Sivu 12/15

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 16:13
Kirjoittaja jori

Haarukan pään nivel on lähes 20 senttiä pois kuningaspultin linjalta. Kuningapultin haarukka on vain viitisen senttiä leveä, joten jostain antaa periksi, jotta edes voi kääntyä. Sanoisin, että nimenomaan ohjausnivelen haarukan välyksistä ja joustosta. Ohjausnivel toimiikin, kuten yksi laakerointipiste, vaikka siinä (nimellisesti onkin kaksi), ja määrää ohjausakselin haarukan pään nivelen kanssa. Tässä mielessä ohjausnivel voisi olla pelkkä yksi silmukka, joka tuetaan kuningaspulttiin. Joustovarakin vähän kasvaisi. :D
Kuva


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 16:22
Kirjoittaja MM

Tähän kysymykseen minäkin odotin vastausta ohjausta ymmärtäviltä. Jos "ylätukivarsi" olisi yhtenäinen eikä olisi kiinni keskeltä, toimisi se eräänlaisena raidetankona, jonka ohjausvarsi olisi ainakin niin pitkä kuin on edellä sivukuvaan piirrretty ylänivelen poikkeus olkatappilinjan pystylinjasta taaksepäin. Åckermanissa raidetangon päiden nivelet ovat yleensä olkatappien sisäpuolella, mutta tässä rakenteessa ne olisivat ulkopuolella jos linjoja ajatellaan katsottavan ylhäältä päin. Jos "ylätukivarsi" on kiinni rungossa keskeltä, ei minun selektiivisyys enää riitä ohjausgeometrian käsittämiseen muuten kuin mitä em. on sanottu olkatappien väljyydestä.


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 17:33
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 15:48
Kirjoittaja E-Cruiser

--------.


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 21:17
Kirjoittaja Jarcco

Pallonivelien vaihto tiukempiin on vähän kuin entisen lääkärin toteamus potilaalle: "me emme paranna, me hoidamme vain oireita" Tärkein homma olisi saada ohjauskulmat kohdalleen. Kevytkeulaisessa kaikki ohjaukseen vaikuttavat voimat korostuu- pieni kallistuksen muutos siirtää painoa toiselle puolelle ja renkaan kautta välittyy ohjausvivustoon voimia jotka tätä puoltamista aiheuttaa. Jorin ohjeet ovat hyvät, lyhyesti niin että olkapoikkeama mahdollisimman lähelle nollaa, tarkoittaa että edestä katsottuna ohjausnivelten läpi menevä suora linja kohtaa tienpinnan renkaan keskilinjalla. Sitten sivusta katsottuna saman suoran kosketuspisteen ja renkaan keskipisteen vaakasuora etäisyys noin 5 senttiä (=jättö). Tälläinen geometria on käytännössä todettu hyvin toimivaksi.
Sitten kun nämä on tehty, voi vielä kokeilla onko tiukemmista nivelistä hyötyä.


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 06:49
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 08:33
Kirjoittaja MM

Olisi kuitenkin kiinnostavaa päästä perille retrosysteemin ideasta yrittämättä muuttaa sitä moderniksi. Jorin viestin kuva sinisestä kinneristä kertoo, että olkatapin takakallistuma on hyvin tuettu vinoraudalla runkoon, mutta pyörän sivukallistuma voisi joustaakin, ei olkatapista, vaan pyörän akselin kiinnityksestä, joka on hentoinen. Ottaen kuitenkin huomioon, että sitä ohjaa tavallinen etuhaarukka, jonka yläpäässä on kääntönivel olkatappilinjan ulko- ja takapuolella.

Kinnerin pohjakuvasta näkee, että etuakselipalkki on jäykkä, joten keskeltä kiinnitetty "ylätukivarsi" ei voi kallistella koria kaarteessa. Jääkö sitten muuta mahdollisuutta kuin että etupyörät kallistuvat ohjatessa sivusuunnassa enemmän kuin normaalit olkatapin camper- ja casterkulmat vaikuttaisivat. Koska mainitset, että ohjaus on herkkä, ei voi olla kyse mistään väkisinvänkäämisestäkään mekaanisia rakenteellisia tukivoimia vastaan.


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 08:39
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 09:20
Kirjoittaja PW

En ymmärrä miks ei olkatappi voi olla kallistettu sen verran ett se osottaa renkaan keskelle?
Kannattaako 60vuotta vanhat virheetkin kopioida kun ei kuitenkaan oo kyseessä täydellinen kopio - sähkötkin tulossa, pallonivelet - onko alkuperäsessä?
Muuttuuko ohjauskulmat kun istut kyytiin?
Yksityiskohta kuvat helpottas keskustelua ja olis muutenkin kivoja :mrgreen:


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 09:34
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:03
Kirjoittaja PW
E-Cruiser kirjoitti:
PW kirjoitti:

En ymmärrä miks ei olkatappi voi olla kallistettu sen verran ett se osottaa renkaan keskelle?
Noiden puutukivarsien alapuolella on paksut metallit. Olkatappien reiät täytyisi porata vinoon, jne, jne. Käytännössä täytyisi tehdä uusiksi koko ripustus. Saattaa olla että kesällä teenkin, kunhan nyt.
Niin paljoa se ei voi olla kallistettu että se osoittaisi renkaan keskelle, koska haarukoita ei voi kallistaa niin paljoa. Näyttäisikin aika villiltä. Puhutaan jostain kymmenen astetta, max.
Että se osoittaisi keskelle vaatisi lähelle 45 asteen kallistusta, kuten uusissa trikeissä näkyy olevan joissain.

En ehkä ymmärrä mutt ei kai haarukkaa kallisteta vaan tuo ohjausakseli = olkatappi, onko se sama asia?


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:09
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:16
Kirjoittaja PW
SH23%202_10_14_1.jpg
SH23%202_10_14_1.jpg (71.82 KiB) Katsottu 5712 kertaa

Tuossa kuvassa Sakarin SH23, samankaltainen ripustus - ohjausakseli kallellaan, sojottaa keskelle rengasta. Ehkä en vieläkään ymmärrä, mikä näissä on erona :roll:


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:21
Kirjoittaja E-Cruiser


Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:31
Kirjoittaja PW

Anteeks, en ymmärtäny ett kysymys on valmistusteknisestä ongelmasta.
Kinnerisi yksityiskohta kuvat kiinnostavat yhä enemmän :mrgreen: :wink: