Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

En oo koko ketjuu nyt lukenut niin että muistaisin kovin hyvin.

Kerätäänkö siis voimia. Jos saatais tähän ketjuun järkevä tiivistys - tai vaikka googledocsiin tms. Mä hoidan alustan kun olen tietskalla.

Mulla on hyvä yhteys oman alueen edustajaan - saadaan sitten sitäkautta asiaa eteenpäin.

Jos saataisiin tämä ja se foorumin mielipide siitä missä ja miten pyöräilijä voisi ajella - samaan pakettiin. Siinä olisi sitten helpompi edistää asiaa.

Mä olen mukana myös näissä poliittisissa pyöräilyä edistävissä jutuissa alueellisesti - joten sitä kautta sitten myös.

Edistää asiaa enemmän kuin pelkkä foorumikiroilu.

EDIT: Muistio tässä.

http://muistio.tieke.fi/p/dNSaVDjres

Kirjataan tähän ylös ne perusehdotukset aiheista.

  1. Miten korjataan vuodenvaihteessa voimaan tullut laki sähköpyöristä etc.

  2. Miten korjattaisiin lakiin polkupyöräilyyn liittyvää säännöstöä.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tässä on vähän sellainen kriittisen massan ongelma. Meitä on niin vähän ettei ketään paljoa kiinnosta, eikä määrä myöskään tuskin kasva jos ketään ei kiinnosta ja pyydetään mopon vakuutuksen hintaa. Vakuutuskilven puute on huono juttu, vaikka en todellakaan mikään valvontayhteiskunnan kannattaja ole. Sitä vakuutusta kun kuitenkin kaikki kyselevät tuolla ulkona.
Kun olisi kilpi niin olisi selkeä homma. Toki vanhan mopon vakuutuskilven voi nykyään myös teettää itse kilpipajalla parilla kympillä, mutta sitten ne kysyvät että miks muilla ei oo?
Vakuutus pitäisi tyypiltään erottaa selkeästi mopon vakuutuksesta. Ei hirveästi edistä hienoista lausumista huolimatta sähköilyä kun skootterit painaa kelveillä ohi samaan hintaan, ja lain mukaan sinä ajat ylinopeutta, ei se skootteri joka sinut ohittaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:

Sitä vakuutusta kun kuitenkin kaikki kyselevät tuolla ulkona.
Kun olisi kilpi niin olisi selkeä homma. Toki vanhan mopon vakuutuskilven voi nykyään myös teettää itse kilpipajalla parilla kympillä, mutta sitten ne kysyvät että miks muilla ei oo?

Keillä muilla? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Sitä vakuutusta kun kuitenkin kaikki kyselevät tuolla ulkona.
Kun olisi kilpi niin olisi selkeä homma. Toki vanhan mopon vakuutuskilven voi nykyään myös teettää itse kilpipajalla parilla kympillä, mutta sitten ne kysyvät että miks muilla ei oo?

Keillä muilla? :wink:

Hyvä pointti siellä takarivissä. No en mä nyt ihan ainoa ole. Melkein kyllä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mites nyt sitten, kun avustussetti olis valmiina asennettavaksi mutta nopeusanturi puuttuu. Kyllähän se joskus tulee kun asiasta valitan mutta olis kiva jo ottaa käyttöön.. Laiton vehje siis, käsikaasut ja kaikki löytyy.

Toinen asia mikä tuli mieleen, jos asennankin setin pyörään missä on pienemmät vanteet niin pitäisi muuttaa asetuksia. Sitä ei tuosta näytöltä saa muutettua vaan pitäis koodailla: http://electric-fatbike.com/2015/03/17/ ... ur-sanity/

Tai sitten vaan jättää sen nopeusanturin asentamatta niin sehän avustaa aina :shock:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Laiton vehje siis, käsikaasut ja kaikki löytyy.

Pitääkö tuo asentaa siis johonkin muualle kuin ohjaustankoon?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Oletetaanpa, että Suomessa olisi lakijärjestelmä, joka tänne aikanaan määriteltiin. Unohdetaan, että se on sittemmin korruptoitunut common law suuntaan.

Lain laatijan tarkoitushan on huolehtia siitä, ettei apumoottorin takia polkupyörästä tule liikenteen kannalta vaarallista; ettei pyörällä ajeta moottorin takia suuremmalla nopeudella, kuin on rakenteen kannalta turvallista.

Koska sitä, että polkemalla pyörän saa ainakin alamäessä kulkemaan toisinaan yli 25 km/h ei voi estää, pitää estää, ettei niin tapahdu moottorin takia. Siksi on tarpeen asettaa avustukselle ylärajaksi 25 km/h nopeus, jonka jokainen kykenee pyörällään sopivissa olosuhteissa saavuttamaan.

Se, millä teholla tuo nopeus saavutetaan, ei voi määritellä, sillä aina on mahdollista polkea 50-1500W teholla avuksi. Kiihtyvyyttä ei tällä määrittelyllä kyetä rajaamaan, koska polkijoita on niin monenlaisia.

Koska kuitenkin lain laatija haluaa määritellä yksityiskohtia pelkän vallan vuoksi, ilman että näillä yksityiskohdilla olisi mitään tekemistä tavoitteen kanssa (common law järjestelmästä lainattua paskaa), on myös laitteille määritelty turhia ehtoja, kuten ylin teho. Nuo ovat kuitenkin lain tavoitteen kannalta tarpeettomia lisiä. Tarkoitushan oli vain estää ajamasta sähköavustuksen takia kovemmalla vauhdilla kuin pyörän rakenteelle on sopivaa, joksi nopeudeksi valittiin tuo 25 km/h.

Ajele rauhassa käsikaasulla, kunhan et avusta merkittävästi yli 25 km/h vauhdissa. Silloin et riko lain henkeä, vaikka rikkoisitkin lain kirjainta. Se ei ole väärin, vaan väärin on tuo on lakijärjestelmän vastainen perustelematon ylimäärittely.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No saavutetaan tehorajalla se, ettei pyöräteille tule "panssarivaunuja". Parempi olisi kuitenkin määritellä polkupyörälle maksimi paino :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

No saavutetaan tehorajalla se, ettei pyöräteille tule "panssarivaunuja". Parempi olisi kuitenkin määritellä polkupyörälle maksimi paino :roll:

Jukka

Niin. Täällä viime aikoina ilmoitetut henkilöpainot ovat olleet luokkaa 120 kiloa - 30 kilon pyörä alle ja reilusti sähköapua niin sehän menee jo läpi harmaan kiven :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

No saavutetaan tehorajalla se, ettei pyöräteille tule "panssarivaunuja". Parempi olisi kuitenkin määritellä polkupyörälle maksimi paino :roll:

Mikäs panssarivaunussa on vikana. Jos se kykenee ajelemaan pyörätiellä haittaamatta polkupyöräilyä, tai kevarilla haittaamatta pyöräilyä ja kävelyä, niin mikäs siinä. Ei sitä kategorisesti kannata kieltää. Pidetään kiinni periaatteesta, eikä ruveta tarkentamaan turhilla lisämääräyksillä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No saavutetaan tehorajalla se, ettei pyöräteille tule "panssarivaunuja". Parempi olisi kuitenkin määritellä polkupyörälle maksimi paino :roll:

Mikäs panssarivaunussa on vikana. Jos se kykenee ajelemaan pyörätiellä haittaamatta polkupyöräilyä, tai kevarilla haittaamatta pyöräilyä ja kävelyä, niin mikäs siinä. Ei sitä kategorisesti kannata kieltää. Pidetään kiinni periaatteesta, eikä ruveta tarkentamaan turhilla lisämääräyksillä.

No milläs tämä pyöräilyn haittaaminen muulla voitaisiin estää? Mua vähän pelottaisi muiden lasten puolesta jos joku pieni lapsi kulkisi kouluun sähkökäyttöisellä mopoautolla johon olisi lisätty polkimet. Vaikka ei ajaisikaan kuin alamäissä yli 25km/h.
Helpompi jos vain kielletään pyöräteiltä kaikki raskaat ajoneuvot, olipa niissä polkimet tai ei. Tehorajoitus tekee tämän, tai ainakaan tuollaisen 250w/400kg sähköajoneuvon värkkääminen ei ole mielekästä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oisko kuitenkin alaikäraja sähköpelille parempi? Ei lapset kaipaa mitään sähköpyörää latausshowneen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Oisko kuitenkin alaikäraja sähköpelille parempi? Ei lapset kaipaa mitään sähköpyörää latausshowneen?

Kyllä meillä ainakin innostui näistä Oseteista: :D
Jos ostaa mallin joka kulkee alle 25km/h ja jossa alle 1000W moottori niin saisi ilmeisesti nyky lain puitteissa ajaa pyörätiellä ilman vakuutuksia?
Käytetyt ihan kohtuu hintaisia: http://www.nettimoto.com/oset/myydaan

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vilijami kirjoitti:

Oisko kuitenkin alaikäraja sähköpelille parempi? Ei lapset kaipaa mitään sähköpyörää latausshowneen?

Kannatetaan. Tuota minä pelkään eniten, kun 12-kesäiset saavat tonniset sähköpyörät alle niin siinä mennään eikä meinata. Tenavan kevyellä painolla sellainen vielä kulkee ihan toisella tavalla. Jenkeissä on usein ikäraja. Jollain teinillä tosin ei välttämättä ole rahaa eikä teknistä pitkäjänteisyyttä sähköilyyn. Paino lisää liike-energiaa, mutta muuten rauhoittaa sähköpyörää kummasti. Jos kuski painaa 120kg niin ei se mikään tykki enää ole, varsinkaan ylämäessä. Sama pyörä jonkun 60kg-kuskin alla on ihan eri peli. Toki joku 100kg pyörä on jo liikaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Laiton vehje siis, käsikaasut ja kaikki löytyy.

Pitääkö tuo asentaa siis johonkin muualle kuin ohjaustankoon?

Jukka

Ohjaustankoon sopii käsikaasu. Saa nähdä avustaako moottori järkevällä kadenssialueella vai meneekö tallomiseksi. Onneksi on vapaaratas kampien puolella niin menee ilman sähköäkin.. yllättävän kevyt setti, ehkä noin 7-8kg lisää painoa akkuineen.

Mutta niin. Joskus velokraftilla päässy 60km/h tasamaalla tuulen avustamana :) ehkä se sähköpyöräily on kuitenki turvallisempaa. :D

Vastaa Viestiin