Periaatteessa on jo voimassa
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... &start=615
Sallitun tehon nousu 1000 wattiin on osa uutta EU-hyväksyntää ja perinteisesti kansallisesti olemme hyväksyneet rinnalla myös yksittäin valmistetut vastaavat ajoneuvot. Tämä kyseinen EU asetus 168/2013 on käytännössä jo voimassa ja tehtaista voi myyntiin tulla kevään aikana näitä 1 kW:n sähköpyöriä. Ongelmana on se, että syksyn lakiruuhkassa näitä kansallisia lakeja ei ehditty saattaa ajan tasalle ja näin ollen tuo uusi polkupyörä on edelleen lainsäädännössämme mopo ja siltä edellytetään mm. rekisteröintiä ja rekisteröintikatsastusta. Lisäksi liikennesääntöinä sovelletaan toistaiseksi mopojen sääntöjä. Lisäksi meillä ei ole vielä olemassa kansallisia säädöksiä, joilla sallisimme yksittäisen ajoneuvon käyttöönoton vahvistettua samoilla vaatimuksilla kuin mitä tehtailta edellytetään.
Tavoitteena on kuitenkin saada tarvittavat lakimuutokset annettua mahdollisimman pian vaalien jälkeen aloittavalle uudelle eduskunnalle. Kokonaisuutena näitä (sekä teknisiä, että liikennesääntöihin liittyviä) uusia pykäliä päästäisiin soveltamaan viimeistään 2016 alusta.
Jos nyt valmistaa ajoneuvon 250 watin apumoottorilla polkupyöräksi, pitäisi viimeistään 2016 alusta olla alustavien säädösluonnosten pohjalta mahdollista päivittää se 1000 wattiseksi polkupyöräksi ilman ongelmia. Maksiminopeus on tuolla tehokkaammallakin moottorilla 25 km/h, jonka jälkeen moottorin tulee lakata avustamasta poljentaa.
Koska päätöksiä säädöksistä ei ole ennen eduskunnan vahvistamaa lakia olemassa, asiasta ei ole olemassa mitään tämän varmempaa tietoa. Luonnoksia säädöksistä teemme alkukevään aikana.
terveisin,
Maria Rautavirta
Yli-insinööri