Vuoroveto

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

https://www.youtube.com/watch?v=DpiiGSKv8XI
Katsellessani tuota J-rad videoa tuli mieleeni, että tällähän voisi toteuttaa deltatrikeen tai polkuautoon molemman takarenkaan vedon. Toki vuorotahtiin. Olisiko tässä mitään tolkkua?

Liitteet
Kahdenrenkaanveto.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkimia vois olla useammat eri korkeuksilla, kuten J-radissa ja kymppipakat taka-akseleille, niin välityksiäkin saisi mukavasti. Taittopyörän osuuden ketjusta voisi korvata vaijerilla, jos tuntuu ettei ketju kierry suosiolla 90 astetta.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Polkimia vois olla useammat eri korkeuksilla, kuten J-radissa ja kymppipakat taka-akseleille, niin välityksiäkin saisi mukavasti. Taittopyörän osuuden ketjusta voisi korvata vaijerilla, jos tuntuu ettei ketju kierry suosiolla 90 astetta.

Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?

Tai sitten korvaa ketjun kokonaan vaijerilla/kiilahihnalla/jollain muulla sopivalla tapsilla? Soutupyörässä käytetään jotain muovisen näköistä pyöreää vetonarua.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Härski »

ajarmala kirjoitti:

Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?

Tai sit iso taittopyörä 45(mistä saaastemerkin?)kulmaan kohtuu kauas vetoakselista, nii ei tuu liikaa kiertoo ketjulle.

Potentiaalinen ajatus..

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpas tosiaan potentiaalinen ajatus! Jos ohjauksen saisi jollain tavalla järjestymään ja polkimien varsia jatkaisi ylös takaviistoon, saisi laitteesta jalka-käsivetoisen! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?

Tai sit iso taittopyörä 45(mistä saaastemerkin?)kulmaan kohtuu kauas vetoakselista, nii ei tuu liikaa kiertoo ketjulle.

Potentiaalinen ajatus..

Kyllä erilaisia vaijereita soutupyörässä SH15 kokeilleena, pitätyisin ketjussa. Käyttäisin ketjua ja asentaisin takapyörien rattaat vapaakytkimineen lähelle toisiaan ja taittopyörän pystyyn. Rattaat voisivat olla 7-9 lehtisiä vaihteensiirtäjillä varustettuja.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.

BTW: Mulla on tuolla kasassa käyttämättömiä 145mm lasten kampia joissa on niitattuna kolme ratasta. Jos haluu niin saa semmoiset - toimitus normaaliin malliin kuriireilla.

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja vetu »

Hei!
jalostetaan hyvää ideaa!
Akseli voisi olla yhtenäinen, vapaaratas keskellä. Ketjut polkimilta toinen yläpuolelle ja toinen alapuolelle.
Toinen vapaakytkin(ratas) akselin päähän. Näin veto olisi keskeytymätön ja vapaakytkin toimisi tasauspyörästön tavoin

vetu

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vastaava idea tässä aiemmin esillä olleessa pyörässä. Tosin ilman pakkotahdistusta.
Kuva

Pastori kirjoitti:

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys

Vapaarattaat yhdessä selviäisi yhdellä ketjulla.
Ainakin venäläisissä deltoissa näkyy väliakselilla jaetun veto molempiin takarenkaisiin. Jo kampiakselilla jaettuja ei tule mieleen kuin etuvetoisia :)

vetu kirjoitti:

Hei!
jalostetaan hyvää ideaa!
Akseli voisi olla yhtenäinen, vapaaratas keskellä. Ketjut polkimilta toinen yläpuolelle ja toinen alapuolelle.
Toinen vapaakytkin(ratas) akselin päähän. Näin veto olisi keskeytymätön ja vapaakytkin toimisi tasauspyörästön tavoin

vetu

Vapaarattailla toeutettuna ei toimintaperiaate ole sama kuin tasauspyörästöllä.
Tasauspyörästö jakaa voiman kummankin renkaan kanssa riippumatta niiden pyörintänopeudesta.
Vapaakytkimillä veto menee ainoastaan hitaammin pyörivään pyörään. Vetää siis vähänkään kääntäessä vain toisella renkaalla. Maastoautojen automaattilukkoperät on toteutettu näin ja niitä ei suositella edellä mainitusta syystä etuakselille.

Alapuolella olevan ketjun vetosuunta pitää olla taaksepäin :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja PW »

Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.

Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu :lol:
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu :lol:
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella :mrgreen:

Venäläinen rinnakkain poljettava tandemi on toteutettu noin. Siinä on molemmilla polkijoilla oma vetävä rengas. Kummassakin rengas ulommaisena, akseli rungon läpi ja rungon sisäpuolella normaali vaihdepakka. Siinä on kuitenkin kaksi normaalia keskiötä, mutta takapää samoin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.

Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu :lol:
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella :mrgreen:

Neliskanttiset ne on.

Mä laitan sulle huomenna kuvan mimmosii ne on noi 145 milliset kammet 3x rattaineen. Jos kelpaa niin saat lahjaksi. On mulla semmosii 1 rattaisia n. 170 millisii kanssa. Pääset valitsemaan.

Onko sulle joku agentti poimimassa ne väliltä JNS (pastorin jakeluspiste) -JKL (Nojanallen jakelupisti) - TRE (Jorin jakelupiste) - Nokia (TM:n jakelupiste) - Siuro (pastorin jakeluspiste).

Postilla ynnämuulla mä en ikinä saa mitään lähtemään. Mä olen niin buukattu aina etten kerkii ikinä tai sitten niin persaukinen ettei ole varaa lähettää.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja MM »

PW kirjoitti:

Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.

Ponkalalla oli exrtakevyet heiluripolkimet ja niistä vaijerit pyllyn alle väliakselilla oleville yksisuuntalaakeroiduille nylonrissoille. Vaijerin palautus jousella, jolla oli myös polkuliikkeen pysäytystehtävä. Väliakselilla oli vaihteiston ensiörissat ja varsinaisella taka-akselilla toisiorissat, joiden välissä toimi ketju, jota siirrettiin niks-naks vuoronperään yksi rissa kerrallaan kummallakin akselilla. Ponkalalla sähköisesti, mutta myös käsin nostamalla. Yhtenäinen taka-akseli, jonka päissä takapyörät yksisuuntalaakereilla. Amfibio-ominaisuuden takia laakerointi oli vedenpitävä ja pyörät kiinnitettiin putkiakselliin paisuntaruuvia muistuttavalla systeemillä Samasta syystä etupyörien ohjaus tapahtui lähes rungon yläpinnasta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja PW »

MM kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.

Ponkalalla oli exrtakevyet heiluripolkimet ja niistä vaijerit pyllyn alle väliakselilla oleville yksisuuntalaakeroiduille nylonrissoille. Vaijerin palautus jousella, jolla oli myös polkuliikkeen pysäytystehtävä. Väliakselilla oli vaihteiston ensiörissat ja varsinaisella taka-akselilla toisiorissat, joiden välissä toimi ketju, jota siirrettiin niks-naks vuoronperään yksi rissa kerrallaan kummallakin akselilla. Ponkalalla sähköisesti, mutta myös käsin nostamalla. Yhtenäinen taka-akseli, jonka päissä takapyörät yksisuuntalaakereilla. Amfibio-ominaisuuden takia laakerointi oli vedenpitävä ja pyörät kiinnitettiin putkiakselliin paisuntaruuvia muistuttavalla systeemillä Samasta syystä etupyörien ohjaus tapahtui lähes rungon yläpinnasta.

Sori, vähän jäi hämäräks vieläkin, johtunee lukijasta - mikä on yksisuunta laakeri?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin