Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No saavutetaan tehorajalla se, ettei pyöräteille tule "panssarivaunuja". Parempi olisi kuitenkin määritellä polkupyörälle maksimi paino :roll:

Mikäs panssarivaunussa on vikana. Jos se kykenee ajelemaan pyörätiellä haittaamatta polkupyöräilyä, tai kevarilla haittaamatta pyöräilyä ja kävelyä, niin mikäs siinä. Ei sitä kategorisesti kannata kieltää. Pidetään kiinni periaatteesta, eikä ruveta tarkentamaan turhilla lisämääräyksillä.

No milläs tämä pyöräilyn haittaaminen muulla voitaisiin estää? Mua vähän pelottaisi muiden lasten puolesta jos joku pieni lapsi kulkisi kouluun sähkökäyttöisellä mopoautolla johon olisi lisätty polkimet. Vaikka ei ajaisikaan kuin alamäissä yli 25km/h.
Helpompi jos vain kielletään pyöräteiltä kaikki raskaat ajoneuvot, olipa niissä polkimet tai ei. Tehorajoitus tekee tämän, tai ainakaan tuollaisen 250w/400kg sähköajoneuvon värkkääminen ei ole mielekästä.

Pelottamista ja säikähtämistä ei saa laskea ongelmaksi, jollei haluta säännöskaaosta. Haittaaminen on kielletty ja jos pelottamisella on konkreettiset perusteensa, milloin se aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita, joita muut kulkijat joutuvat paikkailemaan väistämällä, on se oikea haitta, eikä pelkkää pelottamista.

Tämä "pieni lapsi"-argumentti on kestämätön, sillä vastuu on vanhemmilla. Ei kaikkia tolloja varten pidä tehdä lakiin erillistä pykälää. Pääsääntö on haittaamaton ajo. Jos ei onnistu, rikkoo lakia. Sitä paitsi laissa taitaa olla määräys moottoriajoneuvon kuljettamisen alaikärajasta, joka on 15 vuotta.

Se, miksi puolustan tätä ajoneuvon määrittelemättömyyttä, ovat ne mahdollisuudet, joita tämä tuottaisi haja-asutusalueella. Kaikkialle ei tarvitsisi tehdä virallista ajorataa kaikkine kalliine vaatimuksineen, jos pyörätietä voisi käyttää äärimmäistä varovaisuutta noudattaen myös autolla. Mitä suuremmalla ajoneuvolla liikut, sitä suuremman vastuun saat mahdollisesta onnettomuudesta.

Haja-asutusalueella nämä kv-väylät ovat niin harvaan liikennöityjä, että on tuhlausta rakentaa useita teitä kaikkialle. Tällainen autolle sallittu alle 25 km/h pyörätie mahdollistaisi monta hyvää liikennejärjestelyä ja opettaisi lisäksi autoilijoille nöyryyttä pyöräilijöitä kohtaan, joita he siis kategorisesti olisivat velvollisia väistämään pyörätiellä. Tiukka reviiriajattelu kun nyt vaan ei ole taloudellisesti tai edes topologisesti mahdollinen vaihtoehto.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Syväri kirjoitti:

Ohjaustankoon sopii käsikaasu. Saa nähdä avustaako moottori järkevällä kadenssialueella vai meneekö tallomiseksi. Onneksi on vapaaratas kampien puolella niin menee ilman sähköäkin.. yllättävän kevyt setti, ehkä noin 7-8kg lisää painoa akkuineen.

Tuollainen linkin 750W BBS02-ko sulla on? Siinä todennäköisesti avustaa kaasuvipu ilman rajoitinta, useissa kiteissä on näin. Rajoitin koskee vain poljinanturin signaalia monissa kiteissä.
Viimeaikaisesta laista olemme tosin saaneet ymmärtää, että vaarallinen asia on nimen omaan polkeminen, joten ongelmaa ei taida olla. :mrgreen:
Tuossa taitaa olla se ohjelmointi vähän vaikeampaa kuin näissä toisissa kiteissä. Näissä se on tosi helppoa, kunhan ottaa vain kartan ja periaatteen haltuun.
Hirveän hiljainen systeemihän tuo on käsittääkseni verrattuna muihin keskiövetoihin. Ja tosiaan voi polkea kevyesti ilman avustusta.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuohan näyttää hyvältä vehkeeltä. Asentaminen helppoa keskiökasetin tilalle ja alennusvaihteet tehty kuten pitää. Jos siinä on kunnollinen vapaakytkin niin että kampiakseli pyörii vapaasti, vaikka moottori seisoo, tuo näyttää erinomaiselta rakenteelta kovatehoisemmalle polkuavustukselle.
Kuva
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:

Tuohan näyttää hyvältä vehkeeltä. Asentaminen helppoa keskiökasetin tilalle ja alennusvaihteet tehty kuten pitää. Jos siinä on kunnollinen vapaakytkin niin että kampiakseli pyörii vapaasti, vaikka moottori seisoo, tuo näyttää erinomaiselta rakenteelta kovatehoisemmalle polkuavustukselle.

No jaa...puolensa ja puolensa. Kevyt polkeminen ja hyvä mäennousukyky ovat tuossa ne hyvät puolet. Alhaisempi paino, joka on alhaalla keskellä jos kyseessä on pystäri. Omaan kinneriin en tuota uskaltaisi laittaa, jalkavoimalla on jo ketjulinja ja keskiöpylväs riittävän kovilla. Maastokäytössä nuo ovat suosittuja. Noin yleisesti ottaen napamoottorin asennus on helpompaa, ja suoravedossahan ei alennusvaihteita ole. Kyllä tuollaista olisi ihan mielenkiintoista kokeilla.
Meitä yli 250W-kuskejahan alkaa olla tällä palstalla jo itse asiassa huomattava enemmistö! :)

E-Cruiser
Ajou
JEF-40
Syväri
Sakari
Vilijami

250W:

Terppa
Mahe (jos muistan oikein, Joensuusta)

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Näyttävät pirulaiset poistaneet lakiuudistuksen myötä L-luokan ajoneuvojen määritelmät. Tilalla on ainoastaan viittaus eu-sääntöön. Lakia pitäisi osata noudattaa, mutta sitä ei saa maan virallisella kielellä :evil:

jori kirjoitti:

Se, miksi puolustan tätä ajoneuvon määrittelemättömyyttä, ovat ne mahdollisuudet, joita tämä tuottaisi haja-asutusalueella. Kaikkialle ei tarvitsisi tehdä virallista ajorataa kaikkine kalliine vaatimuksineen, jos pyörätietä voisi käyttää äärimmäistä varovaisuutta noudattaen myös autolla. Mitä suuremmalla ajoneuvolla liikut, sitä suuremman vastuun saat mahdollisesta onnettomuudesta.

Tälläisiin tilanteisiin on jo pihakatu. Käytännössä ihmisten oma harkintakyky ei kuitenkaan riitä ajamaan järkevästi. Tuossa ohi menevällä pihakadulla loppui kaahailut vasta, kun tie katkaistiin paalutuksella. Ei siinä kukaan aja vieläkään kahtakymppiä, mutta eipä enää ajeta sokeaa mutkaa kuuttakymppiä sivuluisussa :shock:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Näyttävät pirulaiset poistaneet lakiuudistuksen myötä L-luokan ajoneuvojen määritelmät. Tilalla on ainoastaan viittaus eu-sääntöön. Lakia pitäisi osata noudattaa, mutta sitä ei saa maan virallisella kielellä :evil:

jori kirjoitti:

Se, miksi puolustan tätä ajoneuvon määrittelemättömyyttä, ovat ne mahdollisuudet, joita tämä tuottaisi haja-asutusalueella. Kaikkialle ei tarvitsisi tehdä virallista ajorataa kaikkine kalliine vaatimuksineen, jos pyörätietä voisi käyttää äärimmäistä varovaisuutta noudattaen myös autolla. Mitä suuremmalla ajoneuvolla liikut, sitä suuremman vastuun saat mahdollisesta onnettomuudesta.

Tälläisiin tilanteisiin on jo pihakatu. Käytännössä ihmisten oma harkintakyky ei kuitenkaan riitä ajamaan järkevästi. Tuossa ohi menevällä pihakadulla loppui kaahailut vasta, kun tie katkaistiin paalutuksella. Ei siinä kukaan aja vieläkään kahtakymppiä, mutta eipä enää ajeta sokeaa mutkaa kuuttakymppiä sivuluisussa :shock:

Autoilijat eivät tosiaan osaa noudattaa kunnioittaa kevyttä liikennettä ja hidastaa liikennöintinopeutta, ellei suoraa tietä rikota shikaaneilla tai töyssyillä.

Alueen nopeusrajoitus on kaksikymmentä kilometriä tunnissa, minkä toteutumisen varmistamiseksi kadulle on yleensä rakennettu erityyppisiä kavennuksia, korotuksia ja esimerkiksi penkkejä ja istutuksia.

Pihakatu poikkeaa myös sääntöjensä suhteen siten, että pihakadulla autoilijan ei tarvitse väistää pyöräilijää. (Taas sama pyöräilijänalistamisperinne 200 vuoden takaa.) Tämä pitäisi muuttaa, jotta pihakadun idea toimisi oikein ja sitä voisi käyttää edellä kuvailemaani käyttöön. Nimi on kuitenkin väärä tielle, joka kulkee peltojen läpi.

Pihakatu on sallittu sekä jalankulku- että ajoneuvoliikenteelle, kuitenkin niin, että jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla sen alueilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Pihakadun nimi vois maaseudulla olla suojatie :mrgreen: kalliiks tulis sekin ja menis pirusti valkosta maalia :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mistä nuo Jorin lainaukset on? Ei ainakaan laista vaikka sisältö onkin sama :?

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Puusilmä kirjoitti:

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Sakarihan on tuon firman tuotteita käyttänyt monessa pyörässään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Puusilmä kirjoitti:

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Varmaan ihan toimivia, mutta eivät todellakaan sieltä edullisimmasta päästä, edes Suomen mittakaavassa. Chrystalyten mottejahan nuo ovat.
2kw on tarpeettoman paljon, jollei sitten ole tarkoitus rekisteröidä mopoksi ja ajaa liikenteessä, tai rakentaa monttupyörää.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

PW kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Sakarihan on tuon firman tuotteita käyttänyt monessa pyörässään.

En oikein hahmota, sopiiko tuo paketti myös etupyöräksi. Tuntuu, että valmistajat eivät ymmärrä vääntää tuote-esittelyitä rautalangasta ja kuvatkin ovat osalla valmistajista olemattomia. Usein esittelytekstit ovat myös täysin ristiriitaisia ja paikoin selvästi virheellisiä. :evil: Ja esimerkiksi GreenCyclen sivuilla eivät tuote- tai ostovalinta nappulat reagoi lainkaan painallukseen Safari-selaimessa. On tainnut pojilla jäädä sivuston testaaminen pahasti kesken.... :shock: Ei taida myynti vetää... :twisted: ... kun ei saa ostosta siirrettyä ostoskoriin.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 15 Tammi 2016, 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Keskiuudenmaan elektroniikkka tulkinnut uutta lakia eri tavalla tai ainakin unohtaa mainita ett 1000w moottori polkupyörään asennettuna tarttee vakuutuksen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Puusilmä kirjoitti:

En oikein hahmota, sopiiko tuo paketti myös etupyöräksi. Tuntuu, että valmistajat eivät ymmärrä vääntää tuote-esittelyitä rautalangasta ja kuvatkin ovat osalla valmistajista olemattomia. Usein esittelytekstit ovat myös täysin ristiriitaisia ja paikoin selvästi virheellisiä. :evil: Ja esimerkiksi GreenCyclen sivuilla eivät tuote tai ostovalinta nappulat reagoi lainkaan painallukseen Safari-selaimessa. On tainnut pojilla jäädä sivuston testaaminen pahasti kesken.... :shock: Ei taida myynti vetää... :twisted: ... kun ei saa ostosta siirrettyä ostoskoriin.

No etupyörään se ei kyllä sovi. 2kw on siihen aivan liikaa. Ei mikään haarukka oikein kestä ja vaarallinen ajaa kun etupää ruopii.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

E-Cruiser kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

En oikein hahmota, sopiiko tuo paketti myös etupyöräksi. Tuntuu, että valmistajat eivät ymmärrä vääntää tuote-esittelyitä rautalangasta ja kuvatkin ovat osalla valmistajista olemattomia. Usein esittelytekstit ovat myös täysin ristiriitaisia ja paikoin selvästi virheellisiä. :evil: Ja esimerkiksi GreenCyclen sivuilla eivät tuote tai ostovalinta nappulat reagoi lainkaan painallukseen Safari-selaimessa. On tainnut pojilla jäädä sivuston testaaminen pahasti kesken.... :shock: Ei taida myynti vetää... :twisted: ... kun ei saa ostosta siirrettyä ostoskoriin.

No etupyörään se ei kyllä sovi. 2kw on siihen aivan liikaa. Ei mikään haarukka oikein kestä ja vaarallinen ajaa kun etupää ruopii.

Mietin vaan, kun ei pinnat takana kestä ilman moottoriakaan, mutta eteen siis varmaan 500W voisi piisata...

Ymmärrän kyllä myyjien ajatuksen, että aina voi ottaa yhteyttä ja kysyä, mutta todellisuudessa ainakin itselläni tuotteiden valinta perustuu yleensä asialliseen ja riittävän tiedon tarjoavaan nettisivuun. Jos on 5 vaihtoehtoa, niin ainakin 3 niistä tippuu pois huonojen sivujen vuoksi ja kahteen voisin sitten oikeasti ottaa yhteyttä ja kysyä tarkennuksia. Nyt ei vaan löydy ainoatakaan selkeästi Puusilmälle sopivaa valmistajaa... :D

Vastaa Viestiin