Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Puusilmä kirjoitti:

Mietin vaan, kun ei pinnat takana kestä ilman moottoriakaan, mutta eteen siis varmaan 500W voisi piisata...

Omana mielipiteenä 500W on just passeli motti sähköpyöriin. Sitä voi vielä vinkuttaa eikä tarvitse pelätä että akku tyhjenee seuraavaan risteykseen.
Johonkin kuormapyörään kovaan käyttöön 1000W voi olla paikallaan, tai sitten jos on sellainen terveysongelma ettei kykene juuri polkemaan ollenkaan.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Keskiuudenmaan elektroniikkka tulkinnut uutta lakia eri tavalla tai ainakin unohtaa mainita ett 1000w moottori polkupyörään asennettuna tarttee vakuutuksen.

Nyt voit ajaa kolmella eri teholuokalla: 250W, 1000W tai 2200W. 250W ja 1000W on katulaillisia tehoja!

  • Aja 250W;n teholla poljinanturit päällä ja nopeusalue säädettynä 25km/h, pyörä on nyt normaali sähköavusteinen polkupyörä.
  • Kun tuntuu, että tarvitaan lisää tehoa, säädä tehot 1kW;n, nopeusalue 25km/h ja ilman poljinantureita. Nyt tämä ajomoodi on laillinen!
  • Ja kun haluat ajaa off-road tilassa 2,2kW;n täysteholla säädä nopeusalue max ja käännä virtalukosta boosteriakku päälle!
    Tarkemmin luettuna tuli lisää kysymyksiä: tulkitsevatko niin ett poistamalla poljinanturin ei tartteis vakuutusta :roll:
    Kuinkahan tulkitaan pyörän laillisuus jos napista kääntämällä tehoa ja nopeutta voi säätää yli lain salliman?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Keskiuudenmaan elektroniikkka tulkinnut uutta lakia eri tavalla tai ainakin unohtaa mainita ett 1000w moottori polkupyörään asennettuna tarttee vakuutuksen.

Nyt voit ajaa kolmella eri teholuokalla: 250W, 1000W tai 2200W. 250W ja 1000W on katulaillisia tehoja!

  • Aja 250W;n teholla poljinanturit päällä ja nopeusalue säädettynä 25km/h, pyörä on nyt normaali sähköavusteinen polkupyörä.
  • Kun tuntuu, että tarvitaan lisää tehoa, säädä tehot 1kW;n, nopeusalue 25km/h ja ilman poljinantureita. Nyt tämä ajomoodi on laillinen!
  • Ja kun haluat ajaa off-road tilassa 2,2kW;n täysteholla säädä nopeusalue max ja käännä virtalukosta boosteriakku päälle!
    Tarkemmin luettuna tuli lisää kysymyksiä: tulkitsevatko niin ett poistamalla poljinanturin ei tartteis vakuutusta :roll:
    Kuinkahan tulkitaan pyörän laillisuus jos napista kääntämällä tehoa ja nopeutta voi säätää yli lain salliman?

Laitonta tai ei, en usko että laajoja ratsioita ruvetaan järjestämään. Reinikaisia ei juuri näy, ja paljon taitaa olla muutakin kiirettä.

Todennäköisesti myyjät siirtävät vastuun kuluttajille puhumalla "maastokäyttöön" myymisestä ja tietävät varsin hyvin, että kohta kiitää suomen maanteillä fillareita 70 km/h ylämäkeen. Eikä siinä mitään, mielelläni minäkin ostaisin setin, jos rahaa olisi ylenmäärin. Ja toisin kuin moni muu täällä, en itse osaisi osia Kiinasta tilata - sen vuoksi ajattelen näitä palveluhenkisiä kauppiaita ihan hyvällä kaikesta huolimatta.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

E-Cruiser kirjoitti:

Meitä yli 250W-kuskejahan alkaa olla tällä palstalla jo itse asiassa huomattava enemmistö! :)

E-Cruiser
Ajou
JEF-40
Syväri
Sakari
Vilijami

250W:

Terppa
Mahe (jos muistan oikein, Joensuusta)

Tehoa en kaipaa yhtään lisää mutta akkuun lisää kantomatkaa kyllä :) Oma liikkuu 5 tasolla avustettuna niin liukkaasti ettei sitä avustustasoa tule käytettyä kuin isoimmissa mäissä, jos niissäkään, painoa on se 30 kg.

Puusilmä kirjoitti:
PW kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Sakarihan on tuon firman tuotteita käyttänyt monessa pyörässään.

En oikein hahmota, sopiiko tuo paketti myös etupyöräksi. Tuntuu, että valmistajat eivät ymmärrä vääntää tuote-esittelyitä rautalangasta ja kuvatkin ovat osalla valmistajista olemattomia. Usein esittelytekstit ovat myös täysin ristiriitaisia ja paikoin selvästi virheellisiä. :evil: Ja esimerkiksi GreenCyclen sivuilla eivät tuote- tai ostovalinta nappulat reagoi lainkaan painallukseen Safari-selaimessa. On tainnut pojilla jäädä sivuston testaaminen pahasti kesken.... :shock: Ei taida myynti vetää... :twisted: ... kun ei saa ostosta siirrettyä ostoskoriin.

Kannattaa tilauksen ajaksi vaihtaa Chromeen :) Sähköläskissä kaikki ei ole mennyt kuin elokuvissa mutta ainakin ekassa rekkulatapauksessa osoittautui greencycle joustavaksi ja nopeaksi firmaksi ja sen vähä mitä hintoja vertailin niin edukas oli, kai ebayn kautta säästäisi mutta kun ei sähköistä ollu kokemusta niin helppo valinta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Mistä nuo Jorin lainaukset on? Ei ainakaan laista vaikka sisältö onkin sama :?

Wikipediasta. :oops:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pihakatu

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Tuohan näyttää hyvältä vehkeeltä. Asentaminen helppoa keskiökasetin tilalle ja alennusvaihteet tehty kuten pitää. Jos siinä on kunnollinen vapaakytkin niin että kampiakseli pyörii vapaasti, vaikka moottori seisoo, tuo näyttää erinomaiselta rakenteelta kovatehoisemmalle polkuavustukselle.

Kirjoitin juttua pystypyöräily osioon tästä. 250w on tämä setti, linkissä jonka aiemmin laitoin tais olla se tehokkaampi malli. Pystyy polkemaan kevyesti ilman moottoria koska moottorissa on vapaaratas. No, pyörä painaa kuin synti eli jottain 24kg. Lisäksi kampien pyöritys taaksepäin onnistuu toisen vapaarattaan ansiosta (ketju ei silloin liiku)

Vehkeestä löytyy jopa pakki... :D

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =13&t=4567

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Puusilmä kirjoitti:

Laitonta tai ei, en usko että laajoja ratsioita ruvetaan järjestämään. Reinikaisia ei juuri näy, ja paljon taitaa olla muutakin kiirettä.
Todennäköisesti myyjät siirtävät vastuun kuluttajille puhumalla "maastokäyttöön" myymisestä ja tietävät varsin hyvin, että kohta kiitää suomen maanteillä fillareita 70 km/h ylämäkeen. Eikä siinä mitään, mielelläni minäkin ostaisin setin, jos rahaa olisi ylenmäärin. Ja toisin kuin moni muu täällä, en itse osaisi osia Kiinasta tilata - sen vuoksi ajattelen näitä palveluhenkisiä kauppiaita ihan hyvällä kaikesta huolimatta.

Enäänhän myyjien ei tarvitsisi puhua maastokäytöstä vaan vakuuttamisesta. Yli 1000W-kitit ovat sitten toki eri asia, mutta niitä on Suomen markkinoilla vähän eikä sellaisen ostamisessa ole oikeasti tolkkua jos aikoo myös polkea. Poliisin suhteen tuo mennee korkeintaan siihen että aletaan valvoa satunnaisesti vakuutusta. Muusta ne eivät paljoa ymmärräkään. Tosin meitä harrastajia on vielä niin vähän että tutkakuvaan tuskin saavumme vielä vähään aikaan. Eikä tämä vakuutusehto todellakaan tuskin tule vaikuttamaan lisäävästi harrastajamääriin, niin arvelen.

Ihmiset valitsevat mopon. Eli meitä on todennäköisesti tulevaisuudessakin se kaksi hullua per kaupunki. Virkavallalle meitä ei tällä tiheydellä käytännössä ole olemassa ollenkaan, korkeintaan tavatessa naureskelevat että mikä hitto tuokin on, en ole koskaan nähnyt mitään tuollaista. Kuten asia on nyt. Toki tulee löytymään aina se yksi kylän fittibaldi, joka tilaa sen suurimman mahdollisen moottorin, laittaa sen Jopoon, tykittää kylän läpi kahdeksaakymppiä ja ensi viikon lehdessä on kutsu muistotilaisuuteen. Hänestä sitten koko kylä puhuu että kyllä nuo on hirveitä vehkeitä. Heidän kaltaisiaan löytyy joka ajoneuvoluokasta.

Oma ajotyyli vaikuttaa myös paljon siihen miten virkavalta ja ihmiset suhtautuvat. Aina tulee olemaan heitäkin jotka hankkivat sähköpyörän siksi että nauttivat muiden ohittelusta mutta se on sitä urheilumaailmaa, sähköily on eri laji. Sähkö opettaa nopeasti rentoon ajotyyliin, kun ei ole kyydissä sitä loputonta bensatankkia. Jos polttomoottorin tehon nostaa 100hv - 200hv, niin se vie ehkä litran-pari enemmän satasella. Sähkön kulutus kaksinkertaistuu, kun sen lisäyksen myös käyttää. Se on eri logiikka.
Meillä onkin Terpan kanssa suunnilleen sama teho/paino-suhde :wink:

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Itseäni laittomuuteen houkuttaa ajatus kulkuneuvosta, jolla voisi polkea matka-ajoa 25 km/h tuntinopeudella ilman sähköä, mutta tarvittaessa myös kiitää lähikaupungissa käymässä 50 km/h keskarilla taloudellisesti ja hiljaa maaseututeitä pitkin kurvaillen, ja välillä soratielläkin (= jousitus + isot renkaat) poiketen.

En pidä moottoripyöristä, ovat meluisia ja haisevat. Sähkömoottoripyörät ovat tolkuttoman kalliita ja akun loputtua matka loppuu siihen, sähköskoottereilla sama juttu, mutta vielä lyhemmät ajomatkat.

Azub max + sähkömoottori ja kasa akkuja tarpeen mukaan? Toisaalta kuten täällä on todettu pyörässä olevat moottorit aiheuttavat vastusta, jos ei käytä akkua, niin keskiömoottori pitäisi olla, mahtaakohan sellaista esim. ko. nojakkiin saada kiinnitettyä? Ja meneekö balanssi pieleen arkikäytön kannalta, kun mötikkä on edessä ja ylhäällä.

Toisaalta vaikka Cruz-biken Vendetta, johon taakse sähkäripyörä, helppo tarvittaessa vaihtaa sitten tavallinen pyörä tilalle urheiluajoon. Muuten miten paljon oikeasti tuollainen pyörään asennettu moottori hidastaa, jos vaikka ajaa alamäkeen ilman sähköä 70 km/h tai yrittää polkea tasamaalla 50 km/h huippunopeusennätystä itselleen? Se jäänyt minulle vähän epäselväksi.

Velomobiileissa tietysti sama juttu, josko se Velotilt tai Quatro tulisi joskus hommattua, painon vuoksi ilo ylämäessä olisi paljon isompi. Mutta 26" velon hankinta varmaankin alkaisi Fat Bike Trike ostolla, ja siitä sitten kyhäillen... Trikeen tuo keskiömoottori kai kiinnittyy jollain konstilla?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

50 km/h keskarilla

Tuohon ei taida riitää edes 1000W moottori? Kreuzotter antaa tuolla teholla maastokumeilla nojakille maksiminopeudeksi reilu 50km/h ja 4% nousussa tippuu 40km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jviirret kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

50 km/h keskarilla

Tuohon ei taida riitää edes 1000W moottori? Kreuzotter antaa tuolla teholla maastokumeilla nojakille maksiminopeudeksi reilu 50km/h ja 4% nousussa tippuu 40km/h.

Jukka

Kiitoksia! Juuri tällaista ymmärrystä tarvitsisin. Eli 500 w keskiömoottottorin ympärille voisi saada rakennettua jotakin sinne päin olevaa..

Miten se pyörässä olevan 1000 W moottorin jarrutus? Pitääkö hylätä Cruz-biken mietinnät, eli vaatiiko aina pyöränvaihdon, jos ajaa ilman sähköä? Pitkillä retkillä pitäisi sitten roikuttaa varakiekkoa kyydissä! :D

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Puusilmä kirjoitti:

Miten se pyörässä olevan 1000 W moottorin jarrutus? Pitääkö hylätä Cruz-biken mietinnät, eli vaatiiko aina pyöränvaihdon, jos ajaa ilman sähköä? Pitkillä retkillä pitäisi sitten roikuttaa varakiekkoa kyydissä! :D

Asiaa foorumilla on jo käsitelty jonkin verran. Vaatiiko? Siihen ei ole ihan suoraa vastausta helppo sanoa. Se on ilman sähköä kuin vaihteeton Jopo täydellä peräkärrillä. Kyllä sellaisellakin eteenpäin, siis hätätilanteessa kotiin - pääsee, mutta ei se samaa pyöräilyä ole kuin kevyellä vaihdefillarilla ajelu. Se on raakaa jyystämistä pienellä vaihteella, jossa kiire unohdetaan ja suht pienikin nousuprofiili muuttaa menon taluttamiseksi. Kyllä keskiömoottorissa paljon etuja on. 1000W-keskiömoottoreissa on sitten omat ongelmansa. Vaihteisiinkin täytyy asentaa erillinen sensori joka sammuttaa moottorin aina kun vaihdevipuun tartutaan. Muuten ketju lentää jorpakkoon ja vapaarattaan hampaat katkeavat.
50 km/h keskari alkaa olla jo kevytmoottoripyörien reviiriä. Sähköpyörä on yhä polkupyörä tekniseltä kestävyydeltään, jollei sitten osta jotain moporunkoista raaseria.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

50 km/h keskarilla

Tuohon ei taida riitää edes 1000W moottori? Kreuzotter antaa tuolla teholla maastokumeilla nojakille maksiminopeudeksi reilu 50km/h ja 4% nousussa tippuu 40km/h.

Kyllä riittää. Tuohon kun polkee ylämäkeen vauhtia, ei mäki kauan kestä ja alamäessä voivat huilia sekä moottori, että ukko.
(Klikkaa kuvaa, niin näkyy kokonaan)

1kWapu.png
1kWapu.png (74.34 KiB) Katsottu 6829 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

50 km/h keskarilla

alamäessä voivat huilia sekä moottori, että ukko.

Rullattavat alamäet vähenee moottoripyöräillessä aika vähäisiksi. Tehontarve alamäissä toki alenee.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

50 km/h keskarilla

alamäessä voivat huilia sekä moottori, että ukko.

Rullattavat alamäet vähenee moottoripyöräillessä aika vähäisiksi. Tehontarve alamäissä toki alenee.

Haa, onkos tämä murreseikka. Olen kuullut, että jossain huilaamisella tarkoitetaan konkreettisesti vapaalla laskemista. Meillä se on yleisesti lepäämistä tai vain vähemmän rehkimistä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Mahe »

E-Cruiser kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuohan näyttää hyvältä vehkeeltä. Asentaminen helppoa keskiökasetin tilalle ja alennusvaihteet tehty kuten pitää. Jos siinä on kunnollinen vapaakytkin niin että kampiakseli pyörii vapaasti, vaikka moottori seisoo, tuo näyttää erinomaiselta rakenteelta kovatehoisemmalle polkuavustukselle.

No jaa...puolensa ja puolensa. Kevyt polkeminen ja hyvä mäennousukyky ovat tuossa ne hyvät puolet. Alhaisempi paino, joka on alhaalla keskellä jos kyseessä on pystäri. Omaan kinneriin en tuota uskaltaisi laittaa, jalkavoimalla on jo ketjulinja ja keskiöpylväs riittävän kovilla. Maastokäytössä nuo ovat suosittuja. Noin yleisesti ottaen napamoottorin asennus on helpompaa, ja suoravedossahan ei alennusvaihteita ole. Kyllä tuollaista olisi ihan mielenkiintoista kokeilla.
Meitä yli 250W-kuskejahan alkaa olla tällä palstalla jo itse asiassa huomattava enemmistö! :)

E-Cruiser
Ajou
JEF-40
Syväri
Sakari
Vilijami

250W:

Terppa
Mahe (jos muistan oikein, Joensuusta)

Lienee joku muu nimimerkki, mä olen Porvoosta eikä ole sähkömoottoria (vielä :).

Olen kyllä katsellut tuota Bafangin 500W settiä vähän sillä silmällä :) Tuumin että jos hommaisin Ibexiin toisen etupuomin niin tuolainen olis helppo asentaa niin että sen saa nopsasti poiskin, esim Nokian kisoja varten, tyyliin akku pois ja etupuomin vaihto moottorittomaan :)

Kun meillä on täällä tätä tietotaitoa näihin liittyen, niin joku(TM) voisi kasata semmosen helposti ymmärrettävän tietopaketin noista sähkömoottoreista? Silleen selkokeilisesti että mikä suhde on wateilla, volteilla ja ampeeritunneilla pyörän käyttöominaisuuksiin (kiihtyvyys, käyttösäde, nopeus jne.)

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin