Kinnerin rakentaminen

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Lukaisin tämän ketjun läpi, melko hyvä kinnerin rakennuksen perusteet- paketti tässä on, mitä nyt muutama selventävä linkki näyttää menneen rikki. Omalta kohdalta koppinojakin rakentelumotivaatio tyssäsi aikanaan lähinnä pidentyneeseen työmatkaan, haluan rakennella vain sellaista mitä tarvitsen ja vapaa- ajan pyöräilyt hoituu avomallisillakin, kun ei tarvitse ajella huonolla kelillä.
Mutta jos jossain vaiheessa tulee otolliset olosuhteet ja löytyy kipinää taas rakennella, tämä haarukkarunkoinen delta on kyllä vahvoilla. Voisihan tässä vähän hahmotella sitä vähän pitemmälle ihan vaan virtuaalisesti. Minun mallissani tulisi olemaan teräsrunko kun ei muutakaan osaa tehdä. Jos lähdetään siitä, että rengaskoko on 20" joka kulmassa ja runkomalli edelläolevan kuvan mukainen, karkeasti arvioisin että pituussuuntaiset runkoputket voisi olla kooltaan suorakaide 40x20x1,5, ja etupään poikkiaisa pyöreä 50x1,5. Näiden liitokset edessä pitänee vahvistaa. Takapyörien väliin tarvittava poikkiputki voisi olla pyöreää, ehkä 40x1,5. Keskellä kuskin edessä voisi olla jäykistävä kaari sekä katteen että ohjaustangon kiinnitystä varten, siihen riittää varmaan ohuempi putki. Istuin ei olisi tässä osa kantavaa rakennetta.
Polkimien laakerointi on ehkä hankalin juttu. Matilaisen Hetekassa oli halkaistut muoviholkit, helpoimmat tehdä mutta tuleeko liikaa kitkaa? Halkaistavia neulalaakeita taitaa olla hankala löytää?

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Mitä oman kinneri pojektin kanssa olen haaveilllut tuota kampiakselityyppistä poljin rakennetta, jotta istuin mahtuisi alas.
Ongelmaksi on muodostunut 2 eturengasta ja lyhyehkö akseli väli.

Ketjulinja törmäisi itsellä eturenkaaseen.

Ja omassani jo suunniteltu apuakseli romuttaa tuon idean.

Mutta tuollaisen 3 rattaisena 1 edessä 2 takana veto edessä tai toisella takarenkaalla pitäisi olla helppo toteuttaa.
Kyse on vain siitä kuinka vaikeasti sen haluaa tehdä ja lopppuuko mielenkiinto ennen kuin se on valmis.
sain omaan romuuni sorvarilta taas osia joten sekin kohta etenee.
pitää koittaa muistaa siitäkin ottaa kuvia, jotta saatta naureskella..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Kuva
Päämitat: 20" renkaat, akseliväli = 165 cm, raideväli = 68 cm, keskiöH = 35 cm, PenkkiH = 25 cm. Ajoasento on sama hyväksi havaittu kuin tadpolessani. Kammenpituudeksi on ajateltu 15 cm.
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jarcco kirjoitti:

Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:

Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.

Mitenkäs tuonne kuski taipuu sisälle?
Tuli mieleen kun tuohon omaan 3 rattaiseen olen ohjaustangon paikkaa miettinyt...

lisäksi mietin minkä verran tuosta saisi painoa pois jos istuimen alaosan jättäisi pois kokonaan ja käyttäisi rungon sivuputkia penkin istuin osan runkona myös.
Voisiko samalla verukkeellä jättää takapoikkiputki 40x1,5 pois kokonaan kun penkin selkänojan alempi poikki putki ajaisi samaa asia?
ja eikö etupään poikkiputki 50x1,5 voisi jättää pois jos rungon sivuputket jatkuisivat hieman pitemmälle ja viistosti tai kaarevasti yhdistyisi emäputkeen?
siihenhän kuitenkin jäisi 2x (40x20x1,5) ja yksi 16x1 putki tukemaan emä putkea.

enempiä kyselemättä vaikuttaa ihan pätevältä rakenteelta.

edit, ps milläs olet kuvan tehnyt?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Mitenkäs tuonne kuski taipuu sisälle?
Tuli mieleen kun tuohon omaan 3 rattaiseen olen ohjaustangon paikkaa miettinyt...

Ohjaustangon loppupätkä on ajateltu taittuvaksi. Katetussa versiossa se kääntyy katteen mukana ylös. Sitten pitäisi jäädä riittävästi tilaa runkokaaren ja penkin väliin.

Mustasudenkorento kirjoitti:

lisäksi mietin minkä verran tuosta saisi painoa pois jos istuimen alaosan jättäisi pois kokonaan ja käyttäisi rungon sivuputkia penkin istuin osan runkona myös.
Voisiko samalla verukkeellä jättää takapoikkiputki 40x1,5 pois kokonaan kun penkin selkänojan alempi poikki putki ajaisi samaa asia?
ja eikö etupään poikkiputki 50x1,5 voisi jättää pois jos rungon sivuputket jatkuisivat hieman pitemmälle ja viistosti tai kaarevasti yhdistyisi emäputkeen?
siihenhän kuitenkin jäisi 2x (40x20x1,5) ja yksi 16x1 putki tukemaan emä putkea.

Istuimen alaosan poisjättämisellä ei paljon säästä, alle puoli kiloa.
Sen sijaan tekemällä koko penkistä kantavan rakenteen osan, voisi tosiaan säästää tuon 40 mm putken. Samalla menisi säädettävyys, mutta onhan asento testattu joten suurta riskiä ei ole. Painoa on myös minun mielestä liikaa, joten lujuusanalyysia tarvittaisiin jotta turhan raudan saisi pois. Vääntöjäykkyys pitää silti olla riittävä.
Nelikanttiputkea on hankala taivuttaa, ja edessä pitää huomioida jalkaterien tarvitsema tila.

Mustasudenkorento kirjoitti:

enempiä kyselemättä vaikuttaa ihan pätevältä rakenteelta.

edit, ps milläs olet kuvan tehnyt?

Näin vanhana autocadin käyttäjänä se tuntuu luontevimmalta edelleen, vaikka parempiakin varmaan on mallinnukseen. Esim. Intellicadin, joka on käytännössä autocadin kopio, saa kokeilla kuukauden ilmaiseksi.

Minulla olisi laitteesta myös 3D pdf, voin lähettää sen kiinnostuneille sp:llä. Koko on 1,5 Mb ja toimii ainakin Acrobat reader 9:llä.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Mitenkäs noissa kaupallisissa kinnereissä on otettu kuljettan turvallisuus huomioon äkkipysäyksen sattuessa kohdalle?

Lähinnä mietityttää esim Leitran tapaiset kinnerit jotka on umpikatteella/korilla että lyökö siinä nokkansa lasiin aina kun ajaa isommasta montusta?

koittanut hamotella tuota katetta tuohon omaan kikottimeen mutta jäänyt empimään toteutusta.
miettinyt pitääkö laittaa turvavyö :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Aihetta sivuten jos joku tahtoo "oikaista" rakentamisesta niin esim Leitra näyttää myyvän
osa katteita erikseen irrallisena.. :wink:

http://leitra.dk/photogallery.php?album ... owstart=24

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

sakemannin viritys catriken päälle

http://www.velomobilforum.de/forum/show ... stcount=26

Ranka 12 x 1mm putkesta käsintaivuttamalla ja sit keltasta vaahtomuovia päälle ja sivuille 4mm neopreenia (synteettistä kumia)

ilmeisesti 2mm kumi ois riittäny..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

http://www.greenspeed.com.au/Glyde.News.html

Greenspeed ja Glyde´n rakentamista.

Hienoja kuvia.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti:

Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Kuva
Päämitat: 20" renkaat, akseliväli = 165 cm, raideväli = 68 cm, keskiöH = 35 cm, PenkkiH = 25 cm. Ajoasento on sama hyväksi havaittu kuin tadpolessani. Kammenpituudeksi on ajateltu 15 cm.
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.

Onko Jarcolla tätä kuvaa tallessa?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Kuva
Päämitat: 20" renkaat, akseliväli = 165 cm, raideväli = 68 cm, keskiöH = 35 cm, PenkkiH = 25 cm. Ajoasento on sama hyväksi havaittu kuin tadpolessani. Kammenpituudeksi on ajateltu 15 cm.
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.

Onko Jarcolla tätä kuvaa tallessa?

Nettiliittymän vaihdon takia kotisivut kuvineen hävisivät verkosta. Sisältö on jossain niin varmassa tallessa ettei heti löytynyt. Mutta malli löytyi josta ajoin uuden kuvan:
Tästä kehittelin sitten kinneriä:

Liitteet
sivuvetoinen
sivuvetoinen
sivuvetodelta.png (92.23 KiB) Katsottu 10965 kertaa
Kinneri
Kinneri

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä muutama nettikuva aiheeseen jollain lailla liittyen, ihan kinnerirakentelun sytykkeeksi :wink:

Liitteet
Trelo
Trelo
trelo.gif (149.03 KiB) Katsottu 10965 kertaa
Muscar
Muscar
muscar80.gif (185.51 KiB) Katsottu 10965 kertaa
2T3
2T3
___2_~1.JPG (16.65 KiB) Katsottu 10965 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin