Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja irakas »

E-Cruiser kirjoitti:

Ei se 63 euroa nyt varsinaisesti taloutta kaada. Iffin hinta. Pohjolassa 220e, Turvassa n.100e.
Enemmänkin vähän hölmöä jättää kuudenkympin vakuutus hankkimatta jos hankkii monen tonnin sähköpyörän. Vakuutuksen hinta suhteessa muihin kuluihin on pieni. Eihän kuudellakympillä taida saada johonkin läskipyörään edes rengasta. Kuusikymppiä on ihan vessapaperia sähköllä ajellessa, eihän sillä saa paljon mitään.

Niin kuin tuolla jossain aiemmin olen kertonut SH26:lle vakuutus If:ssä on 40 €.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

irakas kirjoitti:

Niin kuin tuolla jossain aiemmin olen kertonut SH26:lle vakuutus If:ssä on 40 €.

Kyllä kyllä, mutta Velogatille se oli tarkalleen 65,35e nyt kun tarkistin, koska asun Helsingissä.
Tästäkin oli puhetta aiemmin täällä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Ei se 63 euroa nyt varsinaisesti taloutta kaada. Iffin hinta. Pohjolassa 220e, Turvassa n.100e.
Enemmänkin vähän hölmöä jättää kuudenkympin vakuutus hankkimatta jos hankkii monen tonnin sähköpyörän. Vakuutuksen hinta suhteessa muihin kuluihin on pieni. Eihän kuudellakympillä taida saada johonkin läskipyörään edes rengasta. Kuusikymppiä on ihan vessapaperia sähköllä ajellessa, eihän sillä saa paljon mitään.

Niin kuin tuolla jossain aiemmin olen kertonut SH26:lle vakuutus If:ssä on 40 €.

Mietin, onko vakuutus pyörä-, vai moottorikohtanen jos vaikka vaihdat sen moottorin toiseen pyörään, kuten ehkä olet joskus tehnyt :? Siis kuinka tarkaan vakuutusyhtiössä on tiedossa, millanen pyörä SH26 on?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Ei se 63 euroa nyt varsinaisesti taloutta kaada. Iffin hinta. Pohjolassa 220e, Turvassa n.100e.
Enemmänkin vähän hölmöä jättää kuudenkympin vakuutus hankkimatta jos hankkii monen tonnin sähköpyörän. Vakuutuksen hinta suhteessa muihin kuluihin on pieni. Eihän kuudellakympillä taida saada johonkin läskipyörään edes rengasta. Kuusikymppiä on ihan vessapaperia sähköllä ajellessa, eihän sillä saa paljon mitään.

Kuudella kympillä saa kuitenkin koko vuoden ajelujen sähköt, vaikka ajelisi vähän ememmänkin. :shock:

63€ ~ 400 kWh. 400W teholla 10 m/s pääsee kilowattitunnilla n. 90 km, eli 400 kWh ajaa 36000 km. Jollekin tuo kilometrimäärä voi riittää jopa useaksi vuodeksi. 8)

Itse maksan auton vakuutuksista bonuksien takia vain 129€ vuodessa ja polttoaineeseen menee noin 1500. Kovin on iso ero vielä auton vakuutuskustannuksiin verrattuna. Liikennevakuutuksen hinnalla pääsen autolla siis vain 1500 km. Paljonkin kuluttavalla sähkökinnerillä pääsee siis sähköpyörävakuutuksen hinnalla yli 20-kertaisen matkan. :shock: Vaikka autossa olisi tuore vakuutus ei tuo kilometrimäärä ole siltikään kuin neljäsosa kinnerin vakuutuksen kuluttamista kilometreistä. Onkohan tuo vakuutuksen hinnoittelu ihan kunnossa, kun kinnerin aiheuttamista kuolemantapauksista en ole kuullut, enkä edes vakavista vammautumisista.:? Nuo Pohjolan 220€ hinnat ovat aivan älyttömiä, joilla vedätetään kirkasotsaisia. Vuoden vakuutuksen hinnallahan saa yli 100 000 km "polttoaineet". :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

63€ ~ 400 kWh. 400W teholla 10 m/s pääsee kilowattitunnilla n. 90 km, eli 400 kWh ajaa 36000 km. Jollekin tuo kilometrimäärä voi riittää jopa useaksi vuodeksi. 8)

Hyvä hyötysuhde laturissa, akuissa ja nopeudensäätimessä, moottorista puhumattakaan :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

63€ ~ 400 kWh. 400W teholla 10 m/s pääsee kilowattitunnilla n. 90 km, eli 400 kWh ajaa 36000 km. Jollekin tuo kilometrimäärä voi riittää jopa useaksi vuodeksi. 8)

Hyvä hyötysuhde laturissa, akuissa ja nopeudensäätimessä, moottorista puhumattakaan :D

400W riittää hyvin ottotehoksi vaikka laturin ottotehona mitattuna. Akun hyötysuhde on nykyään yli 90% ja laturin samaa luokkaa. Moottori on huonompi, mutta tuossa on reilusti marginaalia. Kreutzotter kertoo kinnerin kulkevan 10 m/s alle 150 W nettoteholla, eli kokonaishyötysuhteeksi jää maltilliset 37,5%, eikä tuossa ole poljettu vielä lainkaan. Velogatti ottaa kai bruttotehona pari kilowattituntia per sata kilometriä, mutta onhan sekin useamman vuoden ajeluja vastaava määrä sähkön hinnaksi laskettuna.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Ei se 63 euroa nyt varsinaisesti taloutta kaada. Iffin hinta. Pohjolassa 220e, Turvassa n.100e.
Enemmänkin vähän hölmöä jättää kuudenkympin vakuutus hankkimatta jos hankkii monen tonnin sähköpyörän. Vakuutuksen hinta suhteessa muihin kuluihin on pieni. Eihän kuudellakympillä taida saada johonkin läskipyörään edes rengasta. Kuusikymppiä on ihan vessapaperia sähköllä ajellessa, eihän sillä saa paljon mitään.

Niin kuin tuolla jossain aiemmin olen kertonut SH26:lle vakuutus If:ssä on 40 €.

Mietin, onko vakuutus pyörä-, vai moottorikohtanen jos vaikka vaihdat sen moottorin toiseen pyörään, kuten ehkä olet joskus tehnyt :? Siis kuinka tarkaan vakuutusyhtiössä on tiedossa, millanen pyörä SH26 on?

Ei ole tarkkaa tietoa. Vakuutuskirjassa ei mainita onneksi pyörän merkkiäkään. Siellä puhutaan vain omavalmisteesta. Myöskään ei ole mainittu moottorin tehoa. Minullahan on nyt käytössä sekä 250 ja 1000 watin moottorit.

Keski-Uudenmaan Elektroniikasta tuli muuten tieto, että nykyään ei vaadita enää poljintunnistetta. Sähköpyörillä voi siis nyt ajaa polkematta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Keski-Uudenmaan Elektroniikasta tuli muuten tieto, että nykyään ei vaadita enää poljintunnistetta. Sähköpyörillä voi siis nyt ajaa polkematta.

Onko tuossa väittämässä, taas vähän oiottu lakipykäliä? Eikö ole niin, ett 250w sähköpyörässä pitää olla poljintunniste? Sitten on nää tasapainohärpäkkeet, joissa ei oo polkimia ollenkaan - jos kuvitellaan, ett yli 250w moottorilla varustettu nojakki hyväksyttäs tällaseks "härpäkkeeks", ei siinä kai sais olla polkimiakaan? Jos on polkimet ni sitten vakuutus :? Saako nää yli 250w vakuutetut pyörät sitten muka olla ilman poljintunnistetta? Onko tullu taas joku uus pykälä, tai tulkinta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö tuo vaarita yhä sellaisiin sähköpyöriin , jotka eivät ole rekisterissä .
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001061589.html
http://www.motiva.fi/liikenne/kavely_ja ... sahkopyora
Nyt taitaa olla sellainen sekametelisoppa tää koko homma , että kuka tietää enään onko lailinen missäkin puitteissa.
Tuo kaasukahva sekoittaa pakkaa pahasti . Entäs nämä pyörät joita voi ohjata nykyään kännykällä . Säätää mottorin tehoo , y.m. :mrgreen:

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Otetaanpa nyt taas kerran, kertauksen vuoksi.

Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää

Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja muualla on sitten omat lait, nämä pätevät Suomessa.

Ei tämä noin kokonaisuutena minusta hirveän monimutkainen paketti ole omaksua.
Se on kyllä totta, hyvin harva nämä osaa oikein, mutta näin homma siis menee.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Eikö tuo vaarita yhä sellaisiin sähköpyöriin , jotka eivät ole rekisterissä .
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001061589.html
http://www.motiva.fi/liikenne/kavely_ja ... sahkopyora
Nyt taitaa olla sellainen sekametelisoppa tää koko homma , että kuka tietää enään onko lailinen missäkin puitteissa.
Tuo kaasukahva sekoittaa pakkaa pahasti . Entäs nämä pyörät joita voi ohjata nykyään kännykällä . Säätää mottorin tehoo , y.m. :mrgreen:

Rekisteröinti ja vakuuttaminen on kuitenkin eri asia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt taitaa olla sellainen sekametelisoppa tää koko homma , että kuka tietää enään onko lailinen missäkin puitteissa.

Paljo helpottaa kun sisäistää että kyseessä on kaksi eri ajoneuvoluokkaa. Polkupyörät ja kevytsähköajoneuvot, molemmilla omat sääntönsä. Ei kannata yritäkkään vertailla näitä keskenään, ei siitä mitään logiikkaa löydy.

Polttomoottoripuolella näitä ajoneuvoluokkien välisiä ristiriitaisuuksia on myös, mutta ei ihmiset jaksa niistä enää vouhkata.
Esimerkiksi traktori jota saa ajaa kun osaa 16vuotiaana liikennemerkit, yhdistelmäpainot helposti 20.000kg, eikä mitään katsastuspakkoja, veroja ja liikennevakuutus muutaman kympin vuodessa. Ainakin minä näen tuossa jotakin ristiriitaa siihen mitä vaaditaan kun ajaa max 3500kg henkilöautoksi rekisteröityä moottoriajoneuvoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:

Otetaanpa nyt taas kerran, kertauksen vuoksi.

Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää

Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja muualla on sitten omat lait, nämä pätevät Suomessa.

Ei tämä noin kokonaisuutena minusta hirveän monimutkainen paketti ole omaksua.
Se on kyllä totta, hyvin harva nämä osaa oikein, mutta näin homma siis menee.

Noinhan tämä kuullostaa yksinkertaselta, jopa niin yksinkertaselta, ett miekin ymmärrän :mrgreen: mutt nuo muut sähkökulkineet, tasapainottuvat ym, sotkevat asiaa ja niistä tehdyt erilaiset tulkinnat, joiden lopullinen totuus ratkennee vasta käräjillä :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:

Noinhan tämä kuullostaa yksinkertaselta, jopa niin yksinkertaselta, ett miekin ymmärrän :mrgreen: mutt nuo muut sähkökulkineet, tasapainottuvat ym, sotkevat asiaa ja niistä tehdyt erilaiset tulkinnat, joiden lopullinen totuus ratkennee vasta käräjillä :?

Hienoa. Nuo tasapainottuvat kannattaa mielestäni unohtaa polkupyöräkeskusteluissa, ne ovat käytännössä joko Segway-tyyppisiä kulkineita tai sitten niitä leijulautoja tai unicyclejä. Aika kaukana fillareista. Niitä ei kannata tuoda sotkemaan keskustelua. Siinä olet täysin oikeassa että vakuutuspakko on täysin eri asia kuin rekisteröintipakko. Automaailmassahan ne tarkoittavat samaa, mutta sähköpyörämaailmassa ne ovat aivan eri asia. Asia kannattaa hahmottaa näin: on A. sähköpyöriä ja sitten B. leijulautoja ja Segwaytä. Ehkä jollain pilkunviilauksella esimerkiksi kinnerin saattaisi saada mahtumaan tuohon tasapainottuvat-luokkaan, mutta en näe mitä järkeä siinä on. Ainoa saavutettava hyöty on vältellä kuudenkympin vakuutusmaksua. Kinnerit maksaa jotain viisi tonnia keskimäärin.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Hienoa. Nuo tasapainottuvat kannattaa mielestäni unohtaa polkupyöräkeskusteluissa, ne ovat käytännössä joko Segway-tyyppisiä kulkineita tai sitten niitä leijulautoja tai unicyclejä.

Kevytsähköajoneuvoksi lasketaan myös tällaiset max 25km/h kulkevat "sähkömopot"
http://www.konejonnit.fi/product/760/ve ... oskootteri
Sillä erolla segwayhin ja nelipyöräisiin invamopoihin, että kun eivät ole "itsetasapainottuvia" niin jalkakäytävillä ei saa ajaa.
Selvä ristiriitahan tuossa on samantehoiseen sähköpyörään verrattuna, joka pitää siis vakuuttaa, mutta sen kanssa on vain elettävä tai tupistava pyöräilyfoorumeilla ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin