Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Periaatteessa on jo voimassa :mrgreen:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... &start=615
Sallitun tehon nousu 1000 wattiin on osa uutta EU-hyväksyntää ja perinteisesti kansallisesti olemme hyväksyneet rinnalla myös yksittäin valmistetut vastaavat ajoneuvot. Tämä kyseinen EU asetus 168/2013 on käytännössä jo voimassa ja tehtaista voi myyntiin tulla kevään aikana näitä 1 kW:n sähköpyöriä. Ongelmana on se, että syksyn lakiruuhkassa näitä kansallisia lakeja ei ehditty saattaa ajan tasalle ja näin ollen tuo uusi polkupyörä on edelleen lainsäädännössämme mopo ja siltä edellytetään mm. rekisteröintiä ja rekisteröintikatsastusta. Lisäksi liikennesääntöinä sovelletaan toistaiseksi mopojen sääntöjä. Lisäksi meillä ei ole vielä olemassa kansallisia säädöksiä, joilla sallisimme yksittäisen ajoneuvon käyttöönoton vahvistettua samoilla vaatimuksilla kuin mitä tehtailta edellytetään.

Tavoitteena on kuitenkin saada tarvittavat lakimuutokset annettua mahdollisimman pian vaalien jälkeen aloittavalle uudelle eduskunnalle. Kokonaisuutena näitä (sekä teknisiä, että liikennesääntöihin liittyviä) uusia pykäliä päästäisiin soveltamaan viimeistään 2016 alusta.

Jos nyt valmistaa ajoneuvon 250 watin apumoottorilla polkupyöräksi, pitäisi viimeistään 2016 alusta olla alustavien säädösluonnosten pohjalta mahdollista päivittää se 1000 wattiseksi polkupyöräksi ilman ongelmia. Maksiminopeus on tuolla tehokkaammallakin moottorilla 25 km/h, jonka jälkeen moottorin tulee lakata avustamasta poljentaa.

Koska päätöksiä säädöksistä ei ole ennen eduskunnan vahvistamaa lakia olemassa, asiasta ei ole olemassa mitään tämän varmempaa tietoa. Luonnoksia säädöksistä teemme alkukevään aikana.

terveisin,
Maria Rautavirta
Yli-insinööri

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

No niin, hyvältähän tämä sitten näyttää.
Tuota lisätehoa tarvitaan kyllä näissä kinnereissä. Retkilastilla ja parilla akulla varustettuna painoa voi olla ilman kuskia hyvinkin tuollaiset 50-60 kg ja siinä ei kyllä 250W riitä ylämäissä mihinkään.
Kuulin tuolla SPEZI:ssä yhdeltä englantilaiselta EU-lakimieheltä, että voisin käydä reksiteröimässä Saksassa Arcuksen 45 kh nopeudelle, maksaa n. 150€ ja sen jälkeen saisin sillä laillisesti Suomessakin tuota vauhtia ajella, EU:ssa kun ollaan, vaikka em. kevytajoneuvoa ei Suomen tieliikennelaki tunnekaan, vielä.

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajou kirjoitti:

Kuulin tuolla SPEZI:ssä yhdeltä englantilaiselta EU-lakimieheltä, että voisin käydä reksiteröimässä Saksassa Arcuksen 45 kh nopeudelle, maksaa n. 150€ ja sen jälkeen saisin sillä laillisesti Suomessakin tuota vauhtia ajella, EU:ssa kun ollaan, vaikka em. kevytajoneuvoa ei Suomen tieliikennelaki tunnekaan, vielä.

oliko puhetta minkälaisen ajokortin vaatii? Entä vakuutus? katsastus? autojen sekaan vai pyörätielle? pitääkö olla polkimet, eu-hyväksytyt varusteet kuten jarrut ja valot?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
ajou kirjoitti:

Kuulin tuolla SPEZI:ssä yhdeltä englantilaiselta EU-lakimieheltä, että voisin käydä reksiteröimässä Saksassa Arcuksen 45 kh nopeudelle, maksaa n. 150€ ja sen jälkeen saisin sillä laillisesti Suomessakin tuota vauhtia ajella, EU:ssa kun ollaan, vaikka em. kevytajoneuvoa ei Suomen tieliikennelaki tunnekaan, vielä.

oliko puhetta minkälaisen ajokortin vaatii? Entä vakuutus? katsastus? autojen sekaan vai pyörätielle? pitääkö olla polkimet, eu-hyväksytyt varusteet kuten jarrut ja valot?

Jukka

Niin ja riittääkö suomalaiselle poliisille ett: "yks englantilainen lakimies sanoi"?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

ajou kirjoitti:

No niin, hyvältähän tämä sitten näyttää.
Tuota lisätehoa tarvitaan kyllä näissä kinnereissä. Retkilastilla ja parilla akulla varustettuna painoa voi olla ilman kuskia hyvinkin tuollaiset 50-60 kg ja siinä ei kyllä 250W riitä ylämäissä mihinkään.
Kuulin tuolla SPEZI:ssä yhdeltä englantilaiselta EU-lakimieheltä, että voisin käydä reksiteröimässä Saksassa Arcuksen 45 kh nopeudelle, maksaa n. 150€ ja sen jälkeen saisin sillä laillisesti Suomessakin tuota vauhtia ajella, EU:ssa kun ollaan, vaikka em. kevytajoneuvoa ei Suomen tieliikennelaki tunnekaan, vielä.

Artsi

Tuossa on vain sekin ongelma, ettei 45 km/h riitä mihinkään, jos meinaa kinnerien perässä pysyä. 65 km/h olisi sopiva, suunnilleen.
Itku olisi matala-ajoissa tullut puseroon tuollaisella 45 km/h-tuhnulla. Olisi pitänyt vaihtaa hitaaseen ryhmään :wink:
Noista teholukemista puhuminenhan on lähinnä lakiakateemista jargonia, nehän ovat lämmönjohtokyvyn määritelmiä, eivät kerro siitä mikä teho tiehen välittyy.
"250w" ottaa akusta noin 600W täysillä, oma suoraveto ottaa akusta täysillä noin 900W. Hitaassa nopeudessa tiehen välittyvä teho lienee suunnilleen sama, kun suoravedon hyötysuhde on silloin huono.
Menestystä Arcukselle.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

anteromakkonen
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 00:04

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja anteromakkonen »

Nyt Antero kertoo missä mennään:

Kevyistä sähköajoneuvoista laillisia tieliikenteessä
Liikenne- ja viestintäministeriö 17.9.2015 13.37
Tiedote

Eduskunta saa käsiteltäväkseen lainmuutoksen, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösten mukaan mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa.
... http://t.co/S47kAxB2r2

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Haa, liikenneministeriössä on otettu onkeen ehdotuksemme saman ajoneuvon muuttumisesta toiseksi pelkän nopeuden muutoksen perusteella. Tämä on haparoiva, mutta selkeä askel tavoittelemaamme polkupyöräilyn sallimiseen jalkakäytävällä, kunhan kuljetaan jalankulkijan nopeutta. Onhan tuolla vielä tuota turhaa jakoa ajoneuvotyyppeihin, mutta suunta on oikea. Kun vielä suojatiesääntö muuttuu yksiselitteiseksi ajoneuvoriippumattomaksi (pakkohan sen on nyt, kun ajoneuvokirjo entisestään kasvaa ja tunnistaminen vaikeutuu), on "Liikennepoliittisen manifestin" tavoitteet saavutettu. :D

Tässä ote tuosta edellisen viestin linkin sähköajoneuvolakiehdotuksesta

Kevyet, enintään 15 km/h kulkevat laitteet rinnastettaisiin liikennesäännöissä potkulautoihin ja rullaluistimiin, eli niihin sovellettaisiin jalankulkijan liikennesääntöjä. Kävelyä avustavan tai korvaavan laitteen käyttö on tähän saakka ollut sallittua vain vammaisille henkilöille. Tämä rajoitus poistettaisiin.

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia laitteita saisi käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta tasapainottuvia kulkuvälineitä kuten Segwayta saisi käyttää myös jalkakäytävillä sillä edellytyksellä, että niillä ajetaan enintään kävelynopeutta.

Mikä älytön lisämääritelmä tuo "tasapainottuva" kulkuväline tuolla on. Haiskahtaa lobbareiden tuotokselta. Miksi "tasapainottuvalla" saisi ajella molemmilla liikennealueilla jalkakäytävällä ja pyöräreiteillä ja myös pyörätienopeuksilla, muttei esim. sähköpotkulaudalla, jonka sentään saa nopeasti pysähtymään toisin kuin Segwayn, jonka pysähtyminen on hidasta juuri tuon "tasapainottuvuuden" takia. Segwayllä jarruttaminen edellyttää ensin ajoneuvon kallistamista taakse, joka vie aikaa selvästi enemmän kuin jarrun painaminen ajoneuvossa, jota ei tarvitse esikallistella jarrutusta varten. Tuon harmaan tekstin poistamalla lakiehdotukseen tulee järkeä, mutta lobbareiden maasutukset menevät hukkaan. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Pelkään ett homma muuttuu vaan monimutkasemmaksi kun sinne suojatielle/kevarille tulee lisää välineitä joista ei aina tiedä mikä se on ja millä nopeudella kulkee :? Toivottavasti ymmärtävät muuttaa suojatiesäännön niin ett kaikki sillä kulkevat ovat saman vertaisia.
Eikös kaks- ja ykspyöränen polkupyöräkin ole tasapainottuva ainakin kuskin kanssa :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Eikös kaks- ja ykspyöränen polkupyöräkin ole tasapainottuva ainakin kuskin kanssa :wink:

Joo, porsaanreikä laissa jo ennen säätämistä! Tuohon vetoamalla tilanne on lähes kunnossa. Kaksipyöräisellä polkupyörällä saa siis ajaa jalkakäytävällä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

http://www.lowcvp.org.uk/assets/present ... hicles.pdf
Jos tuota 1.1.2016 Suomessa voimaan tulevaa eu-lakia 168/2013 luetaan kirjaimellisesti, niin L1e-A voimapyörässä (powered bike) saisi käyttää myös polttomoottoria.
Eri asia on sitten, onko tuolle mitään tarvetta tai halua, mutta laillista pitäisi olla? :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

http://www.lowcvp.org.uk/assets/present ... hicles.pdf
Jos tuota 1.1.2016 Suomessa voimaan tulevaa eu-lakia 168/2013 luetaan kirjaimellisesti, niin L1e-A voimapyörässä (powered bike) saisi käyttää myös polttomoottoria.

Ja kaikki penkittömät moottoriajoneuvot ovat sallittuja ilman ajokortti- ja katsastusvaatimuksia :shock:
Vai pitääkö tuo ymmärtää että sähköavusteisia pyöriä, segwaytä ja moottoripotkulautoja ei koske nämä uudet muutokset, eli nykyinen lainsäädäntö säilyisi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Jos tuota 1.1.2016 Suomessa voimaan tulevaa eu-lakia 168/2013 luetaan kirjaimellisesti, niin L1e-A voimapyörässä (powered bike) saisi käyttää myös polttomoottoria.
Eri asia on sitten, onko tuolle mitään tarvetta tai halua, mutta laillista pitäisi olla? :?

Suurempi toimintamatka ja "pikalataus" eli tankkaus bensiksen tankilla. Nuo nyt tulee ensiksi mieleen. Mutta kompensoiko ne polttomoottorin melua ja käryä, se on sitten toinen asia. Eikä maailmakaan taitaisi pelastua dinosauruslitkua polttamalla :wink: .

Jos olisi hybridi, niin voisi ajella pitemmät maantiesiirtymät polttomoottorin kanssa, ja kaupungeissa sähköllä. Pitkien etäisyyksien ajeluun siis, mutta onko 25 km/h liian verkkaista sellaiseen? Joku ehdottaa kohta mopoa... :D .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Mutta kompensoiko ne polttomoottorin melua

Kinnerimiehet on meluun tottunu ;)

tm kirjoitti:

Joku ehdottaa kohta mopoa... :D .

Joku tai Jukka :D Määräysten mukaiset 4-tahti skootterit ovat jo pelottavan hiljaisiakin. Moottoripyöräelämän ja nojapyöräelämän välissä ajoin yhden kesän 4t skootterilla. Voin suositella jos lihasvoimilla liikkuminen alkaa sylettämään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Voin suositella jos lihasvoimilla liikkuminen alkaa sylettämään.

Samoin, joskin skootterivuosia tuli enemmän. Nytkin ajaisin sillä, mutta kun kone hajosi. Nokka-akselin laakerointi petti. :(
Skootterin ongelma on suuri ilmanvastus, jonka takia polttoainetta kuluu noin kolme litraa sataa kilometriä kohti. Skootterin ilmanvastus on itse asiassa suurempi, kuin normaalin henkilöauton. Kuulostaa varmaan uskomattomalta, joten perustellaan.

Skootterin ilmanvastuksen muotokerroin on sama, kuin ihmisen, eli noin yksi. Auton ilmanvastuskerroin vain kolmannes tästä. Auton otsapinta-ala on tietysti suurempi kuin skootterissa, mutta jos laitat kolme skootteria kuskeineen rinnan auton eteen jää auto taakse katveeseen. 0,3 x 3 skootterinalaa on alle 1 x skootterinala. :)

Kinnerin muotoisella pelillä pääsee paaaaljon vähemmällä teholla ja polttoaineen kulutuksella, joten sähkömoottori ja akut riittää katettuun nojapyörään erittäin hyvin, kun kerran sähköskootterillakin ajelee mainiosti 50 km, eli lähes puolet bensaskootterin polttoainetankillisen kuljettamasta matkasta ja voi lisäksi "tankata" kotipihassa töpselistä alle kymmenesosakustannuksin.
http://www.sisilisko.fi/sahkoskootterit ... illa-ajaa/
Sähköskootteri kuluttaa 3,5 kWh sadalla kilometrillä, joka 45 km nopeudella tarkoittaa n.1,6 kW tehoa. Questilla tuo olisi noin 95 km/h nopeuden teho. :shock:
http://www.sisilisko.fi/sahkoskootterit ... aa-sahkoa/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvallisesksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:

Suurempi toimintamatka ja "pikalataus" eli tankkaus bensiksen tankilla. Nuo nyt tulee ensiksi mieleen. Mutta kompensoiko ne polttomoottorin melua ja käryä, se on sitten toinen asia. Eikä maailmakaan taitaisi pelastua dinosauruslitkua polttamalla :wink: .

Jos olisi hybridi, niin voisi ajella pitemmät maantiesiirtymät polttomoottorin kanssa, ja kaupungeissa sähköllä. Pitkien etäisyyksien ajeluun siis, mutta onko 25 km/h liian verkkaista sellaiseen? Joku ehdottaa kohta mopoa... :D .

Puukaasuaggregaatti peräkärryyn pidemmille matkoille :D
Puukaasu on hiilidioksidineutraali, koska puu on kasvaessaan sitonut saman hiilidioksidimäärän, mitä poltossa vapautuu. Muutkin päästöt ovat erittäin pienet.

Vastaa Viestiin