Kinnerin rakentaminen

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

kinneri kirjoitti:

Myös Leitran selkänoja on pysty, jos mahdollista niin vielä pystympi kuin kuvan selkänoja. Silti olen sillä ajanut yhdenpäivän aikana 275km ja viimekesänä yhdellä istumalla 130km.

Melkoisia matkoja. Millaisia keskinopeuksia liikut? Ja osaatko arvioida millaiseen keskinopeuteen päätyisit ajamalla vaikka maastofillarilla maantierenkailla?

Minkälainen Leitra on huonolla tiellä, voiko sillä ajaa kuoppaista soratietä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Minkälainen Leitra on huonolla tiellä, voiko sillä ajaa kuoppaista soratietä?

Tämä muakin on vähän askarruttanut, tai oikeastaan että kestääkö kori, kun se nitkuaa kuopissa puolelta toiselle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Kyllä kori kestää, mutta ei ole mikään nautinto ajaa maseratilla rallipolkuja.
Eli ajajan korvat on kovilla kuoppaisella tiellä, koska kori toimii rumpukalvona.
Lisäksi olen saanut Leitran hyytymään löysään hiekkaan, koska yksi takapyörä uppoaa helposti varsinkin kun koko on minulla 35mm.
Jokapäiväisessä ajossa Leitra on ollut kuitenkin erittäin hyvä ja ole 7 vuoden aikana kelannut aikahyvät kilometrit ja kunto on kohonnut.
Tarkkaa kilometrimäärää en tiedä koska kahden vuoden kilometrimäärät on kateissa. Mutta kuitenkin vuosikilometrit pyörii 3500-5500 km välillä.
Keskinopeudet pitkillä matkoilla retkivarusteineen on yleensä olleet n.22km/h.
Ottakaa huomioon, että en minä ole enää ihan nuori (53v).
t.HMa

Kinneri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

kinneri kirjoitti:

Kyllä kori kestää, mutta ei ole mikään nautinto ajaa maseratilla rallipolkuja.
Eli ajajan korvat on kovilla kuoppaisella tiellä, koska kori toimii rumpukalvona.
...
Keskinopeudet pitkillä matkoilla retkivarusteineen on yleensä olleet n.22km/h.
Ottakaa huomioon, että en minä ole enää ihan nuori (53v).
t.HMa

Melu on tosiaan haitta. Ei varmaan sitten kuule esim. lähestyvän auton ääniä yms. Joku zotefoam- tai vastaa pehmeä matsku olisi tässä suhteessa parempi korimateriaali.
Aika hyvä keskinopeus, onko vertailutietoa nojakkiin tai muuhun fillariin?

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Jarcco kirjoitti:
kinneri kirjoitti:

Kyllä kori kestää, mutta ei ole mikään nautinto ajaa maseratilla rallipolkuja.
Eli ajajan korvat on kovilla kuoppaisella tiellä, koska kori toimii rumpukalvona.
...
Keskinopeudet pitkillä matkoilla retkivarusteineen on yleensä olleet n.22km/h.
Ottakaa huomioon, että en minä ole enää ihan nuori (53v).
t.HMa

Melu on tosiaan haitta. Ei varmaan sitten kuule esim. lähestyvän auton ääniä yms. Joku zotefoam- tai vastaa pehmeä matsku olisi tässä suhteessa parempi korimateriaali.
Aika hyvä keskinopeus, onko vertailutietoa nojakkiin tai muuhun fillariin?

Ei siihen kuuloon voi aina luottaa muutenkaan, kun tulevat välillä niin äänettömasti. Panoraamataustapeiliin vilkaisu silloin tällöin pitää selustan turvattuna.
En ole ajanut liiemmälti muilla pyörillä senjälkeen kun Leitran ostin ja pystypyörällä kokeillessani ihmettelin miten turvaton olo siinä on kun mennään pääedellä jokapaikkaan.
Vuonna -72 ajoin nuortensarjassa maantiepyörää, mutta ne tulokset eivät enää ole vertailukelpoisia.
t.HMa

Kinneri

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

kinneri kirjoitti:

Silti olen sillä ajanut yhdenpäivän aikana 275km ja viimekesänä yhdellä istumalla 130km.
...
Keskinopeudet pitkillä matkoilla retkivarusteineen on yleensä olleet n.22km/h.

Huh, yhdellä istumalla 5h? Alkaa mennä jo nojapyöröilijä versioksi Ironbutt-ajoista :-)
Ja nestetasapainon turvaamiseksi tavaratillaan 5 litran kanisteri josta letku pilliksi?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

eikös tämmönen kankainen kate olisi parhaasta päästä: http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/d.jpg

Kuva

Kova nokka, sitten sopivat tuet ja kangas päälle. Helppo, halpa, kevyt, kestävä, voi purkaa jos tarvii pienempään tilaan tai kaipaa tuuletusta...
-sellasta minä olen meinannut. Sen keulan kuvun jos saisi tehtyä polycarbonaatista, niin siitä näkisi läpi. Ei kellään ole vehkeitä viriteltynä silleen että saisi noita kupuja tehtyä? :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Kova nokka, sitten sopivat tuet ja kangas päälle.

Vielä kun keksit mitä ne sopivat tuet ovat. Riittävän jäykkiä, helppoja kotikonstein muotoilla, kevyitä ja halpoja. Säikeessä 'Takaboxi tavaroiden kuljetukseen' on tuon tyyppisiäkin juttuja pohdiskeltu, mutta hyvät vastaukset taisivat jäädä puuttumaan.

visiopetteri kirjoitti:

Sen keulan kuvun jos saisi tehtyä polycarbonaatista, niin siitä näkisi läpi. Ei kellään ole vehkeitä viriteltynä silleen että saisi noita kupuja tehtyä? :)

Ohjeet olis: http://www.recumbents.com/wisil/bubbles/hpvbubbles.htm

EDIT: Tietenkin visiopetterillä on käytössään putkentaivutuskone jollekin 4mm erikoiskevyelle alumiiniputkelle, tms?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

http://www.shelby.fi/catalog/default.ph ... =79_58_100

Tuolta löytyy kaikkea mielenkiintoista tavaraa. Noista telttakaarista saattaisi saada viriteltyä tarvittavat systeemit.

Keulalle kuomu tms, siihen kiinni noiden putkien päät, penkin kohdalle (hartia seutu varmaan se levein kohta) kaari, jota vasten noi pitkittäiset putket nojaa, sitten perään pystyputki, johon noiden telttakaarien päät niputetaan. Siihen sitten rätti päälle. Pikkusen samaa ajatusta kun aikanaan lentokoneiden rungoissa, jotka päällystettiin kankaalla tms.

Voisihan noiden alumiiniputkien sijaan käyttä puurimoja... tekisi samaan tyyliin kun rima+kangas kajakit.

Noi kasattavat telttakaaret ois siitä kätevät, että ne saa tarvittaessa pieneen pakettiin (varastointi, kuljetus tms syy), osumaa saaatuaan kaaren voisi korjata varapätkällä jne. Sitten vaan testailis että montako tukikaarta noi putket vaativat, että kankaan saa silleen ettei se jää pussille. Kankaaksi varmaan hyvä joku vedenpitävä urheiluvaatekangas, ja jos haluaa hifistellä, niin teippaa siitä saumat...

Jos noi kaaret kuulostaa liian kalliilta ja purkamistarvetta ei ole, niin voisi kai nuo putket olla metritavarana ostettua 8 tai 10mm alumiiniputkeakin, vielä kun ottaa eloksoitua, niin ei ole jokapaikka mustana.

Ensin tarvis olla pyörä johon tuota alkaa sommittelemaan, niin selviäisi miten pitkät putken pätkät tuo vaatii.

Niin ja sellanen 8-10mm alumiini putki taipuu kivasti vaikka tynnyrin päällä, mutta luulen ettei noita pitkiä kannata edes esitaivuttaa (putki päistään kiinni ja välillä olevat muotokaaret jännittää noi pitkittäiset putket kaarelle).

Sekavat selostukset, mutta kuvaa ei tähän hätään löydy 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Jos noi kaaret kuulostaa liian kalliilta ja purkamistarvetta ei ole, niin voisi kai nuo putket olla metritavarana ostettua 8 tai 10mm alumiiniputkeakin

10/1 putkea näyttäisi olevan yleisesti saatavilla.
Millaiselle säteelle sitä voi taivuttaa ilman että nurjahtaa? Millainen voima taivuttamiseen tarvitaan?
Ja pysyykö jännitys, vai antaako ajan myötä periksi?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Jos noi kaaret kuulostaa liian kalliilta ja purkamistarvetta ei ole, niin voisi kai nuo putket olla metritavarana ostettua 8 tai 10mm alumiiniputkeakin

10/1 putkea näyttäisi olevan yleisesti saatavilla.
Millaiselle säteelle sitä voi taivuttaa ilman että nurjahtaa? Millainen voima taivuttamiseen tarvitaan?
Ja pysyykö jännitys, vai antaako ajan myötä periksi?

