailla, on sorvit, jyrsimet ym. tarvittavat työkalut, mutta painon vuoksi olisin enemmän kiinnostunut puurakenteisesta.
Rakenne saa olla monimutkainen, sillä nuorempana olen rakentanut puurakenteisen lentokoneen, tosin valmiiksi se ei ihan tullut - työesteet. Rahanpuutteen vuoksi möin sen tarvitsevalle.

Olen asian kanssa vakavassa mielessä liikkeellä.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks tää Cone voisi olla nyt aika lähellä? http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 47&p=49546&

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

2013-08-04 14.03.03.jpg
2013-08-04 14.03.03.jpg (180 KiB) Katsottu 5162 kertaa

Jos rakentamisen monimutkaisuus ei ole ongelma, suosittelisin tuota "kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä" ketjua. Luulisin ett kolmipyöristä paras myös hiekalla.
Materiaalinhan voi valita mielen mukaan, epäilen kuitenkin puurakenteisen keveyttä verrattuna teräsrunkoiseen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Valmiiden kinnereiden piirrustuksia en ole nähnyt missään.
Kerran pari vuodessa sen sijaan tulee kysymyksiä joissa halutaan salaman nopeaa kokoontaitettavaa katettua 2-4 hengen nojakkia ympärivuotiseen ajoon mäkiselle soratielle... Vastauksetta jäävät hekin, kun kaikkia ominaisuuksia ei vaan samaan ajokkiin survottua.
Tässä nyt toiveet suhteellisen realistisella tasolla, kunhan hieman täsmennät mitä tarkoittaa nopea(keskinopeuden suuruusluokka 15km/h, 30km/h vai 45km/h?) ja onko tarkoitus ajaa myös talvella?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

Kannattaa varmaan tutustua valmiisiin kinnereihin ja koeajaa.
Missä asustelet, jos vaikka läheltä löytys kinneristi ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Suosittelen että koeajat modernia kinneriä, katettua kolmipyöräistä. niissä vaatimuksesi täyttyvät. jos haluat ajaa, osta valmis. jos haluat rakentaa, rakenna itse.

Jos olet alle 180cm pitkä ja hoikahko rakennan mielelläni Conen kuoret sinullekin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Komppaan edellisiä, etsi käsiisi lähin kinneri ja ota edes kylmät tyypit (jos omistaja sattuu olemaan kovasti eripituinen kuin sinä).
Samalla pääsee hypistelemään ja silmäilemään rakenteita. Ei sillä että kaupallisista kinnereistä liikaa mallia kannattaisi ottaa, jos itse rakentaa :) .

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

jviirret kirjoitti:

Valmiiden kinnereiden piirrustuksia en ole nähnyt missään.
Kerran pari vuodessa sen sijaan tulee kysymyksiä joissa halutaan salaman nopeaa kokoontaitettavaa katettua 2-4 hengen nojakkia ympärivuotiseen ajoon mäkiselle soratielle... Vastauksetta jäävät hekin, kun kaikkia ominaisuuksia ei vaan samaan ajokkiin survottua.
Tässä nyt toiveet suhteellisen realistisella tasolla, kunhan hieman täsmennät mitä tarkoittaa nopea(keskinopeuden suuruusluokka 15km/h, 30km/h vai 45km/h?) ja onko tarkoitus ajaa myös talvella?

Jukka

Kiitos Jukka

Niin varmaankin tulee kysymyksiä. Enkä yhtään ihmettele.
Keskinopeutta on vaikea määritellä, koska maasto ja olosuhteet siihen vaikuttavat eniten.
Pystypyörällä olen ajellut tuon matkan 15 - 18 km/h keskinopeudella, ettei aivan poikki olisi perillä. Harjoituskilpurilla ajasta putoaa kohtuu helposti 10 - 15 min pois. Matkassa joutuu pysähtymään liikennevaloihin 5 - 6 kertaa. Tasamaalla ja ilman tuulta fillarin mittari näyttää 24 - 28 km/h, isoimmissa ylämäissä n. 5 km/h ja alamäissä noin 50 km/h tekemättä mitään. Jos vähän vilkkaammin kierrättää ja kyyristyy, niin 60 menee rikki.
Pariin kertaan olen tehnyt tuon matkan alle tunnin (yleensä paluumatka), kun olen oikein huhkinut tarmolla eikä ole ollut vastatuulta, lähinnä myötätuulta suurin osa matkasta. Keskinopeutta silloin tulee n. 29 km/h.
Talvella? HMM - tuskin muuta kuin testimielessä ja sitten, kun tiet ovat hyvin auratut ja pakkasta noin 5 astetta, aurinkopaisteessa. Talvella hiihtelen ja kuljen autolla.

Eli, kyllä sen kinnerin pitäisi olla vähintäin kolmanneksen tai puolet nopeampi. Joten tuollaiseen yli 30km/h keskivauhtiin pitäisi päästä. Jousitus pitää olla.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Nojailija kirjoitti:

Suosittelen että koeajat modernia kinneriä, katettua kolmipyöräistä. niissä vaatimuksesi täyttyvät. jos haluat ajaa, osta valmis. jos haluat rakentaa, rakenna itse.

Jos olet alle 180cm pitkä ja hoikahko rakennan mielelläni Conen kuoret sinullekin.

Olen yrittänyt saada lupaa kokeilla, mutta eivät ole antaneet. Usein syynä on ollut kokoni. Olen 182 cm pitkä, kohtuu harteikas ja painan ilman vaatteita 103 kg. Kengän koko on 44, italiaanojen kengillä 46.
Ostaminen: Vähän hiertää niiden hinta. Jotenkin ei mahdu ajatusmaailmaani, että uuden henkilöauton saa halvemmalla kuin hyvän kinnerin.
Työ tietysti maksaa, mutta ei minulle. Minulla on nyt aikaa tehdä vaikka mitä.

Mikä on Conen kuoret? Se kiinnitetään mihin runkoon? No, se nyt raukeaa kuitenkin kokooni.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Mites olisi alkuun kaupallisen vuokraaminen:
http://www.velocraft.fi/
Pääsisit nopeasti kokeilemaan, olisiko kinneristä ratkaisuksi tarpeisiisi.
Tosin ei pidä sitten pettyä, jos keskinopeustavoitteet ei lyhyellä testijaksolla täytykään.
Jalkojen totuttaminen nojapyöräilyyn ottaa aikansa, ei välttämättä auta vaikka kuinka on normaalilla fillarilla ajanut.
Malttia siltäkin osin, harjoittelun myötä vauhti sitten kasvaa.

Missäpäin asustat?

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

PW kirjoitti:

Kannattaa varmaan tutustua valmiisiin kinnereihin ja koeajaa.
Missä asustelet, jos vaikka läheltä löytys kinneristi ?

Petri

Asustelen Varsinais-Suomessa. Turku on kaupunki, jonne matkat pitää tehdä.
Yhtään kinneristiä en ole näillä seutuvilla nähnyt. Nojapyöräilijän noin 5 vuotta sitten.
Pyöräilen nyt kutakuinkin 3000 km/vuodessa, eli istun satulassa noin 200 - 250 tuntia keväästä talven alkuun.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.alleweder.eu/ Miten olisi tällänen . Osat tän alumiinisen kitin ja teet sen osista itse . Voi sanoo että kasasin itse. Onkohan yhtään Suomessa ennestään. :wink:
Kuva
Kuva
Minun mielestä ei olenkaan hullumpi vaihtoehto.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuolla vähän enempi asiaa Allewederistä:
http://www.alligt.com/en/velomobile-diy-kit-a4

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.alleweder.eu/ Miten olisi tällänen . Osat tän alumiinisen kitin ja teet sen osista itse . Voi sanoo että kasasin itse. Onkohan yhtään Suomessa ennestään. :wink:
Kuva
Kuva
Minun mielestä ei olenkaan hullumpi vaihtoehto.

Nojanalle kirjoitti:

http://www.alleweder.eu/ Miten olisi tällänen . Osat tän alumiinisen kitin ja teet sen osista itse . Voi sanoo että kasasin itse. Onkohan yhtään Suomessa ennestään. :wink:
Kuva
Kuva
Minun mielestä ei olenkaan hullumpi vaihtoehto.

tm kirjoitti:

Mites olisi alkuun kaupallisen vuokraaminen:
http://www.velocraft.fi/
Pääsisit nopeasti kokeilemaan, olisiko kinneristä ratkaisuksi tarpeisiisi.
Tosin ei pidä sitten pettyä, jos keskinopeustavoitteet ei lyhyellä testijaksolla täytykään.
Jalkojen totuttaminen nojapyöräilyyn ottaa aikansa, ei välttämättä auta vaikka kuinka on normaalilla fillarilla ajanut.
Malttia siltäkin osin, harjoittelun myötä vauhti sitten kasvaa.

Missäpäin asustat?

Olen ollut kyseiseen liikkeeseen yhteydessä jo alkukesästä. Tarkoitukseni oli vuokrata heidän laitteita vko/laite, mutta mitään vastausta kyselyyni ei ole tullut. Kuulema heidän vastausviesti on hävinnyt bittien taivaaseen. Kesän puolivälistä olin yli 5 vko matkoilla, joten syksyyn nämä asiat nyt jäivät.
Puhelimitse on nyt sovittu, että kun on sopiva ilma (= ei sada vaakatasossa), poikkean Tammisaaressa käymään.

Kyselen siksi, kun pyörä on jo keksitty.
Teillä on kokemusta ja tietämystä siitä, mitkä vehkeet kulkee ja mitkä ei.
Kun olen noita sivuja lueskellut (myös ulkomaalaisia) ja kertomuksia arvioinnut, hyvin usein törmää siihen, että on raskas polkea, ei oikein kulje - myydään.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Tätä olen katsonut useammankin kerran (www.alleweder), mutta kukaan ei ole kehunut sitä nopeaksi matkantekovälineeksi.
Pari kertaa olen meinannut jo tilatakin, mutta yön yli nukuttuani, ei ole (välttämättä) minun tarpeisiini paras mahdollinen
Jos kinnerin haluaa ja ajella sillä, niin silloin on hyvä peli.

Voiskos sinun peliä tulla kokeilemaan? Missä päin asut? Lähetä vastaus vaikkapa email osoitteellani: hannusve@gmail.com
Kiitos.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Vastaa Viestiin