Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Toistan vielä aiemman kysymyksen: Pidetäänkö meteliä ja saadaan mahdollisesti epämielyttävä lopputulos laintulkinnasta, VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?

Auttaako tuo metelin pitäminen jos tulee huomenna pykälät voimaan? Ottaa ainakin aikaa ja tarvittas taas se "joku" joka alkas huutaan meteliä muuallakin ku täällä omassa piirissä :mrgreen:

Tuleetulee huomenna voimaan epäselvät pykälät, kyseessä onkin niiden tulkinta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Toistan vielä aiemman kysymyksen: Pidetäänkö meteliä ja saadaan mahdollisesti epämielyttävä lopputulos laintulkinnasta, VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?

Auttaako tuo metelin pitäminen jos tulee huomenna pykälät voimaan? Ottaa ainakin aikaa ja tarvittas taas se "joku" joka alkas huutaan meteliä muuallakin ku täällä omassa piirissä :mrgreen:

Tuleetulee huomenna voimaan epäselvät pykälät, kyseessä onkin niiden tulkinta.

Niin, mihin suuntaan pitäs huutaa ja meteliä pitää ett lain tulkintaan vois vaikuttaa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Trafi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Trafi.

Kuulostaa aika epätoivoselta :cry:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yksi harrasteporukka saanut ilmeisesti lopultakin tahtonsa läpi: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... tiset/3233
Tätä asiaahan osa motoristeista on lobannut ainakin 15vuotta. Siis lobannut eikä vain keskustellut foorumilla ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Nimimerkki "px" Fillarifoorumilta:

Jatkokysymyksenä kysyin Trafilta vielä seuraavaa:
"Eli voin hankkia 1000W sähkömoottorillisen tavarapyörän, jossa ei ole sähköavustusta vaan vain moottori, ja voin ajaa sillä 25km/h ilman liikennevakuutusta kunhan otan esim. polkimet irti?

Mutta jos haluaisin polkea ko. pyörää lihasvoimalla vain sähköavusteisesti tuon max 25km/h, niin tarvitaankin liikennevakuutus?"

Ja vastaus:
"Kyllä, lain puitteissa asia on niin."

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »


Tuolla sivustolla myös keskustelua aiheesta ja kommenteissa Trafin vastauksia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä tähän kannattaa suhtautua samoin ku Sompasaunan aktiivit: "Helpompi saada anteeks ku pyytää lupa". Harmaa on ihan kiva väri :wink: ja meilläpäin muutenkin muodissa/käytössä 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos laittaa Segwayn logon kaikkiin harmaanalueen omatekosiin laitteisiin - sillä ehkä selvii pälkähästä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:

Ehkä tähän kannattaa suhtautua samoin ku Sompasaunan aktiivit: "Helpompi saada anteeks ku pyytää lupa". Harmaa on ihan kiva väri :wink: ja meilläpäin muutenkin muodissa/käytössä 8)

Juu, harmaa on hyvä väri. Ihan hyvä biisikin, se. Sompasaunasta en tiedä, mutta Immolan upseerikerhon sauna jäi mieleen kun siellä kisan päätteeksi oliko muistaakseni 2009 kisaporukalla saunottiin.
Kapparit näyttivät valkokankaalta hienoja elokuvia jäähdyttelytauoilla. Olin siinä juonut useammankin vahvan Karjalan ja katseli saunan laiturilta, että se raja on tuossa, keskellä järveä.
Ihan lunkeja olivat vaikka kaverin ison Hawkin suihkumoottori leikkasi kisalennolla kiinni ja kone rysähti suoraan kasarmin pihaan. 30kg kone.
Tämä viesti on luettava huomattavalla varovaisuudella, sillä olen jo täydessä juhlakunnossa :wink:
Hyvää uutta vuotta.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Nimimerkki "px" Fillarifoorumilta:

Jatkokysymyksenä kysyin Trafilta vielä seuraavaa:
"Eli voin hankkia 1000W sähkömoottorillisen tavarapyörän, jossa ei ole sähköavustusta vaan vain moottori, ja voin ajaa sillä 25km/h ilman liikennevakuutusta kunhan otan esim. polkimet irti?

Mutta jos haluaisin polkea ko. pyörää lihasvoimalla vain sähköavusteisesti tuon max 25km/h, niin tarvitaankin liikennevakuutus?"

Ja vastaus:
"Kyllä, lain puitteissa asia on niin."

Trafi on organisaatio, joka on valmistellut lakia, muttei sitä säädä, eikä tulkitse kuin omalta osaltaan. Tuollainen on ilmiselvä koherenssivirhe laissa ja pitää tulkita kansalaisen eduksi. EIhän ole perusteltavissa millään liikenneturvallisuuteen perustuvalla seikalla, että poljinkampien pois jättäminen parantaisi turvallisuutta. Juuri tästä syystä pitäisi olla se "Lain tarkoitus"-osio kirjoitettuna lakiin, jotta soveltaminen menisi tarkoituksen, eli hengen, eikä huonosti valmistellun lakitekstin, eli kirjaimen mukaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa yhden Trafi-kyselyn tulos:
Jaakko Nissi: Eli jos laitan polkupyörään 1kW moottorin ja irrotan polkimet, saan kevyen sähköajoneuvon jolla voin edelleen ajaa sen 25km/h enkä tarvitse liikennevakuutusta?

Entäs jos kytkenkin polkimet lisävarusteiseen generaattoriin, jota käytän pyörän akkujen lataamiseen, säilyykö laite kevyenä sähköajoneuvona?

Vai onko polkupyörän rungolla oleva polkimetonkin laite moottoroitu polkupyörä? Entäs jos muutan rakennetta niin että laite on kolmipyöräinen?

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko! Jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä. Jos siinä on sähkömoottori, se on kevyt sähköajoneuvo. Kuvailemasi polkimilla varustettu laite on polkupyörä, vaikka polkimet olisivatkin kiinni generaattorissa. Polkupyörä voi olla myös kolmipyöräinen.

MUTTA SITTEN KORJAAVAT VASTAUSTAAN NÄIN:
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko, pahoittelut, mutta aiemmassa vastauksessamme oli virhe, joten päivitimme sitä. Eli jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä vaan mopo. Tämä johtuu siitä että ajoneuvolaissa kevyen sähköajoneuvon määritelmästä on jätetty pois kaikki L-luokan ajoneuvoihin kuuluvat ajoneuvot, eli esimerkiksi mopot ja moottoripyörät.
Tästä taas tulee kääntäen se, että jos ajoneuvo mahtuu mopon määritelmään, se ei voi olla enää kevyt sähköajoneuvo, vaikka muut ehdot täyttyisivätkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Jos laittaa Segwayn logon kaikkiin harmaanalueen omatekosiin laitteisiin - sillä ehkä selvii pälkähästä :wink:

Eihän tässä ole mitään "harmaanalueen" laitteita. Polkupyörä on lain mukaan tällainen laite:

Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... euvoluokat

Määritelmän alle menee siis kaikki nojapyörät, tandemit, triket ja velomobiilitkin.
Uusi laki muuttaa tilannetta vain niin, että 250w-1000w polkupyörät ovat myös laillisia, kunhan niihin hankitaan liikennevakuutus.

Epäoikeudenmukaiselta sensijaan tuntuu se, että tehtiin uusi ajoneuvoluokka jossa on laillista käyttää moottoritehoja 1000Wattiin asti ilman liikennevakuutusta. Tämän uuden ajoneuvoluokan ainoa ero kolmi- ja useampipyöräisiin polkupyöriin verrattuna tuntuu olevan polkimien/kampien puuttuminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuossa yhden Trafi-kyselyn tulos:
Jaakko Nissi: Eli jos laitan polkupyörään 1kW moottorin ja irrotan polkimet, saan kevyen sähköajoneuvon jolla voin edelleen ajaa sen 25km/h enkä tarvitse liikennevakuutusta?

Entäs jos kytkenkin polkimet lisävarusteiseen generaattoriin, jota käytän pyörän akkujen lataamiseen, säilyykö laite kevyenä sähköajoneuvona?

Vai onko polkupyörän rungolla oleva polkimetonkin laite moottoroitu polkupyörä? Entäs jos muutan rakennetta niin että laite on kolmipyöräinen?

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko! Jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä. Jos siinä on sähkömoottori, se on kevyt sähköajoneuvo. Kuvailemasi polkimilla varustettu laite on polkupyörä, vaikka polkimet olisivatkin kiinni generaattorissa. Polkupyörä voi olla myös kolmipyöräinen.

MUTTA SITTEN KORJAAVAT VASTAUSTAAN NÄIN:
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko, pahoittelut, mutta aiemmassa vastauksessamme oli virhe, joten päivitimme sitä. Eli jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä vaan mopo. Tämä johtuu siitä että ajoneuvolaissa kevyen sähköajoneuvon määritelmästä on jätetty pois kaikki L-luokan ajoneuvoihin kuuluvat ajoneuvot, eli esimerkiksi mopot ja moottoripyörät.
Tästä taas tulee kääntäen se, että jos ajoneuvo mahtuu mopon määritelmään, se ei voi olla enää kevyt sähköajoneuvo, vaikka muut ehdot täyttyisivätkin.

Niin, jos sähköpolkupyörästä ottaa polkimet pois niin se ei mene kevyet sähköajoneuvoluokkaan koska ei pysy pystyssä ilman kuljettajaa. Polkimeton trike ilmeisesti menisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Niin, jos sähköpolkupyörästä ottaa polkimet pois niin se ei mene kevyet sähköajoneuvoluokkaan koska ei pysy pystyssä ilman kuljettajaa. Polkimeton trike ilmeisesti menisi.

MItä lisäarvoa liikenteen turvallisuuden kannalta on tuolla pystyssä pysymisellä ilman kuljettajaa –paitsi tietysti korruptioarvo, joka suosii lain valmistelijoita lobanneita segway ja sähköskootterikauppiaita. Ei ainuttakaan perustelua segwayn puolesta, mutta monta vastaan. Yhtenä esimerkkinä mainitsen jarruttamisen hitaan alkamisen. Segwayssa ennen jarruttamista kuljettajan pitää kallistaa laite taakse vastaanottamaan jarrutuksen kiihtyvyys. Sähköpyörä ja potkulauta voi jarruttaa välittömästi. Tuo tarkoittaa monta metriä jo 15 km/h nopeudessakin ja paljon enemmän 25 km/h nopeudessa. Äkkinäisen jarrutusmatkan ero on dramaattinen segwayn tappioksi. Jos lain laatija tai soveltaja haluaa todellakin puolustaa tällaista laitetta selkeästi monessa mielessä turvallisempaa peräkkäispyöräistä vastaan oikeudessa ostan kyllä liput eturiviin. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin