Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vaaka kirjoitti:

Tähän asti on mainittu yli ja alle 250 W moottorien tilanteet. Mitenköhän sivistys riittäisi limes 250 W tai jopa havyttömästi peräti tasan 250 W?

Näitä rajojen määrityksiä näkyy olevan hunningolla monilla muillakin aloilla: heti tulee mieleen helleraja - monta kertaa kirjoitetaan lehdissäkin, että helle on, jos lämpötila on 25,1 astetta. Vaan ei se niin mene. Helle on, jos lämpötila ylittää 25 astetta. Siis miten vähän tahansa yli 25 astetta. Eli siis 25,0001 astetta on helle. Ei se mitään 25,1 astetta vaadi! Ei pidä sotkea mittaustulosten resoluutiota itse rajoihin - vaikka ilmatieteen laitos ilmoittaakin lämpotilat 0,1 asteen resoluutiolla, niin ei se itse hellerajaan mitään vaikuta.

Mitä laki siis sanoo tuosta 250 W:n rajasta?

  • enintään 250 W:n moottorilla varustettu... (250 W on sallittu polkupyöräksi)
  • alle 250 W:n moottorilla... (250 W ei ole sallittu)
  • yli 250 W ei ole sallittu... (250 W on sallittu polkupyöräksi)
  • puhumattakaan siitä, että tuota tehoa on aika vaikea mitata käytännössä...

Käräjillä nämä sitten viime kädessä ratkaistaan...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sekä tien päällä, että käräjillä mittaus moottorista tai tiehen päätyvästä voimasta sisältää mittavirhevaaran ja mittaus on usein kuin tilasto, eli savolaista menoa. Mittaustavasta riippuen tulos muuttuu ja tulkitsijakin saa evästä confirmation biakselleen tai muille ajatusta harhauttaville vinoaville painotuksille maailman- ja omasta kuvasta. Siinä sitä on sitten oikeusturvaa 250 W moottorien myyjille ja ostajille. Deregulaatiotalkoot? Onnea raikuvalle menestykselle hallitus! Pulttiboisin Mannerheimin puheharjoitusta lainaten ei ehkä sanatarkasti: "Emme laita miekkaa pois tupeksiessamme Karjalan männyissä". Raikuvaa pään kajahdusta mäntyihin millä tahansa teholla poliitikoilta jälleen. Sori vaan poliitikot, mutta Altia ei tee niin paljon viinaa, että Eppu Normaalin äänestysehto täyttyisi. "Joka teitä äänestää täytyy olla kännissä". :roll: Viinarallikaan ei riitä, vaikka sitäkin poliitikot yrittävät suitsia lähettäen siis viestiä, että älkää meitä äänestäkö...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Niin ja se teho mitataan sitten kertoimella 1,6...

https://www.raivereniging.nl/ecm/?id=wo ... 670f4a0e43

“the maximum
peak power shall be < 1,6 X maximum continuous rated power, measured as mechanical
power at the shaft of the motor unit.”

Näitä "porsaanreikiä" on monta tässä. Ensin moottorin jatkuvan tehon kesto määritellään sen kestämän lämpökuorman mukaan. 1000W-moottori kestää 1000W tehon jatkuvana. Sitten akseliteho määritellään jatkuvana tehona jonka moottori kestää, ei huipputehona. Huipputeho saa olla 1,6 kertaa moottorin jatkuvan tehon reittaus.
250W moottorissa saa siis olla 400W huipputehoa akselilta. Karkeasti 500W ottotehoa. (minkä verran niissä onkin)
1000W-moottorissa saa olla 1600W huipputehoa akseililta. Karkeasti 2000W ottotehoa.
Tuo määritelmän continious rated power tarkoittaa siis moottorin lämpökuorman kestoa tietyissä +25C testiolosuhteissa.

Olen pannut merkille että erään sähköpyörien moottorikittejä myyvän liikkeen Viiden Myydyimmän listalle on ilmestynyt 1500W-moottori. Ennen se ei ollut siellä.
Se ei kuitenkaan edelleenkään ole tielaillinen. Laki siis määrittelee karkeasti ilmaisten moottorin koon, ei sen tehoa.
Vähän siis niin kuin autossa. Koneen koko on määritelty rekisteriotteessa 1,6 litraan, virittää saa.
Huipputehoa akselilta saa olla 1600W, mutta 1500W-moottori ei silti ole laillinen koska se on 1500W-moottori lämpökuorman kestoltaan.
1000W-moottorista saa ottaa ulos 1600W huipputehoa.

Tämä koko määrittelystandardi kokonaisuutena on aika vinkeä. Kesti kuukausia ennen kuin aloin ymmärtää sen.
Selitä tämäkin nyt sitten tuimalle kadunmiehelle 15 sekunnissa :)
Segway ylittää myös nuo 1,6-kertoimella lasketut rajat.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

15 s selitys. Ei poliitikot osaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä iltasanomien linkissä selvästi näkyy uuden sähköajoneuvolain epäoikeudenmukaisuus. Kriteerinä jalkakäytävällä ajon oikeutukseen ja liikennevakuutusvapauteen on "itsestääntasapainottuvuus". Tuo on ilmiselvästi Segwaylobbarien luoma käsite, jonka merkitys turvallisuusnäkökulmasta on muihin ajoneuvoihin nähden ilman muuta negatiivinen, mutta silti noita "tasapainottuvia" kulkineita kohdellaan laissa suopeammin kuin turvallisempia monipyöräisiä tai oikeasti jarruttamaan kykeneviä peräkkäispyöräisiä. EPÄREILUA! Panee epäilemään korruptiota lain valmistelussa. :evil:

Vauhti nousee ja vaatimukset kasvavat
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla etuvalo ja punainen heijastin takana.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001059394.html

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Laki on niin järjetön, etten jaksa sitä enää hirveästi ajatella.
Ensi kesänä täytyy vetää vähän tylyä linjaa sosiaalisesti. Nämä kevyet sähköajoneuvoilijat tulevat varmasti vakoilemaan, että onko mulla polkimet.
Kato mulla ei oo! tähän ei tarttekaan vakuutusta!
Yksi porukka kyselee että poljetsie ollenkaan vaiko petkutat?, ja toiset hyväkkäät tulevat naama hangonkeksinä hihkumaan että kato tällä on halpa ajaa kun ei kun hurruuttaa vaan.
Sen verran absurdia että vastaukseni on enää vain da da, taikka Kanada.
Onhan laissa hyviäkin puolia toki. Euroopan mittakaavassa se on liberaali laki huolimatta erikoisista yksityiskohdistaan.
En tiedä, tuleeko sama laki voimaan kaikissa Euroopan maissa. Olen saanut sen vaikutelman, että ei. Muualla vaaditaan käsittääkseni L1e-A ajoneuvoilta tyyppihyväksyntä, Segwayssa on vakuutuspakko ja usein ajokorttipakkokin, jne. Segway on niin kallis että tuskin hirveästi yleistyy. Muut kevyt sähköajoneuvoluokkaan menevät kiinanhärpäkkeet varmasti enemmän.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Laki on niin järjetön, etten jaksa sitä enää hirveästi ajatella.
Ensi kesänä täytyy vetää vähän tylyä linjaa sosiaalisesti. Nämä kevyet sähköajoneuvoilijat tulevat varmasti vakoilemaan, että onko mulla polkimet.
Kato mulla ei oo! tähän ei tarttekaan vakuutusta!
Yksi porukka kyselee että poljetsie ollenkaan vaiko petkutat?, ja toiset hyväkkäät tulevat naama hangonkeksinä hihkumaan että kato tällä on halpa ajaa kun ei kun hurruuttaa vaan.
Sen verran absurdia että vastaukseni on enää vain da da, taikka Kanada.
Onhan laissa hyviäkin puolia toki. Euroopan mittakaavassa se on liberaali laki huolimatta erikoisista yksityiskohdistaan.
En tiedä, tuleeko sama laki voimaan kaikissa Euroopan maissa. Olen saanut sen vaikutelman, että ei. Muualla vaaditaan käsittääkseni L1e-A ajoneuvoilta tyyppihyväksyntä, Segwayssa on vakuutuspakko ja usein ajokorttipakkokin, jne. Segway on niin kallis että tuskin hirveästi yleistyy. Muut kevyt sähköajoneuvoluokkaan menevät kiinanhärpäkkeet varmasti enemmän.

Onko siis Segwaylle määrätty vakuutuspakko muualla euroopassa ja suomessa ei. Onko suomalaiset lainsäätäjät tosiaan kieli pitkällään noin syvällä amerikkalaisten perseessä. Amerikkalaiset ajattelevat tietenkin näin: EU sisällä jossain hyväksytty toiminta on hyväksyttävä kaikkialla. Kun maksavat suomalaiselle lainsäätäjälle pikku summan, saavat samat oikeudet koko eurooppaan. :evil: Tämä on vasta alkua, kunnes pakottavat TTIP-sopimuksen läpi. :shock:

Haa, sinulla on Robert.M.Pirsig lainaus allekirjoituksena. -Laatua! :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Niin no, miten tämän sanoisi diplomaattisesti? Korruptiota on myös korvien välissä yhdellä jos toisella. Ihmisen BIOS ei sano CRC checksum error. Varmasti meni tuokin väärin, kun en ole insinörtti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sehän tietää muutamaa työpaikkaa suomeen jos kaikki eu-alueelle myytävät sähkökäyttöiset itsetasapainottuvat hökötykset pitää ostaa täältä että niillä saa ajaa ilman vakuutuksia :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »


Lobbaako liikenneturva näitä tasapainolaitteita :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Lobbaako liikenneturva näitä tasapainolaitteita :shock:

Trafi valmistelee lait noita suosien ja pyöräilijöitä syrjien ja Liikenneturva lobbaa niitä jalkakäytäville ja markkinoi kypäriä pyöräilijöille, muttei manitse kypäristä autojen suhteen, vaikka eniten kypärästä olisi hyötyä, kun sitä käytettäisiin autolla matkustettaessa. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.greencycle.fi/product/219/ba ... kimoottori Myyjän sivuilla mainittiin että yli 250W pyörässä on oltava vakuus , siis näillä sanoilla.
Huom. Yli 250w moottorilla varustettuun sähköpyörään tulee hommata vakuutus 1.1.2016 alkaen.
Kuinkahan monella tämä vakuutus on . Ei varmaan monellakaan . :mrgreen:
Itse katselin kyseisen valmistajan keskiömoottoria , tulevaan pappa projektiin . 750W kyllä olisi hyvä , mutta luulempa että 250W on se mitä rupeen vakavissa harkitseen .
Mitähän tuollainen vakuutus kustantaa . Ainakin se on hyvä , jos tulee kyseeseen jokin vastuu asia . Jos vaikka töpeksii . :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.greencycle.fi/product/219/ba ... kimoottori Myyjän sivuilla mainittiin että yli 250W pyörässä on oltava vakuus , siis näillä sanoilla.
Huom. Yli 250w moottorilla varustettuun sähköpyörään tulee hommata vakuutus 1.1.2016 alkaen.
Kuinkahan monella tämä vakuutus on . Ei varmaan monellakaan . :mrgreen:

Äläpä nyt, tälläkin foorumilla on lainkuuliaista sakkia: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 056#p88056

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja janx »

Tiedän useammankin tuolta sähköpyörät -ryhmästä, jolla on vakuutus. Hintahaitari on ollut kuulopuheiden perusteella 50-200e/v. Itse ainakin ottaisin tuohon vakuutuksen. Eihän vakuutuksia muutenkaan tarvi, kun juuri silloin, kun sattuu ja tapahtuu.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ei se 63 euroa nyt varsinaisesti taloutta kaada. Iffin hinta. Pohjolassa 220e, Turvassa n.100e.
Enemmänkin vähän hölmöä jättää kuudenkympin vakuutus hankkimatta jos hankkii monen tonnin sähköpyörän. Vakuutuksen hinta suhteessa muihin kuluihin on pieni. Eihän kuudellakympillä taida saada johonkin läskipyörään edes rengasta. Kuusikymppiä on ihan vessapaperia sähköllä ajellessa, eihän sillä saa paljon mitään.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin