Optimaalinen pyöräkoko?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Optimaalinen pyöräkoko?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Kiitos tiedosta Jukka.
Kokemuksen ääni puhui teksteissä, eli pystypyöriin siirryit takaisin?

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optimaalinen pyöräkoko?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

hannu619 kirjoitti:

Kokemuksen ääni puhui teksteissä, eli pystypyöriin siirryit takaisin?

Talvien ajaksi. Jos voisi talvella valita kelit milloin ajaa niin silloin isorenkainen nojapyörä. Mutta kun ajo on työmatkaa ja ei ole päivätyö.
Olisihan sitä mahdollista ajaa kahdella eri pyörällä, kelien mukaan. Luonteessa vaan sen verran laiskuutta että kahden pyörän talvivarustelu ei kiinnosta, eli mennään talvet sillä joka toimii joka kelillä. Tämä on sitten talvet varastossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optimaalinen pyöräkoko?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse ajan ympärivuoden kaksipyöräisellä nojapyörällä työmatkani. Matka on 13,5 km/sivu. Talvella alla on läskirenkailla varusteltu nojapyörä ja kesällä ajan kapeilla renkailla, tosin saatan ensi kesänä ajella ihan läskeilläkin. Jos haluaa välttää kaatumiset niin kolme pyörää, mutta edelleen läskit lumisissa oloissa. Ne yksinään antaa tarpeeksi joustoa ja pitoa. Melkein pitää olla kaksi pyörää kaipaa jos meinaa kunnolla pärjää ympärivuoden säässä kuin säässä. Läskeillä varusteltu nojapyörä tai trike ja kesäisemmillä keleillä voisi ajella kinnerillä tai nojapyörällä/trikellä. Yhdeksi pyöräksi näiden kaikkien yhdistäminen tuottaa pyörän joka sopii kaikkeen, mutta vähemmän optimaalisesti.

Vastaa Viestiin