Sivu 21/22

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 23:21
Kirjoittaja ajarmala
E-Cruiser kirjoitti:

Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää

Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 08:29
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää

Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?

Mutt kyllä se sitten harmittaa niitä, joilla on poljinanturi ja joutuvat polkemaan, jotta moottori vetää :wink:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 09:18
Kirjoittaja samuel
PW kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää

Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?

Mutt kyllä se sitten harmittaa niitä, joilla on poljinanturi ja joutuvat polkemaan, jotta moottori vetää :wink:

Tähän on helppo ratkaisu jonka äitini pyörään tein.
Poljinanturi siirretään lukemaan renkaan pyörimistä, alkupolkaisun jälkeen voi kruisailla kaasulla.
Ei tuolla maaseudulla aiheuta ongelmia, kun poliisi ajelee kerran kesässä kylän läpi... :)


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 09:52
Kirjoittaja E-Cruiser
ajarmala kirjoitti:

Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?

No noin sen voi nähdä myös. Vaikka luulen että harvalla sähköpyöräilyssä on kyse siitä "ettei tarvitse polkea". Se on lähinnä sellainen lause, jota ilman sähköä ajavat käyttävät. Polkemiskokemus sähkön kanssa on se juttu. Poljinanturin kanssa on mukavampi polkea kuin kaasun kanssa, jos on hyvä ohjelma. Kaasua on rasittavaa pitää koko ajan veitsentarkasti osateholla, että teho on sopiva suhteessa polkemiseen. "Joutuvat polkemaan" on minulle käsittämätön lause. Polkeminen on vapaaehtoista toimintaa, pyöräily/sähköpyöräily yleensä. Ei siinä ole kyse pakoista.

Harmittaako tavallista pyöräilijää se että joutuu polkemaan? Jotakuta voi harmittaa, mutta luulen että kyseessä on vähemmistö. Tämä asia ei mitenkään muutu kun pyörään asennetaan sähkömoottori. Polkeminen ei muutu yhtäkkiä vastenmielisemmäksi siksi, että pyörässä on moottori, vaan siinä käy päinvastoin. Polkemisesta tulee entistä kivempaa. Jos oikeasti ei halua polkea, niin ei sähköpyörässä ole järkeä. Kunnon mopo on silloin parempi. Tämä ei ollut nyt sinulle Ajarmala, vaan yleisesti. Ei tässä ole minkäänlaista kilpailuhenkeä siitä kuka "joutuu" polkemaan. Saa polkea.

Niin aina vastaan ihmisille. Tätä ei joudu polkemaan, tätä saa polkea. Negaation kautta lähestyminen ei oikein sovi liikunnalliseen toimintaan. Sähköpyörä on olohuoneen kuntopyörä, joka tarjoaa parempaa viihdykettä vaihtuvan maiseman muodossa. Vastuksen voit säätää itse, mutta kysymys että joudutko polkemaan kuntopyörää tai joudutko soutamaan soutulaitetta, on hieman erikoinen harrastajan korvissa :wink:

Välillä tämän aiheen keskustelusta saa vaikutelman, että ikään kuin ilman sähköä ajetaan vain siksi että motivaatio polkemiseen säilyy, mutta luulen että ei se ihan niin taida mennä kuitenkaan. Että ikään kuin täytyisi saattaa itsensä tilanteeseen, jossa on pakko polkea, että polkee. Joillekin se voi mennä niin, mutta monille toisille se ei mene niin.

Toki on joitakin, jotka tykkävät ajella polkematta, mutta luulen että he ovat aika pieni vähemmistö ja kyllästyvät siihen aika pian. Mopo toimii niin paljon paremmin siihen hommaan. Kyllähän siinä voi aluksi joku tuntea sellaista ikään kuin pikkupoikamaista uutuudenviehätystä, kun kykenee etenemään polkupyörällä polkematta, mutta se lopahtaa useimmilta aika pian luulen. Kaupallisten laillisten pyörien tekniikkaa ei ole suunniteltu siihen että niillä ajetaan pitkiä matkoja polkematta mäkistä maastoa, ne ylikuumenevat ja sähkönkulutus on suuri.

Enemmistölle sähköpyöräilyn idea ei ole päästä eroon polkemisesta. Ei polkemismotivaatio seuraa lainsäädäntöä, vaan ihmisen sisäistä tahtoa. Se että pyörä on liikenneväline, ajoneuvo, eikä vain liikuntaväline on sitten vielä lisäksi ihan oma aiheensa. On se aina hieman huvittanut, kun joku auton ikkunasta paheksuu että minulla on kaasuvipu. Tiukka taustaoletus, että autoilu on liikennettä ja pyöräily pelkkää liikuntaa.

Joo


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 17:57
Kirjoittaja irakas

Komppaan kovasti E-Cruiseria. :mrgreen:

Minusta tärkein ominaisuus sähköavusteisessa pyörässä on se, että se motivoi lähtemään liikkeelle oli kesä tai talvi tai oli maasto kuinka mäkinen tahansa. Ihmisessä, ainakin minussa, on ovela taito löytää tekosyitä siihen, ettei tarvitsisi lähteä liikkeelle pyörällä. Jos pyörässä on sähköavustus, tekosyitä on paljon vaikeampi löytää.

Yksi sähköavustuksen mukavia puolia on se, että keskinopeus vähintään kaksinkertaistuu, kun vauhtiin pääseminen ja mäkien nouseminen nopeutuu. Vauhti se on mikä motivoi. On niin herkullista ajella heittämällä ohi hyväkuntoistenkin pystypyöräilijöiden varsinkin vastamäissä. Tämä koskee tietenkin vähintään 1000 watin moottorilla ajelevia!

Edit


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 21:11
Kirjoittaja vaaka

Keuhkovaivaisena hengästyminen on pahasta noin plus 5 asteen alle, ellei jo lämpimämmässäkin ja hengästymättä ulkoilu taas on hyvästä ja lääkärin määräämää ainakin -10 asteeseen asti. Ja kun hengityksen lämmitin auttaa lämpörajojen ja riskien kanssa, on kutkuttanut ajatus sähkötalvipyörästä. Sakarin mainostama lähdön esteiden poisto on iso juttu pyöräilyä haluavalle terveyden estämälle, joten olisiko sähkö ratkaisu minulle? En tiedä, kuinka pitkälle pääsee niin vähän polkien, että en hengästy. Mihinköhän nopeuksiin pääsee hankalissa lumioloissa 250 W tehoilla polkien jotain naurettavan vähäistä, kuten 50 W? Pyörä maksaisi itsensä työmatkoilla bussilippujen käyttöä vähentäen aikanaan takaisin ja bonuksena saisi ajaa ja tervehdyttävää raitista ilmaa edes minitehoilla jalkoja käyttäen, jottei ole kunnon heikentymisriski niin suuri kuin vain kuntosalilla surratessa.

Flunssa äskettäin iski sotkemaan keuhkojen kestävyystestiä hitaasti 32 mm nastarenkain varustettua maantiepyörää melkein hengästymättä kolmisen kilsaa ajettuani. Joten en päässyt perille, kestävätkö keuhkot polkemista, kun hetkittäin mäissä ajoin yrityksestä huolimatta hengästyen. Dataa ei ole lämpörajoista ilman hengityksen lämmitintä ja kanssa ei ollenkaan hengästyen ja vähän hengästyen keuhkojen kestoa ajatellen.

Oletettavasti vauhtigeenit olisivat tyytyväisemmät mummotehoihin jaloista, kun maisema vaihtuu sähköavusteisesti. Siten saattaisi olla helpompi pysytellä hengästyttämättömällä tehoalueella jaloista. Varsinkin ylämäet ovat uhka hengästymiselle, joten kovempi tehon tarve jaloista poistuisi sähköllä, kun "maasto tasoittuisi". Asun mäkisellä alueella.

Mitä mieltä olette, onko arvauksissani järkeä keuhkojen suojaamisen kannalta ja kannattaisiko minun hankkia sähköläski talvipyöräksi?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 21:34
Kirjoittaja Vilijami

Itse kaipaisin sähköpyörään poljinanturin lisäksi vakiovirtasäädintä, eli vakio ampeerimäärän voisi itse asettaa mieleisekseen.
Kaupalliset tuotteet toimivat yhtä energiatehottomasti kuin auton vakionopeuden säädin. Alamäkeen moottori jarruttaa menoa ja ylämäkeen kiihdytetään. Nopeus kyllä pysyy vakiona, mutta energiaa tuhlataan ihan suotta. Vakiovirtasäädin antaisi nopeuden luonnollisesti kasvaa alamäkeen, jolloin sitä seuraavaan ylämäkeen saisi alkuvauhtia, eli ylämäen alku menisi helposti ja myöhemmin nopeuden hidastuessa jäisi kuitenkin avustus mukaan, mutta akku ei kuivuisi niin nopeasti.
Talvella tuo nopeudenrajoitussysteemi ei niin harmita, mutta hyvällä kesäkelillä kaikki vauvasta vaariin rullaavat alamäessä polkematta ohi. Toki kokemusta on vain suoravetomoottorista. Ilmeisesti niitä on vaparattaallisiakin?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 23:22
Kirjoittaja ajarmala
E-Cruiser kirjoitti:

No noin sen voi nähdä myös. Vaikka luulen että harvalla sähköpyöräilyssä on kyse siitä "ettei tarvitse polkea".

Höm, totesin vain, että uusi lainsäädäntö mahdollistaa sen, että kunhan laitteen vakuuttaa voi ajella 1000 watilla ilman poljinanturia. Mutta ihan eri asia on, kuka näin haluaa tehdä... Me oikeat polkupyöräilijät haluamme tietenkin edetä selvästi sähköavulle rajoitettua 25 km/h nopeutta hurjempaa vauhtia. Siihen toki tarvitaan polkimia ja kunnon jalkalihaksia. Ei kukaan halua körötellä sähköllä tasamaalla 25:tä, kun voi kaahata polkemalla 45:tä...


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 19:22
Kirjoittaja Jarcco

Uutta sähköajoneuvoa pukkaa:

gomoto.jpg
gomoto.jpg (97.44 KiB) Katsottu 7605 kertaa

http://www.gomoto.fi/
https://www.sttinfo.fi/tiedote/sahkoaut ... d=67357328
Mainoksen mukaan kuva on tehty tietokoneella. Eikö enää tehdä prototyyppejäkään mistä olisi voinut kuvan ottaa?
Laitetaan tähän kuva sähköpelien luokittelusta joka oli tämän ketjun alkupuolella: (Liekö tullut jo muutoksia?)
Kuva


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 20:21
Kirjoittaja jviirret

Ei voi välttyä mielikuvalta että kyseessä olisi tämä ajoneuvo: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 46327.html

Tuossa parempia kuvia https://www.aliexpress.com/item/Fully-e ... 22776.html

Jukka


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 21:24
Kirjoittaja Jarcco

On vanhan liiton painavaa tekniikkaa tuo. Jos tekisi tuohon luokkaan sopivan ajokin kinnerin pohjalta, painaisi ehkä kolmanneksen... Helposti vaikka ottamalla Arcus- kinneristä polkimet pois :wink:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 21:34
Kirjoittaja Skyliner68

:D yksi tuommoinen uudenkarhea on täällä päin tai vastaava.Kuskin tiedän olevan lähes kuuro niin mites noita häädetään nojakin eestä :D kun on vielä koppi eristämässä hälyääniä.No on siinä sentään peilit,ei muuta kuin heilutellen ohi :roll:

Mika


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 27 Elo 2018, 16:20
Kirjoittaja PW

Nokian kisoissa kuulin Teron ajaneen 12h kisan 250w keskiteholla ja keskari tais olla päälle 50km/h. Tuota oon ihmetelly ja sitä, miks pyöräs pitäs olla enemmän watteja ku 250 jos noillakin tehoilla pääsee?
Minkä kokonen akku pitäs olla jos haluis ajaa Teron peesissä, sähköavulla 12h? Teron kokonenko? ;)


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 27 Elo 2018, 16:41
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Nokian kisoissa kuulin Teron ajaneen 12h kisan 250w keskiteholla ja keskari tais olla päälle 50km/h. Tuota oon ihmetelly ja sitä, miks pyöräs pitäs olla enemmän watteja ku 250 jos noillakin tehoilla pääsee?
Minkä kokonen akku pitäs olla jos haluis ajaa Teron peesissä, sähköavulla 12h? Teron kokonenko? ;)

250w 12h, ja vaikka 24V jännitteellä. 125Ah akku. Jos olisi lyijyakku, niin pitäisi olla vähän reserviäkin. Eli 2 kpl tuollaisia: https://www.motonet.fi/fi/tuote/900185/ ... 22xK2022cm


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 27 Elo 2018, 16:49
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Nokian kisoissa kuulin Teron ajaneen 12h kisan 250w keskiteholla ja keskari tais olla päälle 50km/h. Tuota oon ihmetelly ja sitä, miks pyöräs pitäs olla enemmän watteja ku 250 jos noillakin tehoilla pääsee?
Minkä kokonen akku pitäs olla jos haluis ajaa Teron peesissä, sähköavulla 12h? Teron kokonenko? ;)

Ei tarvikaan enempää ku 250w, ei itseasiassa tarvi edes tuota. Räntiksessä käytän pääsääntöisesti 100-200w avustusta ja se on painava peli. 50km/h nopeus 12h vaatii aika lailla Teron kokoisen akun, tai ainakin Teron painoisen. :D