Jarruputkelle sopiva taivutin. Tuommosia taivuttimia löytyy myös isommille putkille, ainakin 12mm asti. Tuollasella taipuu kivasti rosteri/haponkestäväputki, joten ainakaan voiman puolesta alumiiniputkella ei ole ongelmaa. Se on sitten eriasia, että miten siististi se aluputki taipuu, vai alkaako se lestistä huolimatta ruttaantumaan sisämutkasta. Nuo melkein vaan pitää kokeilemalla katsoa, että miten paljon noihin kannattaa laittaa esitaivutusta, vai selviääkö suorilla pätkillä. Sittenhän siinä vaikuttaa sekin, että noi telttojen kaaret on hyvin todennäköisesti eri seosta kun metritavarana myytävät, joten se mikä toimii toiselle ei toimikkaan toiselle kun vaihtaa materiaalia. Jännitys pysyy, jos se putki ei väänny liikaa, eli jos sen vaan vääntää kulman yli, niin ei siihen sitten jää paljoa jännitystä ;D Pukkaa niin fiksua ohjetta jo, että eiköhän tää riitä nyt..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Jos noi kaaret kuulostaa liian kalliilta ja purkamistarvetta ei ole, niin voisi kai nuo putket olla metritavarana ostettua 8 tai 10mm alumiiniputkeakin

10/1 putkea näyttäisi olevan yleisesti saatavilla.
Millaiselle säteelle sitä voi taivuttaa ilman että nurjahtaa? Millainen voima taivuttamiseen tarvitaan?
Ja pysyykö jännitys, vai antaako ajan myötä periksi?

Kympin putkea varten kannattaa ostaa putkentaivutin Biltemasta kympillä, jolloin se taipuu noin 5cm säteelle lommahtamatta.
Voimaa tähän tarvitaan aika vähän. Riippuen alumiiniputken vanhennustilasta, puolen metrin otteella polvella keskeltä painaen, voima vaihtelee 20N ja 150N välillä. Arvelisin, että tällainen putki on vanhennettua T5 - T6 tilaan, eli paremminkin tuolta yläpäästä.

En ole ihan varma mitä tarkoitit kysymyksellä pysyykö jännitys. Alumiini ei merkittävästi viru jännityksen (pänninki) alaisena, eli jännitys säilyy, kunhan 150 asteen lämpötilaa ei ylitetä pitkäaikaisesti. Tätä viileämmissä lämpötiloissa alumiini käyttäytyy ihan samalla tavalla, kuin rautalanka. Panee ensin hanttiin, ja pyrkii takaisin muotoonsa joustavasti, kunnes ylivoimaisen rasituksen alla myötää, ja muotoutuu uuteen muotoon, jossa taas panee hanttiin joustavasti, kunnes rasittava voima nousee liian suureksi.

Jori

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Ziphy 3:n http://farm1.static.flickr.com/60/16430 ... 49cd_o.jpg katoksen 12 ja 10 mm alumiiniputket taivuttelin ilman ostettua putkentaivutinta täyttämällä putket hiekalla ja käyttämällä sopivasäteisiä putkia muottina, jota vasten putket voi taivuttaa oikeaan muotoon käsipelillä.

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Kympin putkea varten kannattaa ostaa putkentaivutin Biltemasta kympillä, jolloin se taipuu noin 5cm säteelle lommahtamatta.

Biltemasta en keksinyt kuin 6mm putken vääntötyökalun: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=134

Mutta jos tuollaisia on, niin tuohan alkaa kuulostaa mahdolliselta suunnitelmalta. Täytyy vaan keksiä mistä moinen saadaan.

Ja voimat vaikuttivat siltä, että alle 10 mm putkea ei ehkä kannata katsella, vääntyvät jo ajatuksen voimasta :-)

Moinen putki painaa noin 80g/m. Kankaaksi voisi arvata vaikka 200g/m2. Äkkiä arvaten kangasta voisi mennä korkeintaan 6 m2, eli 1.5 kg. Putkea varmaan 30 m riittäisi melkoisiin häkkyröihin, siitä 2.5 kg. Yhteensä 4 kg.

Toinen kevytkate, vaahtomuovista: 6 m2 1cm paksua vaahtomuovia painaisi noin 1.5 - 3 kg (kuutiopainot näyttäisivät olevan noin 25-50 kg). Tämäkin tarvitsisi jotkut kiinnikeraudat/alumiinit lisäksi. Ja jos materiaali olisi jotain ei-termomuovattavaa, tulisi lisäksi vielä lakkaa ja kangasta. Vaikea arvioida niiden painoa.

Lasikuitukatteet painavat kai usein noin 10 kg?

Putket + kangas olisivat siitä mukava vaihtoehto, että rakennetta pysyy edes jotenkin muuttamaan tarvittaessa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kympin putkea varten kannattaa ostaa putkentaivutin Biltemasta kympillä, jolloin se taipuu noin 5cm säteelle lommahtamatta.

Biltemasta en keksinyt kuin 6mm putken vääntötyökalun: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=134

Löytyy myös 10,12 ja 15mm putkille:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=86054
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=86055
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=86056

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin