Sivu 5/22

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 09:02
Kirjoittaja E-Cruiser

Eiköhän se se mopon kilpi sitten ole, jos teknisissä vaatimuksissakin viitataan siihen. Palataan vanhaan käytäntöön, kun mopoon haettiin vain kilpi Essolta.
Halvimmat mopon vakuutukset lähtevät kai siitä 200 eurosta suunnilleen. Trafi on mellastanut tänä vuonna oikein urakalla. Lennokkipuolella tuli voimaan juuri uusi pykälistö näiden uusien multikopterien aiheuttaman vaaran takia, joka hankaloittaa lajia hyvin paljon.

http://lennokit.net/showthread.php?t=61645

Tuota uutta lakia voi ajatella myös niin, ettei mikään käytännössä muuttunut. Ainoa mikä muuttui, oli se että nyt Segway ja sen kopiot sun muut skeittilaudat ovat laillisia.
En usko että moni maksaa mopon vakuutuksen siitä että saa ajaa 500 watilla 25 km/h, kun samaan hintaan saa 5 hevosvoimaa ja 45 km/h.
Enemmän kuin mietin, niin onhan olemassa myös luokka "kolmipyöräiset mopot". Sellainen kinnerin mallisena. Grande Kinneri.
4 kilowattia ja 45 km/h, käytännössä 59 km/h. Lähtee valoista kuin kuppa Töölöstä, kaupunkiliikenteen mukana pysyminen neljällä kilowatilla on helppoa.
Enemmän joutuu käyttämään ajorataa, mutta so what. Kinnerillä ajaa ajorataa muutenkin kaupungin ulkopuolella.
Tämä kaikki samaan hintaan.
Pitäiskö ihan piruuttaan lähettää Trafille kysely Gatista kuvan kanssa :mrgreen:
Leveys 95cm, teho 500W, omavalmiste. What do you think? :)
Vaikka ei tämä kyllä naurata. Kun polkupyörää pidetään vaarallisempana kuin saman tehoista ja nopeuksista Segwayta, jonka omistaja kuoli onnettomuudessa Segwaylla.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 09:17
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:

Vaikka ei tämä kyllä naurata. Kun polkupyörää pidetään vaarallisempana kuin saman tehoista ja nopeuksista Segwayta, jonka omistaja kuoli onnettomuudessa Segwaylla.

Mielikuva polkupyörän vaarallisuudesta on varmaan syntynyt niiden talvikäytöstä. Itsekkin kaaduin viime talvena ja sen kaatumisen aiheuttamasta työkyvyttömyydestä työnantaja lähetti vakuutusyhtiölle tuhansien eurojen laskun. luulen että vakuutusyhtiöissä ajatellaan että segwayllä ja muilla itsestään pystyssä pysyvillä ajoneuvoilla ei joko ajeta talvella ja ainakaan niillä ei voi kaatua. Jos näitä vahinkoja kuitenkin alkaa tulemaan niin ihan varmasti vakuutuspakko laajenee koskemaan niitäkin.

Jukka


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 09:27
Kirjoittaja Jarcco

Tässä linkissä on lakimuutoksen perusteluja:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2015/20150024.pdf
Ja kyllä, Trafi seuraa tilannetta:

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi seuraa turvallisuuden kehitystä ja raportoi
siitä ministeriölle, joka arvioi säädösmuutosten tarvetta.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 09:48
Kirjoittaja E-Cruiser

Kuinka kauniin idealistista tekstiä:

Uusi EU-asetus mahdollistaa näiden
tehokkaampien sähköpolkupyörien, joiden nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa tyyppihyväksynnän
moposta poikkeavin teknisten vaatimusten mukaisesti sähkömoottorilla varustettuina
polkupyörinä ja näin ne voidaan sallia liikenteessä ja asettaa samalle vaatimustasolle
polkupyörien käytön kanssa.

Jossa ei puhuta mitään siitä, että oikeasti kansa miettii sitä mitä mikäkin vaihtoehto tulee maksamaan.
Tuo ehdotus muuten poikkeaa tuosta Trafin ukaasista. Tuossa puhutaan moposta poikkeavista teknisistä vaatimuksista
Trafin tekstissä taas puhutaan siitä että tekniset vaatimukset ovat samat kuin mopolla.
Ero on tuossa lauseessa uusi EU-asetus. Uusi EU-asetus mahdollistaa toden totta, mutta Trafi ei.

Suomessa on tähän asti edellytetty käyttäjältä 15 vuoden ikää ja
tällaisen polkupyörän rekisteröimistä mopoksi, mutta käytännössä käyttö on ollut kielletty,
koska nämä ajoneuvot eivät ole täyttäneet mopon teknisiä vaatimuksia

Nyt kuitenkin sitten edellytetään mopon teknisiä vaatimuksia...

Tässä taas mielenkiintoinen kappale:

Kevyitä ajoneuvoja ovat jo nykyisin
apumoottorilla varustetut tavalliset polkupyörät sekä potkupyörät tai suojarakenteella
varustetut polkupyörät (kinnerit), mutta niitä ei ole saanut tähän asti tieliikenteessä käyttöä
varten varustaa yhtenäistä tehoa tuottavalla sähkömoottorilla. Jatkossa tällaisiksi kevyiksi sähköajoneuvoiksi
katsottaisiin myös yli 15 kilometriä kulkevat iäkkäiden henkilöiden käyttöön
tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset senioriskootterit tai samaa tarkoittavat sähkömopot ja sähkörollaattorit
sekä muut vastaavat ajoneuvot. Enintään 25 kilometriä tunnissa kulkeviin ja
enintään 1 kilowatin moottorilla varustettuihin sähköisiin kevytajoneuvoihin sovellettaisiin
polkupyöräilijän liikennesääntöjä. Laki ei suoraan sulkisi kevyiden sähköajoneuvojen määritelmän
ulkopuolelle mitään yksittäistä ajoneuvotyyppiä, mutta teknisten vaatimusten ja nopeutta,
tehoa ja enimmäismittoja koskevat rajoitukset rajaisivat tietyt liikkumisvälineet jatkossakin
tieliikennekäytön ulkopuolelle

Tässä taas ei puhuta mitään siitä 80cm-rajasta, joka tuossa on kuitenkin myös oleellista.

Naurua kolmannella:

Lausunnolla olleen liikennevakuutuslain muutosehdotuksen perusteella
mainitut kevytajoneuvot jäisivät pääosin vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle

Uusi luokka, eli yli 250W eivät sitten kuitenkaan jää.

Taas tämä:

Näin moottorilla varustettu
polkupyörä ja kevyt sähköajoneuvo rinnastuisivat sähköavusteiseen polkupyörään, jonka ei
myöskään katsota kuuluvan moottorikäyttöisten ajoneuvojen määritelmän piiriin. Näihin ajoneuvoihin
sovellettaisiin moottorittoman ajoneuvon yleisiä vaatimuksia

Ja Trafi se vaan nyt rinnastaa sitten mopoon.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:23
Kirjoittaja PW

Eiks meijän pitäny vähentää sääntelyä - eihän tuosta kukaan ota selvää ja jokainen tulkitsee miten tykkää :twisted:
Joo ,en oo lukenu riviäkään noista laki teksteistä pelkästään foorumin kommentit.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:31
Kirjoittaja Nojanalle

Jonkun tarvitsisi tehdä Kansalaisaloite eruskunnalle ja pyytää sitä muuttaan tämä päätös sellaiseksi että se palvelee todella . Mitä sen alkujaan oli tarkoitus.
Eikä yhä vaikeuttaa kevyenliikenteen kehitystä . :mrgreen:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:35
Kirjoittaja jori

Erinomaisia näkökulmia tuossa laissa, mutta säännös– ja määrittlelyosassa se on tyritty pilalle. Jos olisi taas kirjoitettu "lain laatijan tarkoitus"–osa kunnolla ja todettu siellä, että: on tarkoitus edistää kevyen liikenteen käyttämistä ja muuttaa se selkeämmäksi ja turvallisemmaksi sallimalla hidas alle 15 km/h liikenne jalkakäytävällä ja sallimalla polkupyörään suuremmatkin apumoottorit, jotta sen käyttökelpoisuuden lisääntyminen lisää keveiden liikennevälineiden käyttöä, olisi homma täydellisesti kunnossa. Lakiin on kuitenkin ujutettu segwaykauppiaiden ja vakuutusyhdistyksen ja autoliiton lobbauspaskaa niin, että tuo ylevä tavoite, jota selvästi on tavoiteltu ei ole toteutunut.

Sähkökulkinelaki.png

Jos tätä Jukan laittamaa kuvaa lukee "lain laatijan tarkoitus"-mielessä, eikä takerru sanamuotoihin, laki olisi ollut juuri se, jota pyöräilyväki –tai ainakin nojapyöräfoorumin väki– on toivonut. Jalkakäytävällä saa ajella uuden lain mukaan vieläkin kovemmalla vauhdilla kuin meidän liikennepoliittisessa manifestissa vaadittiin. Ehkä tuohon on tullut kulkinekauppiaiden lobbauslisää. Mehän vaadimma, että pyöräily on sallittava jalkakäytävällä, kunhan ei ylitetä jalankulkunopeutta. 15 km/h on kova nopeus jalankulkijalle. Toisaalta pyörätielle on selvästikin laitettu juuri tuo tavoittelemamme 25 km/h nopeusrajoitus, aivan kuten manifestissa vaadittiin. Tätä 45 km/h luokkaa emme edes osanneet toivoa ja sen tulo tähän lakiin lienee sähköpyöräkauppiaiden sinne lobbaama osio, josta sitten seuraavat nuo ongelmat vakuutusten ja viranomaisbyrokratian takia.

Hyvä laki siis, mutta pilattu liialla määrittelyllä, joka on johtanut siihen, että tavallinen polkupyörä on unohtunut määritellä noiden sähkövehkeiden rinnalle. Eihän polkupyörä tai kolmipyöräinen sähköpyöräkään voi olla ainakaan sen vaarallisempi, kuin nämä ohjelmallisesti tasasapainottuvat sähköhärvelit jalkakäytävällä ja muualla liikenteen seassa.

Neuvo Pastori meitä taas kuvan koon kanssa. Yritin katsoa mallia aiemmasta taikatempustasi ja lisäsin kuvan url-osoitteen perään aiemmin käyttämäsi loitsun: "convert_to_webp=true", mutten onnistunut. :oops:
Pienennystä tarvitsisi nykyään jo aika usein, kun valokuvat ovat verkkosivuilla suurentuneet.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:37
Kirjoittaja Vilijami

Tuo on hirveän sekava ja monitulkintainen laki ja suoria ristiriitaisuuksia löytyy. Mopoon ja polkupyörään rinnastuksia, leveysvaatimuksen voi tulkita haluamallaan tavalla 80, 100 tai 125. Ois hauska kysyä virallinen lausunto eduskunnalta, lakimieheltä, trafilta ja poliisilta, että paljonko ne eroavat toisistaan.
L1e-A on siitä hankala luokka, ettei sitä tarvitse eikä voi rekisteröidä. Rekisteröintipakko poistas tulkinnan mahdollisuuden. Nythän on tilanne se, että soitan trafille ja sieltä saan suullisen hyväksynnän laitteelle, mutta poliisi pysäyttää minut samana päivänä ja toteaa: "tämähän on laiton." Kirjallista lausuntoa ei trafi, katsastusmies tai poliisi ala kirjoittamaan, kun ei ole rekisteröintipakkoa.
Toistan vielä aiemman kysymyksen: Pidetäänkö meteliä ja saadaan mahdollisesti epämielyttävä lopputulos laintulkinnasta, VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:43
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Tuo on hirveän sekava ja monitulkintainen laki ja suoria ristiriitaisuuksia löytyy. Mopoon ja polkupyörään rinnastuksia, leveysvaatimuksen voi tulkita haluamallaan tavalla 80, 100 tai 125. Ois hauska kysyä virallinen lausunto eduskunnalta, lakimieheltä, trafilta ja poliisilta, että paljonko ne eroavat toisistaan.
L1e-A on siitä hankala luokka, ettei sitä tarvitse eikä voi rekisteröidä. Rekisteröintipakko poistas tulkinnan mahdollisuuden. Nythän on tilanne se, että soitan trafille ja sieltä saan suullisen hyväksynnän laitteelle, mutta poliisi pysäyttää minut samana päivänä ja toteaa: "tämähän on laiton." Kirjallista lausuntoa ei trafi, katsastusmies tai poliisi ala kirjoittamaan, kun ei ole rekisteröintipakkoa.
Toistan vielä aiemman kysymyksen: Pidetäänkö meteliä ja saadaan mahdollisesti epämielyttävä lopputulos laintulkinnasta, VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?

Älä nyt hyvä mies rupea haikailemaan lisämäärittelyjen suuntaan. JOs tuota ajoneuvoluokkaa ei tarvitse rekisteröidä, kelpaa sellaiseksi tavallinen jopokin, jos vain kuskilla on sydämentahdistin. MIksei siis ilman tahdistinta?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:49
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?

Ehdotan tätä :) Kiinni tuskin jää jos ei aja kenenkään päälle ja kiinni jäädessäänkin voi olla että tulkitaan itsestään tasapainottelevaksi kevytsähköajoneuvoksi.

Ainoa liikennettä valvova poliisi lakkautettiin kaksi vuotta sitten, nyt on alettu niittämään satoa:
http://yle.fi/uutiset/liikennekuolemien ... na/8560379
Paikallispoliisit on pakolaiskeskuksissa, täällä tosin kuskasivat kesän Fennovoimaa vastustavia aktivisteja.

Jukka


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:50
Kirjoittaja PW

Onko tämä L1e-A uuden lain luoma uusi ajoneuvoluokka?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:02
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Onko tämä L1e-A uuden lain luoma uusi ajoneuvoluokka?

Jep! Tämä ketju käsittelee otsikosta asti juuri tuota ajoneuvoluokkaa :D


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:04
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Toistan vielä aiemman kysymyksen: Pidetäänkö meteliä ja saadaan mahdollisesti epämielyttävä lopputulos laintulkinnasta, VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?

Auttaako tuo metelin pitäminen jos tulee huomenna pykälät voimaan? Ottaa ainakin aikaa ja tarvittas taas se "joku" joka alkas huutaan meteliä muuallakin ku täällä omassa piirissä :mrgreen:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:12
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?

Ehdotan tätä :) Kiinni tuskin jää jos ei aja kenenkään päälle ja kiinni jäädessäänkin voi olla että tulkitaan itsestään tasapainottelevaksi kevytsähköajoneuvoksi.

Ja ettei kävis liian helpoksi, niin omalla kohdallani tulkinta voi olla "Invalidin erikoisapuväline" ja kyseinen tulkinta tallaa kaikkien pykälien yli. Trafilta on sanottu minulle näin jo aiemmin, kun kyselin omavalmisteisen lumityökoneen rekisteröintiä.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:15
Kirjoittaja jori

Unohtakaa määrittelyt ja ajoneuvoluokat, jos niillä ei ole rekisteröintipakkoa. Kukaan ei niitä voi määritellä sen paremmin kuin te itse. Määrittelyt johtavat vain kiertämiseen ja saivarteluun. Noudattakaa vanhaa nimismiehen ohjetta pitäen kiinni "lain laatijan tarkoituksesta" –siitä juhlapuheissa määritellystä– ja vedotkaa saivartelijoita vastaan siihen. "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla lakikaan"

Siksi ainoa asia, jota pitää noudattaa on nuo nopeusrajoitukset, eikä niiden ylittämisessä olekaan järkeä. Kukaan ei tule mittaamaan sähkökoneen tehoa tien päällä tai edes sen leveyttä, ellei ylitys ole selvästi häiritsevä ja vaaraa aiheuttava. Sähkökoneen maksimitehon mittaaminen on mahdoton tehtävä, eikä sitä tavallaan ole olemassakaan. (Selitän tarkemmin, jos joku haluaa)

–Tottakai harmaalla alueella. EIhän laissa muuta olekaan. :mrgreen: