Noin saattaa käydä. Toisaalta esimerkiksi jenkeissä 750W on laillista ilman noita. Saattaa myös olla, että menemme siihen suuntaan.
Jenkeissä on noin 52 osavaltiota ja niiden lainsäädäntö poikkeaa varmaan tältäkin osin toisistaan. Saako tuollaisella 750w mopolla ajaa siellä missä polkupyörilläkin vai pitääkö mennä muiden moottoriajoneuvojen sekaan?
Luulen että EU-maana seurataan suuria EU-maita, eikä lähdetä rakentamaan ainoana(?) EU-maana muista poikkeavaa ajoneuvolainsäädäntöä. Toki pieniä kansallisia kirisyksiä siihen tehdään ettei päättäjiä päästä toimettomana olemisesta syyttämään
Niitähän on Joka pojalla Sulla on selvästikin realistinen käsitys mitä on ajaa painavalla. Se ei siis ole este. Taidot tekemiseenkin löytyy sekä komposiitti että sähköpuolilta. Selvä visiokin on ja usko omiin kykyihin. Esikuva on kaupallinen eli kaikinpuolin toimiva malli. Enää ei puutu kuin aloittaminen. Kaikilla ratkaisuilla on huonot puolensa. Kunhan ne on etukäteen tiedossa ei tule epämiellyttäviä yllätyksiä Jukka sanoi osuvasti:
jviirret kirjoitti:
Tätä foorumia kun lukee niin näyttää että suomen pöytälaatikot täynnä toteuttamatta jääneitä kinneripiirrustuksia. Se tie on siis kokeiltu, turha tehdä samoja virheitä kuin muut. "Hyvin suunniteltua ei ole edes aloitettu".
jviirret kirjoitti:
Pahoin pelkään että jos pykälät muuttuu niin ne muuttuu katsastus- ja vakuutuspakko suuntaan.
Sama epäilys mulla. Tosin joku eu-säännös voi pelastaa tässä asiassa
No joo, mä nyt olen lähinnä tällainen Spede Pasanen, en mikään insinööri.
Pasanen oli toiminnan mies Aivan uskomattoman tuottelias propellihattu. Sillä oli tosin palkattu insinööri ampumaan alas pahimmat ideat
ja pari kaveria toteuttamaan niitä.
Sanotaan että insinöörit pilaa parhaat ideat. Mutu ja kokemus on parempaa rakentamista. Erehdyksen kautta oppii paljon.
Äläs nyt. Lueskelin noita ulkomaisia peltivenefoorumeita. Siellä tuntui osa kirjoittajista olevan vakaasti sitä mieltä että 3mm pelti josta on lujuuslaskelmat on huomattavasti kestävämpää kuin sama pelti 5mm vahvana ilman lujuuslaskelmaa Usko insinöörien laskelmiin on vahva
Tuota JiiPee-kinneriä ei insinööri pilaa, jos sellaisen tekee. Se on aika testattu konstruktio jo. Kutsun kaikkia noita wanhan tyylin vanerikinnereitä jokapoika-kinnereiksi.
Jaa, tuotako se sun JP-kinneri termi tarkoitti ja jätit siksi lukematta laittamani linkin ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm ) pidemmälle kun ensimmäisessä kuvassa on sellainen
Oma kinnerisuunnitelma muuttui sivuketjuisiin perehtymisen jälkeen sellaiseksi heti alkuvaiheessa. Lopputulos oli varsin toimiva ja kohtuu painoinen, alle 30kg ilman kattoa. Pyörii ilmeisesti vieläkin Joensuussa, oma työmatka kun muuttui "väliportin" vuoksi sellaiseksi ettei tuolla pääse enään perille asti
Laitoin Jukan kinnerin kuvan näkyville ni kaikki tiedetään mistä puhutaan.
Komppaan Jukkaa, sivuvetokinneri on miunkin valinta kun omani teen - ainakin tämänhetken ymmärryksen mukaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Siinä vielä tuo esikuva, jossa foamisydän on hiilellä kuidutettu. Erittäin kevyt rakenne, katettunakin n. 12kg (retkipatjakate) ja nimenomaan yksinkertanen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.