Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Kolme asiaa pohdituttaa mua:

Mitä ne semmoiset Questin lisäjäykisteet ovat mitä joku kyseli huutonetin Quest myyjältä?

Kuinka paljon hyötyä on paremmista iskunvaimentimista kuten Risse-merkkisistä?

Uusissa Questieissa ja Mangoissa penkissä on saranat etureunassa jotka ovat kiinni rengassyvennyksien seinissä, ja vanhoissa penkki on kiinni keskeltä runkoputkessa. Voiko tämän vanhemman penkin kiinnityksen vaihtaa uudemmaksi, vai pitääkö lokasuojia jotenkin vahvistaa sitä varten?

KAI

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Kummallista ettei kukaan ole halukas jakamaan kokemuksiaan...
Kuitenkin moni täällä on asentanut uudet iskarit velomobiiliinsa...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja jori »

kaitsu kirjoitti:

Kolme asiaa pohdituttaa mua:

Mitä ne semmoiset Questin lisäjäykisteet ovat mitä joku kyseli huutonetin Quest myyjältä?

Kuinka paljon hyötyä on paremmista iskunvaimentimista kuten Risse-merkkisistä?

Uusissa Questieissa ja Mangoissa penkissä on saranat etureunassa jotka ovat kiinni rengassyvennyksien seinissä, ja vanhoissa penkki on kiinni keskeltä runkoputkessa. Voiko tämän vanhemman penkin kiinnityksen vaihtaa uudemmaksi, vai pitääkö lokasuojia jotenkin vahvistaa sitä varten?

KAI

Taitavat olla liian spesifejä kysymyksiä. Niihin ei välttämättä ole törmännyt suomessa muut, kuin sinä.
Minä en ainakaan tiedä mitään mistään lisäjäykisteistä. Questeja on suomen maassa kovin vähän, eikä noihin muutamaan ole sattunut sellaisia, jotka yhtenään jakaisivat kokemuksiaan tällä foorumilla.

Terppa on vaihtanut takaiskariksi ilmaiskarin Mangoonsa ja on sitä monasti kehunut. Rissekokemuksista en tiedä, onko niitä kellään. Viimeiseen kysymykseesi on kovin paha vastata siihenkin. Pitäisi olla juuri samassa tilanteessa, kuin sinä, että suunnittelee vaihtamista vanhasta versiosta uuteen, tietää, millainen uusi versio on ja mitä hyötyä sellaiseen vaihtamisesta on.

Noilla ehdoilla kysymyksenasettelusi rajasi vastaajajoukon niin pieneksi, ettei vastaajajoukkoon jäänyt ketään. Laajemmat ja summittaisemmat kysymykset olisivat ehkä keränneet enemmän vastauksia sellaisilta, joilla ei ole kokemusta kysytystä asiasta, mutta olisivat muuten voineet olla mienenkiintoisia.

Pitää muistaa, ettei meitä nojapyöräilijöitä ole yhteensäkään kovin monta, puhumattakaan, että rajataan joukko kinnereihin, yhteen merkkiin ja vieläpä sen erityisiin muutoksiin. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin, oisko se ollut nimimerkki TMS joka kysyi lisäjäykisteistä - arvaan. Ei oo vieraillu foorumilla tässä kuussa, ehkä se vastaus sieltä tulee tai laita yksityisviestiä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja tm »

kaitsu kirjoitti:

Kolme asiaa pohdituttaa mua:

Mitä ne semmoiset Questin lisäjäykisteet ovat mitä joku kyseli huutonetin Quest myyjältä?

Kuinka paljon hyötyä on paremmista iskunvaimentimista kuten Risse-merkkisistä?

Uusissa Questieissa ja Mangoissa penkissä on saranat etureunassa jotka ovat kiinni rengassyvennyksien seinissä, ja vanhoissa penkki on kiinni keskeltä runkoputkessa. Voiko tämän vanhemman penkin kiinnityksen vaihtaa uudemmaksi, vai pitääkö lokasuojia jotenkin vahvistaa sitä varten?

KAI

Joo lisäjäykisteistä ei ole tietoa minullakaan.

Omassa Mangossani oli Risse-takaiskari jo kun sen hankin. Ennen oman kulkupelin ostoa kokeilin pari kertaa vanhempaa paljon ajettua Mangoa. En muista että olisi pahemmin pompottanut sekään. Oman Risseni tilalle rakentelin omatekeleen (sis. Foxin maastotakaiskari), kun alkuperäinen tuntui vähän kovalta.

Penkin kiinnityksiin en osaa sanoa, itselläni on uudempi.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ei mullakaan varsinaista kokemusta lisäjäykisteistä, mutta oletan seuraavaa. Uusissa Stradoissa ja Questeissä alumiini runko loppuu penkin kohdalle ja kun kunnolla voimalla polkee niin käsittääkseni molemmissa runko joustaa ketjuvoiman takia. Näin ollen oletan, että ketjutunnelia olisi vahvistettu. Tämä kuitenkin pelkää arvailua...

Mun mielestä kaikissa uusissakin mangoissa on penkki kiinni rungossa joka jatkuu takarenkaalle asti...

Mä vaihdoin Rissen takaiskarin mangooni ja ei ollut mun mielestä hintansa väärti. Ei tuntunut läheskään yhtä laadukkaata kuin muut samanhintaiset ilmaiskarit...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Muistaakseni Velocraft:n Pieter sanoi,
että Risse parantaa ajomukavuutta esim. tärinäraidoilla,
mutta muuten vanha on mukavampi.
Painavat suurin piirtein saman.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

...Mun mielestä kaikissa uusissakin mangoissa on penkki kiinni rungossa joka jatkuu takarenkaalle asti...

Totta turiset, kyllähän tuo Mangon penkki on rungossa kiinni. Menin halpaan, kun Mangojen penkin kiinnityskin päivittyi jossain vaiheessa, esim. Lahtisen Markun Mangossa on erilainen kuin minulla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onhan OP kelannut BROL:a ?

Siellä on ollut reippaasti juttua velojen hengareiden murtumisista, rakenteiden paranteluista yms. Itse en juuri erota malleja toisistaan kun itsellä ei (vielä, josko koskaan) moista ole...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kysymyksiä lisäjäykisteistä, iskareista ja istuimesta

Viesti Kirjoittaja TMS »

PW kirjoitti:

Niin, oisko se ollut nimimerkki TMS joka kysyi lisäjäykisteistä - arvaan. Ei oo vieraillu foorumilla tässä kuussa, ehkä se vastaus sieltä tulee tai laita yksityisviestiä.

Petri

Joo mulla on nykyään elämä :shock: , niin ei jouda foorumilla kirjoittelemaan kovin usein ikävä kyllä. :wink:

Mutta siis lisäjäykisteet joista oli puhetta ovat siis oheisten kuvien kaltaiset. Kuvat ja jorinaa niistä löytyy tuolta: http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=101162

Mä lisäsin Stradaan saman tyylisen jäykisteen taittopyörän kohdille, kun tein keväämmällä remonttia. Siitä taitaa olla kuvankin tuolla Strada ketjussa. Taakse en vielä jäykistettä laittanut, mutta se on harkinnassa.

Rissestä mulla ei ole kokemusta, alkuperäinen jousi on yksinkertaisuudessaan ainakin luotettavatoiminen, joten en ole Risseä hommannut. Muita ilmaiskareita kuin Risse ei kai kinnereihin saatavilla olekaan, jos ei sitten itse rakenna jotain viritystä jolla normi maastopyöräiskarin saisi paikalleen laitettua. Uudessa DF kinnerissä käytetään ilmeisesti ilmaiskaria tuon perinteisen kinnerijousen sijaan. Hyvää kuvaa kiinnitystavasta en ole vielä nähnyt.

Penkin kiinnityksestä en mitään faktaa tiedä, mutta voisi kuvitella että jos vanhan tavan vaihtaa uuteen, niin täytyy rengassyvennyksiä/lokareita vahvistaa. Vaikka ei nuo rengassyvennykset/lokarit kyllä tuossa Stradassakaan kovin paksulla seinämällä ole. Eli ei varmaan mitään ihan mahdottomia vahvistuksia tarvita. Tosin en kyllä tiedä onko niiden muoto pysynyt samana.

Liitteet
idler_shell_reinforcement_zpsa0e69b39.jpg
idler_shell_reinforcement_zpsa0e69b39.jpg (70.2 KiB) Katsottu 5050 kertaa
coat_hanger_replacement_reinforcement-shell_top_zpsb8a2fc04.jpg
coat_hanger_replacement_reinforcement-shell_top_zpsb8a2fc04.jpg (64.08 KiB) Katsottu 5050 kertaa
coat_hanger_replacement_reinforcement-right_hand_side_zpsa9fd128e.jpg
coat_hanger_replacement_reinforcement-right_hand_side_zpsa9fd128e.jpg (77.49 KiB) Katsottu 5050 kertaa
coat_hanger_replacement_reinforcement-pillar_zpse74d060e.jpg
coat_hanger_replacement_reinforcement-pillar_zpse74d060e.jpg (56.01 KiB) Katsottu 5050 kertaa
coat_hanger_replacement_reinforcement-left_hand_side_zps40b66848.jpg
coat_hanger_replacement_reinforcement-left_hand_side_zps40b66848.jpg (84.96 KiB) Katsottu 5050 kertaa
Vastaa Viestiin