---------

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

---------

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Yhdeltä puolelta kiinnitettävien etuvanteiden hankinta on ehkä se vaativin juttu.

Biltemasta saa 406-kokoisia BMX-kiekkoja, joissa on 14 mm akseli. 14 mm riittää mainiosti yksipuoleiseen kiinnitykseen. Kalliimpiakin tapojaa tuollaisen hankkimiseen tietysti on, mutta tuosta kannattaa aloittaa. Pyörätuolin navatkin kestävät, vaikka niissä on vain 12 mm akseli, mutta pyörätuolien vannekoot ovat epäkurantteja renkaiden saannin kannalta. Tai siis saahan niihin renkaita, mutta ne ovat pyörätuolin renkaita, joten niiden hinnoittelussa on huomioitu kelakorvaukset. :mrgreen:

Tässä kuva Biltemakiekon käytöstä ulokeakselina
Kuva
Kuva on ketjusta "Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä".http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3124

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Tässä erullinen 20mm akselilla napa,kun ostaa useamman voi viellä tinkiä . Tarjoo 10€/kpl . Todella herkä ja hyvä napa. 32 Hole. Levytkin saa kiini kun tekee adan sille,muuten tuolle nelipultille ei markinoilta enään löydy.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

Löysin AtomicZombien sivulta hyvän esimerkkikuvan ulokeakselisysteemin rakentamisesta BMX-kiekosta.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

veloschmitt.jpg
veloschmitt.jpg (41.08 KiB) Katsottu 8227 kertaa

Niin tästä ilmeisesti puhe, kuvat on kivoja ja auttaa ymmärtämään :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

Sakarihan teki aikoinaan useita pyöriä ohutviiluvanerista ja uretaanilevystä liimaamalla joten nojakeissakin rakenne on kokeiltu ja yleensä on kestänytkin. Ponkalan kinnereissä tais olla samantyyppistä tekniikkaa 70-luvulla.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ala#p27393
Tuossa ketjussa Ponkalan aikaansa edellä olleita ratkaisuja

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Kuormaa tulee joku 50kg per pyörä, mikä on maltillista. Nykyisen cruiserin painojakauma on 35/65, pelkän teräksisen 32-millisen takavanteen päällä 88kg.

Ei voi triken ja kaksipyöräisen renkaiden kestävyyttä verrata suoraan. Kaksipyöräinen kallistuu mutkassa niin että kuorma kohdistuu renkaisiin aina optimaalisesta suunnasta. Polkupyörän kiekko kestää sivuttaissuuntaista kuormitusta vain murto-osan siitä mitä kohtisuoraa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun korviin kuulostaa vaativalta rakenteelta. Vaikka taito tekemiseen löytyykin, niin se ei riitä. Pitää osata laskea/arvioida tarvittavat lujuudet. Metallisissa laskeminen on turhaa, kun voi kopioida valmiista pyöristä putkien vahvuudet :mrgreen: Tämmöisiä sandwich-rakenteisia pyöriä ei kuitenkaan paljoa ole, joten valmiiden ratkaisujen kopioiminen on vaikeaa eikä niistäkään ole helppo selvittää materiaalien vahvuuksia. Tulee siis helposti heikko tai tarpeettoman painava. Pahimmassa tapauksessa molempia :(
Erittäin mielenkiintoinen pyörä tulossa. Aloita vain tekeminen :D

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:

Tulee mikä tulee. Ovat ne tähän asti ainakin lentäneet. Lujuus lasketaan siten että tarkkaillaan koeajolla tipahtaako ahteri asfalttiin. Jos ei tipahda, niin lujuus riittävä. Jos tipahtaa, niin vahvistetaan.
Alkuvuodesta ajattelin aloittaa rakentamisen.

Mielenkiinnolla täälläkin odotan rakentamista miekin. Luujuuksista en miekään mitään ymmärrä mutt lennokkeihin verrattuna semmonen ero kinnerissä ett kuskinpainon laitteen pitäs kuitenki kestää ja ketjuvoimat tietyst :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyllähän kakkosnelonen on yksinkertanen rakenne mutt myös aika painava :shock: Kyllähän sen kantavanosankin voi sandwichinä tehdä kun tietää minkävahvunen kestää ja tulee kevyempi ku umpipuusta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin