Sivu 1/2

Vuoroveto

Lähetetty: 18 Marras 2014, 23:18
Kirjoittaja Vilijami

https://www.youtube.com/watch?v=DpiiGSKv8XI
Katsellessani tuota J-rad videoa tuli mieleeni, että tällähän voisi toteuttaa deltatrikeen tai polkuautoon molemman takarenkaan vedon. Toki vuorotahtiin. Olisiko tässä mitään tolkkua?


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 18 Marras 2014, 23:27
Kirjoittaja Vilijami

Polkimia vois olla useammat eri korkeuksilla, kuten J-radissa ja kymppipakat taka-akseleille, niin välityksiäkin saisi mukavasti. Taittopyörän osuuden ketjusta voisi korvata vaijerilla, jos tuntuu ettei ketju kierry suosiolla 90 astetta.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 00:36
Kirjoittaja ajarmala
Vilijami kirjoitti:

Polkimia vois olla useammat eri korkeuksilla, kuten J-radissa ja kymppipakat taka-akseleille, niin välityksiäkin saisi mukavasti. Taittopyörän osuuden ketjusta voisi korvata vaijerilla, jos tuntuu ettei ketju kierry suosiolla 90 astetta.

Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?

Tai sitten korvaa ketjun kokonaan vaijerilla/kiilahihnalla/jollain muulla sopivalla tapsilla? Soutupyörässä käytetään jotain muovisen näköistä pyöreää vetonarua.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 00:41
Kirjoittaja Härski
ajarmala kirjoitti:

Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?

Tai sit iso taittopyörä 45(mistä saaastemerkin?)kulmaan kohtuu kauas vetoakselista, nii ei tuu liikaa kiertoo ketjulle.

Potentiaalinen ajatus..


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 10:28
Kirjoittaja irakas

Onpas tosiaan potentiaalinen ajatus! Jos ohjauksen saisi jollain tavalla järjestymään ja polkimien varsia jatkaisi ylös takaviistoon, saisi laitteesta jalka-käsivetoisen! :mrgreen:


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 10:38
Kirjoittaja irakas
Härski kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?

Tai sit iso taittopyörä 45(mistä saaastemerkin?)kulmaan kohtuu kauas vetoakselista, nii ei tuu liikaa kiertoo ketjulle.

Potentiaalinen ajatus..

Kyllä erilaisia vaijereita soutupyörässä SH15 kokeilleena, pitätyisin ketjussa. Käyttäisin ketjua ja asentaisin takapyörien rattaat vapaakytkimineen lähelle toisiaan ja taittopyörän pystyyn. Rattaat voisivat olla 7-9 lehtisiä vaihteensiirtäjillä varustettuja.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 11:28
Kirjoittaja Pastori

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.

BTW: Mulla on tuolla kasassa käyttämättömiä 145mm lasten kampia joissa on niitattuna kolme ratasta. Jos haluu niin saa semmoiset - toimitus normaaliin malliin kuriireilla.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 11:31
Kirjoittaja vetu

Hei!
jalostetaan hyvää ideaa!
Akseli voisi olla yhtenäinen, vapaaratas keskellä. Ketjut polkimilta toinen yläpuolelle ja toinen alapuolelle.
Toinen vapaakytkin(ratas) akselin päähän. Näin veto olisi keskeytymätön ja vapaakytkin toimisi tasauspyörästön tavoin

vetu


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 11:53
Kirjoittaja jooseha

Vastaava idea tässä aiemmin esillä olleessa pyörässä. Tosin ilman pakkotahdistusta.
Kuva

Pastori kirjoitti:

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys

Vapaarattaat yhdessä selviäisi yhdellä ketjulla.
Ainakin venäläisissä deltoissa näkyy väliakselilla jaetun veto molempiin takarenkaisiin. Jo kampiakselilla jaettuja ei tule mieleen kuin etuvetoisia :)

vetu kirjoitti:

Hei!
jalostetaan hyvää ideaa!
Akseli voisi olla yhtenäinen, vapaaratas keskellä. Ketjut polkimilta toinen yläpuolelle ja toinen alapuolelle.
Toinen vapaakytkin(ratas) akselin päähän. Näin veto olisi keskeytymätön ja vapaakytkin toimisi tasauspyörästön tavoin

vetu

Vapaarattailla toeutettuna ei toimintaperiaate ole sama kuin tasauspyörästöllä.
Tasauspyörästö jakaa voiman kummankin renkaan kanssa riippumatta niiden pyörintänopeudesta.
Vapaakytkimillä veto menee ainoastaan hitaammin pyörivään pyörään. Vetää siis vähänkään kääntäessä vain toisella renkaalla. Maastoautojen automaattilukkoperät on toteutettu näin ja niitä ei suositella edellä mainitusta syystä etuakselille.

Alapuolella olevan ketjun vetosuunta pitää olla taaksepäin :wink:


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 12:26
Kirjoittaja PW

Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 16:22
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.

Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu :lol:
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella :mrgreen:


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 16:44
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu :lol:
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella :mrgreen:

Venäläinen rinnakkain poljettava tandemi on toteutettu noin. Siinä on molemmilla polkijoilla oma vetävä rengas. Kummassakin rengas ulommaisena, akseli rungon läpi ja rungon sisäpuolella normaali vaihdepakka. Siinä on kuitenkin kaksi normaalia keskiötä, mutta takapää samoin.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 18:17
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.

Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu :lol:
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella :mrgreen:

Neliskanttiset ne on.

Mä laitan sulle huomenna kuvan mimmosii ne on noi 145 milliset kammet 3x rattaineen. Jos kelpaa niin saat lahjaksi. On mulla semmosii 1 rattaisia n. 170 millisii kanssa. Pääset valitsemaan.

Onko sulle joku agentti poimimassa ne väliltä JNS (pastorin jakeluspiste) -JKL (Nojanallen jakelupisti) - TRE (Jorin jakelupiste) - Nokia (TM:n jakelupiste) - Siuro (pastorin jakeluspiste).

Postilla ynnämuulla mä en ikinä saa mitään lähtemään. Mä olen niin buukattu aina etten kerkii ikinä tai sitten niin persaukinen ettei ole varaa lähettää.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 19:17
Kirjoittaja MM
PW kirjoitti:

Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.

Ponkalalla oli exrtakevyet heiluripolkimet ja niistä vaijerit pyllyn alle väliakselilla oleville yksisuuntalaakeroiduille nylonrissoille. Vaijerin palautus jousella, jolla oli myös polkuliikkeen pysäytystehtävä. Väliakselilla oli vaihteiston ensiörissat ja varsinaisella taka-akselilla toisiorissat, joiden välissä toimi ketju, jota siirrettiin niks-naks vuoronperään yksi rissa kerrallaan kummallakin akselilla. Ponkalalla sähköisesti, mutta myös käsin nostamalla. Yhtenäinen taka-akseli, jonka päissä takapyörät yksisuuntalaakereilla. Amfibio-ominaisuuden takia laakerointi oli vedenpitävä ja pyörät kiinnitettiin putkiakselliin paisuntaruuvia muistuttavalla systeemillä Samasta syystä etupyörien ohjaus tapahtui lähes rungon yläpinnasta.


Re: Vuoroveto

Lähetetty: 19 Marras 2014, 19:24
Kirjoittaja PW
MM kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.

Ponkalalla oli exrtakevyet heiluripolkimet ja niistä vaijerit pyllyn alle väliakselilla oleville yksisuuntalaakeroiduille nylonrissoille. Vaijerin palautus jousella, jolla oli myös polkuliikkeen pysäytystehtävä. Väliakselilla oli vaihteiston ensiörissat ja varsinaisella taka-akselilla toisiorissat, joiden välissä toimi ketju, jota siirrettiin niks-naks vuoronperään yksi rissa kerrallaan kummallakin akselilla. Ponkalalla sähköisesti, mutta myös käsin nostamalla. Yhtenäinen taka-akseli, jonka päissä takapyörät yksisuuntalaakereilla. Amfibio-ominaisuuden takia laakerointi oli vedenpitävä ja pyörät kiinnitettiin putkiakselliin paisuntaruuvia muistuttavalla systeemillä Samasta syystä etupyörien ohjaus tapahtui lähes rungon yläpinnasta.

Sori, vähän jäi hämäräks vieläkin, johtunee lukijasta - mikä on yksisuunta laakeri?