---------

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

lopuksi viisivaihteisen ketju on paksumpi eli kestävämpi.

Ei vaikuta ketjun leveys kestävyyteen, ei ainakaan niin että leveä olisi kapeaa kestävempi. CF:ssä ei 1-vaihteisen ketju mene kuin kaksi talvea(2000km) kun on jo pilalle venynyt. Pari kolme kertaa talvessa pitää rengasta siirtää taaemmas kun ketju alkaa roikkumaan ja tipahtelemaan rattailta. Kesäkäytössä olevissa 7 ja 8 pakkaisissa nojakeissa vastaavan venymän saa aikaiseksi 8-10tkm ajolla.
Itseasiassa leveä ketju kestää huonommin kuin kapea sivuvedolle altistuessaan. Vähäiselläkin sivuttaisvedolla voima välittyy vain yhden tapin/sivulevyn kautta, kun kapeaa pitää vedättää sivuun vastaavan tilanteen saavuttamiseksi enemmän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

--------.

Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja MM »

Eturipustuksen ylätukivarren ulompi nivel ei kuvissa näytä olevan olkatappilinjassa, josta kaihertaa kysymys, että mikä toiminnallinen funktio sille on sälytetty?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

E-Cruiser kirjoitti:

No halvempi on ainakin,

Tuo se taitaa olla suurin syy heikommalle kestävyydelle. Kapeammat on kalliimpina tehty luultavastikin paremmasta teräksestä. Halvempia niiden pitäisi materiaalimäärän puolesta olla.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja MM »

E-Cruiser kirjoitti:

aa, tarkoitatko sinä tuota haarukoiden yläpäässä olevaa alumiinivartta? Sen suurin funktio on se että se pitää haarukat pystyssä kun jarrutetaan. Se tukee rakennetta kyllä muutenkin.

Sitäpä juuri tarkoitin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

E-Cruiser kirjoitti:

Moottoripyörissähän analogia menee toisin päin, paksumpi ketju on kestävämpi ja kalliimpi. Jukan pointti oli sivuttaisvoimissa, mutta kai niihinkin materiaali jonkin verran vaikuttaa.

Jukan näkemys on tuttu ja pitääkin varmasti paikkansa :D
Pyöränketjuissa kuitenkin ne leveimmät(4e), joissa on enemmän materiaalia on selvästi halvemmat kuin kapeammat ketjut(4,5e). Tuotantomäärät on kummallakin mallilla varmasti niin isot ettei väärinpäin oleva hinta selity sillä. Kapeissa on siis luultavasti lujempi teräs. Jos näin on, ei pelkkä leveysvertailu anna oikeaa tulosta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

SA kaupassa on nyt hyvaa Wipermannin ketjua edullisesti. On toista laatua kuin halpamynti ketjut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkupyörän ketjuja on sisämitaltaan (rattaan paksuus) kolmea kokoa 1/8", 3/32"ja 11/128" ennen oli vielä 3/16 tuumaakin, mutta niin leveitä rattaita ei enää ole kaupan, eikä ketjujakaan saa. Tuo ketjun sisäleveys vaikuttaa lähinnä siihen, miten kovasti ketju painuu ketjupyörien hampaita vasten ja siis miten paljon rattaat kuluvat. Ketjun venyminen taas riippuu ketjun materiaalista ja rakenteesta. Ketjuvaihteellisen ketjut ovat nykyisin ns. holkittomia (bushingless) kuvan alin leikkaus, joka tekeen niistä paremmin sivutaivutusta kestäviä ja helpompia valmistaa. Perinteinen tapa on leikattuna keskellä. Eräs uutta bushingless ketjua puoltava seikka on voitelun paraneminen, kun öljy pääsee holkin alta voitelemaan tappia. Vanhalla mallilla voiteluöljyllä oli pitkä matka imeytyä reunalta holkkiin.
Kuva
Ketjun ulkomittoja on sitten useampaakin leveyttä, mutta näillä mitoilla ei ole mainittavaa merkitystä muun kuin valmistuskustannusten kannalta. Käytännössä nykyisin halvin ketjuvaihteellisen ketju on sisäleveydeltään 3/32" leveä ja sen ulkomitat vaihtelevat 7,1-7,8 mm. Näistä 7,8 mm ja 7,3 mm leveät ovat halvimpia ja 7,1mm ulkoleveyksiset hiukan kalliimpia, vaan ei sen kestävämpiä. Näitä kapeammat yli 8-vaihteiseen sopivat ketjut ovat sitten selvästi kalliimpia ja kai parempaa materiaalia, koska kuulemma kestävät saman kilometrimäärän ajoa kuin leveämmät.

Tässä vielä ketjujen ulko- ja sisäleveyksiä:

01 speed - 8.6mm (all brands) / 1/8" (3,18mm) 3,99€ Biltemassa Tämä ei välttämättä toimi ketjuvaihtajan kanssa lainkaan. Jos mahtuu vaihtajan häkin läpi sujuvasti tökkimättä, ei kinnerin ketjupituuksilla liene mitään ongelmia tämän käyttämisessä. Tämä on kuitenkin tarkoitettu vain napavaihteellisiin ja vaihteettomiin. Tämä on luultavasti holkillinen ketju ja kuluu siis voimakkaasti jos rattaat eivät ole linjassa. Kampikeskiön heiluminen polkemisen aikana on juuri sitä, jota tämä ketju ei kestä. Kokeilemalla tietää. Jos ei kestä vaihtaa seuraaviin.

06 speed - 7.8mm (all brands) / 3/32" (2,38mm) 4,49€ Biltemassa
07 speed - 7.3mm (all brands) / 3/32" (2,38mm) 4,49€ Biltemassa
08 speed - 7.1mm (all brands) / 3/32" (2,38mm) Tämä on hiukan kalliimpi 5,99€ Biltemassa, mutta silmämääräisesti arvioiden aivan samaa ketjua.

tästä eteenpäin sisäleveys on 11/128" (2,18mm). Ehkä jopa niin, että kaikkein suurimmilla lehtimäärillä 10 ja 11 sisäleveyskin saattaa olla vieläkin alempi, sillä eivät ilmoita sitä tarkasti, vaan myyvät ketjuihin sopivia pakkoja ja eturattaita. :?
09 speed - 6.6 to 6.8mm (all brands)
10 speed - 6.2mm (Shimano, Campagnolo) 10 speed (Narrow) - 5.88mm (Campagnolo, KMC)
10 speed (Narrow, Direction) - 5.88mm (Shimano CN-5700,CN-6700,CN-7900)
11 speed - 5.5mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

--------.

Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

E-Cruiser kirjoitti:

Tässähän siis ei ollut kyse sinkulaketjun vertailusta 32-ketjuun, vaan 32-ketjun vertaílusta siihen kaikkeen ohuimpaan, 9-11-pakkoihin, jota en ole kyllä nähnyt myytävän noilla mainitsemillasi hinnoilla.

Noi hinnat oli biltsun luettelosta halvimmille sinkula- ja ketjuvaihdeketjuille, mutta sama hintojen selittämättömyys materiaalimäärillä esiintyy kyllä kautta linjan ketjuleveyksien vertailussa. Yli 8-vaihteisiin ei taida olla paskalaatuisia ketjuja edes saatavilla - ainakaan yleisesti :?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

E-Cruiser kirjoitti:

Totta, mutta kyse oli siitä sivuttaisvedosta, ei materiaalista. Materiaali oli sinun argumenttisi.

No sittenhän materiaalin vaihtuminen ketjun leveyden muuttuessa on turhaa pohdintaa. Ketjun leveyskään ei tuohon vaikuta, mutta kestävyyteen kummallakin on oma vaikutuksensa :wink:

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin