---------

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

Haarukan pään nivel on lähes 20 senttiä pois kuningaspultin linjalta. Kuningapultin haarukka on vain viitisen senttiä leveä, joten jostain antaa periksi, jotta edes voi kääntyä. Sanoisin, että nimenomaan ohjausnivelen haarukan välyksistä ja joustosta. Ohjausnivel toimiikin, kuten yksi laakerointipiste, vaikka siinä (nimellisesti onkin kaksi), ja määrää ohjausakselin haarukan pään nivelen kanssa. Tässä mielessä ohjausnivel voisi olla pelkkä yksi silmukka, joka tuetaan kuningaspulttiin. Joustovarakin vähän kasvaisi. :D
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja MM »

Tähän kysymykseen minäkin odotin vastausta ohjausta ymmärtäviltä. Jos "ylätukivarsi" olisi yhtenäinen eikä olisi kiinni keskeltä, toimisi se eräänlaisena raidetankona, jonka ohjausvarsi olisi ainakin niin pitkä kuin on edellä sivukuvaan piirrretty ylänivelen poikkeus olkatappilinjan pystylinjasta taaksepäin. Åckermanissa raidetangon päiden nivelet ovat yleensä olkatappien sisäpuolella, mutta tässä rakenteessa ne olisivat ulkopuolella jos linjoja ajatellaan katsottavan ylhäältä päin. Jos "ylätukivarsi" on kiinni rungossa keskeltä, ei minun selektiivisyys enää riitä ohjausgeometrian käsittämiseen muuten kuin mitä em. on sanottu olkatappien väljyydestä.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

--------.

Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pallonivelien vaihto tiukempiin on vähän kuin entisen lääkärin toteamus potilaalle: "me emme paranna, me hoidamme vain oireita" Tärkein homma olisi saada ohjauskulmat kohdalleen. Kevytkeulaisessa kaikki ohjaukseen vaikuttavat voimat korostuu- pieni kallistuksen muutos siirtää painoa toiselle puolelle ja renkaan kautta välittyy ohjausvivustoon voimia jotka tätä puoltamista aiheuttaa. Jorin ohjeet ovat hyvät, lyhyesti niin että olkapoikkeama mahdollisimman lähelle nollaa, tarkoittaa että edestä katsottuna ohjausnivelten läpi menevä suora linja kohtaa tienpinnan renkaan keskilinjalla. Sitten sivusta katsottuna saman suoran kosketuspisteen ja renkaan keskipisteen vaakasuora etäisyys noin 5 senttiä (=jättö). Tälläinen geometria on käytännössä todettu hyvin toimivaksi.
Sitten kun nämä on tehty, voi vielä kokeilla onko tiukemmista nivelistä hyötyä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja MM »

Olisi kuitenkin kiinnostavaa päästä perille retrosysteemin ideasta yrittämättä muuttaa sitä moderniksi. Jorin viestin kuva sinisestä kinneristä kertoo, että olkatapin takakallistuma on hyvin tuettu vinoraudalla runkoon, mutta pyörän sivukallistuma voisi joustaakin, ei olkatapista, vaan pyörän akselin kiinnityksestä, joka on hentoinen. Ottaen kuitenkin huomioon, että sitä ohjaa tavallinen etuhaarukka, jonka yläpäässä on kääntönivel olkatappilinjan ulko- ja takapuolella.

Kinnerin pohjakuvasta näkee, että etuakselipalkki on jäykkä, joten keskeltä kiinnitetty "ylätukivarsi" ei voi kallistella koria kaarteessa. Jääkö sitten muuta mahdollisuutta kuin että etupyörät kallistuvat ohjatessa sivusuunnassa enemmän kuin normaalit olkatapin camper- ja casterkulmat vaikuttaisivat. Koska mainitset, että ohjaus on herkkä, ei voi olla kyse mistään väkisinvänkäämisestäkään mekaanisia rakenteellisia tukivoimia vastaan.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

En ymmärrä miks ei olkatappi voi olla kallistettu sen verran ett se osottaa renkaan keskelle?
Kannattaako 60vuotta vanhat virheetkin kopioida kun ei kuitenkaan oo kyseessä täydellinen kopio - sähkötkin tulossa, pallonivelet - onko alkuperäsessä?
Muuttuuko ohjauskulmat kun istut kyytiin?
Yksityiskohta kuvat helpottas keskustelua ja olis muutenkin kivoja :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:
PW kirjoitti:

En ymmärrä miks ei olkatappi voi olla kallistettu sen verran ett se osottaa renkaan keskelle?
Noiden puutukivarsien alapuolella on paksut metallit. Olkatappien reiät täytyisi porata vinoon, jne, jne. Käytännössä täytyisi tehdä uusiksi koko ripustus. Saattaa olla että kesällä teenkin, kunhan nyt.
Niin paljoa se ei voi olla kallistettu että se osoittaisi renkaan keskelle, koska haarukoita ei voi kallistaa niin paljoa. Näyttäisikin aika villiltä. Puhutaan jostain kymmenen astetta, max.
Että se osoittaisi keskelle vaatisi lähelle 45 asteen kallistusta, kuten uusissa trikeissä näkyy olevan joissain.

En ehkä ymmärrä mutt ei kai haarukkaa kallisteta vaan tuo ohjausakseli = olkatappi, onko se sama asia?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

SH23%202_10_14_1.jpg
SH23%202_10_14_1.jpg (71.82 KiB) Katsottu 5556 kertaa

Tuossa kuvassa Sakarin SH23, samankaltainen ripustus - ohjausakseli kallellaan, sojottaa keskelle rengasta. Ehkä en vieläkään ymmärrä, mikä näissä on erona :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

Anteeks, en ymmärtäny ett kysymys on valmistusteknisestä ongelmasta.
Kinnerisi yksityiskohta kuvat kiinnostavat yhä enemmän :mrgreen: :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin