---------

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joo, ei varmaan huomaa eroa jollei erikseen seuraa.
Sen verran jäi kaivelemaan pissiikö ne meitä silmään ketjuja myydessä, että pitänee sopivaa pyörää(ilman sivuvetoa) ketjuttaessa laittaa puoliksi 7- ja 8-ketjut. Silloin on mahdollista todeta onko ne eri teräksestä tehdyt.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

En usko, että sähköavusteisessa kinnerissä kannattaisi nykyhinnoilla missään tapauksessa käyttää 9,10,11-lehtiselle pakalle tarkoitettuja ketjuja.
3/32-tuuman sisäleveys mahdollistaa kohtuuhintaiset rattaat ja -ketjut, eikä mielestäni ole osoitettu, että tuota kapeampi ketju olisi kestävämpi, puhumattakaan sillä kiusatuista rattaista. Kevyempi se tietysti on, mutta yli kolmekymmenkiloisessa kinnerissä melko huono paikka säästää painossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Joo, ei varmaan huomaa eroa jollei erikseen seuraa.
Sen verran jäi kaivelemaan pissiikö ne meitä silmään ketjuja myydessä, että pitänee sopivaa pyörää(ilman sivuvetoa) ketjuttaessa laittaa puoliksi 7- ja 8-ketjut. Silloin on mahdollista todeta onko ne eri teräksestä tehdyt.

Ööö, materiaalista en tiedä, mutta olivat täsmälleen samanmittaiset ja samoilla logoilla varustetut = samanlaiset ketjut. Miksi ihmeessä ne olisivat eri ainetta. Eihän siinä luvattu mitään kestävyystasoa, vain sopivuus 7-lehtiseen ja 8-lehtiseen pakkaan.

Tuota "(ilman sivuvetoa)" en ymmärtänyt. Kaikki ketjut joutuvat sivuvedon alaisiksi, kun niitä käytetään ketjuvaihteisissa eri vaihteilla. Tuo ehdottamasi on joka tapauksessa hyvä menetelmä testata ketjujen suhteellisia kestävyyksiä, sillä ketjun kestävyyteen vaikuttaa erittäin paljon, ajetaanko pienillä vai isoilla eturattailla. Naapuri ajaa markettimaastopyörällään jatkuvasti pienimmällä eturattaalla ja pienimmällä ja toiseksi pienimmällä takarattaalla. Olen sille nyt kahdesti ketjut vaihtanut, kun hyppivät yli rattaalla ja toisella kerralla vaihdoin takapakankin, Selitin, että ketju joutuu pienemmillä rattailla paitsi tiukemman jännityksen alaiseksi, myös taipuu joka kierroksella tuon isomman jännityksen alaisena lisäksi suuremman kulman tullessaan rattaalle ja siltä lähtiessään siltä, silti sillä on aina tavatessamme ketju molemmista päistä pienimmällä rattaalla. :(

Ketju taittuu jännitettynä niveliensä ympäri, ympyrän asteluku (360°) jaettuna rattaan hammasluvulla, verran. 11-piikkinen taittuu siis 360°/11 = 33° ja 22-piikkinen vain reilut 16 astetta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kuten aiemmin mainitsin useampivaihteisen ketjut on yleensä kalliimpia. Hintaero tuskin selittyy tuotantomäärillä. Materiaalin vaihtaminen selittäisi sen tai sitten ne vaan rahastaa :( Ristiin ne toimii aivan hyvin, niin olen tähän asti valinnut vain hinnan perusteella. Se ilman sivuvetoa oleva ketju on mahdollista sinkulassa tai napavaihteessa ;)

Sekin on mahdollista että ne myyvät täysin samaa ketjua 7- ja 8-ketjuna. Hinta ja pakkauksen tekstit eroina :?

jori kirjoitti:

Ööö, materiaalista en tiedä, mutta olivat täsmälleen samanmittaiset ja samoilla logoilla varustetut = samanlaiset ketjut. Miksi ihmeessä ne olisivat eri ainetta. Eihän siinä luvattu mitään kestävyystasoa, vain sopivuus 7-lehtiseen ja 8-lehtiseen pakkaan.

Olet siis mitannut 7- ja 8-ketjut ja todennut ne samoilla mitoilla oleviksi? Silloin niillä on oletettavasti materiaalikin sama. Oikeastihan niillä pitäisi olla minimaalinen mittaerokin, mutta jollei mittoja ole muutettu niin tuskin on materiaaliakaan. Hinta on kuitenkin yleensä eri. Kusetusta siis :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Kuten aiemmin mainitsin useampivaihteisen ketjut on yleensä kalliimpia. Hintaero tuskin selittyy tuotantomäärillä. Materiaalin vaihtaminen selittäisi sen tai sitten ne vaan rahastaa :( Ristiin ne toimii aivan hyvin, niin olen tähän asti valinnut vain hinnan perusteella. Se ilman sivuvetoa oleva ketju on mahdollista sinkulassa tai napavaihteessa ;)

Sekin on mahdollista että ne myyvät täysin samaa ketjua 7- ja 8-ketjuna. Hinta ja pakkauksen tekstit eroina :?

jori kirjoitti:

Ööö, materiaalista en tiedä, mutta olivat täsmälleen samanmittaiset ja samoilla logoilla varustetut = samanlaiset ketjut. Miksi ihmeessä ne olisivat eri ainetta. Eihän siinä luvattu mitään kestävyystasoa, vain sopivuus 7-lehtiseen ja 8-lehtiseen pakkaan.

Olet siis mitannut 7- ja 8-ketjut ja todennut ne samoilla mitoilla oleviksi? Silloin niillä on oletettavasti materiaalikin sama. Oikeastihan niillä pitäisi olla minimaalinen mittaerokin, mutta jollei mittoja ole muutettu niin tuskin on materiaaliakaan. Hinta on kuitenkin yleensä eri. Kusetusta siis :evil:

Bilteman paketeista löytyy milloin mitäkin.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=1032&

Katso nyt noitakin sivuja. Kaikki ketjut ovat kuvissa täsmälleen samanlaiset, vain hinnat ja tuotenumerot vaihtuvat. :mrgreen:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... tju-27402/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... no-270073/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Olet siis mitannut 7- ja 8-ketjut ja todennut ne samoilla mitoilla oleviksi? Silloin niillä on oletettavasti materiaalikin sama. Oikeastihan niillä pitäisi olla minimaalinen mittaerokin, mutta jollei mittoja ole muutettu niin tuskin on materiaaliakaan. Hinta on kuitenkin yleensä eri. Kusetusta siis :evil:

Näin olen nykytarjonnasta ymmärtänyt että aina 8-vaihteiseen asti myydään ja niihin käy sama ketju. Joka yleensä myös passaa 1-vaihteisiin (uudempiin) sekä napavaihteisiin pyöriin.

Laatueroja todella löytyy. Lowracerin kun sain rakennettua käytin siinä fillarikaupan halpaa re-branding ketjua (erehdyin ostamaan niitä neljä) ja ketju kului/venyi melkoista vauhtia heikoilla jaloilla ja vähillä ajoilla.

Seuraavat ketjut olivatkin sitten SRAM:n 9-vaihteisen 971-sarjaa joka oli aivan eri planeetalta. Öljyt pysyi sisällä paljon paremmin, melu laski ja ylipäätään toiminta parani reippaasti. Halpis-ketjut ajoin loppuun maasturilla (lainasin sen yhdeksi kesäksi) sekä tyttären Nexus7-fillarissa jossa kuluivat/venyivät vieläkin nopsempaan kuin nojakissa.

Nyt on maasturilla ajettu reippaat 12-tonnia kaikissa mahdollisissa keleissä Campagnolo Record C9-ketjulla joka on aivan loistava! Ei kulu/veny käytännössä lainkaan, voiteluaineet pysyy parhaiten sisällä ja mitään ongelmia ketjun kanssa ei ole ollut. Toki se maksoi about saman verran kuin 10-vaihteisten ketjut mutta kohta kahden vuoden ajoille mun kilsoilla ei ole vaikea perustella investointia.

MTBR-voorumilla on konsensus että maastu-sinkuloilla ajetaan nykyään 10 tai 11-vaihteisten ketjuilla. Vaatii toki niille sopivat rattaat molempiin päihin joiden yleistymistä on auttanut Absolute Black ja heidän kohtuuhintaiset narrow-wide ketjurattaat ja uusimpana mokomat ovaaleina. Taakse löytyy myös kapeille ketjuille sopivia rattaita...

Jossakin näin testirapsan jossa oli sinkuloiden ketjujen kulumista/venymistä vertaillun ja vanha leveä ketju oli siinä selvä häviäjä.

Ainakin meidän perheessä pyöriin laitetaan vähintään 9-vaihteisen laadukkaampia ketjuja jotka nykyään ovat jo niin halpoja ettei hinnasta ole kiinni. Säästää reippaasti huoltovaivassa ja vaihtoväli on reippaasti pidempi. Tyttären Nexus7 -fillarikin sain SRAM 971-ketjun uuden kampisarjan ja huolletun takanavan kaveriksi... eikä ole tarvinnu kiristellä ketjua tai jatkuvasti rasvata syksyn sateissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuolla kommenttiosiossa oli puhetta rauhattoman ohjauksen korjaamisesta jättöä suurentamalla. Toimenpide on tässä tapauksessa mahdollinen vain kiertämällä koko etuakselistoa viitisen astetta taakse päin, jolloin jättöä muodostuu lisää summittain saman verran, kuin ylätuki siirtyy taakse, eli 60 mm siirto lisää jättöä n. 50 mm. Minä en näe estettä tuollaisen muutoksen toteuttamiselle. Tosin kuva on aika sumea ja kaukaa otettu. Voimme neuvoa konstruktiomuutoksessa, jos otat kuvan lähempää, jolloin rakenteet näkyvät. Kulmana tuo muutos on n. 6 astetta.

Liitteet
Velogati-ohjaus.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Hiukan ihmettelen miten ne laskivat mäkiä niillä 40-luvun kinnereillä, joissa caster oli usein nolla.

40-50lukujen "teillä" ei kovin kummoisia vauhteja pystynyt jousittamattomalla kinnerillä pitämään tai hajosi päreiksi, joko kuski tai ajokki :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

Luultavasti tuo ripustus toimii siten, että haarukan yläpuolen tuki toimii toisena laakerina ja varsinainen kuningaspultti, vaikka siinä on kaksi laakeria peräkkäin, toimii toisena, sillä väljä pultti reikään laakerointi ei ainakaan pitkään vastusta kaukaa haarukan yläpäästä tukevaa niveltä, joka ei ole alkuunkaan linjassa kunigaspultin kanssa. Tuo tarkoittaa, että todellinren ohjausakseli on sivusuunnassa vinossa ja olkapoikkeama on varsin merkittävä, parikymmentä senttiä kenties.

Kinnerin-ohjaus.jpg
Kinnerin-ohjaus.jpg (66.42 KiB) Katsottu 5452 kertaa
Kinnerin-ohjaus2.jpg
Kinnerin-ohjaus2.jpg (61.25 KiB) Katsottu 5452 kertaa

Luultavasti tuo ohjausongelma ei sitten olekaan jätön pienuus, vaan olkapoikkeaman suuruus. Sitä on mahdollista pienentää vain tekemällä haarukan yläpäähän tukitappi sisemmän olkapään päälle ja siirtää ylätuki siihen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Luultavasti tuo ripustus toimii siten, että haarukan yläpuolen tuki toimii toisena laakerina ja varsinainen kuningaspultti, vaikka siinä on kaksi laakeria peräkkäin, toimii toisena, sillä väljä pultti reikään laakerointi ei ainakaan pitkään vastusta kaukaa haarukan yläpäästä tukevaa niveltä, joka ei ole alkuunkaan linjassa kunigaspultin kanssa.

Älähän sano, jotenkin tuntuu että tuo haarukoiden yläpäässä oleva rauta ei ole korissa kiinni ollenkaan, vaan pääsee liikkumaan sivusuunnassa ohjatessa. Miksi muuten korissa olevat reiät olisivat noin isot eikä niissä näy mitään kiinnitystä poikkirautaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Luultavasti tuo ripustus toimii siten, että haarukan yläpuolen tuki toimii toisena laakerina ja varsinainen kuningaspultti, vaikka siinä on kaksi laakeria peräkkäin, toimii toisena, sillä väljä pultti reikään laakerointi ei ainakaan pitkään vastusta kaukaa haarukan yläpäästä tukevaa niveltä, joka ei ole alkuunkaan linjassa kunigaspultin kanssa.

Älähän sano, jotenkin tuntuu että tuo haarukoiden yläpäässä oleva rauta ei ole korissa kiinni ollenkaan, vaan pääsee liikkumaan sivusuunnassa ohjatessa. Miksi muuten korissa olevat reiät olisivat noin isot eikä niissä näy mitään kiinnitystä poikkirautaan?

Joka tapauksessa olkapoikkeama (matka renkaan maakosketuspisteestä suoraan sivulle ohjausakselin maaleikkauspisteeseen) On järkyttävän suuri ja varmasti aiheuttaa rauhattomuutta ajossa. Näin sen voi korjata.

Liitteet
Kinnerin-ohjaus.jpg
Kinnerin-ohjaus.jpg (67.76 KiB) Katsottu 5447 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin