Tuossa yhden Trafi-kyselyn tulos:
Jaakko Nissi: Eli jos laitan polkupyörään 1kW moottorin ja irrotan polkimet, saan kevyen sähköajoneuvon jolla voin edelleen ajaa sen 25km/h enkä tarvitse liikennevakuutusta?
Entäs jos kytkenkin polkimet lisävarusteiseen generaattoriin, jota käytän pyörän akkujen lataamiseen, säilyykö laite kevyenä sähköajoneuvona?
Vai onko polkupyörän rungolla oleva polkimetonkin laite moottoroitu polkupyörä? Entäs jos muutan rakennetta niin että laite on kolmipyöräinen?
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko! Jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä. Jos siinä on sähkömoottori, se on kevyt sähköajoneuvo. Kuvailemasi polkimilla varustettu laite on polkupyörä, vaikka polkimet olisivatkin kiinni generaattorissa. Polkupyörä voi olla myös kolmipyöräinen.
MUTTA SITTEN KORJAAVAT VASTAUSTAAN NÄIN:
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko, pahoittelut, mutta aiemmassa vastauksessamme oli virhe, joten päivitimme sitä. Eli jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä vaan mopo. Tämä johtuu siitä että ajoneuvolaissa kevyen sähköajoneuvon määritelmästä on jätetty pois kaikki L-luokan ajoneuvoihin kuuluvat ajoneuvot, eli esimerkiksi mopot ja moottoripyörät.
Tästä taas tulee kääntäen se, että jos ajoneuvo mahtuu mopon määritelmään, se ei voi olla enää kevyt sähköajoneuvo, vaikka muut ehdot täyttyisivätkin.