Sivu 1/15

---------

Lähetetty: 02 Marras 2014, 13:22
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 02 Marras 2014, 13:57
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:

Yhdeltä puolelta kiinnitettävien etuvanteiden hankinta on ehkä se vaativin juttu.

Biltemasta saa 406-kokoisia BMX-kiekkoja, joissa on 14 mm akseli. 14 mm riittää mainiosti yksipuoleiseen kiinnitykseen. Kalliimpiakin tapojaa tuollaisen hankkimiseen tietysti on, mutta tuosta kannattaa aloittaa. Pyörätuolin navatkin kestävät, vaikka niissä on vain 12 mm akseli, mutta pyörätuolien vannekoot ovat epäkurantteja renkaiden saannin kannalta. Tai siis saahan niihin renkaita, mutta ne ovat pyörätuolin renkaita, joten niiden hinnoittelussa on huomioitu kelakorvaukset. :mrgreen:

Tässä kuva Biltemakiekon käytöstä ulokeakselina
Kuva
Kuva on ketjusta "Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä".http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3124


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 02 Marras 2014, 14:14
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 02 Marras 2014, 14:30
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Tässä erullinen 20mm akselilla napa,kun ostaa useamman voi viellä tinkiä . Tarjoo 10€/kpl . Todella herkä ja hyvä napa. 32 Hole. Levytkin saa kiini kun tekee adan sille,muuten tuolle nelipultille ei markinoilta enään löydy.


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 10:13
Kirjoittaja jori

Löysin AtomicZombien sivulta hyvän esimerkkikuvan ulokeakselisysteemin rakentamisesta BMX-kiekosta.
Kuva


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:01
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:14
Kirjoittaja PW
veloschmitt.jpg
veloschmitt.jpg (41.08 KiB) Katsottu 8317 kertaa

Niin tästä ilmeisesti puhe, kuvat on kivoja ja auttaa ymmärtämään :wink:


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:22
Kirjoittaja PW

Sakarihan teki aikoinaan useita pyöriä ohutviiluvanerista ja uretaanilevystä liimaamalla joten nojakeissakin rakenne on kokeiltu ja yleensä on kestänytkin. Ponkalan kinnereissä tais olla samantyyppistä tekniikkaa 70-luvulla.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ala#p27393
Tuossa ketjussa Ponkalan aikaansa edellä olleita ratkaisuja


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:28
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:

Kuormaa tulee joku 50kg per pyörä, mikä on maltillista. Nykyisen cruiserin painojakauma on 35/65, pelkän teräksisen 32-millisen takavanteen päällä 88kg.

Ei voi triken ja kaksipyöräisen renkaiden kestävyyttä verrata suoraan. Kaksipyöräinen kallistuu mutkassa niin että kuorma kohdistuu renkaisiin aina optimaalisesta suunnasta. Polkupyörän kiekko kestää sivuttaissuuntaista kuormitusta vain murto-osan siitä mitä kohtisuoraa.

Jukka


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:47
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:48
Kirjoittaja jooseha

Mun korviin kuulostaa vaativalta rakenteelta. Vaikka taito tekemiseen löytyykin, niin se ei riitä. Pitää osata laskea/arvioida tarvittavat lujuudet. Metallisissa laskeminen on turhaa, kun voi kopioida valmiista pyöristä putkien vahvuudet :mrgreen: Tämmöisiä sandwich-rakenteisia pyöriä ei kuitenkaan paljoa ole, joten valmiiden ratkaisujen kopioiminen on vaikeaa eikä niistäkään ole helppo selvittää materiaalien vahvuuksia. Tulee siis helposti heikko tai tarpeettoman painava. Pahimmassa tapauksessa molempia :(
Erittäin mielenkiintoinen pyörä tulossa. Aloita vain tekeminen :D


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:54
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 13:59
Kirjoittaja PW
E-Cruiser kirjoitti:

Tulee mikä tulee. Ovat ne tähän asti ainakin lentäneet. Lujuus lasketaan siten että tarkkaillaan koeajolla tipahtaako ahteri asfalttiin. Jos ei tipahda, niin lujuus riittävä. Jos tipahtaa, niin vahvistetaan.
Alkuvuodesta ajattelin aloittaa rakentamisen.

Mielenkiinnolla täälläkin odotan rakentamista miekin. Luujuuksista en miekään mitään ymmärrä mutt lennokkeihin verrattuna semmonen ero kinnerissä ett kuskinpainon laitteen pitäs kuitenki kestää ja ketjuvoimat tietyst :roll:


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 14:07
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 03 Marras 2014, 14:24
Kirjoittaja PW

Kyllähän kakkosnelonen on yksinkertanen rakenne mutt myös aika painava :shock: Kyllähän sen kantavanosankin voi sandwichinä tehdä kun tietää minkävahvunen kestää ja tulee kevyempi ku umpipuusta.